Jan Pavel II do Iráku
Začátkem prosince tohoto roku plánuje Jan Pavel II. pouť do
Iráku. Chce navštívit město Ur, ze kterého vyšel Abraham. Tuto zprávu hlásilo
francouzské rádio Europe 1. Podle tohoto
hlášení chce papež rovněž navštívit klášter sv. Kateřiny na Sinai v Egyptě, kde
se uchovává místo, kde měl být hořící keř, ze kterého mluvil Bůh k Mojžíšovi.
Na hoře Sinai dostal Mojžíš od Hospodina Desatero. Italský tisk označil papeže
za „nového Mojžíše", který přináší dnes lidem znovu Desatero.
Papež se má na Sinai zúčastnit společné modlitby se zástupci
židovství a islámu.
Proti papežově pouti se však zvedly hlasy protestů. Irácká
opozice poslala papeži otevřený dopis, v němž ho žádá, aby z cesty do Iráku
upustil: „Prosíme Vaši Svatost, abyste nejezdil do Iráku dokud tam vládne
despota, na jehož rukou lpí krev nevinných".
Také vláda USA je proti návštěvě papeže v Iráku, protože se
obává, že papežova návštěva posílí režim Sadáma Huseina. Msgr. Jean-Louis
Tauran, muž číslo dvě na státním sekretariátu Vatikánu, se setkal s ministriní zahraničí
USA paní Madeleine Albrightovou, ale napětí se nezmírnilo. Také Světový
židovský kongres protestoval proti cestě papeže do Iráku. Elan Steinberg,
vedoucí exekutivy kongresu řekl, že tato návštěva je .porušením sankcí uvalených
Spojenými národy na Irák".
Chaldejský patriarcha z Bagdádu, Raphael I. Bidawid řekl, že
Jan Pavel II. se setká i se Saddámem Husseinem, že jde především o denně
umírající oběti následků amerického bombardování a embarga, které Spojené
národy uvalily na Irák pod nátlakem USA a zdůraznil, že papežova pouť má význam
především náboženský., ne politický, jak tvrdí USA.
Podle některých zdrojů se Jan Pavel II. za války v Zálivu
rezolutně zasadil za Saddáma Husseina. Vatikán byl během války v permanentním
spojení s Moskvou a USA potom nezbylo, než upustit od sesazení iráckého
diktátora
9. setkání zájemců o teologii
Ve dnech 29.-30. 10. 1999 se koná již deváté setkání zájemců
o teologii pořádané Institutem ekumenických studií a Vyšší sociálně-pedagogickou
a teologickou školou Jabok v budově Jaboku, Salmovská 8, Praha 2. Víkendový
seminář na téma „Jména, která dáváme Bohu" (zahraniční host: Dr.
Janet Soskice z Cambridge)
Program:
Pátek 16.30 prezentace, káva-čaj 17.00 Dr.
Janet Soskice: Dar jména: Mojžíš a hořící keř 18.15
koreferát 19.00 večeře 20.00 eucharistie
Sobota 9.00 ranní modlitba 9.30 Dr. Janet
Soskice: Moničiny slzy: Augustin o pojmenování a poznání Boha 10.30
koreferát 11.00 káva-čaj 11.30 diskuse 12.30 oběd 14.00 seminární skupiny 16.00
plenární zasedání, hodnocení semináře 16.45 závěrečná modlitba
Rozvrh zimního semestru bakalářského studia .Teologie
křesťanských tradic"
Přednášky probíhají v Institutu ekumenických studií,
Vyšehradská 41, Praha 2 (proti botanické zahradě) a jsou veřejně přístupné.
I. ročník (středa 17.30) 13. 10. Ivana Dolejšová
Náboženská zkušenost jako pramen teologie (Ignác z Loyoly) ? 20. 10. Ivana
Dolejšová Autorita a problém ideologie v teologii ? 27. 10. Pavel Zach
Psychologie náboženského vývoje ? 29.-30. 10. Víkendový seminář na téma .Jména,
která dáváme Bohu" (zahraniční host: Dr. Janet Soskice z Cambridge) ? 3. 11.
Ivana Dolejšová Teologie jako hermeneutika (Tracy, Jeanrond) ? 10. 11. Jan
Spousta Náboženství v české společnosti podle nejnovějších sociologických průzkumů
? 17. 11. Jan Spousta Církve v české společnosti podle nejnovějších
sociologických průzkumů ? 24. 11. Tim Noble Současné teologické metody (Rahner,
Lonergan, teologie osvobození) ? 1. 12. Tim Noble Křesťanská odpověď na problém
lid ského odcizení (Gutiérrez, Sobrino) ? 8. 12. Pavel Zach Náboženský
fundamentalismus z pohledu psychologie ? 15. 12. Jakub Čapek Úvod do
filosofické hermeneutiky (Heidegger, Gadamer, Ricoeur) ? 5. 1. Petr Pokorný
Semiotický přístup k textu ?12. 1. Petr Pokorný Událost, svědectví a text ? 19.
1. Petr Pokorný Text a dějiny
II. ročník (středa 17.30) 13. 10. Petr Sláma
Historická a literární kritika ? 20. 10. Petr Sláma Literární úvod do Starého
zákona, kritika formy, kritika předávání ? 27. 10. Rudolf Vévoda Církev a
revoluce ? 3. 11. Petr Sláma Deuteronomistické hnutí obnovy ? 10. 11. Petr
Šandera Kultické instituce v Izraeli ? 17. 11. Jiří Hanuš Jsou církevní dějiny
teologickou disciplínou? ? 24. 11. Jiří Mrázek Matoušova podobenství ? 1. 12.
Mireia Ryšková 1. list Tesalonickým - Novozákonní eschatologie ? 8. 12. Rudolf
Vévoda Pontifikát Pia IX. a I. vatikánský koncil ? 15. 12. Pavel Zach
Fenomenologie náboženství ? 5. 1. Zbyněk Studenovský Novozákonní dopisní
literatura ? 12. 1. Pavel Zach Islám ? 19. 1. Jiří Hanuš Ranná církev - stálá
inspirace.
III. a IV. ročník (obvykle čtvrtky 17.30) 13.
10. (středa!) Ivan Štampach / Mojmír Žalčík Stvoření a zkušenost
zla ? 21. 10. Jan Štefan Barthova antropologie
? 3. 11. (středa!) Ivan Štampach Legitimita a
základ vývoje církve ? 10. 11. (středa!) Ivan Štampach Pojem
univerzální a lokální církve a pochopení jednoty ? 18. 11. Mojmír
Žalčík Pneumatologie ? 25. 11. Pavel Filipi Důvody
rozdělení církve ? 2. 12. Pavel Filipi Modely
sjednocování ? 9. 12. Pavel Filipi Základní
eklesiologické problémy; Vývoj a pochopení církevní autority ?
16. 12. Pavel Filipi Typologie viditelné struktury ?
5. 1. (středa!) Ivan Štampach Stav teologického úsilí o překonání
rozporů ? 12. 1. (středa!) Ivan Štampach Problémy
a výklady ekumenické praxe ? 20. 1. Filipi, Štampach, Žalčík Panelová
diskuse: Ekumena a problém eklesiocentrismu
Poslední komentáře