Cesta společenství, kterou
vytyčilo Taizé
Kristus společenství
Kdybychom se byli zeptali bratra
Rogera, co je jádrem jeho křesťanské víry, možná by byl
odkázal na svou matku, která říkávala, že jí úplně stačí
Janův výrok „Bůh je láska". I pro něho bylo toto slovo
srdcem evangelia. Představa Boha jako přísného soudce napáchala
ve svědomí mnoha lidí mnoho škody. Naproti tomu bratr Roger
tvrdil: Bůh umí jen milovat.
Občas říkával mladým lidem
v Taizé: „Kdyby byl Ježíš nevstal z mrtvých, nebyli
bychom tady." Zmrtvýchvstání je středem víry, je znamením, že
láska Boží je nekonečná. Ona znovu shromáždila učedníky
rozptýlené na Velký pátek a shromažďuje křesťany i nadále:
Jejím prvním plodem je nové společenství, které vyšlo z jejího
tajemství.
„Unum necessarium", s nímž
všechno stojí a padá, je zmrtvýchvstalý Kristus, přítomný
uprostřed nás a s námi spojený, který nás sjednocuje.
Bratr Roger ho nazýval „Kristus společenství".
Rád bych shrnul, co nás v Taizé
přivedlo k tomu, že prožíváme „vášnivě jednotu těla
Kristova". Nemohla by naše zkušenost pomoci i jiným mimo
Communauté de Taizé, aby pokročili dále na cestě smíření?
Společenství jako přijatý dar
Ve své poslední knize, která vyšla
několik týdnů před jeho smrtí, bratr Roger napsal: „Kéž
bychom si dokázali stále připomínat, že Kristus je společenství...
Nepřišel na zem, aby založil další náboženství, nýbrž aby
všem lidem zvěstoval společenství v Bohu. ... ‚Společenství‘
je jedním z nejkrásnějších názvů pro církev."
Život bratra Rogera a naší komunity
je ve znamení Ježíšových slov: „...aby všichni byli jedno
jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás,
aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal." Tato slova - „aby
všichni byli jedno" - byla často interpretována jako
požadavek, který je třeba uskutečnit. Především však
vyjadřují Kristův dar lidstvu: On nás nese v sobě, umožňuje
nám spolu s ním vejít ve společenství Trojice, činí nás
„účastnými božské přirozenosti". Nemodlí se o to, aby
všichni byli jedno, nýbrž aby všichni byli „v nás" jedno.
Můžeme být ortodoxní teologii nekonečně vděčni za to, že se
právě na toto zaměřuje tak hlubokým způsobem.
Kristus prosí, aby „všichni" byli
jedno. Tento dar není vyhrazen několika málo lidem, je nabízen
všem křesťanům a nadto zamýšlen pro všechny lidi.
K vykoupení patří dar jednoty:
jednoty lidí s Bohem, vnitřní jednoty jako uzdravení každé
osoby, jednoty celé lidské rodiny a celého stvoření. Nemůžeme
přijmout jednotu s Bohem, aniž přijmeme jednotu všech lidí.
Církev existuje, aby byla viditelným znamením, svátostí této
skutečnosti. „Církev je totiž v Kristu jakoby svátost neboli
znamení a nástroj vnitřního spojení s Bohem a jednoty celého
lidstva." (Lumen Gentium)
Ekumena a společenství v Bohu
Je-li společenství darem Božím,
nemůže být ekumena primárně lidskou snahou o harmonizaci různých
tradic. Musí nás uvést do pravdy vykoupení Krista, jenž se
modlil: „Chci, aby byli se mnou tam, kde jsem já." Apoštol
Pavel to řekl takto: „Náš život je skryt spolu s Kristem
v Bohu."
V ekumeně jde především o to,
usilovat o život ve společenství s Bohem, v Kristu,
skrze Ducha svatého. Je pravda, že cesty k uskutečnění
tohoto společenství, jak nám je ukazují církve a církevní
společenství, jsou mnohdy odlišné. Čím hlubší je však
příslušnost každého jednotlivce ke Kristu, tím spíše pohlíží
na druhé lidi správně: Vidí v nich sestry a bratry. Je však
třeba jít ještě dále: Rozpoznávat v druhých sestry a
bratry je znamením autentické příslušnosti ke Kristu.
Proto musíme pročišťovat způsob
naší víry, stále znovu uskutečňovat „obrácení" v církvi,
jež je „ecclesia semper reformanda".
Jeden z dokumentů, které vydala
Groupe des Dombes [Skupina z Dombes], formuluje, na jakém
základě máme stavět - vybízí, abychom dávali přednost
křesťanské identitě dané křtem před identitou konfesní. Tento
dokument rozlišuje identitu a) křesťanskou (danou křtem), b)
církevní a c) konfesní; jejich pořadí je přitom dáno klesající
závažností. Říká se v něm, že konfesionalismus „staví toto
pořadí na hlavu": Dnes „se křesťanská identita omezuje na
církevní identitu a ta opět na konfesní identity", takže se
konfesní identita klade na první místo. Dokument apeluje na
církve, aby se zaměřily na „dynamiku obrácení".
Usmíření jako výměna darů
V průběhu
století si křesťané zvykli na to, že jsou rozděleni, jako by to
bylo normální. Bratr Roger nás bratry upozorňoval, že je nutno
připravovat smíření zdůrazňováním toho, co je v jednotlivých
tradicích nejlepší. Pak může dojít k výměně darů:
Budeme se dělit o to, co jsme přijali od Boha, a vidět dary, které
od Boha přijali druzí. Kdyby křesťané takto nespojili dary Ducha
svatého, jak by mohli svědčit uprostřed lidské rodiny o jednotě
a míru?
Výměna darů už
započala, vzájemné oceňování se prohloubilo. Mnozí pochopili,
že určité aspekty tajemství víry byly uplatňovány v jiných
tradicích lépe než ve vlastní. Jak postoupit při sdílení darů
ještě dále? A o jaké dary přitom jde?
Pro křesťany
východní církve bylo těžištěm Kristovo Zmrtvýchvstání,
které již ozářilo svět. Není snad právě tím vysvětlena
skutečnost, že mnozí z nich dokázali v posledních
stoletích vzdorovat utrpení, trvajícímu často po celá
desetiletí? Východní církev zachovala věrnost učení církevních
otců. Mnišství, které je jejím darem západní církvi,
obohatilo celou církev o kontemplativní život. Mohli by se západní
křesťané ještě více otevřít těmto pokladům?
Křesťané
reformace zdůrazňovali určité skutečnosti evangelia: láska Boží
je darem, který si nemusíme předem zasloužit; Bůh přichází
skrze své Slovo a jde vstříc každému člověku, který je slyší
a uskutečňuje; pouhá důvěra ve víře vede ke svobodě dětí
Božích, k bezprostřednosti života s Bohem dnes a tady;
společný zpěv dává slovu Božímu vstoupit do našeho nitra. Což
nejsou tyto hodnoty, pro křesťany reformace tak zásadní, důležité
pro všechny?
Katolická církev uchovávala po celé
dějiny viditelnou univerzálnost společenství v Kristu.
Nepřetržitě hledala rovnováhu mezi místní církví a církví
světovou - jedna bez druhé nemůže existovat. Úřad sloužící
společenství na všech úrovních přispíval k zachování
jednomyslnosti ve víře. Nemohli by všichni pokřtění najít
větší pochopení pro službu tohoto úřadu?
Cesta bratra Rogera
Považovali představitelé různých
církví bratra Rogera za bratra ve společenství Kristově právě
proto, že až do konce důsledně zastával vizi církve jako
společenství všech pokřtěných? „Kéž by nás jeho svědectví
ekumeny svatosti inspirovalo na naší cestě k jednotě,"
napsal papež Benedikt XVI. pět let po jeho smrti. Patriarcha
Bartoloměj z Konstantinopole připojil: „Toto hledání
jednoty, v radosti, skromnosti, lásce a pravdě, ve vztahu
k druhým (‚svátost sourozenectví‘) i k Bohu
(‚svátost oltáře‘), je esencí přístupu, jenž se zrodil
v Taizé." „Cesta bratra Rogera a jím založeného
společenství se vyznačuje věrností naukám církevních otců,
kterou bratr Roger spojil s tvůrčí aktualizací při
misionářské službě mezi mládeží," zní komentář
patriarchy Kirilla z Moskvy. A generální tajemník Ekumenické
rady církví Olav Fykse-Tveit připomněl, že to, co dokázal bratr
Roger, „inspirovalo církve na celém světě."
Bratr Roger žil v Kristu. Byla to
právě tato skutečnost, co mu umožňovalo vnímat Boží
přítomnost v druhých? Rozštěpení na různé tendence mu
v tom nezabránilo. Např. na II. vatikánském koncilu, kde byl
přítomen jako pozorovatel, mnozí žasli, že si dokázal vytvořit
právě tak bratrský vztah ke kardinálu Ottavianimu jako k Domu
Hélderu Câmarovi. Považoval za „nositele Krista" dokonce i
ženy a muže, kteří se osvědčují ve službě bližnímu a
míru, aniž výslovně vyznávají víru: napsal, že „mnozí
z nich nás předejdou do království Božího."
Na své cestě se nikdy neobával, že
by mohl ztratit vlastní identitu. Identitu křesťana spatřoval
především ve společenství s Kristem, které se rozvíjí ve
společenství všech, kdo náležejí Kristu. Učinil krok od dob
reformace nevídaný, takže nakonec mohl říct: „Nalezl jsem
svoji identitu jako křesťan tím, že jsem v sobě samém
usmířil víru svého původu s tajemstvím víry katolické,
aniž jsem s kýmkoli přerušil společenství." A někdy
dokonce dodával: „...a s ortodoxní vírou," protože
k ortodoxním církvím cítil velkou blízkost.
Vstoupit do společenství s druhými
bez odtržení od vlastních kořenů, to byl přístup naprosto
nový, a proto mohl být snadno mylně interpretován a nebyl vždy
pochopen v celém svém dosahu.
Communauté de Taizé je
podobenstvím společenství
Jako úplně mladý člověk vycítil
bratr Roger intuitivně, že život ve společenství, jehož členové
neustále usilují o vzájemné smíření, se může stát znamením.
Podle jeho slov je prvním posláním Taizé být podobenstvím
společenství.
V reformovaných církvích ovšem
mnišský způsob života vyhasl. Aniž by popřel svůj původ,
vyvolal bratr Roger v život tzv. Communauté de Taizé,
komunitu překračující hranice protestantismu, která vyrostla
z nerozdělené církve a svou pouhou existencí se nesmazatelně
spojila s tradicí katolickou i ortodoxní.
Byl přesvědčen, že taková komunita
je schopna zviditelnit jednotu Těla Kristova, která je nejen naším
cílem v budoucnu, nýbrž již existuje v Bohu. Církev je
rozdělena, ale ve své hlubině je celistvá. V srdci Božím
je jediná. Je tedy na nás, abychom vytvářeli místa, kde se tato
jednota může hmatatelně projevit.
V knize o Communauté de Taizé
napsal ortodoxní teolog Olivier Clément několik řádek, které
pomohly nám samým lépe pochopit náš způsob života: „Existuje
vlastně jen jediná církev, skrytý základ všech církví, a
proto je nutno jednotu nikoli budovat, nýbrž odkrývat; zjeví se
nám církev nerozdělená, která je dnes - při vší křečovité
posedlosti identitou - rozhodujícím fenoménem naší doby."
Olivier Clément tuto myšlenku dále aplikuje na naši Communauté:
„Taizé je podobenstvím, protože připomíná, že roztržená
církev je celistvá. Lidé přibíjejí Tělo Kristovo na kříž,
když se je snaží roztrhnout. A zároveň je nemohou roztrhnout,
protože církev je ve své hloubi jedna."
Bratr Roger byl tak naplněn myšlenkou
nerozdělené církve, že si přál (ač byl sám od narození
členem reformované církve), aby se Communauté, kterou vyvolal
v život, stala anticipací společenství s katolickou
církví a s ortodoxními církvemi.
Naše Communauté hledala velmi brzy
způsob, jak společenství s ortodoxními církvemi vyjádřit.
Již roku 1965 vyslal patriarcha Athenagoras do Taizé mnichy, kteří
s námi sdíleli mnišský život po řadu let. Přátelské, na
důvěře založené vztahy s ortodoxními církvemi se od té
doby ještě prohloubily.
Protože se Communauté skládá
z bratrů katolických i evangelických, vyvstala naléhavá
otázka: Jak lze překonat rozkol mezi těmito dvěma tradicemi?
V osobním životě bratra Rogera
se postupné uskutečňování plného společenství s katolickou
církví konkretizovalo dvěma věcmi: přijímáním eucharistie a
nezbytným uznáním úřadu římského biskupa. Nepovažoval to za
projev „ekumeny návratu", protože podle jeho názoru katolická
církev od Jana XXIII. a II. vatikánského koncilu už plní
podstatné požadavky reformace: uznává prvořadý význam milosti
Boží, svobodu svědomí, zaměření víry na Krista a důležitost
bible. A jistě by byl rád u toho, když roku 2008 připomněla
biskupská synoda v Římě, věnovaná Slovu Božímu, že dvě
skutečnosti již dnes všechny křesťany sjednocují: křest a
Slovo Boží.
Cesta bratra Rogera je složitá,
náročná a my ji zdaleka nemáme za sebou. Jako jeho následovníci
chceme způsobem života anticipovat smíření, žít už teď jako
usmíření, a tím připravovat - jak doufáme - teologický
krok vpřed. Nebyla snad v dějinách církve žitá víra
vždycky předchůdkyní teologických formulací? Proto naše
Communauté uskutečnila dva kroky:
- Od roku 1973 se všichni (se
souhlasem a podporou místního biskupa zAutunu, do jehož
kompetence Taizé spadá) účastníme katolického přijímání.
Byla to pro nás jediná schůdná možnost, jak společně slavit
Večeři Páně. Výzkum voblasti ekumenické teologie
(především poznatky týkající se významu eucharistie jako
památky, knimž došel bratr Max) nám umožnil dospět
ktotožnému chápání eucharistie.
- Několik let předtím, na výročním
zasedání bratrské rady vr. 1969, konstatovali bratři, že
již pouhá přítomnost katolických bratrů byla pro Communauté
popudem k tomu, „že žijeme stále intenzivněji vpředjímání
jednoty, sdílejíce společenství sčlověkem, jenž je
držitelem úřadu služebníka služebníků Božích." Bratr
Roger svého času často mluvil o tom, jaký význam má univerzální
pastýř pro jednotu křesťanů, a nejednou citoval mladého Martina
Luthera, který křesťany odpadlé od římské církve zval:
„Pospěšte sem a neutíkejte, nýbrž pláčem, napomínáním a
přemlouváním vskutku vše uveďte do pohybu." Naše Communauté
dospěla kpřesvědčení, že smíření nekatolíků
sřímskou církví se neuskuteční tím, že se jí budou
neustále klást podmínky, nýbrž tím, že se jí bude pomáhat,
aby se sama dále zvnitřku vyvíjela. Dvacáté století ukázalo,
jak značně je Petrův úřad schopen proměny. Jan Pavel II. sám
nekatolíky vyzýval, aby tomuto vývoji napomáhali.
Bratři naší Communauté pocházející
z rodiny evangelické uskutečňují oba tyto kroky, aniž tím
jakkoli popírají svůj původ; je to pro ně naopak rozšíření
jejich víry. Bratři pocházející z rodiny katolické se
v duchu II. vatikánského koncilu otevírají otázkám i víře
reformovaných církví a pociťují to jako obohacení. Stalo se to
pro nás něčím zcela přirozeným. A pokud se přitom někdy
musíme omezovat či něčeho zříkat (může snad nastat smíření
bez ústupků?), pak ve srovnání s tím je obohacení života
v usmířeném společenství nesrovnatelně důležitější.
Přechodné období na cestě ke
smíření
Týden co týden jsou našimi hosty
v Taizé mladí lidé ze všech zemí Evropy a také z jiných
světadílů - se všemi svými odlišnostmi. Modlitba, ke které
se scházíme třikrát denně, nás všechny dohromady staví do
přítomnosti Kristovy a Duch svatý nás v modlitbě
sjednocuje. Biblická výuka, kterou mladým denně poskytujeme,
umožňuje čerpat z pramene, jenž je všem společný. Také
s nimi přemýšlíme o tom, jak budou moci v tomto hledání
pokračovat po návratu do každodennosti.
Chceme mladým lidem umožnit, aby
vytušili něco z takto viditelné „jediné církve Páně"
a přitom respektovali tradice různých církví, což nevyhnutelně
zahrnuje i napětí. Máme zkušenost, že mnozí z nich se po
dnech strávených z Taizé aktivněji angažují ve své
domovské církvi a přitom citlivěji vnímají univerzální
církev.
Nemyslíme si, že jsme našli řešení.
To, co děláme, je nedokonalé. Víme, že naše situace je
prozatímní a žijeme v očekávání plné, zcela uskutečněné
jednoty. Viditelnost jednoty, o niž naším způsobem života
usilujeme, neřeší všechny problémy. Ale snažíme se vstoupit do
dynamiky smíření; ta by měla naučit rozdělené křesťany
vzájemně si naslouchat, obnovovat vlastní lišící se tradice,
rozlišovat mezi tradicí církve a tradicemi církví, jež jsou
pouhými zvyky, a směřovat k ekumeně, která se nespokojí
s tím, že ponechá křesťany ve vyjetých paralelních
kolejích.
Eucharistie a služba
Společenství, které nabízí
Kristus, dělá z jeho učedníků lidi otevřené vůči
univerzálnosti. Dává jim odvahu vyjít druhým vstříc, věnovat
se nejslabším, lidem, kteří jsou na tom hůře než my, a vydat i
za těmi hledači Boha, kteří náležejí jinému náboženství,
nebo za těmi, kdo žijí zcela bez vztahu k Bohu. Je mnoho
míst, kde křesťané různých konfesí prožívají tuto
otevřenost společně.
Je velmi vhodné, že jsme na Zelený
čtvrtek zváni, abychom vzpomněli ustavení eucharistie a zároveň
mytí nohou. Mezi oběma gesty je těsný vztah. Ježíš jimi možná
lépe než slovy ukazuje, co je jádrem evangelia: „Miloval své,
kteří byli ve světě, miloval je až do konce" (J 13,1). Slavení
eucharistie zve k „mytí nohou", což znamená jít jako
Ježíš ve službě druhému až k dokonalosti, milovat tak,
jako miloval on.
Bratr Roger často opakoval: „Bůh je
spojen s každým člověkem bez výjimky." V jeho srdci
měli místo všichni lidé, ze všech národů, zvláště
nejchudší, mládež a děti. Tato vize univerzálního společenství
vedla k tomu, že jsme založili několikačlenné skupiny
bratrů, kteří sdílejí život nejchudších obyvatel Afriky, Asie
a Jižní Ameriky a snaží se i navazovat spojení mezi kulturami a
národy.
Tito bratři nemají prostředky
k odstraňování nespočetných případů nouze. Ale pro mnohé
z nich se stalo denní prodlévání před eucharistií pramenem
života, pramenem, který jim umožňuje „mýt nohy" lidem
v jejich čtvrti prostě tím, že jsou s nimi. A postupně
se rodí malé solidarizující se iniciativy. Jsou to jen náznaky,
ale mohou razit cestu Kristu, jenž přetváří lidi, a v srdci
světa otvírat obzor naděje.
Protože Kristus přišel „aby
shromáždil rozptýlené děti Boží", považujeme za „unum
necessarium" být v něm jedno. Kristus je dobrý pastýř všech
lidí. Je také dveřmi k Otci a k druhým. Vejdeme těmito
dveřmi do Otcova domu, abychom se všichni znovu sešli? Taková
dynamika by byla oporou naší církve, naplněné Kristovou radostí
a důvěrou, že nám Duch svatý bude krok za krokem ukazovat cestu
do budoucnosti.
Z Concilia 2/2011
přeložila Helena Medková
Komentáře
Jednota křtu
Dobrý den,
myslím, že pokud jde o jednotu, máme určitě vycházet ze křtu, nicméně důležité je i to, co následuje, tedy víra a život z ní. A tu se domnívám, že nelze odhodit rozdíly ve věrouce, obzvlášť u svátostí. Jak mohou bratři evangelíci a další přijímat Eucharistii z rukou katolického kněze, když odmítají věřit v reálnou přítomnost Kristovu, s níž je ovšem Mše svatá sloužena? A jsou i další věci, na prvním místě mezi nimi vidím pojetí Církve jako takové. Nelze brát výrok "kde se dva či tři shromáždí..." tak, že Kristova přítomnost závisí na tomto shromáždění, ale naopak - scházíme se kolem Krista. Kdyby tomu bylo opačně, pak by byl přeci Kristus na nás závislý, což je absurdní. Mohli bychom pokračovat, ale toto jsou podle mě zcela zásadní otázky, bez jejichž zodpovězení se nemůžeme posunout z místa.
Proč jen křest?
Vždy, už za bolševika jsem slýchal od farářů o Matoušovi 18:20 v souvislosti s modlitbou.
Jistě, slavení Poslední večeře je také druh modlitby. Ale chápu ji, jako širší společenství, ne 2 lidi.
Doba, kdy si každý farář hrál na svém písečku, se svojí mší, třeba sám, je už doufám pryč.
Připadá mi to trochu o něčem jiném, než jak popisují Evangelia.
A proč ne jednota? V Kristu, v modlitbě, …? Proč ne? O co Vám jde? Je spousta věcí, které spojují!
Proč hledáte pořád rozdělení? Jste snad lepší, než ti druzí?
A při slavení Poslední večeře, tam Kristus je přítomen, tak jako tak. Ježíš neříkal, vezměte a jen ten, kdo věří správně katolicky jezte.
Myslím, že je správné, aspoň někdy, tak jak se to asi jen výjimečně děje, slavit společně.
Já osobně jsem se díval dlouhé roky na ČCH dost s despektem. Ale pak jsem potkal, ani ne faráře, ale farářku.
Když potkáte někoho, kdo má víru, zná teologii, jak se od něj můžete stranit?
Kdyby byl II VK o 80 let dřív, tak ani ČCH by nebyla. A jsem přesvědčen že Řím byl před koncilem někde trochu jinde.
Jestli se mnou nesouhlasíte, čtěte NZ. Z toho se to dá pochopit....
A ta závislost Krista na nás, jak píšete – on tam prostě je, to nemusí být závislost na nás Mt 18:20.
Někteří teologové ale i o ni mluví, protože Láska Boží je tak veliká, že je závislá na nás...
Je jenom jeden křest
Církev je především společenství těch, ve kterých žije evangelium dál. Spekulaci nad slovem evangelia podle Matouše 18,20: "Kde jsou dva nebo tři shromážděni v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich", nepovažuji za přínosnou. Napsaná evangelia nejsou sbírky pouček nebo definic, se kterými je možno libovolně spekulovat. Souvislost Matoušova evangelia, kapitola 18,15-35 poukazuje na společenství bratří (a sester) a na vazbu tohoto společenství na Ježíše Krista. Důsledek toho je pro nás, v 21. století, v tom, že když se i my sejdeme ve jménu Ježíše Krista, tzn. ve smyslu jeho radostné zvěsti, tak je on s námi, protože Ježíš Kristus je neodlučitelně spojen s s touto radostnou zvěstí o milosrdném a milujícím Bohu a o příchodu Božího království. Abychom mohli slavit eucharistii (= díkuvzdání obdarovaných), památku na Ježíše Krista, kterou nám odkázal s tím, abychom to "činili na jeho památku", je tohoto společenství v jeho jménu nezbytně třeba. Nic víc a nic méně.
Křest jako neovolatelné připojení k Ježíšovu odkazu je předpokladem k účasti v tomto společenství.
Jednota křtu
Milý bratře v Kristu!
Obě strany musí odložit pýchu své jedinečnosti a otevřít se pravé kristově lásce.Tam je zdroj sjednocení.
Evangelíci a eucharistie
Evangelíci a jim podobní mohou přijímat eucharistii z rukou katolického kněze velice snadno,
1. poněvadž věří v Kristovu reálnou přítomnost, pouze většinou nesdílejí učení o přepodstatnění - transubstanciaci. (Už jenom sám komplikovaný název učení napovídá, že ve své hloubce se jedná spíše o skvostně vybroušený šperk středověké filosofie, nežli o běžně žitou součást lidové zbožnosti.) Protestanti berou Kristovu přítomnost v eucharistii vážně, pojímají ji však jinak a rozmanitě. Kupříkladu v tradičním lutherském obřadu večeře Páně se o těle a krvi Kristově mluví s mnohem větší naléhavostí a přesvědčivostí nežli při obřadu římském.
2. poněvadž věří, že katolický kněz, stejně jako pravoslavný pop, evangelický farář, adventistický pastor či letniční indipendent vysluhují svátost z Kristova pověření. Důležitější nežli naše důrazy je spasitelská vůle Ježíše Krista, který, jak ho znám, nedělá problém z přesného pojmového vymezení své přítomnosti v chlebu a vínu. Hlavně abychom podle jeho přání slavili "na jeho památku".
3. poněvadž evangelíci jsou na světě prostě od toho, aby narušovali poklid katolíků a neumožnili jim pohodlně se uzavřít do vlastního učení.
Zdař Bůh
Opravdu tak snadno? To se
Opravdu tak snadno? To se snad od dob, kdy se na evangnetu diskutovalo jestli kalvinisté nebo zwingliáni, v ČCE tolik zmnožili luteráni, skutečně i ti kalvinizovaní evangelíci věří ve skutečnou reálnou přítomnost v eucharistii, která je zapotřebí alespoň k výjimečnému přistoupení ke katolické eucharistii podle směrnice k Direktáři, nikoliv jenom nějakou duchovní přítomnost vznášející se někde ve společenství?