Časopis Teologie & společnost, který koncem loňského roku přestal vycházet, předal část svého poslání a svého personálního zázemí obnovené revui Proglas. Ta vycházela samostatně mezi roky 1990 a 2002, poté jako kulturní příloha Revue Politika. Nyní se vydavatelství rozhodlo Proglas znovu osamostatnit, dalo mu dvouměsíční periodicitu a podtitul Kultura, literatura, náboženství.
Těžištěm prvního čísla je spíše kultura, od devadesátého výročí první jazzové nahrávky až po Kostohryzovy básně. Ale většina textů má i náboženský nebo filozofický přesah: třeba Putnova studie věnovaná náboženskému rozměru díla předního literárního historika Arne Nováka, nebo duchaplná úvaha Alana Jacobse o „luštitelích kódů", kteří si minulost a její památky představují jako šifry, ke kterým mohou nabídnout jednoduchý klíč.
Kniha sociologa a religionisty Zdeňka R. Nešpora Děkuji za bolest... nese podtitul Náboženské prvky v české folkové hudbě 60. - 80. let. Záběr knihy je dokonce ještě širší, začíná někde u Osvobozeného divadla a končí hlavsovským a jirousovským undergroundem. Samozřejmě že interpretace musí být mnohdy subjektivní a sporné - ve světě básnické tvorby neexistují objektivní měřítka. Bývají však podnětné, a především je velkou zásluhou autora, že shromáždil a utřídil tak obrovské množství informací a že poukázal na nesporný náboženský rozměr mnoha důležitých děl naší nedávné hudební historie.
Ve stejném vydavatelství, CDK Brno, se objevil i další sociolog náboženství, Američan Mark Juergensmeyer, s knihou Teror v mysli Boží - Globální vzestup náboženského násilí. První verze knihy byla napsána těsně před 11. zářím 2001, současné vydání se opírá o verzi rozšířenou po této klíčové události. Základní hypotézou knihy je, že se nalézáme ve zvláštní kulturní a politické situaci, označované nálepkami jako „globalizace". Na tuto situaci po celém světě někteří lidé reagují aktivním odporem, teroristickou partyzánskou válkou. A právě různá náboženství jsou velmi dobře schopna jim dodat ideologickou a mravní oporu pro jejich boj - každé z nich totiž má svoji revoluční stránku, obsahuje jisté ideje alternativního sociálního řádu a obrazy násilného boje za jeho dosažení. Detaily této vazby mezi náboženstvím a terorismem v jednotlivých náboženských tradicích a v jednotlivých etapách zrodu násilí pak autor analyzuje.
Je správné, myslím, že se lidé přestávají dívat na náboženství jako na cosi pasivního, pomalu dožívajícího, polomrtvého. Že také začínají vnímat i jeho temnou a nebezpečnou stránku, která zde nesporně je. Na druhou stranu my, kteří jsme na rozdíl od Američanů zažili v posledních sto letech zdaleka nejvíc teroru přísně nenáboženského, budeme protestovat proti přílišné fixaci na náboženství, když se mluví o násilí. Přehnaný důraz na náboženské násilí od křižáckých tažení po Usámu bin Ládina totiž zejména pro lidi nenáboženské může znamenat nebezpečnou pštrosí politiku: „Nás se to netýká, my něčeho takového nejsme schopni protože my ničemu nevěříme." Ale teror ve skutečnosti v mysli Boží nesídlí, to je jenom autorův trik jak přilákat pozornost kupců nevšedním slovním obratem. Teror ve skutečnosti nemůže sídlit jinde než v mysli lidské, ať už v mysli náboženského fanatika nebo v mysli naprostého neznaboha. Obě dvě tyto mysli jsou pro zahnízdění teroru zhruba stejně schopné, což bohužel znamená, že jsou toho schopné velmi dobře, jak nám dosvědčuje celá historie lidstva.
Poslední komentáře