Jste zde

Zprávy

Jan Pavel II do Iráku

Začátkem prosince tohoto roku plánuje Jan Pavel II. pouť do Iráku. Chce navštívit město Ur, ze kterého vyšel Abraham. Tuto zprávu hlásilo francouzské rádio Europe 1. Podle tohoto hlášení chce papež rovněž navštívit klášter sv. Kateřiny na Sinai v Egyptě, kde se uchovává místo, kde měl být hořící keř, ze kterého mluvil Bůh k Mojžíšovi. Na hoře Sinai dostal Mojžíš od Hospodina Desatero. Italský tisk označil papeže za „nového Mojžíše", který přináší dnes lidem znovu Desatero.

Papež se má na Sinai zúčastnit společné modlitby se zástupci židovství a islámu.

Proti papežově pouti se však zvedly hlasy protestů. Irácká opozice poslala papeži otevřený dopis, v němž ho žádá, aby z cesty do Iráku upustil: „Prosíme Vaši Svatost, abyste nejezdil do Iráku dokud tam vládne despota, na jehož rukou lpí krev nevinných".

Také vláda USA je proti návštěvě papeže v Iráku, protože se obává, že papežova návštěva posílí režim Sadáma Huseina. Msgr. Jean-Louis Tauran, muž číslo dvě na státním sekretariátu Vatikánu, se setkal s ministriní zahraničí USA paní Madeleine Albrightovou, ale napětí se nezmírnilo. Také Světový židovský kongres protestoval proti cestě papeže do Iráku. Elan Steinberg, vedoucí exekutivy kongresu řekl, že tato návštěva je .porušením sankcí uvalených Spojenými národy na Irák".

Chaldejský patriarcha z Bagdádu, Raphael I. Bidawid řekl, že Jan Pavel II. se setká i se Saddámem Husseinem, že jde především o denně umírající oběti následků amerického bombardování a embarga, které Spojené národy uvalily na Irák pod nátlakem USA a zdůraznil, že papežova pouť má význam především náboženský., ne politický, jak tvrdí USA.

Podle některých zdrojů se Jan Pavel II. za války v Zálivu rezolutně zasadil za Saddáma Husseina. Vatikán byl během války v permanentním spojení s Moskvou a USA potom nezbylo, než upustit od sesazení iráckého diktátora

9. setkání zájemců o teologii

Ve dnech 29.-30. 10. 1999 se koná již deváté setkání zájemců o teologii pořádané Institutem ekumenických studií a Vyšší sociálně-pedagogickou a teologickou školou Jabok v budově Jaboku, Salmovská 8, Praha 2. Víkendový seminář na téma „Jména, která dáváme Bohu" (zahraniční host: Dr. Janet Soskice z Cambridge)

Program:

Pátek 16.30 prezentace, káva-čaj 17.00 Dr. Janet Soskice: Dar jména: Mojžíš a hořící keř 18.15 koreferát 19.00 večeře 20.00 eucharistie

Sobota 9.00 ranní modlitba 9.30 Dr. Janet Soskice: Moničiny slzy: Augustin o pojmenování a poznání Boha 10.30 koreferát 11.00 káva-čaj 11.30 diskuse 12.30 oběd 14.00 seminární skupiny 16.00 plenární zasedání, hodnocení semináře 16.45 závěrečná modlitba

Rozvrh zimního semestru bakalářského studia .Teologie křesťanských tradic"

Přednášky probíhají v Institutu ekumenických studií, Vyšehradská 41, Praha 2 (proti botanické zahradě) a jsou veřejně přístupné.

I. ročník (středa 17.30) 13. 10. Ivana Dolejšová Náboženská zkušenost jako pramen teologie (Ignác z Loyoly) ? 20. 10. Ivana Dolejšová Autorita a problém ideologie v teologii ? 27. 10. Pavel Zach Psychologie náboženského vývoje ? 29.-30. 10. Víkendový seminář na téma .Jména, která dáváme Bohu" (zahraniční host: Dr. Janet Soskice z Cambridge) ? 3. 11. Ivana Dolejšová Teologie jako hermeneutika (Tracy, Jeanrond) ? 10. 11. Jan Spousta Náboženství v české společnosti podle nejnovějších sociologických průzkumů ? 17. 11. Jan Spousta Církve v české společnosti podle nejnovějších sociologických průzkumů ? 24. 11. Tim Noble Současné teologické metody (Rahner, Lonergan, teologie osvobození) ? 1. 12. Tim Noble Křesťanská odpověď na problém lid ského odcizení (Gutiérrez, Sobrino) ? 8. 12. Pavel Zach Náboženský fundamentalismus z pohledu psychologie ? 15. 12. Jakub Čapek Úvod do filosofické hermeneutiky (Heidegger, Gadamer, Ricoeur) ? 5. 1. Petr Pokorný Semiotický přístup k textu ?12. 1. Petr Pokorný Událost, svědectví a text ? 19. 1. Petr Pokorný Text a dějiny

II. ročník (středa 17.30) 13. 10. Petr Sláma Historická a literární kritika ? 20. 10. Petr Sláma Literární úvod do Starého zákona, kritika formy, kritika předávání ? 27. 10. Rudolf Vévoda Církev a revoluce ? 3. 11. Petr Sláma Deuteronomistické hnutí obnovy ? 10. 11. Petr Šandera Kultické instituce v Izraeli ? 17. 11. Jiří Hanuš Jsou církevní dějiny teologickou disciplínou? ? 24. 11. Jiří Mrázek Matoušova podobenství ? 1. 12. Mireia Ryšková 1. list Tesalonickým - Novozákonní eschatologie ? 8. 12. Rudolf Vévoda Pontifikát Pia IX. a I. vatikánský koncil ? 15. 12. Pavel Zach Fenomenologie náboženství ? 5. 1. Zbyněk Studenovský Novozákonní dopisní literatura ? 12. 1. Pavel Zach Islám ? 19. 1. Jiří Hanuš Ranná církev - stálá inspirace.

III. a IV. ročník (obvykle čtvrtky 17.30) 13. 10. (středa!) Ivan Štampach / Mojmír Žalčík Stvoření a zkušenost zla ? 21. 10. Jan Štefan Barthova antropologie ? 3. 11. (středa!) Ivan Štampach Legitimita a základ vývoje církve ? 10. 11. (středa!) Ivan Štampach Pojem univerzální a lokální církve a pochopení jednoty ? 18. 11. Mojmír Žalčík Pneumatologie ? 25. 11. Pavel Filipi Důvody rozdělení církve ? 2. 12. Pavel Filipi Modely sjednocování ? 9. 12. Pavel Filipi Základní eklesiologické problémy; Vývoj a pochopení církevní autority ? 16. 12. Pavel Filipi Typologie viditelné struktury ? 5. 1. (středa!) Ivan Štampach Stav teologického úsilí o překonání rozporů ? 12. 1. (středa!) Ivan Štampach Problémy a výklady ekumenické praxe ? 20. 1. Filipi, Štampach, Žalčík Panelová diskuse: Ekumena a problém eklesiocentrismu