Jste zde

Sloupec na obálce

autor: 

Routa vonná (Ruta graveolens)

Když Ježíš napomíná farizeje, žepříliš dbají na dodržování všech nařízení a řádů, ale na lásku a spravedlnost,kterou žádá Bůh, zapomínají, zmiňuje se ve své řeči také o dvou rostlinách.„Odevzdáváte desátky z máty, routy a ze všech zahradních rostlin...“ (Lk 11, 42) Vyobrazená rostlina na titulní straně je jednouz nich.

Routa vonná byla známá jakokoření již v Ježíšově době. Pochází z Balkánu a Krymu, kde roste naslunných svazích a skalnatých stepích. I v Čechách se od nepamětirouta pěstuje. V některých oblastech Čech zplaněla.

Je to vytrvalá bylina ažpolokeř, který může dorůstat výšky až 70 cm. Listy mají žlutozelené ažmodrozelené zbarvení. Vrcholové květy jsou pětičetné, ostatní čtyřčetné, s korunními lístky lžičkovitého tvaru. Květyjsou zbarveny zelenožlutě a objevují se od června do srpna. Celá rostlina másilnou aromatickou vůni, někdy až nepříjemně páchnoucí. U některých lidí můžešťáva routy vyvolat alergii.

Routa byla ve středověkuvyužívána na výrobu oleje. Olej obsahuje mnoho flavonolůa kumarin, který zvyšuje citlivost vůči slunečnímuzáření. Také se, spolu s rozmarýnou, levandulí, mátou a dalším kořením,přidávala do octa jako ochucovadlo.

Jako droga v lidovém léčitelstvíse používá nakvétající nať, která se sklízí 2x za rok. Účinná látka obsažená vroutě má protikřečové účinky. Routa je nebezpečná pro těhotné ženy. Látkyobsažené v rostlině mohou způsobit potrat. Z tohoto důvodu prý nesezdané těhotné dívky jedly listy z routy.

Routa se dodnes používá jako kořenípro přípravu masa, ryb a omáček. Malé množství koření stačí, neboť je silněaromatická.

Sušené, rozdrcené a rozpuštěnélisty routy ve vodě se dají rozprašovat jako účinný repelentproti hmyzu. (Asi ten zápach komár nepřežije.)

V minulosti byla routa používánatéměř ke všemu, od ochucování sýra po vyhánění zlých duchů. Shakespeare nazývalroutu kořením milosti. O něco později byla routa spojována s lítostí apokáním. Větvičkami routy se rozstřikovala svěcená voda při křesťanskýchobřadech. Zajímavé je, že anglické slovo rue je výrazem pro routu a zároveňznamená litovat, cítit lítost.

Vraťme se nyní k Ježíšovýmslovům. Proč Ježíšovi tolik vadilo, že farizeové dávali desátky z takovýchrostlin jako je routa?

V biblické době byla považovánarouta i máta za rostliny divoce rostoucí. Podle židovských předpisů tobyly rostliny osvobozené od placení desátku. Takových rostlin si Izraelcipěstovali na svých políčkách pouze několik kusů. I přes osvobození od placeníněkteří „poctivci“ přinášeli do chrámů pečlivě odpočítanou desetinu z pěti kusůrouty. Tito věřící nejen že plní nařízené povinnosti, ale jdou ještě dále.Přinášejí dary i z toho, z čeho nemusí. Cítí se být lepší než ostatní. Ale zapomínají,že místo spravedlivého odpočítávání jedné desetiny úrody (u kterého strávívětšinu svého života) by se měli spravedlivě chovat k druhým lidem. Amísto sebelásky z plnění svých svatých povinností by měli být naplněni láskou kbližnímu.

Moc bych nám všem přála, abyJežíšova káravá slova nemusela patřit i nám. A cítíme-li, že Ježíš mluví i onás, abychom uměli s pomocí Boží ze sebelásky a „spravedlivého“ přepočítávánísvého majetku vyjít mezi své bližní.

Pavla Friedrichová Sirůčková

Příznivý čas pro církev

St.Pölten (KAP) Pro církevnebyl čas ještě nikdy tak příznivý jako dnes, aby „si znovu získala úctu amravní autoritu, “ řekl vídeňský pastorální teolog prof. Paul M. Zulehner na „právnické mši“ Katolického vysokoškolskéhosdružení diecéze St. Pölten. Církev tak může podleněho prožít nový rozmach. „Cestou církve půjde mnoho lidí, pokud ona půjdelidskou cestou, “ řekl s odkazem na papežův výrok „člověk je cestou církve“.

Církev podle něho musí být dnesbýt duchovní i charitativní. Duchovní musejí být církevní místa, osoby ijednání. Lidé hledají bohoslužby, ve kterých se nejen o Bohu mluví, ale kdemohou s Bohem udělat i opravdovou zkušenost. A v dnešní „kultuře pohledů odvrácenýchstranou“ musí svůj pohled opět více soustředit na lidskou bídu a vystupovat veprospěch chudých. Její spiritualita a solidarita s lidmi jsou navzájem úzcepropojeny.

Zulehnerpoukázal i na dramatické sociální důsledky: Medicínská péče o staré lidi sestále prodražuje. A tak se pořád víc mluví o eutanaziia rostou snahy si rázně „pomoci“ od postižených. Navíc se lidé „natolik starajío maximalizaci svého individuálního štěstí, že už jim nezbývá žádná energie proděti“. Existují ale i pozitivní zárodky, například hospicovéhnutí, nové iniciativy ve prospěch postižených a nová internacionalizacesolidarity. A dochází i ke spiritualizaci, což je trend protikladnýk současné tendenci orientovat se na tento svět a rostoucímu strachu zeživota. Stále více lidí si zase uvědomuje svůj vnitřní život a hledá uzdravenía společenství.

Útok na Misionářky lásky

NovéDillí (KAP) Čtyři sestry a dva kněží společnostiMisionářek lásky, založené Matkou Terezou, byli napadeni v regionu Kerala, který je centrem křesťanství v Indii. Vezli právědo vesnice obývané hinduisty nejnižší kasty potraviny a léky. Útočníci napadlijejich auto železnými tyčemi, rozbili okna, strhali kněžímnáprsní kříže a zbili sestry tak, že musely být hospitalizovány. Policiepozději zadržela patnáct mužů podezřelých z útoku.

V řadě míst Indie v uplynulýchměsících došlo k násilným útokům na křesťany ze strany radikálních hinduistů. Tipodezírají křesťany ze snahy obrátit příslušníky nejnižších hinduistických kastna svoji víru.

Noví blahoslavení

Vatikán(KAP) Papež Jan Pavel II. vyhlásí 3. října pět nových blahoslavených. Dvaz nich mají místo v českých dějinách a můžeme je tedy počítat ke „svým“světcům.

Karel I. Habsburský (1887-1922)byl posledním rakouským císařem a tedy i naším posledním panovníkem předvznikem československé republiky. Panoval jen krátce v době vrcholící prvnísvětové války, jejímž zničujícím důsledkům již nemohl zabránit.

Anna Kateřina Emmerichová (1774-1824) byla německá mystička a vizionářka.Její vidění, jež zaznamenal básník Clemens Brentano, ovlivnila nejen Mela Gibsonapři práci na jeho nedávném filmu o utrpení Krista, ale již sto let před ním ičeské radikálně katolické umělce a intelektuály ze staroříšského okruhuJosefa Floriana. Jméno A. K. Emmerichové díky nimpatří i do dějin české religiozity a literatury.

Dalšími blahoslavenými jsoufrancouzští řeholníci Pierre Vigne(1670-1740) a Joseph-Marie Cassant(1878-1903) a italská řeholnice Maria Ludovica De Angelis (1880-1962).

Mezináboženskámodlitební kniha německé armády

Berlín(KAP) Německá armáda představila veřejnosti novou modlitební knihu Společněpřed Bohem. Kniha je určena pro křesťanské, židovské, muslimské i konfesněneukotvené vojáky. Jejími autory jsou protestantský teolog Martin Bauschke, rabín Walter Homolka a muslimka Rabeya Müllerová. Vedle modlitebz židovského, křesťanského a islámského repertoáru obsahuje i modlitby, kterése mohou modlit všichni společně. Symboly na okrajích odkazují na původmodlitby. Úryvky z Tóry, bible ani koránu kniha neobsahuje.

Biskup obviněn zeznásilnění

Springfield, MA. (AP) Římskokatolický biskupThomas Dupre, emeritní hlava springfieldskédiecéze, byl obviněn ze znásilnění dvou chlapců. Zločiny měl podle okresníhonávladního spáchat v sedmdesátých letech, kdy byl činný jako farář.Sedmdesátiletý Dupre odstoupil ze svého úřadu 11.února údajně ze zdravotních důvodů; stalo se to však den poté, co místní novinyThe Republican přineslyprvní informaci o tom, že je podezřelý z uvedených zločinů.

V dlouhé sérii skandálůspojených s pohlavním zneužíváním dětí kněžími v USAje tak Dupre již čtvrtým podezřelým biskupem.

Srbsko: Diskuze o novémnáboženském zákonu

Bělehrad (KAP)Návrh nového srbského náboženského zákona vedl k napětí mezi pravoslavnýmpatriarchátem a menšinovými náboženskými uskupeními. V souvislosti s nímpadala slova jako nedostatky, protiklady, nejasnosti a špatná řešení. Některájeho ustanovení se prý proviňují proti lidským právům. Srbský pravoslavnýpatriarchát se však doposud k novému zákonu nevyjádřil. Zavedení náboženskévýuky ve státních školách má spojit církve a náboženské společnosti. Nový zákonby toto mohl ohrozit. Nebyla však vznesena kritika na potvrzení místa srbskéortodoxní církve jako většinového náboženství. problémem zůstává omezenísvobody příslušníků dalších konfesí. Bylo také poukázáno na úzké propojenípravoslavné církve a státu. Tak měl patriarcha Pavel I. zabránit svým pojednánímdohodě o státní hymně Srbska a Černé hory, i když tato otázka spadá pouzedo kompetence státu.

Tusconskádiecéze bankrotuje

Tuscon (AP) Římskokatolická diecéze v Tusconu vyhlásila v září bankrot. Příčinou jsou dluhyzpůsobené vyplácením náhrad a soudními procesy souvisejícími s pohlavnímzneužíváním dětí kněžími této diecéze. Diecézetakto ztratila odhadem již 17 milionů dolarů, celá katolická církev v USA kolem700 milionů dolarů.

Tusconje již druhou krachující katolickou diecézí ve Spojených státech během tohotoroku. Již v červenci totiž požádala o ochranu před věřiteli arcidiecéze vPortlandu. I zde byly příčiny podobné. Vyhlášení bankrotu se zvažovalo rovněž vdiecézích Boston a Dallas.

Ukrajinští biskupové:zákaz účasti na politice

Kyjev (KAP)Ukrajinští řecko-katoličtí biskupové zakázali svým kněžímpřebírat politické úřady. Biskupská synoda zakázala kněžímúčastnit se na volebním boji a kandidovat na politické úřady, bez ohledu okterou se jedná stranu. Závěr synody povoluje kněžímnanejvýš účast v místní politice. jejich zapojení se do této činnosti musíschválit biskup.

97 % Poláků věří v Boha

Varšava (KAP)Velká většina Poláků věří podle nejnovější ankety na boha. 97 % se jichoznačilo za věřící v boha, 94 % za religiózní lidi, napsaly polské noviny Polityka. 78 % Poláků se nejméně jednou za měsíc účastníbohoslužby. S církevním morálním učení to tak již není. Pouze 44 % Poláků jeproti potratu a jen 26 % je proti rozvodu.

Falešné citáty dokumentuvzbudily nelibost

Vatikán (KAP)Velké vzrušení nad novým vatikánským dokumentem Spolupráce muže a ženy vcírkvi a ve společnosti lze přičíst především chybným citátům, potvrdil vedoucíněmeckého oddělení vatikánského rozhlasu, P. Eberhardvon Gemmingen SJ. Vatikánv dokumentu požadoval mimo jiné společenské ohodnocení ženy, přístup kvyšším hodnotným pozicím, žena by neměla být nucena do role matky a rodičky. Kekomentářům německého tisku ve stylu Papež kritizuje feminismus řekl P. von Gemmingen, že podávají obsahdokumentu zcela falešně. Dokument mluví např. o jistém druhu feminismu a neo feminismu jako takovém.

Nicaragua: největšídůvěra v církev.

Managua (KAP) katolická církev je pro většinuNikaraguijců nejvěrohodnější institucí. Okolo 70%dotázaných v oficiální anketě považuje církev za důvěryhodnou, zatímco obecněvůči institucím vyslovilo nedůvěru. Vysokou důvěru mají i média (63 %) a nevládníorganizace (63 %). Vládě důvěřuje okolo 24 % lidí, podobně pak národnímu shromážděnía politickým stranám. Nedůvěryhodná je i justice.