Křesťanství má k mystice trochu zvláštní,
jakoby nevyjasněný vztah. Na jednu stranu mnoho jeho tradic
mystické zkušenosti dává důležité místo a uctívá její
představitele, na druhou stranu však jiní křesťané přílišné
soustředění na své nitro kritizují jako útěk od misijních a
diakonických povinností anebo - což je ještě horší -
mystiku vytěsňují jako něco, co se týká pouze vyvolených
„supervěřících" v klášterech, zatímco běžnému jedinci
postačí vedle mravného chování občas odrecitovat modlitbu a
navštívit bohoslužbu.
Ježíš na rozdíl třeba od Buddhy
nebyl v první řadě učitel individuální mystiky. Většina jeho
řečí se týkala jiného tématu: činné lásky jako přípravy na
blízký příchod božího království, jež v žádném případě
nechápal jako blaženství pouze individuální. Vnímat Ježíše
jen jako muže praxe a populárního řečníka, neustále
obklopeného davy, je však také velmi jednostranné. Právě v
klíčových okamžicích života ho bible ukazuje jako mystika o
samotě vášnivě komunikujícího se Satanem (Mk 1,13 par.) i Bohem
(Mk 14,32-39 par.). Ano, žádný náznak mnišské kontemplativní
životní dráhy, žádný trvalý odchod od lidí do izolované
poustevny, žádná výzva k definitivnímu stáhnutí se z labyrintu
světa do lusthauzu srdce - ale přesto jasný příklad toho, že
člověk nemůže vystačit pouze s vnější praxí, že životní
výhybky se nastavují a klíčová rozhodnutí dělají před tváří
Nejvyššího v samém jádru lidské bytosti, v hlubině srdce.
„Kdož doma v srdci svém sedě s jediným Pánem Bohem se
uzavírá," možná „k pravému a plnému mysli uspokojení a
radosti" přes Komenského ujištění nepřijde; může přece tak
jako Ježíš zakusit i hodinu krvavého potu - vždyť lidské
srdce není lusthauz, rajské útočiště, ale v nejlepším případě
jen oko uragánu. Přiblíží se však takový člověk ideálu
ještě důležitějšímu: autentickému, vnitřně pravdivému
postoji. Správně pojatá křesťanská mystika napomáhá tomu, aby
praxe ani zbožnost nezůstala na povrchu, neřídila se pouze
zvyklostmi a vnějškovými ohledy, ale vycházela ze „srdce",
tedy z hloubi bytosti, a také aby člověk před tváří boží
dokázal své já vychovávat, korigovat, vést a nechat zrát.
V tomto čísle
Getseman přinášíme dva příspěvky z 30. setkání zájemců o
teologii, jež se konalo před rokem, 21. až 22. května 2010, na
téma Mystika v centru nebo na okraji(?): zkušenosti
různých náboženství. Zenový
mistr Fumon S. Nakagawa hovořil o oprošťujícím a projasňujícím
významu mystiky ve svém náboženství, Ivana Macháčková
zkoumala ignaciánské exercicie.
Vedle mystiky se věnujeme ještě dalším
tématům. Zejména katolíkům je adresována úvaha Martina Šályho
Na cestě za komuniální církví. Zabývá se otázkou, zda a jak
je možné založit, vést a prožívat katolickou obec, jež by byla
zároveň komuniem, společenstvím. Komunio je intimnější a
křehčí než tradiční farnost, a právě proto může pro mnohé
být i šancí a přinést ovoce, které by ve farnosti jen těžko
vzešlo.
A konečně je tu (sebe)kritický příspěvek
Petera Admiranda na téma misií. Snad se mu misie jeví až příliš
temně, je to však lépe než si lhát do kapsy o jejich skvělosti.
Poslední komentáře