I. Tři misijní výjevy
Byly misie rakovinným nádorem v křesťanství,
anebo napadla rakovina křesťanské misie? To je otázka, jíž se -
ve světle mezináboženského dialogu - chci zabývat v tomto
příspěvku. Jeho tón a jeho perspektivu by měly ozřejmit tři
výjevy:
Výjev 1: Na lodi v dunajské deltě
hovořím s profesorem, hluboce věřícím mormonem. Kolem
létají pelikáni a profesor náhle říká, že misie neznamenají
pro mladé mormony ani tak obracet druhé, nýbrž posilovat vlastní
víru. Vzpomíná, jak se dostal k víře jeho syn, který se
teď připravuje na dvouletou misijní činnost, a s úsměvem
prohlašuje: „Můj syn odjede jako chlapec a vrátí se jako muž."
Výjev 2: Naši sousedé v Irsku,
hinduisté z Indie, nám říkali, že je pravidelně navštěvují
křesťané (Svědci Jehovovi) a oni že ty mladíky vždycky pozvou
na čaj. Když jsme jim vysvětlovali, že ti lidé se je snaží
obrátit na svou víru, odpověděli nám: „My jsme šťastni, že
jsme hinduisté." Moje žena, jejíž katolicismus je
realističtější než můj, na to řekla: „To jim taky musíte
říct, jinak vás pořád budou tahat do své církve." Když jsem
opakoval slova své ženy, uvědomil jsem si, že tady katolický
teolog učí hinduistu, jak má (zdvořile) vyhodit křesťanské
misionáře. Osvědčil jsem tím svou křesťanskou víru, nebo jsem
ji zapřel?
Výjev 3: Jsem v americkém státě
New Mexico, ve vesnici Acoma, která leží na tabulové hoře. U
misijního kostela vypráví náš průvodce o žebravém mnichovi,
který nutil obyvatele nosit ze vzdáleného kopce devítimetrové
kmeny na stavbu chrámové střechy. Trám, který někomu upadl,
nebyl přijat. Přestože i další příběhy svědčí o
nespravedlnosti vůči jeho lidem, říká průvodce, že je katolík.
K těmto třem scénám se na závěr textu
vrátím. Předtím budu hledat recept na uzdravení misií (a možná
i celého křesťanství). Mohu ho zde jen načrtnout, ale návrhy se
týkají pěti oblastí a mohou přispět k dialogu mezi
náboženstvími, a tudíž pozitivně ovlivnit i misie. Vedlejší
účinky se budou asi z počátku jevit jako velmi závažné
(alespoň z hlediska tradičního pojetí misií). To se dá
očekávat. Ale nejdříve bych chtěl objasnit, co misie nejsou,
přinejmenším co by neměly být.
II. Apofatická misiologie
Dnes už ví každý, co misie nemá být. Misie
není násilné obracení, manipulování s texty, není to
snaha dokazovat, že názory, víra, kultura a náboženství jiných
jsou nesprávné. Misie není spojenec neokolonialismu, k získání
konvertitů nepoužívá ekonomických stimulů (nebo jiných
materiálních prostředků), nejde jí o statistické údaje,
nevychází z (falešného) pocitu náboženské nebo etické
nadřazenosti a nemá nic společného se zachraňováním duší (k
tomu se ještě vrátím).
Apofatická - nebo též negativní - teologie
se snaží mluvit o nevystižitelném Bohu. Uznává, že výrazy a
pojmy nemohou transcendentního Boha popsat, a proto se zaměřuje na
to, co Bůh není. Mluvím-li o apofatické misiologii, jde mi
o dva aspekty: jednak o negativní dějiny a negativní účinky
mnoha misijních aktivit, jednak o skutečnost, že každá
univerzální výzva k obracení druhých je pro mne skoro ještě
více matoucí, než zápas o pojem Bůh. Jestliže akceptuji a
vnímám jako milost to, že jsme všichni různými způsoby
povoláni (Ef 4,9-13), pak mne setkávání s jinými vírami
a trvalá neschopnost křesťanských misií respektovat druhého a
učit se od něho uvádí ve zmatek ještě větší. Proto znovu:
Jsou misie rakovinným nádorem v křesťanství, nebo by měly
být ve světle dialogu mezi náboženstvími viděny v jiném
kontextu a reformovány?
Název této stati [pův. Misie a „re-misie",
anglicky Mission and „Re-Mission", což je zároveň
narážka na počítačovou hru určenou mladým pacientům
s rakovinou; pozn. překl.] má zdůraznit v této
souvislosti minimálně dvě témata: nová misie jako výraz
kajícnosti a touhy po odpuštění; a dále vnímání zásadního
charakteru choroby. Misie a křesťanství jsou postiženy stejně a
potřebují léčení a odpuštění. Tato téměř smrtelná nemoc
postihuje křesťany vždycky, když vyrazí do boje proti názorům,
kultuře, jazyku a víře druhých. Dějiny zde není třeba podrobně
rekapitulovat, ale zamysleme se nad dvěma příznačnými citáty.
První pochází z amerického kontinentu a jeho autorem je
Bartolomé de las Casas: „...aby mne mé mlčení neučinilo
spoluviníkem oněch mužů, kteří zničili nekonečný počet
duší a těl, rozhodl jsem se některé z oněch conquistas
vylíčit v tištěném spise, který jsem v uplynulých
dnech sestavil z nepřehledného množství všech těch
událostí, jež bych mohl pravdivě popsati...". Toto je zmíněný
rakovinný nádor. Je uvnitř křesťanství, které se považuje za
nadřazené a dělí svět duchovně na „my" a „oni"; v rámci
postoje k židům jde kromě jiného o hřích substituční
teologie.
Druhý citát pochází od africké teoložky
Mercy Amba Oduyoyeové: „Ani římskokatolická, ani protestantská
[misijní činnost] nedosáhla žádných mimořádných výsledků.
Obě projevovaly pouze mimořádnou necitlivost."
Z této otrávené studně náboženské
povýšenosti misie čerpaly, a tudíž škodily lidem a zemím, jimž
chtěly dávat pít vodu života k občerstvení (J 4,13-15).
Užívaly a zaváděly kancerogenní (nebo schizofrenní) pojmy,
které vnášely rozkol mezi národy (příklad: Rwanda) nebo
přeměňovaly matriarchální společnosti na patriarchální.
Církev vzniklá na Středním Východě, jež má hluboké prastaré
kořeny v Africe a Asii, dostala tvářnost bílou, evropskou,
mužskou.
III. Chudoba, pluralismus,
postmoderna, postkolonialismus a odpuštění
Chci se zabývat možnostmi misijní činnosti
v atmosféře kajícnosti, poté, co byly odstraněny rakovinné
nádory náboženského triumfalismu, povýšenosti a exkluzivismu.
„Poté" není dost výstižné: Proces stále pokračuje, přičemž
lékem je pět témat vyjmenovaných v nadpise tohoto odstavce.
1. Chudoba - po boku chudých
Začínám jednou ze základních tezí teologie
osvobození - je třeba postavit se na stranu chudých. To je
teologie, kterou se řídí Ježíš uprostřed těch, jejichž hlas
není slyšet, chudých a zapomenutých, teologie, která se chce
stát jejich spojencem, aby byly odstraněny nespravedlivé
společenské struktury bránící rozvoji lidství. To je teologie
zakotvená v tomto i v příštím světě. Juan Ramón to
vyjádřil takto: „Evangelizace znamená měnit skutečnost tak,
aby druhý mohl vést život hodný člověka a dítěte Božího."
Podobně říká matka Tereza: „Misionář musí být misionářem
lásky ... každého z nás posílá Bůh a jeho církev ...,
abychom přinášeli lidem Boží lásku a soucit."
Podáváme-li svědectví o víře v tomto
misionářském duchu, tedy tak, že ztělesňujeme pro druhé Boží
lásku, pak konáme misijní činnost v míře vrcholně
potřebné a způsobem vpravdě ideálním.
2. Náboženský pluralismus
Náboženský pluralismus je realistické vědomí,
že všechny cesty víry jsou krásné, láskyplné a křehké
(zejména ta moje). Takový postoj znamená - podle Theistena -
věřit v milujícího Boha, který jde vstříc každému
člověku a odpovídá mu, často způsobem nevyzpytatelným a
nevystižitelným (Ř 11,33). Náboženský pluralismus hledá spíše
řešení typu „nejen, nýbrž také" a vyhýbá se postojům
typu „buď, anebo". Nebezpečím relativismu, jež v souvislosti
s tímto pluralistickým pohledem zpravidla hrozí, se kriticky
zabývá Irving Greenberg. Píše: „Principiální pluralismus
neznamená, že by se praktikující stoupenci absolutní víry
vyhýbali povinnosti kritizovat to, co je v jiných náboženských
přesvědčeních (podle jejich názoru) mylné nebo nevede k plnému
uskutečnění v nich objevené pravdy." Pluralistický postoj
znamená tedy hodnotit, posuzovat a kritizovat, avšak vždy s
pokorou a otevřeným srdcem. Ve spojení s postojem na straně
chudých pak pluralistické chápání směřuje k proměně
náboženství a světa prostřednictvím otevřeného a vzájemně
obohacujícího dialogu.
3. Postmoderna
Otevřenost a ochota učit se od druhých jsou
také pevnou součástí obratu k postmoderně. Richard Bauckham
píše: „Postmoderna demaskuje meta-příběhy jako projekci moci a
nadvlády. Místo této univerzální arogance zdůrazňuje
postmoderna partikularitu, rozmanitost, lokální vztahy,
relativismus ... Je zásadně pro rozmanitost a heterogenitu, odmítá
univerzalismus a jednotu." Vynechejme slovo „relativismus" a
formulace „buď, anebo" - a máme relativně použitelný
popis, jakým způsobem může obrat k postmoderně léčit
křesťanskou teologii.
Setkáváme se tu opět s jazykem nevědění,
subjektivity, zlomkovitosti, mnohosti, nejednoznačnosti a tajemna.
Všechno jako by ústilo v otázku, vyvolávající další
otázky. Jistota se zdá být nemožná. Nic se nejeví jako svaté.
Pravda se zdá proměnlivá. Takové vyjadřování nemusí ovšem
náboženské víře (resp. misijní činnosti) stát v cestě,
může ji spíše oživit tím, že zdůrazňuje zranitelnost,
porušitelnost a pokoru. Taková nejistota může také zvyšovat
hodnotu skutečnosti, že potřebujeme jeden druhého.
4. Postkolonialismus
Postkolonialismus (zmiňovaný často
v souvislosti s postmodernou, někdy jako její soupeř)
umožňuje přežití smysluplné misijní činnosti a misiologický
výzkum v dnešní době. Postkolonialismus nemilosrdně
odhaluje, jak mocní využívají k ovládání podrobených
elementy osvobození, po nichž často následují skrytě
neokolonialistické zákony, programy a praktiky. Postkolonialismus
je však i nástrojem k boji s takovým bezprávím.
Z postkoloniální perspektivy se nadto ukazuje, že misijní
činnost měla a má sklon snižovat názory, naděje a potřeby
druhých jako falešné, méněcenné a neorientované.
Postkoloniální pohled odhaluje také aroganci
mnohých misijních a teologických rozhodnutí, která mají biblické
kořeny. Richard Horsley píše: „Postkoloniální kritika
radikálně vyzývá biblické a novozákonní bádání, aby uznalo,
že bible skutečně plnila roli koloniální literatury." Toto
tvrzení má závažné důsledky - odhaluje morální propast
v samém jádru křesťanské teologie, křesťanského života
a křesťanských misií. Naštěstí obsahují texty
postkoloniálních autorů i pasáže, které zpochybňují jakýkoli
imperialistický nebo koloniální program. Podobně jako postmoderna
je i postkolonialismus „vědecká disciplina, v níž je vše
zpochybňováno a vše smí být zpochybňováno - užíváním
pojmů počínaje a vymezováním jednotlivých epoch konče" (R.
S. Sugirtharajah). Může-li být předmětem sporu cokoli, pak se
stává rozhodujícím dialog. Při něm je třeba klást druhému
otázky, provokovat ho a poslouchat, jak tyto stále se vyvíjející,
proměnlivé a obtížně uchopitelné skutečnosti vysvětluje,
snaží se je zobrazit, vyjádřit. Mnohé minulé, současné a
budoucí činy (i to, co mělo být vykonáno, a nebylo) se budou
jevit jako zátěž a budou vyžadovat odpuštění.
5. Odpuštění
Církev, jež se solidarizuje s lidmi
vylučovanými, musí pokorně naslouchat, má-li se trvale
obnovovat. Zároveň musí být ovšem schopna odvážně jednat
a rozhodovat tam, kde je ohrožena důstojnost života. Misionářsky
působící církev se může stát důležitým hlasem ve veřejném
životě, jen když kajícně přizná hříchy a zločiny minulosti
(faktory způsobující zmíněnou rakovinu). A měla by být
připravena na nové hodnocení z úst těch, kterým dříve
škodila nebo které umlčovala. Prohlásit nemocného za úplně
vyléčeného může totiž jen druhý.
Michael Amaladoss píše: „Cíl misií je tudíž
dvojí: budování království Božího a budování církve, která
je jeho symbolickým vyjádřením a jeho služebnicí."
Zdůrazňujeme-li naši omylnost a touhu po odpuštění, nutně to
znamená, že se také hlásíme k náboženskému pluralismu.
Ten je naším rozhodnutím postavit se tváří v tvář
minulým selháním a naší touhou po odpuštění posilován.
Takové odpuštění je často uskutečňováno, formulováno a
prožíváno v průběhu mezináboženského dialogu.
IV. Misie a dialog
Amadaloss navrhuje „vzdát se" výrazů jako
„misie" a „misijní". I Paul Knitter konstatuje, že v rámci
pluralistického paradigmatu je misie - ve smyslu mluvení a
naslouchání - dialogem. Papežův oficiální názor na dialog
mezi náboženstvími se od Amadalossova a Knitterova postoje výrazně
liší, avšak povšimněme si, co k tomuto tématu řekl
Benedikt XVI. na Kypru:
„Co se týče mezináboženského dialogu,
musí být na celém světě vykonáno ještě mnoho... Prosím vás
naléhavě, abyste se podíleli na vytváření takové vzájemné
důvěry mezi křesťany a nekřesťany, jež by byla základem
k budování trvalého míru a jednomyslnosti mezi lidmi
pocházejícími z různých náboženství, politických oblastí a
kulturního prostředí. V této konkrétní souvislosti se
vůbec nemluví misiích nebo obracení na víru, nýbrž o dialogu,
respektování rozdílů a společném úsilí o mír a spravedlnost.
Pro obohacující partnerský vztah různých
náboženství je nejdůležitější vzájemná důvěra,
naslouchání a respekt. Rowan Williams píše: „Věrohodnost víry
se měří tím, jak je ochotna nechat se posuzovat a odhodlána dále
růst." Bez těchto prvků důvěra slábne.
Náboženství, v jejichž minulosti hrála
misijní činnost významnou roli, by se měla seznamovat
s tradicemi, pro které jsou misijní programy věcí téměř
nebo úplně neznámou. Dalajláma nás učí: „Budhismus má
k šíření svého poselství v podstatě tento postoj:
Pokud není učitel výslovně požádán o vyučování, nemá právo
své názory a učení komukoli vnucovat."
Podobné je vyjádření Edwarda Kesslera: „Obecně
vzato nechápali Židé své poslání jako obracení druhých
na židovství, nýbrž jako věrnost tóře a tomu, k čemu
zavazuje smlouva - někdy se to nazývá ,být světlem pro
národy.‘"(Iz 42,6)
K posilování důvěry mezi náboženskými
uskupeními je třeba jasně vidět souvislosti, odlišné mocenské
struktury a role. Je také nutno vědět, že misie a dialog se
vzájemně prolínají, avšak přesto je lze odlišit.
V. Katafatická misiologie
Máme-li představit katafatickou misiologii jako
misiologii, k níž se lze hlásit v pozitivním smyslu a
jež je v témže smyslu vnímána, musíme se zaměřit na
těchto deset bodů:
-
Cílem křesťanské misie je láska k Bohu
a stvoření. Usiluje o vybudování spravedlivějšího světa,
jenž je inspirován a vyjádřen životem Ježíšovým.
-
Křesťané uskutečňují Krista a setkávají
se s ním v druhých lidech prostřednictvím partnerství,
dialogu a vzájemného uzdravování, např. tím, že se staví na
stranu chudých.
-
Nejlepší cestou, jak respektovat tradici
svoji i cizí, je pomáhat lidem, aby nalézali zdroje morálky a
spravedlnosti uvnitř své vlastní tradice.
-
Obracení je nadále při každém způsobu
setkání mezi náboženstvími možné.
-
Dialog - jako vzájemné obohacování,
proměna a vztah - musí být praktikován i těmi, jejichž
programem je obracení na víru.
-
Svědectví o své víře podáváme tím, že
druhým lidem nasloucháme a dovolíme jim, aby zpochybňovali náš
pohled a náboženské přesvědčení.
-
Dialog mezi náboženstvími a kulturami se
musí vyrovnávat se společenskými změnami, které ovlivňují
mocenský poměr mezi účastníky dialogu.
-
Každá misie a každý dialog, který
nepřipouští pravdu a milost jiné tradice, deformuje tradici
svoji i tradici druhých.
-
Měli bychom akceptovat nejistoty, různé
cesty a různé pravdy naší postmoderní, postkoloniální doby,
možnost skutečné volby i trvalé náboženské identity.
-
Stálým úkolem misie i dialogu je
projevovat kajícnost a naslouchat těm, jimž jsme ublížili.
V. Zpět k dunajské deltě,
sousedům a tabulové hoře
Teď se chci zamyslet nad třemi výjevy ze
začátku našeho výkladu. První scéna zdůrazňuje hodnotu misie
jako procesu, který samotného misionáře z největší
pravděpodobností změní víc než kohokoli jiného. Zatímco
zjevným cílem mormonských misionářů zůstává obrácení
druhých, zkoušce (a do jisté míry i obracení) je vystavena
hlavně jejich vlastní víra. Takový názor na misijní činnost je
příkladný a pro nás zahanbující.
Scéna s našimi hinduistickými sousedy mě
postavila před otázku, co to znamená podávat svědectví o
vlastní víře. Na jedné straně odmítám nejapné pokusy o
obracení, na druhé straně toužím předávat svou lásku
k příběhům o Kristu a jeho životě. Své chápání víry
jsem v tomto případě vyjádřil teologickým mlčením, které
posílilo identitu mých hinduistických sousedů.
Domorodý Američan ze třetího výjevu zůstal
navzdory tomu, čím se proti jeho národu provinili katoličtí
misionáři, katolíkem. Tváří v tvář tak vytrvalé víře
jsem si položil otázku, jaký smysl a jaké možnosti misie měly a
zda to, co bylo pravděpodobně „získáno", vyvážilo ztráty.
Při pohledu na masakry, spáchané na miliónech původních
obyvatel, musí zaznít jednoznačné NE. Jaký vliv má toto
přiznání na křesťanskou identitu a misii dnes?
Ve světě masových zvěrstev nebo masového
utrpení si člověk jen přeje, aby dělníků na vinici bylo méně
(L 10,2). A přesto: Ať jde o holocaust, genocidu v Ruandě
nebo ekologické katastrofy - křesťané (a křesťanská učení)
jsou často do značné míry viníky anebo zůstávají lhostejní.
Věroučná nóta o některých aspektech evangelizace [vydaná
Kongregací pro nauku víry 14. 12. 2007] říká: „Pokud člověk
popírá svoji zásadní schopnost pravdy, je-li skeptický vůči
své možnosti skutečně poznat, co je pravdivé, ztratí nakonec
právě to, čím může být jeho rozum zasažen a jeho srdce
uchváceno."
Možná to platí, ale snad ještě větší
nebezpečí hrozí, trváme-li přes očividné pochybnosti a otázky
nebo navzdory lásce a respektu vůči druhému na tom, že naše
víra je nadřazená. Zamysleme se nad provokativním výrokem
budhisty Shizuteru Uedy: „Oč jde, je náboženská kvalita
vzdání se nároku na absolutnost. Jaký druh religiozity se může
vzdát nároku na absolutnost, aniž by tím přišel o svoji
nejzazší pravdu?" Taková otázka vyžaduje fundovanou a i
v budoucnu platnou odpověď, avšak o tu se lze pokusit jedině
v rámci dialogu a partnerství mezi náboženstvími a
kulturami.
A nakonec: Děsivý skandál se zneužíváním
svědčí o tom, že církev dosud trpí oním rakovinným nádorem,
jímž je pohrdání druhými. Léčení (Re-Mission) pokračuje.
Pokání, „naočkované" pěti dříve vyjmenovanými pojmy
(chudoba, pluralismus, postmoderna, postkolonialismu a odpuštění),
bude nutně bolet. Z počátku přijdeme o mnohé, především
o pocit jistoty, nadřazenosti a neomylnosti. Je nutno počítat i
s tím, že pacient zemře. Ale i tváří v tvář smrti
září ještě naděje na nový život - to by mělo zůstat
jádrem a srdcem každé misie a každého dialogu ve světě, jenž
chce stát na straně soucitu, spravedlnosti a slitování.
Z Concilia 1/2011 přeložila
Helena Medková
Poslední komentáře