V Bonaventurově Legendě Maior, když bratr František
přemýšlí o tom, co se Bohu obzvláště líbí, srovnává dar modlitby a dar kázání,
dar vcházení k Bohu a vycházení k lidem.
.Co radíte, bratři," ptal se, .co chválíte? Mám se věnovat
modlitbě nebo chodit a kázat? Vždyť jsem snad já, maličký prosťáček a v řeči
neučený, přijal větší milost k modlení než k mluvení. V modlitbě
možno viděti zisk a hromadění milostí, v kázání se rozdávají dary přijaté
z nebe. V modlitbě se očišťují vnitřní žádosti, sjednocují se v úsilí
o jediné, pravé a svrchované dobro a utužuje se síla. V kázání se zapráší
duchovní nohy, mysl se rozptyluje mnoha věcmi a uvolňuje se kázeň. Konečně v modlitbě
mluvíme k Bohu, slyšíme ho a přebýváme mezi anděly, jako bychom žili
andělský život. V kázání je třeba mnohé shovívavosti k lidem, nutno
mezi nimi po lidsku žít, lidské věci myslet, mluvit i slyšet. Jedno však stojí
proti tomu všemu a zdá se, že to převažuje před Bohem: Jednorozený Syn Boží,
který je svrchovaná Otcova Moudrost, sestoupil pro spásu duší z Otcova
lůna, aby svým příkladem poučil svět, mluvil lidem slovo spásy, lidem, jež
chtěl vykoupit cenou své svaté krve, očistit lázní a napojit, nic vůbec si
neponechal, co by obětavě nevydal pro naši spásu. Jsme povinni dělat všechno podle
toho, co vidíme na něm, když na něho hledíme jako k vysoké hoře. Proto se zdá, že je Bohu milejší, abych se
vytrhl z klidu a vyšel ven do práce." Bonaventura pokračuje, že ačkoliv se
František obíral těmito myšlenkami spolu s bratřími po mnoho dní, nemohl s jistotou
poznat, co by si měl vybrat jako Bohu milejší. Jeho ptaní je nakonec
zodpovězeno, František vychází a káže. Nadále se však obojí v jeho životě
doplňuje - jak modlitba, kdy je ponořen hluboko do Boží přítomnosti, tak
kázání, svědectví a ponaučení, kdy František neustále ukazuje na Boží velikost
a lásku i na svou nepatrnost. Čemu se u
Františka může naučit dnešní křesťan, čemu dnešní církev?
Františkovo kázání je lidské. Lidské v tom smyslu, že
zná shovívavost k lidem. V Napomenutí
František upozorňuje: .Hřeší ten člověk, jenž požaduje od svého bližního víc,
než sám chce dát Pánu Bohu." Ten, kdo káže - nebo svědčí o Bohu, musí s lidmi
po lidsku žít, lidské věci myslet, mluvit i slyšet. František ví, že kdo nenaslouchá tomu, co
lidi trápí a co jim dělá radost, těžko jim může ukázat na Toho, kdo vyvádí z trápení
a radost završuje. Takový člověk mluví pro ostatní lidi cizí řečí a v myšlení
se s nimi nesetkává. Chybí styčné
body.
Na druhou stranu, Františkova modlitba je vejitím do
Božího světa. Není ničím menším. Nezůstává reflexí, kdy si člověk jen lépe
uvědomuje sebe a své bližní s jejich potřebami, ani zvláštním časem
odříkávání posvátných slov, jež naučí člověka kázni a na chvíli jej odvedou ze
zajetí jeho samého. Očištění se od
vnitřní žádosti, sjednocení úsilí o dobro i utužení síly má svůj směr - mluvíme
k Bohu a slyšíme ho, říká František. Pak ale nenásleduje návod, jak je
možné Boha slyšet. Tato věc pro Františka není otázkou. Tomáš z Celana k tomu
píše ve Druhém životopise svatého Františka: .Vždyť, kdo je ve špíně, nemůže
vidět leč špínu. Kdo je celou bytostí obrácen k nebi, nemůže nebeské
nevidět." František vychází z víry, že není možné, aby ten, kdo opravdu chce
slyšet Boží odpověď, ji nedostal. Ví však i to, že někdy na ni musí dlouho
čekat. Někdy přijde skrze modlitbu druhého člověka. Přebývání s Bohem je nebeské, život s lidmi
má být lidský. František tyto dvě roviny nezaměňuje. Žít mezi lidmi jako
představitel jiného světa František odmítá jako nezdravé a neužitečné
podivínství. Jinosvětskost vstupuje do života skrze modlitbu. Jinosvětskost je
v obrácení se k nebi. Má však ještě druhou stranu. František,
modlitebník a mystik, ví, že Boží Syn sestoupil na zem. K pohledu do nebe
patří i nebeský pohled na zemi - stát se člověkem. Jinosvětskost života s Bohem
vede k lidskosti života s lidmi.
Poslední komentáře