Slyšeli jsme slovo Boží - úryvek z kázání na hoře - a
nyní jsou všichni zvědaví, jak kazatel vyloží text. Ve skutečnosti není co
vykládat, vše je srozumitelné - a od kazatele se očekává, že text vyloží tak,
abychom mohli žít klidně dál jako doposud, abychom nemuseli nic radikálně
změnit - nanejvýš snad u sebe samých, ale ne v církvi a ve společnosti.
Jasnými slovy - očekává se banalizace evangelia na potřeby a možnosti vlažného
průměru. Stále častěji mě přepadá hrůza
z toho, co jsme to vlastně udělali se zvěstí evangelia. Z poselství,
které pozvedalo chudé a ponížené a inspirovalo zdravé k putování až na
konec světa a oběti vlastního života, jsme udělali povídání, které už nemá
skoro žádné ambice. Přistoupili jsme na hranice, které nám na počátku novověku
vymezil tomisticky formovaný Descartes - duše, vědomí-, a uznali, že svět kolem
nás funguje podle svých nezávislých zákonitostí. Do ráje srdce nás zahnalo
vyhození z politiky, ekonomiky a vědy, z pracovní sféry vůbec do
oblasti volného času - stali jsme se víkendovými křesťany. Byl to jistě trest
za naše nekompetentní zásahy v minulosti - místo kompetentního mluvení v přítomnosti
se pohybujeme na bezpečnějším poli banalizace zvěsti. Tím se vyhneme nepřízni mocných
i vnitřním konfliktům - ale za jakou cenu? Ti, kdo hledají orientaci pro
aktivní život a zápas, ji u nás nenacházejí.
Samozřejmě, zjednodušuji. Naštěstí mohu uvést příklady
zápasu s banalizací a jasného slova:
- Sociální učení církve, přednášené současným papežem jako
alternativa nejen komunismu, ale i kapitalismu. Nemusím dokládat, že se je
politrukové z různých večerních univerzit a institutů snaží banalizovat,
aby jako-by podporovalo
jedno či druhé. Braňme se tomu, máme v rukou alternativu, kterou lidé,
znechucení prvním i druhým, hledají. Je-li smyslem naší doby zápas mezi
ekonomickým a ekosociálním přístupem, boj o to, aby se z člověka nestalo
jen kolečko v systému či dokonce objekt, zboží, pak jsme (po kolika
staletích konečně) v předstihu před společností a máme program, který se
hledá a který nás jako v době komunistické vlády opět spojuje i s nevěřícími
lidmi dobré vůle.
- Budoucnost světa. Jistý americký fyzik si povzdechl, že
se od současných teologů nelze dozvědět nic jednoznačného o budoucnosti a
posledních věcech světa. Zvěst, kterou máme, zvěst o přicházejícím Kristu,
nemůže být banální, třebaže v našem podání buď je (v důsledku totální
spiritualizace a individualizace) nebo se z něj vůbec vytrácí. Dospělo-li
lidstvo k vědomí evoluce a naší zodpovědnosti za její další osud, pak
bychom se také neměli bát dívat více dopředu. Máme v jistém smyslu v rukou
klíč k budoucnosti. Claude
Tresmontant ukazuje, jak je zvěst evangelia důležitá právě z hlediska .řízení
evoluce". Člověk, naprogramovaný stále ještě na morálku doby kamenné, má v evangeliu
program adekvátní přicházející budoucnosti.
- Slovo Boží je nutno vzít radikálně nejen jako výzvu, ale i jako
informaci. Jsme si např. jisti, že
Ježíšova slova o tom, že ponižování bratra je jeho zabitím a pohled na cizí
ženu je cizoložstvím, jsou pouhou nadsázkou? Je to jen naše interní věc, když
se v Bibli píše o tom, jak dopadne stát, ignorující Boží přikázání?
- Kritické Boží slovo o světě, nezneužíváme-li je pro
léčení vlastních mindráků, představuje důležitou diagnózu, kterou nesmíme
banalizovat. Jako první křesťané žijeme ve společnosti ve stádiu postupujícího
úpadku a rozkladu a neměli bychom se bát hlásat jako oni: Zachraňte se z tohoto
zvráceného pokolení! Jste vykoupeni z nesmyslného života! Víra přemáhá
svět a je alternativou současného nihilismu a skepse.
To, co víra dává starým, nemocným, slabým, nešťastným
atd., tím nemá být popřeno. Chci prostě připomenout, že Ježíš se obracel i na
ostatní lidi, a redukovat jeho zvěst na určité lidi a určité situace znamená v důsledku
připravit o ni ty, kdo stojí uprostřed života a ovlivňují budoucnost světa.
Poslední komentáře