Hlavní část tohoto čísla Getseman je věnována
dvěma velkým francouzským náboženským myslitelům a
zakladatelům komunit, bratru Rogerovi z Taizé (1915-2005, text je
z pera jeho nástupce bratra Aloise) a abbé Pierrovi, zakladateli
Emauzského hnutí (1912-2007, úvahu o jeho spiritualitě napsala
Irena Kopicová).
Francouzská církev, dříve zvaná první dcera
církve, byla od středověku - zejména od založení Pařížské
univerzity počátkem 13. století - významným a často
rozhodujícím intelektuálním centrem západního křesťanství.
Francouzská revoluce na konci 18. a následující politické boje v
19. století přinesly úpadek vnější moci a politické síly;
Francie se stala baštou sekularismu a antiklerikalismu, „laickost"
je dodnes její oficiální politikou. Francouzští křesťané se
postupně stali menšinou, často již veřejností nechápanou a
považovanou za anachronismus - velice podobně jako v našich
rozumářských a proticírkevních Čechách.
Přestože Sorbonna již dávno není nejdůležitějším
centrem teologického výzkumu a francouzští biskupové nezastávají
klíčové politické funkce, francouzské křesťanství nepřestává
inspirovat. A myslím si, že to nejvýznamnější již dávno
nepřináší jeho konzervativní, restaurační a do minulosti
zahleděná část, jakkoli ta dlouho dominovala a udávala tón. To
podstatné naopak přinášejí nezvedené děti francouzského
křesťanství, lidé na okraji, kritizující nejen ateistickou
společnost, ale i hlavní proud své vlastní tradice, často
vyprázdněný a maloměšťácký. K abbé Pierrovi vede posloupnost
již od Lamennaise, Bloye a Péguyho: křesťanství „levicové",
sociální, radikálně reformní, křesťanství pro chudé,
křesťanství z chudých. Také bratr Roger vzešel svým způsobem
z okraje francouzsky mluvícího křesťanství: z okraje konfesního
i regionálního, ze švýcarských protestantů, menšiny početní
i intelektuální.
Je až paradoxní, že abbé Pierre, který vzešel z
hmotně dobře zajištěné rodiny, se stal přítelem bezdomovců, a
že bratr Roger, který pocházel z konfese strohé a odmítající
katolictví v jakékoli podobě, se stal apoštolem otevřenosti a
pravé katolicity. Možná však jim pomohlo právě to, že si
uvědomili nedostatečnost či neúplnost toho, z čeho vzešli. Že
pochopili spásu jako něco, co překračuje moji úzkou skupinu a
vyžaduje zapojení druhých. Že dokázali jako Abraham na popud
božího hlasu vyjít ze svého domova a překračovat hranice do
neznáma. Konec konců o tom vypovídá jiný paradox: Když zemřel
protestant bratr Roger, byla soustrastná reakce Vatikánu mnohem
intenzivnější a rychlejší, než když zemřel katolický kněz
abbé Pierre...
Přes obrovskou rozdílnost oba kladli důraz na
komunitu. „Kristus ... nepřišel na zem, aby založil další
náboženství, nýbrž aby všem lidem zvěstoval společenství
v Bohu. ... ‚Společenství‘ je jedním z nejkrásnějších
názvů pro církev," napsal bratr Roger. Společenství přes
hranice sociálních tříd v případě abbé Pierra, společenství
přes hranice konfesí v případě bratra Rogera; v obou případech
společenství, jehož středem a nosným pilířem je Kristus. Kéž
i naše společenství jsou taková.
Poslední komentáře