Přednáška
o mystice zenového mistra Fumona S. Nakagawy
Fumon S. Nakagawa (nar. 1947) více než 20 let
žije v Německu. Je kaikjóši, oficiální zahraniční
zmocněnec školy sótó zenu, a také opat chrámu Šinrju-An
v Tokiu a chrámového kláštera Daihizan-Fumondži nedaleko
německého Mnichova.
Přednáška se uskutečnila dne 21. 5. 2010 v
rámci 30. setkání zájemců o teologii, které mělo téma
„Mystika v centru nebo na okraji(?): zkušenosti různých
náboženství"
Jsem velmi vděčný, že tu dnes k vám smím
promluvit, myslím si, že to není úplně samozřejmé. Proto
pociťuji velkou radost a vděčnost.
Pokusím se promluvit o buddhismu z vlastní
zkušenosti a svého úhlu pohledu.
Podle Buddhova učení máme praktikovat samathu
a vipassanu (tradiční formy meditace vnoru a vhledu -
pozn. překl.) a na tom se do dnešní doby nic nezměnilo. Všechny
buddhistické školy praktikují tyto dvě formy meditace. Samozřejmě
se během doby nazývaly trochu jinými jmény a byl kladen důraz na
různé aspekty, ale i v zenu zůstaly samathá a
vipassaná základními metodami. Krátce řečeno, samathá
znamená „dojít klidu a přebývat v něm", vipassaná
pak znamená jasně vidět a poznat. Tedy samathá jako
meditace vedoucí ke klidu a vipassaná coby meditace
rozvíjející moudrost. Pomocí těchto meditací můžeme dále
rozvíjet laskavost a soucit se všemi bytostmi. Nejdůležitější
je vždy konkrétní praxe a vlastní zkušenost meditace. Ještě
jednou připomínám, že během historie se v různých zemích
a různých dobách vyskytovaly různé varianty, ale vždy zůstalo
beze změny, že nejdůležitější je meditace. I v zenové škole
se dodnes zachovalo zásadní postavení meditace, je považována za
to nejdůležitější. Texty, které v zenovém buddhismu čteme
a z nichž se učíme, jsou všechno, co se dodnes v zenové
škole předává. Dnes všechny spirituální texty, nejen
buddhistické, svým způsobem zmiňují tyto původní elementární
formy meditace - samathu a vipassanu, a v zenu
je zachováváme a předáváme dál.
Z tohoto úhlu pohledu v souvislosti
s meditací lze buddhismus označit za mystické náboženství.
Chtěl bych trochu vysvětlit slovo „mystický" - není to něco
tajemného, esoterického, nýbrž konkrétní spirituální
zkušenost a skrze ni rozvinutá jasnost ducha a mysli. V tomto
smyslu bych chtěl slovo „mystika" používat. Ale pro lidi,
kteří takto nepraktikují, zní „jasnost mysli" či „jasnost
ducha" velmi mysticky.
Chtěl bych obecně shrnout, že v buddhismu
existují tři velice důležitá cvičení či formy kultivace mysli
- šíla, samádhi, pradžňá. Šíla se
většinou překládá jako předpisy nebo mravní pravidla, ale já
bych to spíš označil za způsob, jak si uspořádat každodenní
život. Nejde o příkazy, zákazy nebo předpisy, ale o to,
uspořádat si meditací všední život. Samádhi souvisí
s džhánou, vnorem, kterého dosahujeme meditací
samathou - jde o to, abychom došli klidu a přebývali
v něm, abychom rozvinuli jasnost ducha. Posledním výrazem
z výše uvedené trojice je pradžňá, což se běžně
překládá jako moudrost, přičemž nejde o chytrost, ale
o nedualistickou moudrost. To je v buddhismu rozhodující.
V běžném životě nebo třeba v oblasti
vědy chápeme často moudrost jako chytrost, jako způsob
rozlišování. Například: „Co je toto?" (Róši ukazuje
propisku - pozn. překl.) Někdo odpoví: „Propiska." Ale to je
dualistické chápání. „Co je toto?" (Róši ukazuje svoje
hodinky - pozn. překl.) „Náramkové hodinky." I to je
dualistické chápání. „Kdo jsem?" - „Jmenuješ se
Nakagawa, právě jsme se seznámili." To je všechno chápáno
dualisticky, a když u toho člověk zůstane, musí trpět.
„Moje pero - a já ho ztratil. Moje hodinky po tatínkovi, já je
dnes taky ztratil. A můj život je ohrožen - za rok zemřu!"
Všechny tyto dualistické poznatky o sobě samém a o světě nejsou
ničím jiným než příčinou utrpení. Proč jsme se tedy tolik
učili? Určitě ne proto, abychom trpěli. Přesto tvrdíme: „Toto
jsou moje hodinky, ne tvoje!" „Toto je propiska, ne tužka - já
teď potřebuji tužku, tak mi prosím nepodávejte propisku."
Takto mohu dobře komunikovat. „Prosím, ne propisku, doneste mi
tužku." Tato schopnost chápání nestačí na to, aby nám
zajistila šťastný život. Pokud zůstaneme u tohoto pojetí,
musíme hodně trpět. Mít, vlastnit a ztratit - stále máme
strach. Kultivace skrze meditaci nám umožní, abychom konkrétně
zažili: „Co to je?" (Róši ukazuje svoje hodinky - pozn.
překl.) - „To jsem já." „Co to je?" (Róši ukazuje
propisku - pozn. překl.) - „To je celé univerzum. A já."
„Tak co to tedy je?" - „Jasně, to je propiska." „Co je
tady toto?" - „To jsou moje hodinky." Tímto chápáním jsem
svobodný. Mohly by to být hodinky, dokonce moje hodinky, ale pro
miminko? Vždyť to vůbec nechutná, dál se tím vůbec nezabývá.
A s propiskou se taky nedá moc dobře hrát - ani fotbal
s tím hrát nelze. Ale jako propisku to mohu dobře použít.
Jsem svobodný, co se týče pojmenování věcí, jestli je to moje
nebo tvoje.
Teď je 18.40, mohu tedy mluvit ještě dvacet
minut. Velmi praktické. Ale netrpím tím. Dvacet minut je věčnost.
Toto je propiska pro všechny, jen v této chvíli je v mé
ruce. Zítra může být ve tvé ruce, to není problém. Abychom
došli k takovémuto chápání, potřebujeme svoji mysl určitým
způsobem cvičit.
Když to vezmeme z vážnějšího hlediska,
pak si svým dualistickým chápáním uvědomujeme, že někdy
musíme zemřít. Přestože jsme se až do dneška tak dlouho
cvičili a učili chápat svět i sami sebe dualisticky - „Euro
zase podražilo nebo naopak zlevnilo vůči dolaru." - je
nezbytné, abychom toto naše lpění na dualistickém myšlení a
chápání zničili. Zničit znamená, že musíme poslat na smrt
„já" (ve smyslu ega), které takto dualisticky všechno chápe.
To bývá označováno za mystickou stránku. Člověk umře coby
„já" a skrze smrt přichází nový život. „Co je to?" -
„Hodinky." A neulpívající, osvobozené chápání sebe sama i
světa nám dává pravé štěstí. Nemáme strach ze smrti - já
přeci nikdy nezemřu. Jak bych potom mohl chápat svoji smrt jako
„já"? Když je „ten člověk" mrtvý, tak „já" tu přece
už nejsem. Tedy neustále rozvíjet a cvičit tuto nedualistickou
moudrost, to je základní cvičení meditace. Být stále znova
zrozen, úplně svobodný. Před smrtí „já" jsem měl strach a
potřeboval jsem trezor: propiska a hodinky byly pro mě velice
cenné, pokud bych je nezamkl do trezoru, nemohl bych klidně spát.
Ale toto lpění a dualistické myšlení jsou poměrně jednostranné
a hloupé. Když večer zamykám trezor, nemohu přece zaručit, že
až se zítra probudím, tak si ještě budu pamatovat kombinaci
čísel k jeho otevření. Nebo že se vůbec probudím a budu
ještě dýchat. Jistě, mohu dát tyto cenné hodinky do trezoru;
nebudou ukradeny a já se se svým dualistickým myšlením budu
cítit bezpečně, ale nikde není zaručeno, že moje srdce bude
ještě bít, že se zítra budu moci probudit. Když si toto
ujasníme, staneme se zcela svobodnými. Přesto mohu dál používat
trezor.
Tato úroveň konkrétní zkušenosti - „Nežiji,
ale neustále dostávám život darem. Vůbec nemyslím, neustále je
mi darována schopnost myslet." A jak bych mohl myslet bez srdce,
bez plic, ledvin a jater a bez celého těla? Být zcela osvobozený,
hluboce vděčný, radovat se ze života - to je žádoucí. To
není sen, to cvičíme, praktikujeme.
Co jsem právě řekl, označujeme jako učení.
Způsob, jak mohu konkrétně praktikovat, jak se mohu takovým stát,
se označuje jako tradiční forma cvičení předávaná praxí.
V zenové tradici se jako mimořádně důležitá forma
dochovala tradice lotosového sedu - být naplno tady a teď. Jako
Buddha. Buddha Šákjamuni bývá často zobrazován právě
v lotosovém sedu. S tím může začít každý, pokud nemá
problémy s koleny. Když v této pozici sedí pravidelně
po určitou dobu, my takové cvičení označujeme jako periody,
rozvine vnitřní spirituální jasnost svého ducha, své mysli. Být
si neustále vědom svého dechu, vybudovat si a sedět ve stabilní
pozici - a přitom je stále přítomno dualistické myšlení,
neustále přicházejí myšlenky - přesto se stále vracet ke
svému dechu, rozvíjet soustředěnou pozornost, udržovat stabilní
pozici těla. Tak se rozvíjí vnitřní moudrost a jasnost. To je
konkrétní osobní zkušenost. To už není jako studovat kuchařský
recept a naučit se jej nazpaměť; je nutné za použití receptu
jídlo uvařit a sníst. Teprve potom můžeme říct, jestli nám to
chutná. Chuť moudrosti se stává naším masem a naší krví. To
praktikujeme, to je hlavní proud buddhismu. Existují nejrůznější
varianty buddhismu, jsou směry zaměřené na rituály nebo na
buddhologické studium, ale základní je praxe meditace, která
umožňuje přesáhnout „já", osvobodit se a být schopen vrátit
se do všedního života s „já", a toto cvičení je v zenové
tradici obzvláště zdůrazňováno.
Tedy učení, společná praxe a vlastní
konkrétní zkušenost - tyto tři prvky se navzájem doplňují a
podporují. Podle učení můžeme začít s meditací třeba ve
formě společného cvičení, ovšem zkušenost je vždy konkrétní
a osobní a na jejím základě můžeme buď potvrdit pravdivost
učení, nebo je korigovat. Chuť, kterou zakouším při jídle, to,
jak mi jídlo chutná, to je pravdivé. To není recept, i když
třeba po babičce, který má být nejlepší. I jídlo uvařené
přesně podle receptu mi může připadat tak slané, že je vůbec
nemohu jíst. Často když se vrátím z cest, všechno mi
připadá příliš slané a já si stěžuji. Ale i zkušenost je
třeba korigovat - kvůli únavě se moje chuť změnila a běžná
strava mi připadá přesolená. I osvobozenou moudrost můžeme
nepřetržitě svobodně korigovat, vylepšovat a rozvíjet. Tento
koloběh učení, praxe a zkušenosti neustále živě praktikujeme.
Abych se vrátil k dnešnímu tématu, chtěl
bych znovu zdůraznit nepřetržité osvobozování. Lidé, kteří
mají zkušenost se zenem, mluví často o vlastní mystické
zkušenosti, mluví o „svém" osvícení. Tato slova jsou jasnou
zprávou o ulpívajícím „já". Skrze meditaci osvobozující od
„já" se stali novými, osvícenými zajatci „já".
Nepřerušené osvobozování je zásadně důležité. Proto cesta
tam, ke smrti coby „já", a skrze smrt neustálý návrat k sobě
samému. A toto je to tajemství: praktikujeme cestu tam -
k osvobození, k absolutní svobodě od „já". „Já
usiluji," že? Půlhodina nebo hodina meditace - „já" sedím.
Uklidnit se, praktikovat samathu - dokud člověk takto
cvičí, není ještě mrtvý. Pouze si být vědom dechu,
praktikovat bdělost a uvědomování si dechu. Je jedno, jak se
přitom „já" cítím, jestli dobře nebo mizerně, jestli
přichází spousta myšlenek - být tady teď, být tady a teď,
bez lpění na „já", to je sám návrat. Stále znovu
praktikujeme tuto Cestu. Z jednoho starého čínského zenového
textu, z knihy Sin sin ming ze 6. nebo 7. století, často
používáme úvodní větu: Nejvyšší pravda není obtížná,
pokud si nevybíráme, pokud nevolí naše „já". Osvobozený od
lpění, rád nebo nerad - pustit. Praktikovat pouštění. I
v německé verzi díla mistra Eckharta nacházíme toto slovo -
pouštění. Pustit chtivé „já", to je důležité. Někdy je
obtížné správně pochopit slovo „pustit". Vždyť přece „já"
to chci pustit. Pak se ale pouštění nikdy neuskuteční. Jenom se
probudit a uvědomit si, že vůbec nic pouštět nemusím, všechno
je tady už puštěné, volné. To je nutné stále znovu
praktikovat. To je cesta naší praxe v každodenním životě.
To je veřejné tajemství, jak my lidé můžeme žít šťastní.
Sedm hodin. Děkuji vám.
Poslední komentáře