Jak studie psychologie a sociologie potvrzují, význam
rodiny pro psychosomatickou rovnováhu současného člověka se v posledních
desetiletích tohoto století opravdu enormně zvýšil. A chceme-li stále ještě
věřit svatému Pavlu, že vztah manželů je obrazem vztahu Krista a církve, musí
každý hledět takto důležité instituci vážně prospívat, aby svou roli mohla
plnit co nejlépe. Tak morálka přece neváhá sankcionovat nejen hazardování se zdravím;
dokonce i zanedbání povinné péče o zdraví považuje za hříšné. To proto, že zdraví se obecně považuje za
veliký dar. Podobně si zaslouží moudrou ochranu i křehká instituce manželství.
K péči o zdraví manželství ovšem nutně patří péče o zdraví rodiny. Proto
také regulace (tj. skutečné řízení, cílevědomé ovlivňování) okolností rodinného
soužití patří k těm výkonům dospělé křesťanské odpovědnosti, na kterých se
děje nebo neděje sláva stvoření před věřícími i nevěřícími.
Půdorys studie v tezích
V souvislosti s plánováním rodiny se často
autoritativně vykládá právě jen encyklika Pavla VI. Humanae vitae tak, jako
kdyby křesťanství k problému nemělo co víc říci. Ke škodě věřících i
nevěřících, ke škodě katolické církve a její služby pastýřské i služby, kterou
církvi poskytují věřící rodiny. Plánování
velikosti vlastní
rodiny resp. počtu dětí není jediným úkolem manželské odpovědnosti,
smysluplnost manželské lásky musí garantovat víc hledisek. Pokud by se problém
zúžil právě jen na porodnost a v ní právě Getsemany číslo 44 - 12. strana jen
na okolnosti samotného sexuálního aktu, stane se mělkým i celé pojetí manželského
života a podobenství se vztahem mezi Kristem a církví tak dostane pořádně na
frak.
Každé plánování pak musí být dílem společným, protože
odpovědnost manželů je nedílná - jsou totiž (ve víře) .jedno tělo". Ale nemůže
být práv věci ten, kdo do tohoto plánování nedovolí se vší vážností zaznít i
hlasy současné společnosti; i celek společnosti přece spoluodpovídá za sociální
souvislosti a podmínky života takové rodiny.
Konečně jen hrubá neznalost při plánování nerozlišuje mezi
plánováním početí, regulací porodnosti a umělým potratem. Všechny tři pojmy
spolu sice věcně souvisejí, svou podstatou se však zcela zásadně liší.
(Argumentace ideologů té či oné provenience tu bývají pozoruhodně nesolidní,
často demagogické.)
Znamení času předurčuje metodiky řešení
Jen s lítostí tu připomenu povzdech B. Häringa:
Rigorismus a byrokratická studenost ve smíšených manželstvích, v regulaci
početí a vůči po rozvodu znovu uzavřeným manželstvím je po staletí hlavní
příčinou odcizení věřících katolické církvi. Naštěstí není nutno jít cestou
takové byrokratické studenosti a přesto zůstat vřele věřícím a poslušným
katolíkem. Sám řeholník Häring to celým životem dostatečně názorně prokazuje. Dnes už nežije Pavel VI., který byl ochoten v dialogu
s odpovědnými potvrdit, že katolické ortopraxi vyhoví i výklad pozoruhodně
jinak stavěný než jeho encyklika Humanae vitae. Zato už můžeme slyšet i na
veřejnosti (tuzemské, nikoli v zahraničí!) prohlášení nikoli nevýznamných
církevních hodnostářů, že II. vatikánský sněm už je prý překonán. Po staletí
zaměstnával vážné teology spor, zda větší důraz má být na Zákonu, anebo na Milosti;
dnes už se opět považuje při výchově nových generací našich kněží na pražské
fakultě za samozřejmé, že monopol moci nad člověkem má a musí mít zákon, ať už
se odvolává na Zákon Starý, Nový nebo církevní předpis či zvyk. Z celkově
fundamentalisující tendence pak samozřejmě plyne, že oproti mnohem náročnějšímu
učení nabývají
opět vrchu pouhé citáty, nejčastěji ovšem citáty z příruček oblíbených v dobách
našeho dětství, předkládané jako údajné depositum fidei.
Jsem přesvědčen, že naděje katolíka toužícího zůstat
poslušným a věrným je jinde. Nevěřím proto, že by mělo smysl v této fázi
dějin katolictví vyhledat nějakou domněle jednoznačně osvobozující zákonnou
literu, aby usnadnila život těm, kteří se cítí životem a bližními usmýkáni. Ti
postižení se totiž už neodváží spolehnout na návody, které by je nedrtily,
které by byly podezřele málo potlačující. Z této specifické katolické
neurosy je třeba uzdravit, osvěta nestačí.
Bude proto asi zklamán tímto příspěvkem ten, kdo očekává,
že mu nabídnu jakýsi glejt beztrestnosti, mravní nebo právní obezličku (pokud
možno z dovozu), která by dosavadní v českých zemích běžné
legalistické zatuhlé pojetí manželského soužití a práva na rodinu nahradila
nějakým snesitelnějším, ale opět jen legalismem. Nic takového nemám a ani
hledat nehodlám. Spíš bych chtěl i v dalších povzbudit odvahu žít
manželství s dospělou odpovědností opřenou o naději v milost, a proto
také odvahu ne už k mučednictví, ale odvahu žít darovaný život s radostí.
Principy řešení
Cesta k takovému cíli je podle mne podmíněna dvěma
faktory, ve kterých ovšem samotné rodiče v posledku nikdo (ani legitimní
autorita ne) nemůže ani zastoupit, ani nahradit. Jde o:
(1) přiměřené a dostatečné poznání problému v jeho
souvislostech biologických, personálních, sociologických i teologických;
(2) zralé svědomí rodičů.
Podmínky to nejsou nejlehčí, nicméně bez nich těžko mluvit
o mravnosti lidského činu vůbec, nejen o mravnosti regulace porodnosti
kteroukoli z metod (včetně těch, které papežský dokument dovoluje).
Autorita (ať světská, např. věda, ať duchovní, např. magisterium) ovšem může
každému v těchto nelehkých podmínkách pomáhat, může však také působit
opačně. Pro kladné i záporné působení
autorit poskytují dějiny sdostatek dokladů.
Jde tedy o to, aby se každý z nás oběma podmínkám trpělivě učil,
protože umění odpovědně žít je opravdu uměním, nelze jej dosáhnout bez
trpělivého sebeučení.
Role autority
Lze ovšem namítnout, že řadový křesťan ani s průměrným
vzděláním nedokáže sám získat potřebnou míru porozumění věci. Zajisté, právě v tom
mu má posloužit (opravdu posloužit, nikoli vládnout!) autorita. K tomu
nutno přidat několik poznámek:
-
Vdnešním pluralistickém světě musí
legitimní autorita zůstat náležitě pluralitní, a zároveň nikoli agresivní,
protože služba autority má umožnit personální odpovědnost, nikoli prostě
prosadit pravdu stůj co stůj.
-
Bylo by iluzí očekávat od odborníka lékaře, že
podá .komplexní" pohled na věc. Neméně naivní je ovšem iluze těch, kteří od teologa
nebo dokonce od zjevení očekávají hotové odpovědi na problémy biologie, zdraví
osobnosti nebo společnosti.
Fungující autorita věrná své legitimní roli je požehnáním
podobným jako světlo: je tu proto, abychom mohli aspoň část svých nejistot
překročit opřeni o cosi bezpečnějšího, než je naše já. Autorita Kristem
odevzdaná církvi pak má specifický úkol, který lze také chápat jako kritérium
pravdy takové pomoci: má nám zpřístupnit svatodušní dar pokoje srdce. (I světlo
lze ovšem zneužít k manipulaci, anebo dokonce k agresi; pak nelze
mluvit o legitimní roli.)
Kdokoli ve službě šíření poznání překračuje svou
kompetenci, nabízí službu medvědí. A kdokoli povýší právě jen své odborné (a
pravdivé) stanovisko na jedinou relevantní pravdu, ten neslouží, ale obtížný
proces učení se ještě zatemňuje. Jak učí Gaudium et spes (. . .), nejen
autoritou .duchovní", ale i tou profánní vychází člověku vstříc týž Bůh. Jeho
pomoc musíme hledat tam i onde.
Autorita svědomí
Může se ovšem stát (a mnohokrát se to v praxi opravdu
stává), že dospělý křesťan ani při nejlepší vůli nemůže s autoritou sdílet
její přesvědčení, protože jeho vlastní svědomí se brání. Takové rozpory jsou
naprosto legitimní. Má-li takový člověk
zůstat přesto poslušným, musí poslouchat své vlastní svědomí, nikoli autoritu
(srov. GS . . .).
Je proto naprosto nutné toto svědomí trvale pěstovat: ve
vlastním i celocírkevním zájmu má každá dospělá osoba dbát, aby její svědomí
nezůstávalo ve stadiu infantilním. Pro výkon své uložené svobody, pro
rozhodování potřebuje svědomí akceschopné, schopné reagovat přiměřeně nejen na
fakta personálního a společenského života, ale dokonce i na znamení doby. Nejde při tom všem jen o to, aby život
katolíka nebyl zbytečně těžkým a nezaháněl jej do osobních katastrof. Jde i o
to, aby se lidské soužití stávalo opravdu lidštější a tím oslavovalo Stvořitele
nesporněji, pro každého zjevněji. K tomu
je užitečné připomenout další myšlenku posledního koncilu, u nás snad docela
bez odezvy zasutou:
Církev je putující lid
Jak moudře kdesi připomíná B. Häring, dosud každé
historicky fungující (tedy i to současné) církevní magistérium patří k té
církvi, která je na cestě, je poutnickou církví; putuje za ještě větší věrností
nesmírně milosrdnému Bohu a našemu vykupiteli Ježíši. Teprve putuje, zdaleka
není ještě v cíli. Kdyby kdykoli
vyloučila a priori změnu svého dosavadního smýšlení, byla by nevěrná svému
pověření. To je ještě zřejmější, připomeneme-li si závažnou skutečnost:
magistérium není celou církví, je jednou ze služeb, které církev sama sobě i
světu poskytuje. Učí přece poslední koncil v dogmatické konstituci Světlo
národů (odst. 35): .Kristus. . . toto prorocké poslání vykonává. . . nejenom prostřednictvím
hierarchie vyučující jeho jménem a mocí, ale též s pomocí laiků: ustanovil
je svými svědky a nadal je citem víry a milostí hlásat jeho slovo. . . Jako svátosti
Nového zákona. . . předobrazují
nové nebe a novou zemi, podobně i laici se stanou působivými hlasateli víry v budoucí
svět, jestliže bez váhání spojí svůj život z víry s vyznáním víry. . ." Církev pak
putuje jen tak, že putují lidé v ní shromáždění. Nemá-li tato definice
církve jako putujícího božího lidu ztratit jakýkoli smysl, musíme vzít v upřímnosti
vážně, že nese tak mnohou pečeť lidské omezenosti, jaká je člověku přiměřená.
Dar zjevené pravdy nečiní žádného z nás méně člověkem. A je to dobře, protože dar zjevené pravdy byl
určen nikoli andělům, ale právě lidem.
Zatím ovšem podobně jako každý z nás, ani církev jako
celek nemá tolik osvobozující lásky, aby při tom putování odložila strach.
Proto se při svém putování tu víc a jindy méně ohlíží po nějakých berličkách,
někdy dokonce po ostnatých drátech; nabídla je během dějin tabu, gnose,
manichejství a kdovíjaké ještě instituty. Mnohokrát sice nitrocírkevně
odsouzeny, přicházejí tyto berličky občas i v církvi Kristově znovu do
módy. To by nás nemělo překvapit, ale ani zaskočit: lahodí-li někomu taková
móda, nemusí cloumat i každým z nás; my se naštěstí můžeme opírat o
autentickou tradici člověku více přejnou.
Poznámka:
II. vat. sněm učí: .Boží slovo mnohokrát vybízí snoubence
a manžele, aby živili a utužovali své zasnoubení čistou láskou a své manželství
nerozlučným milováním. Mnozí lidé naší doby si váží lásky mezi manželem a
manželkou, projevující se různými způsoby, jak to s sebou nesou počestné
zvyky národů a časů.
. . (Tato láska) je schopna dodat svým tělesným a duševním projevům
zvláštní důstojnost.
. . Kristus Pán ozdravil, zdokonalil a povýšil tuto lásku zvláštním
darem své milosti a lásky. . . Právě svým velkodušným projevováním se láska zdokonaluje a
roste. . ."
(GS 49)
Aplikační praxe
To všechno nejsou jen jakési úvahy. Naznačují, jaké
možnosti řešení svých vlastních obtíží má i dnes každý katolík, pokud ovšem je
ochoten přijmout svou odpovědnost a žít v poslušnosti vlastnímu svědomí. V praxi
to pak vypadá tak, že krize manželského vztahu spustí krizi rodiny a naopak;
veškeré plánování se pak zredukuje na jediné úsilí - vydržet. Při kolizích ideálu a všedních nároků
běžné katolické rodiny se z takové situace totiž hledá především únik. K řešení
bychom totiž potřebovali energii. A
energetické zdroje jsou naší prazvláštní výchovou k duchovnímu životu úspěšně
podvazovány, protože prý jsou příliš světské, příliš neduchovní. Únik nejen není řešením; únik je nebezpečným
balastem. Prvé východisko k řešení
problémů plánovaného rodičovství vidím proto již v taktice zcela prosté:
Dřív, než se jaké problémy vůbec manifestují, musí mít člověk dost radostných
zkušeností, prožitků. Zdravý duchovní život musí být životem lidsky hodnotným,
musí s vděčností k stvořiteli užívat těch darů a podpor, které
stvořitel člověku jako zdroje lidské energie daroval v jeho přirozenosti.
Sex mezi takové energeticky bohaté zdroje personální energie nesporně patří.
Kdo tedy chce autoritativně omezovat druhým takový zdroj energie, vyžaduje od
něho logika věci nemenší opatrnost, než jsme zvyklí slyšet v direktivách
pro tzv. povolené využití (např. sexu, zábavy).
Vyloučit beztrestně přirozené zdroje lidské a společenské energie může
právě jen charisma; Nový zákon však svědčí zřetelně o okolnostech a kritériích takového
nadpřirozeného obdarování; dárcem je tu výhradně Duch svatý, nikoli autorita.
Přesto jsme svědky, že tu někdo ukládá svým bližním často svévolně a s pozoruhodnou
samozřejmostí, co pak oni nedokáží pokojně zvládnout, natož ještě něco
pozitivního tvořit. Velice se proto mýlí ti, kdo ukládají podle svého dobrého
zdání zábrany dostatečně vážně nezdůvodněné kontextem nebo okolnostmi jenom
proto, že sami nedokáží rozlišit mezi pudovým chováním, lidským erotem a
lidským sexem darovaným manželům: často tím podvazují nejen život rodiny, ale i
personální rozvoj osobnosti.
Poznámka:
Neprávem zde vidí někdo prý nebezpečnou relativizaci: Jan
Pavel II. např. ve Familiaris consortio
učí (cituje synodu něm. biskupské konference - ta se zase opřela o citát B.
Häringa): .Pastýři by si měli vzít k srdci, že láska k pravdě je
zavazuje dobře rozlišovat; je rozdíl, jestliže někomu ztroskotá manželství
navzdory poctivému úsilí a je ponechán zcela všanc bezpráví, anebo jestli někdo
zničil církevně platné manželství vlastní těžkou vinou. Opět jiní vstoupili do nového svazku s ohledem
na výchovu svých dětí a jsou někdy subjektivně přesvědčeni ve svědomí, že
dřívější, nezhojitelně zničené manželství nikdy nebylo platné." Putující boží
lid tak nese s sebou do příštích století i do parusie nejen požehnanou, v Duchu
svatém pěstovanou tradici. Vlečeme s sebou také spoustu pojistek z máty
a kopru (srov. Mt 23, 23), aby uchlácholily Boha prý nejvýš přísného; řešení se
ovšem raději vyhýbáme. Únikových triků před odpovědným rodičovstvím ovšem
existuje mnoho, ale za všechny však platí vždy především postižená rodina sama.
Rodič je sice povolán problémy svého rodičovství řešit, raději před nimi uhýbá.
Mnohem víc péče totiž věnuje morálka zábranám jakéhokoli druhu než umění
rozvíjet lidské mohutnosti ke slávě boží.
Poznámka:
Sám jsem nedávno slyšel profesora rozebírat ve
vysokoškolské teologii problém, kdy se stává objetí dvou lidí prý těžkým
hříchem. Prý to záleží na intenzitě stisku.
Subsidiarita autorit
Rodičům jako nejdůležitějším a nezastupitelným aktérům
přísluší z vůle Boží hlavní odpovědnost za jejich vlastní rodinu. K jejich
poslání patří nedělitelně i autorita. Často jsme svědky, že manželé se brání
převzít svou odpovědnost a rozhodování s tím spojená přenechávají na
autoritách ať světských (např. na lékařích, publicistech či veřejném mínění)
nebo duchovních (např. na církevním magistériu, na panu faráři, na
zpovědníkovi, na Katolickém týdeníku). Tím ovšem přenechávají autoritě nejen
břemeno, ale i nezadatelnou slávu lidské svobody, té jedinečné svobody, kterou
prý dal člověku Bůh právě proto, aby člověk byl schopen specificky lidské
lásky. Dalším principem jakéhokoli
odpovědného plánování vlastní rodiny musí proto být umění unést váhu
samostatného rozhodování; autorita má roli důležitou, ale bude požehnaná jen
tehdy, je-li oboustranně respektován princip subsidiarity každé autority.
Autorita nemá vládnout odpovědnosti Getsemany číslo 44 - 18. strana osoby za
plodnost jejího života, ale svou službou má osobě umožnit pokračovat v díle,
když se z nějakých důvodů zadrhne.
Svědomí
Jiní unikají před lidskou důstojností a důstojností
svobodného sebevydání v lásce prý znamenající lásku mezi Kristem a církví
tím, že hledají jakási zadní vrátka, skulinu v plotě momentálně panující
morálky; vyhlížejí nějakého eskamotéra, který by proti jedné .moci klíčů" dnes
shodou okolností v našich krajích přísné jako bývala třeba v době Pia
Desátého a Jedenáctého, vyhlásil jinou moc klíčů řekněme z doby Pavla VI.
nebo ještě raději Jana XXIII., která by té přísné verzi nějakou fintou vypálila
rybník. Vyhlížejí nějaké podobně autentické, ovšem podstatně velkorysejší
alibi, jakým bylo třeba Piem XII. v r. 1951 publikované povolení využívat
k regulaci početí metody Knaus-Ogino. (Objev zákonitostí ovulace a
pravděpodobnosti oplodnění mohl sloužit k tomu, aby se z procesu
náhodného stal proces cílevědomě řízený. Katolík jej ovšem zná právě jako
metodu omezení spontánních početí, nikoli jako metodu zvyšující pravděpodobnost
vytouženého početí u manželů zdánlivě neplodných.) Záchrana z ne-lidskosti
takových odpovědně-neodpovědných životů vydaných náhodě (téhle náhodě někteří rádi
říkají nevím proč .Boží vůle") se pak očekává od dalších právních kliček,
dalších razítek a přinejhorším od zpovědnic.
Jako by nikdo nebral vážně, že každému z nás daroval
Bůh nejvyššího arbitra každého lidského rozhodnutí přímo do srdce. Málokdo se
odváží uvěřit takovému evangeliu. A tak místo tolik potřebné změny smýšlení
vstříc vlastnímu stále zralejšímu svědomí se hledají skuliny mezi pečlivě po
desetiletí preparovanými disciplinárními závazky, anebo se aspoň hledá takový zpovědník,
který by méně rigidním výkladem nedrtil křehké svazky manželství. Místo obrácení (třeba obrácení se k víře
nesoucí v sobě i odvahu uvěřit božímu slovu; odvahu důvěřovat i dnes tomu
Kristu, který osvobozoval leckoho jinak, než naznačoval ten nebo onen legitimní
zákon) vyžadují moralisté podrobit se jejich cizelované normě, která ví prý
vše: kdy, kde, jak, za kolik. Skutečná autorita darovaná nám v církvi nebo
ve světě je ovšem výhodou, protože i dobré svědomí se může dostat do stavu
jakési ochromující neschopnosti v dané konkrétní chvíli se rozhodnout -
pak je pokojný hlas autority oním požehnaným impulsem, který vše zase uvede do
živoucí rovnováhy. Známkou takové požehnané autority je pokoj, šalom, který
Ježíš svým blízkým přináší účastí na své jistotě a na svém vlastním zakotvení v pravdě
nejen slov, ale pravdě celé existence; přináší pokoj právě tehdy, když jsou
ochromeni strachem (J 14, 26-27). Autorita jednající jménem božím (ať ta
takzvaně duchovní, nebo takzvaně světská) tak vezme tíži takového okamžiku na
sebe; pak takovou vskutku službou pomůže znovu chytit dech.
Taková služba ovšem ztratí půdu pod nohama, neslouží-li
svědomí jednotlivce, svědomí nezastupitelnému. Dalším východiskem z našeho
bludiště vstříc legitimnímu plánování se proto musí stát úcta k váze
vlastního svědomí, svědomí schopného přijmout seriózní poučení, ale schopného
také vlastní nepřenosné a na nikoho nedelegované odpovědnosti.
Boží vůle
Řešení konfliktů, učení se z důsledků rozhodnutí
dobrých i zlých, je jedinou možnou cestou k zralému přijetí zodpovědného
lidství (a proto i křesťanství). Kolika
dnes opravdu unaveným, opravdu nešťastným katolíkům by radikálně pomohlo, kdyby
se při tom odhodlali dospěle věřit, že i oni jsou božími dětmi a dědici království! Kdyby věřili
nejen tomu Bohu, který zjevuje svou vůli na hoře Sinaj, ale i tomu, kdo se
vyslovil v zákonitostech stvořeného světa, života, v dějinách, ve
strukturách humanity. S boží vůlí se přece setkáváme také v konkrétních
setkáních s bližními, nabízí se za spory současných učitelů, proroků a
pastýřů; prosvítá za spory dnešních esejců, zákoníků a farizeů.
Boží vůli zvěstuje také církev. Máme však odvahu věřit v církev
(jak v krédu vyznáváme)? To bychom museli věřit nejen magistériu, ale také
církvi jako Nevěstě, církvi jako putujícímu Lidu, církvi nejen v pastýřích,
ale i církvi ve stádu. A měli bychom umět věřit nejen té své vlastní církvi,
ale církvi Kristově všude, kde Kristovou je.
Je ovšem nutno v neposlední řadě věřit a důvěřovat
také boží vůli zrcadlené ve vlastním svědomí, nejlepšímu znalci vlastního
našeho nitra i božích záměrů s mým já.
A hlavně a především: nutno věřit v boží vstřícnou a
milostivou lásku k tomuto světu.
Musím nebo chci
Láska se může dít jen ve svobodě; rozhodně to platí o
lásce spojované s Duchem svatým, o lásce chtěně plodné, tedy i lásce
manželů a rodičů, kteří svůj vztah svátostně v Kristu a s Kristem
pečetili na nebi i na zemi. Pokud
duchovní nebo světská autorita zneužije své přesily a pod jakoukoli záminkou
nebo zástěrou fakticky vezme člověku možnost rozhodovat se, oloupila jej o
lásku. Svoboda totiž je jen jiné jméno pro reálný prostor volby při osobním
rozhodování. Kdo likviduje prostor výběru, vezme víc, než jen jakési potěšení
ze života; vezme tím osobě samu schopnost k činu. Takový člověk svobody zbavený nejedná, ale
jen se chová podle tlaků na něj působících. Je-li zbaven možnosti rozhodovat se
v souladu se svým svědomím, stane se buď infantilní troskou, anebo
notorickým vzbouřencem. Další předpoklad
plánování rodiny tedy tkví v přiměřené odolnosti osobnosti vůči tlakům
ideologií. Ideologie rády předstírají radikální zjednodušení volby do absolutisujících
tlaků .musíš" nebo .nesmíš". (Ježíš takových imperativů zásadně nepoužíval ani
tam, kde si byl řešením sám zcela jist.) Každý z nás pak takovým
nelegitimním tlakům autorit ne vždy ochotných k respektu svobody může
úspěšně čelit jen tehdy, jestliže se trvale pokoušíme rozšiřovat svůj obzor
vymezený znalostmi i osobními zkušenostmi.
Zdá se někomu, že předestřená východiska k legitimní svobodě
křesťana i ve specifických problémech manželství jsou buď příliš neschůdná,
anebo jen teoretická? Myslím, že legitimních cest je více. Sám ovšem vděčím B. Häringovi za jeho pojetí etiky jako etiky
reálné odpovědnosti, důvěřující ve vstřícnou a svatodušně velkomyslnou milost.
Ale všichni víme, že se předkládají i systémy koncipované docela jinak. Je přece
také etika elitářů, kteří rádi staví laťku výš a výš a pak potajmu farizejsky
bílí své hroby a zaklínají se korbanem; v židokřesťanské tradici je
legitimní také etika zákoníků, jimž učarovala spravedlnost a kteří se - jsou-li
katolíci - pochopitelně pojišťují zpovědnicí. Ale naštěstí je legitimní i etika
víry v milost, v reálná znamení lásky vtělené do okolností právě
tohoto světa tak, že ten svět smiřuje se Stvořitelem ne jiným, než byl Otec
našeho Pána Ježíše.
Poslušnost
Přijímat vyjádření kompetentních autorit s úctou a
vážností není totéž jako brát je nekriticky a naivně. Také poslušnost křesťana
má mít svátostný charakter, nesmí být tedy infantilní. Ježíš byl veleknězem
svou poslušností; má-li být naše poslušnost účastí na Kristově velekněžství,
musí být dospěle odpovědná. Jak každý ví ze Skutků, apoštol Petr zůstane věrný
této kristovské poslušnosti někdy právě tím, že zůstane poslušen duchu oproti
liteře, anebo boží vůli ve svém svědomí oproti výroku autentické autority své
velerady. Ostatně i Ježíš i Pavel podle
textů Nového zákona uctivě respektují autoritu velerady, a přesto jednají někdy
vědomě a s rozmyslem jinak, než tato autorita nařizuje. Tohle jistě nikdo
nemá odvahu popřít. Duch svatý vede svou
církev dějinami tak, že nás učí odvaze k odpovědnosti. Tak vyžadovala řádná a legitimní autorita
zosobněná biskupy franckými, aby Metod s Cyrilem opustili velkomoravskou
misii; dnes ty zdánlivě neposlušné věrozvěsty i spolu s papeži velebíme,
že zůstali poslušnými tím, že své poslání dotáhli do konce i proti vůli této
autority.
Odvaha, rozvaha, pokora
V katolickém manželství je mnoho lidí šťastných, ale
o mnoha se něco podobného říci nedá. Bývají traumatizováni znovu a znovu
pocitem viny; jen někteří z nich se pokoušejí vyrovnat se s životem
tak náročným pomocí zpovědnic, většina dřív či později všechno úsilí vzdá. Zdá se mi, že snaha pomoci katolickému
manželství k radosti musí křísit a posilovat odvahu k víře v milostivost
vztahu mezi Bohem a člověkem. Musíme v sobě
navzájem chránit a posilovat víru v Ježíše přesvědčeného, že sobota je tu
pro člověka a nikoli člověk pro sobotu. Jistě
právem je tu řeč o odvaze. Je to odvaha nesoucí kůži na trh, aby se mohlo na
půdě naší církve vůbec ozřejmit, kde se děje chyba, pokud se snad při tom chyba
děje. .Nechceme přece pověst milosrdných pro sebe, ale pro Kristovu nevěstu,
která přece má být svátostí spásy," připomíná Häring. Tak kdysi nesl na trh svou kůži František,
když se jaksi nemohl vejít do světa svých spoluvěřících i s evangeliem
(které ti rozumní už jako podivnou komplikaci svého dobového náboženství
opustili). Sice dlouho v tom světě překážel, ale přece jen pomohl církvi i
světu k dalekosáhlé reformě. Tak
nesl na trh svou pověst řeholníka Tomáš Akvinský, když potřeboval obhájit
církvi svých současníků roli lidského rozumu a filozofie. Tak uhořela Johanka z Arku,
když někteří vysoce postavení v její církvi už nechtěli nic slyšet o
věrnosti vlastnímu svědomí, ale oháněli se primátem autority pastýřů. Tak se
přece dějí dějiny spásy božího lidu: tu a tam se někdo odhodlá překonat svůj
strach z následků a Nazaretského následuje - a za čas se zjistí, že to
byla blahodárná odvaha, spásný čin Gideonúv nebo odvaha Marie z Magdaly
utírající nohy Mistra svými vlasy.
Je tu řeč o odvaze ruku v ruce s pokorou. Netvrdím,
že vždy má pravdu jen ten nekonformní. Tvrdím, že autorita mívá pravdu i díky
těm nekonformním. A tak je na místě
znovu připomenout dilema nadpisu této úvahy: .Nestojíte už pod vládou Zákona,
ale pod milostí," ujišťuje nás Ř 6,14. Jenže: stojíme vůbec o milost svobody
vyžadující osobní odpovědnost, anebo je to pod zákonem s alibi vyhlášek do
poslední slabiky závazně vykládaných přece jen bezpečnější?
JaK
Připojujeme formální vymezení některých principiálních pojmů;
jejich skutečný obsah se běžně spíše odhaduje než ví, a proto dochází
k nepříjemným omylům, někdy s důsledky i v oblasti etické. Proto jako pomoc
těm, kteří snad pojem v jeho šíři neznají, uvádíme ten význam,
který měl autor na mysli.
regulace
- jedna z možných forem cílevědomého ovlivňování procesu vzhledem k žádanému cíli; oproti jemnějšímu a na důsledky
citlivějšímu řízení pracuje regulace jen kombinací obou mezních stavů: .ano", .ne".
plánování
- racionálně sestavená konstrukce budoucnosti včetně prostředků, kterými ještě neexistující, ale už žádoucí budoucnost lze
určenou posloupností kroků odpovědně dosáhnout s dostatečnou pravděpodobností.
umělý
potrat - cílevědomé vyhnání plodu z lůna tak, aby plod neměl naději k přežití.
rigorismus
- postoj, dávající (pod různými záminkami) přednost přísnějšímu výkladu situace nebo zákona před výkladem nejpravděpodobnějším nebo prostě mírnějším.
ortopraxe
- pravá, správná aplikace ortodoxie (boží oslavy lidským činem)
legalismus, legalistický - zákonictví, zákonický
legitimní
(autorita,
role) - ta, která
se opírá nejen o právo v dané věci, ale
také o logiku věci a její kořeny
pluralitní
- respektující oprávněnost mnohosti
magistérium
- učitelský úřad v církvi
dogmatická
konstituce - dokument, kterému koncil sám přikládá základní věroučný
význam; nižší váhu mají dekrety a deklarace.
manichejství - významný
starověký blud cizopasící na životě církve už od raných století; ač oficiálně
církví odsouzen, má dodnes svou přitažlivost ve všech vrstvách církve, protože
vytváří dojem vysoké duchovnosti; je to ovšem nebezpečná iluze, protože
zjednodušuje realitu vztahů mezi duchovním a tělesným, mezi změnou smýšlení a
utrpením, mezi světlem a tmou do jednoduchých radikalizujících ideologií.
charisma - milost, projev lásky Ducha svatého, obdarování určené
konkrétnímu společenství skrze konkrétní osobu (proroka, kněze, pastýře,
umělce, učitele, lékaře, těšitele. . .)
lidský
eros - podvědomé i vědomé hledání a komunikace osobních kvalit v někom
a s někým, kdo je radikálně odlišný od mého já; taková komunikace kvalit
osob (.těla" i .duše") oba obohacuje a oba činí pokornějšími vyznáním vlastní
vděčné závislosti na kvalitách mimo vlastní já;
lidský sex - pohlavnost přesahující samotné
vitální vazby a procesy uspokojení reprodukčního pudu, přiměřeného každému
živému druhu; zahrnuje i sféru duševní a duchovní, pokud se angažují v plodnosti
lidské existence a v procesu sjednocení radikálně různých a bez dalšího
neúplných forem téhož lidství: .. . .stvořil Bůh člověka ke svému obrazu, jako muže a ženu jej
stvořil" (Gn 1,27)
subsidiarita
autority - princip zavazující autoritu jednat tak, aby podřízený maximálně
rozvinul svoji vlastní odpovědnost; autorita pak zasahuje právě jen tam, kde by
podřízenému jinak vznikly pro něho příliš obtížné nebo neřešitelné obtíže.
moc klíčů - zmocnění autority ukládat a odnímat etická břemena ze
svých podřízených korban
- v židovstvu příslib budoucího daru ve prospěch chrámu; umožňoval vyhnout
se přirozené povinnosti dětí postarat se o své nemohoucí rodiče a spokojeně
užít majetku sám pro sebe - dar chrámu byl teprve přislíben, ale nepřeveden.
Poslední komentáře