Co znamená být dnes křesťanem? Co
vlastně dělá v našem postmoderním světě člověka
křesťanem? A má vůbec víra v Ježíše Krista budoucnost?
Na tyto otázky, které si v současné
době klade mnoho lidí, neexistují jednoduché odpovědi. Ale
existují svědectví těch, kdo se pokoušejí jít po cestě
vytyčené Ježíšem z Nazareta.
První lidé, kteří následovali
Ježíše, nazývali sami sebe „lidmi cesty" a také druzí jim
tak říkali (Sk 9,2; 18,25-26; 19,9.23; 22,4; 24,14.22). Jménem
„křesťané" začali být označováni teprve později,
v Antiochii (Sk 11,26). První Ježíšovi stoupenci se
považovali za putující do lepšího, ideálního světa, o němž
mluvili jako o nebeském království nebo o království Božím.
Následovali Ježíše po cestě, kterou on svým životem a smrtí
kráčel před nimi. Nemysleli si, že už jsou u cíle, že snad
jsou dokonalí nebo mají odpověď na všechno. Byli jako poutníci
- na cestě.
Mnozí z nás vidí svoji vlastní
situace velmi podobně. Jsme lidé cesty - lidé kráčející po
Ježíšových cestách. Nemáme odpověď na všechno a také jsme
ještě nedošli k cíli, ale máme směr - směr, který nám
udává Ježíš.
Na naší cestě jsme vedeni určitými
hodnotami a určitou vírou. První část tohoto
příspěvku se tedy zaměří na naše hodnoty, převzaté od
Ježíše, a druhá na naši víru, která nás žene vpřed. Nebudu
vůbec mluvit o tom, čím se křesťanské hodnoty liší od hodnot
jiných náboženství nebo životních filosofií, ani čím se
křesťanská víra liší od kterékoli jiné víry. Chci prostě
jen podat svědectví o hodnotách a obsahu víry, které nám na
naší cestě ukazují směr.
Naše hodnoty
Kázání na hoře bylo často
považováno za kámen úrazu. Křesťané i nekřesťané je
hodnotili jako nádherný ideál - nádherný, ale beznadějně
nerealistický. Hodnoty obsažené v horském kázání i na
jiných místech evangelií se ostře odlišují od hodnot
vyzvedávaných prakticky všemi lidskými společnostmi či
civilizacemi. Které hodnoty to jsou?
Zaprvé a především je to
bezpodmínečná láska. Zatímco většina lidských
společností a civilizací by od nás spíše očekávala, že své
nepřátele budeme nenávidět, označoval Ježíš za hodnotu, že
své nepřátele milujeme, že se modlíme za ty, kdo nás
pronásledují, konáme dobro těm, kdo nás nenávidí, a žehnáme
těm, kdo nás proklínají (Mt 6,43-44; L 6,27-28). To není
nějaká nová soustava pravidel, kterou je dodržovat do slova a do
písmene. Tady se spíše výstižně popisuje, jaký by měl být
vzájemný vztah lidí: bezpodmínečný. Láska, péče a účast,
kterou lidé věnují jeden druhému, je dnes stejně jako tehdy do
značné míry vázána na podmínky: Miluji tě s podmínkou,
že ty mě také miluješ, že mě neproklínáš a nepronásleduješ,
že patříš k téže rase, třídě, národnosti a rodině
jako já - a s podmínkou, že nejsi můj nepřítel.
Rodiče si zpravidla uvědomují, jak
je to nebezpečné, když člověk své děti nemiluje bezpodmínečně.
Mám tě rád, když jsi hodný a děláš, co ti říkám. Takovou
lásku dítě nepotřebuje. Dítě musí cítit, že je milováno
v každém případě - bezpodmínečně.
Tento druh lásky chtěl Ježíš
rozšířit za hranice rodiny, národa a jakékoli myslitelné
skupinové identity, abychom byli schopni milovat bezpodmínečně
všechny lidi - bez ohledu na to, kdo jsou, co udělali a jaký je
jejich postoj k nám.
S touto láskou je těsně spojena
další hodnota, kterou evangelium výslovně zdůrazňuje: ochota
odpouštět. Ježíš vyzval Petra, aby odpustil ne sedmkrát,
nýbrž sedmdesátkrát sedmkrát. O odpuštění mluvil často, ale
nejsilnějším příkladem naprosto bezpodmínečné ochoty
odpouštět je určitě výjev ze známého podobenství, kdy otec
objímá ztraceného syna (L 15,11-32).
Třetí hodnotu by bylo snad možno
označit slovem egalitarismus. Ježíš zastával absolutní
rovnost. Choval se ke všem se stejnou úctou a respektem: k mocným
i slabým, bohatým i chudým, ke slepým, chromým, mrzákům,
žebrákům, k učencům i prostitutkám, velekněžím i
hříšníkům, pánům i otrokům, k mužům, ženám i dětem,
k Židům, Samaritánům i Římanům. Přisuzovat všem stejnou
důstojnost a stejnou cenu, to zní docela nevinně, ale v praxi
by to otřáslo kulturními, politickými, ekonomickými a
náboženskými strukturami téměř každé společnosti. Většina
lidí odvozuje svůj postoj k druhým od jejich funkce či
postavení v rámci společnosti nebo církve. Kromě toho Ježíš
učil své následovníky, že mají sestoupit po společenském
žebříčku privilegií a prestiže, spokojit se se zadními sedadly
a nečinit si nárok na čestná místa. „Neboť každý, kdo se
povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen." (L
14,11) Pokora je křesťanská hodnota, která se velmi oceňuje, ale
jen zřídka praktikuje.
I spravedlnost chápe Ježíš jinak.
Byl pro nesebestřednou spravedlnost. Spravedlnost tedy
neznamená pomstít se, nýbrž nastavit druhou tvář. Skutečná
spravedlnost také neznamená závidět druhému jeho štěstí, jak
činili dělníci z podobenství o vinici. Skutečná
spravedlnost se ze štěstí druhého raduje. Když se starší bratr
z onoho podobenství cítí nespravedlivě odstrčen, protože
návrat ztraceného syna se slaví hostinou, žene ho spíše
žárlivost než opravdový smysl pro spravedlnost. Pravou hodnotu
vidí Ježíš v nesobeckém zájmu o druhé lidi a jejich
potřeby.
Ještě zřetelněji je to vidět na
Ježíšově postoji k penězům a majetku. „Prodej, co ti
patří, a peníze rozdej chudým", říká (Mt 19,21). Jinými
slovy: Nepečuj jen o vlastní potřeby, nýbrž i o potřeby
druhých, hladovějících, žíznících, nahých a bezdomovců.
Dělit se s chudými - to je jedna
z nejcharakterističtějších hodnot, které Ježíš
zdůrazňuje.
Radikalita Ježíšovy nesobecké lásky
se ovšem nikde neprojevuje zřetelněji, než v jeho ochotě
pro druhé trpět a zemřít. Chtěl raději sloužit, než si nechat
sloužit, a to až do krajnosti - položil za druhé život,
obětoval sám sebe, podstoupil bolestnou, pokořující a hanebnou
smrt na kříži. Kříž je otřesným symbolem Ježíšových
nesobeckých hodnot.
To jsou naše hodnoty, hodnoty lidí na
cestě - ne proto, že bychom je už teď a tady dokonalým
způsobem žili, nýbrž proto, že vyjadřují, v co doufáme a
oč usilujeme. Jsou kursem našeho putování po Ježíšově
cestě. Nemáme tušení, kolik času budeme potřebovat, abychom se
dostali do světa tak nesobecké lásky (do království Božího).
Už jsme urazili kus cesty, ale zcela nepochybně musíme jít ještě
mnohem dál. Možná to bude trvat stovky tisíc let. To není mnoho,
uvážíme-li, jak dlouho už podle dosavadních znalostí vědy trvá
vývoj universa.
Co ale při tomto putování máme, je
nové smýšlení, „Kristovo smýšlení", jak říká Pavel,
vědomí, že na základě našeho lidství jsme jedno. Veškerá
tato nesobecká láska pramení z vědomí, že jsme jako lidé spolu
nerozlučně spojeni. Máme milovat bližní jako sebe samy, protože
moje já a tvoje já jsou koneckonců jedno jediné Já.
Proto mohl Ježíš říci: „Cokoliv jste učinili někomu z těchto
mých nepatrných bratří, mně jste učinili." Identifikuje se se
všemi, hladovými, nemocnými, zajatci a cizinci, protože jsou
všichni v širším, všeobecném smyslu jím samým (Mt
25,34-46).
Jsem tedy určeni k jednotě.
Jsme na cestě do světa široké lidské solidarity, do světa po
všech stránkách smířeného, do světa míru, harmonie a štěstí.
Toto, a nic menšího, je náš křesťanský ideál. A v podstatě
právě toto také všichni chceme - navzdory našemu zdánlivě
nepřekonatelnému sobectví. Všichni máme sklon zabývat se jen
sami sebou, a přesto jsme z Ježíšova pohledu stvořeni
k lásce a jednotě. A na hlubší úrovni právě po tom
toužíme. Ve skutečnosti už jsme jedno, patříme k sobě.
Jsme povoláni k tomu, abychom si tuto skutečnost uvědomili a
žili ji.
Fakticky je naším určením nejen
jednota lidstva, nýbrž jednota všech věcí, veškerého bytí. Na
své cestě si také znovu silněji uvědomujeme svoji jednotu
s přírodou a s celým universem.
Cesta je to ovšem dlouhá a namáhavá.
U nás v Jižní Africe je nedostatek jednoty přímo do nebe
volající. Vznikla tam zvláštní směsice národů, kultur a
hodnot. Naše dějiny jsou plné rasismu, útlaku, násilných
konfliktů a hluboké nenávisti. Ušli jsme už kus cesty - a
přitom zjišťujeme, že jsme se jednotě a smíření nikde
nepřiblížili na dosah. Naším problémem také není jenom rozdíl
rasy a kultury. Hodnoty, jež naše společnost uznává, jsou
vzájemně protichůdné, jejich směsice je udivující. Jedinou
společnou hodnotou jsou dnes peníze, což nezřídka vede
k vykořisťování chudých, ke korupci, podvodům a zločinům.
Máme pozoruhodně dobrou ústavu, ale příliš mnoho lidí stále
ještě věří na nátlak a násilí. Pro mnoho lidí nemá život -
dokonce jejich vlastní život - velkou cenu. Mnozí se chtějí
prosadit jako individuum, jiní jako skupina. Ale neprojdeme-li
procesem překonávání vlastního ega a směřování k ideálu
nesobecké lásky, nepoznáme nikdy ani v náznaku mír,
harmonii a štěstí. To je cesta, kterou máme před sebou.
Ne všichni křesťané si osvojili
Ježíšovy hodnoty. Církev jako instituce v tomto směru silně
pokulhává. Často se nechává vést hodnotami „světa", a ne
hodnotami Ježíšovými. Ve své slabosti často neděláme to, co
kážeme. Vždycky však bylo dost svatých a mystiků, kteří brali
Ježíše vážně, a takoví jsou i dnes. Dveře jsou úzké. Cesta
je namáhavá a velmi, velmi dlouhá. A v dnešní době po ní
kráčí jen málo lidí. Budoucnost bude přesto úplně jiná. To
je naše naděje.
Naše víra
Ježíš se snažil v druhých
probouzet a živit víru. On sám žil z víry a každému, kdo
byl uzdraven na těle nebo na duchu, říkal, že ho uzdravila jeho
víra (Mk 5,34.36; 10,52; Mt 8,13; 9,28-29; 15,28; L 17,19). Mužům
a ženám, kteří ho následovali, někdy říkal, že jejich
problémem je malověrnost (Mt 17,19-20) a že by mohli hory
přenášet a nemožné činit možným, kdyby měli jen o trochu víc
víry (Mk 11,23-24).
Totéž platí i dnes. Bez víry bychom
nebyli schopni uvádět hodnoty kázání na hoře do praxe a bez
víry bychom na naší cestě nepokročili ani o píď. Víra je
energie, která nás udržuje v pohybu. Avšak jaká to je víra?
Především je to víra v Boha.
Věřit v Boha neznamená prostě jenom věřit, že Bůh
existuje, nýbrž vkládat do něj všechnu svou důvěru a naději.
Znamená to spoléhat se na někoho, kdo nás přesahuje. Víra, jak
ji chápal Ježíš, neznamená intelektuálně souhlasit s naukou,
dogmaty či věroučnými tezemi. Je to zkušenost spočívající
v tom, že vyjdeme ze sebe a celou svou naději a důvěru
vložíme do transcendentního tajemství, jemuž říkáme Bůh.
Taková víra přenáší hory.
Dnes ovšem představuje pojem „Bůh"
skutečný problém. Roste počet těch, kdo jsou v teorii či
praxi ateisty. Mnozí odmítají jakoukoli víru v Boha. Jiní
tvrdí, že věří v Boha, ale ve svém pojetí či způsobu
života se touto vírou nenechávají ovlivňovat. Ty nazývám
praktickými ateisty.
Nemám v úmyslu je zde odsuzovat.
Boží jméno bylo tak často zneužíváno a překrucováno, že si
někdy myslím, že by bylo lépe začít s nějakým novým
jménem znovu, úplně od začátku. Ale to nebude nutné, protože
„hledání živého Boha" dosáhlo mezi křesťany v posledních
50 až 60 letech fenomenálního pokroku. Kniha Elizabeth Johnsonové
Quest for the Living God shrnující tento vývoj
začíná takto:
„Poznání Boha prožívá od
poloviny dvacátého století renesanci, doslova boom. [...] Žijeme
ve zlatém věku objevů a mezi teology se už běžně mluví o
skutečné, zásadní ‚revoluci‘ v teologii o Bohu."
Pak následuje popis tohoto vývoje a
objevů. Některé z nich bych zde rád zmínil a postavil je
jako ukazatele směru na cestě k jednotě a k hlubšímu
ocenění toho, co by mohla víra v Boha znamenat. Vděčně
přitom vycházím z výzkumu Elizabeth Johnsonové, ale
‚ukazatele směru‘ formuluji vlastními slovy a podle vlastní
zkušenosti.
Bůh je per difinitionem tajemství,
a to naprosté. Křesťané si to ovšem často neuvědomovali.
V duchu osvícenství se nám křesťanští teologové snažili
předložit racionální pojem, „jasnou a zřetelnou" představu
Boha. Domnívali se, že mohou Boha pochopit. Ale mezitím jsme
pokročili dál a znovu jsme objevili prastarou moudrost, že Bůh je
nepochopitelné mystérium.
Průkopnickou práci v tomto směru
udělal Karl Rahner. Co nás ovšem rozhodně posunulo dopředu a
přispělo k tomu, že dnes dokážeme tajemství Boha opět
lépe oceňovat, je především šířící se znovuobjevování a
rozvíjení mystické a kontemplativní tradice církve. Ta není
zaměřena ani tak na představu či pojem Boha, nýbrž na
zkušenost s Bohem. Co zakoušíme, je apofatické
neboli nevyslovitelné mystérium, které nikdy nelze vyjádřit
slovy adekvátně. Bůh není předmět, který by bylo možno
vyjmenovat mezi jinými předměty. Bůh není bytost, i kdyby byl
bytostí nejvyšší a větší než všechny ostatní bytosti. Víme
o onom všezahrnujícím tajemství, které nazýváme Bohem, a
zároveň je nemůžeme znát. Ale to všechno nečiní Boha méně
skutečným. Také to neznamená, že o něm nemůžeme vůbec nic
vypovědět. Znamená to pouze, že všechno, co říkáme, je buď
metaforické, nebo negativní. Negativní proto, že sice nevíme, co
Bůh je, ale víme, co není. A v tom jsme také udělali velký
pokrok.
Tak např. Bůh není bílý. To může
znít samozřejmě, ale v zemi, jako je Jižní Afrika, to musí
být jasně řečeno, neboť mnoho lidí a dokonce někteří černí
Afričané mají v hlavě představu bělocha. Z toho nás
vyléčila černá teologie.
Bůh také není muž. Obrazy Boha a
způsob, jakým muži a někdy i ženy o Bohu mluví, svědčí o
tom, že bývá stále ještě často identifikován s mužem.
Feministická teologie, a nejen ona, se ze všech sil snaží tuto
falešnou představu opravit.
Velký pokrok přineslo v posledních
padesáti až šedesáti let poznání, že Bůh není ten, kdo
utrpení dopouští, natož aby je sesílal. Bůh je ten, kdo
(přirozeně v metaforickém smyslu) s námi trpí.
Tajemné, ale silné spoluutrpení Boží znamená, že Bůh cítí
se všemi, kdo trpí. O toto poznání se zasloužili především
tři velcí němečtí teologové Moltmann, Sölleová a Metz, kteří
usilovně hledali odpověď na otázku, znepokojující po holocaustu
tolik křesťanů: Kde byl Bůh při těchto a jiných hrůzách
tohoto světa?
Není to nová otázka, ale tyto tři
teology dovedla k novému obrazu Boha: k obrazu Boha
trpícího, Boha ukřižovaného, Boha spolutrpícího, Boha, jehož
moc se neprojevuje panováním, silou a trestáním, nýbrž
nesobeckou láskou. Jinými slovy: Žádná sebevětší moc, žádná
síla nemůže lidstvo zbavit nesnesitelného utrpení - ani kdyby
jí disponovala postava Bohu podobná. Z našeho nesnesitelného
utrpení nás může vysvobodit jedině všemohoucí nesobecká a
s lidmi soucítící láska. Neboť Bůh je láska, nesobecká
láska.
Jiný obraz Boha, který jsme zavrhli,
je obraz blahovolného diktátora - povýšeného a panovačného
jako jsou bohatí a mocní tohoto světa. Teologie osvobození
dospěla všude na světě, ale především v Latinské Americe
k obrazu, jenž ukazuje Boha mezi oběťmi bezpráví, mezi
chudými a utlačovanými. Bůh žije po boku chudých a podporuje
jejich osvobození z útlaku - a je jedno, co na to říkají
bohatí a mocní. Bůh, do něhož všichni vkládáme svoji víru a
naději, působí spravedlnost a svobodu zdola.
A dále, řečeno památnými slovy
arcibiskupa Desmonda Tutu, nejslavnějšího jihoafrického
představitele církve, „Bůh není křesťan". Ze všech
arcibiskupových výroků tento šokoval nejvíce. Avšak náš život
v jedné řadě s věřícími jiných náboženství a náš
společný boj za spravedlnost a osvobození nám daly sílu překonat
naši úzce křesťanskou představu Boha a vnímat působení Božího
Ducha i skrze náboženské přesvědčení a praktiky
jinověrců. Bůh, jehož uctíváme, je Bohem všech náboženství
a náboženských směrů, a nejen výlučně Bůh křesťanů.
A konečně Bůh není nějaká vyšší
bytost, žijící v nějakém jiném světě - v nebi.
Bůh je tvůrčí duch, který rozvíjí toto veliké universum - a
projevuje se v něm. Objev evoluce a nová kosmologie velkého
třesku způsobily, že tajemství stvoření je pro nás ještě
nesrovnatelně hlubší. Teorie evoluce zdaleka neotřásla vírou
v Boha, naopak nám teprve otevřela oči pro zázrak nezměrné
a tajemné tvořivé Boží síly.
Hledání pokračuje. Tento náš
přehled posledních objevů, které toto hledání přineslo, je do
jisté míry pouze povrchním náčrtem, ale chtěl jsem alespoň
zlomkovitě naznačit, co to je být křesťanem. Pro nás není víra
v Boha něčím pevně daným a konečným. Víra v Boha je
něco, co roste, rozvíjí se a prohlubuje. Je to hledání,
doživotní hledání. Být křesťanem znamená hledat.
Ale je tu ještě jeden rozměr naší
víry. Křesťanská víra je víra v Ježíše Krista. Když
Ježíš říkal lidem, že je uzdravila jejich víra, nemyslel tím
jen jejich víru v Boha, nýbrž i jejich víru a důvěru
v něho. Spoléhali se nejen na to, že je Bůh uzdraví, nýbrž
že k jejich uzdravení (fyzickému nebo duchovnímu) dojde skrze
Ježíše. Bůh působil skrze něho. My, dnešní lidé cesty,
důvěřujeme jemu a jeho cestě. A nejen jeho hodnotám, ale i jeho
zkušenosti s Bohem.
Ježíš zakoušel Boha jako blízkého,
velmi blízkého. Zakoušel ho jako milujícího Otce, svého Abba.
Mluvil o pokorném, odpouštějícím Bohu, Bohu bez ega, který chce
raději sloužit, než aby se mu sloužilo. Tajemství Boha je
tajemství bezpodmínečné lásky. Jinými slovy: Hodnoty, o nichž
jsme mluvili, jsou hodnoty Boha, Boží hodnoty. Ježíš byl
ztělesněním tohoto Boha a těchto hodnot. A proto věříme v něho
a jeho cestu.
Mnoho křesťanů se po staletí
zabývalo hledáním historického nebo autentického Ježíše. My
jsme dnes díky výzkumům a úvahám mnoha vědců ve šťastné
situaci; o Ježíši a jeho záměrech si můžeme udělat rozhodně
přesnější představu. Ale hledání pokračuje, neboť stále se
můžeme jen snažit postihnout jej a jeho moudrost. Ježíš je pro
nás ve velmi reálném, ale tajemné smyslu stále ještě živý a
aktivní. Stále nás předchází. V našem hledání Boha je
zahrnuto i naše hledání živého Ježíše - Krista.
Na této cestě není nikdo z nás
nikdy sám. Jdeme spolu. Jeden od druhého se učíme, jeden druhému
pomáháme. Kráčíme společně se všemi, kteří šli před námi,
a se všemi, kteří půjdou po nás. Nejde o to, abych já sám nebo
kdokoli jiný jako jednotlivec dosáhl „dokonalosti". Pro každého
jde o to, sdílet úsek dlouhé cesty ke svobodě s druhými.
Být křesťanem je vzrušující.
Máme za sebou dlouhé putování a navzdory silným krizím a
problémům, jež se před námi vrší, vypadá budoucnost nadějně.
Zahleděnost do minulosti a skandály současných křesťanských
církví jsou jako plevy - budou odděleny od zrna, které zraje
uprostřed nás.
Jsme národ poutníků. Jsme lidé
cesty.
Z
Concilia 2/2011 přeložila Helena Medková
Komentáře
díky
Díky za krásný a podnětný článek. Člověk vždy pookřeje, když čte něco, co mu v hloubce rezonuje a s čím se ztotožní.