Co mě vždy zaráželo u řady jinak vynikajících katolických
křesťanů, byl zvláštní mechanismus sebeklamu, který měli zabudován ve svém
vědomí - mechanismus k ospravedlnění určitých nepříjemných skutečností, k ignorování
určitých argumentů apod. Jak jsem později pochopil, vybudovali si tento
mechanismus proto, že ti, u kterých hledali odpověď na své otázky, nechtěli některé
otázky vůbec slyšet a na jiné odpovídali pseudoargumentací ad hominem,
historkami, které lze sice pronést z kazatelny, ale za hranicemi kostela
jich jako argumentu použít nelze, protože nepřesvědčí a často i budí úsměv.
Tento stav zase má svůj důvod: souvisí se strachem z teologie a
teologickou nedovzdělaností těch, na které se dotyční katolíci obraceli se svými
otázkami. Kdyby se teologie nebáli, zjistili by, že svou víru mohou zdůvodnit i
dobrými argumenty, a jejich svěření věřící by pak nestáli bez argumentů. Sektáři například budí dojem, že znají Písmo,
čímž hned většinou nabudou převahy. Katolík ví, že se jeho víra zdůvodňuje
zpravidla hierarchickými autoritami - neví, že pro ni existují až na několik
případů také dobré důvody biblické. Je zaskočen, odsuzuje-li sektář mši a
chválí-li svou údajně biblickou bohoslužbu, protože neví, že i katolická mše je
v podstatě sestavena z biblických citátů a biblicky inspirovaných
modliteb. Protože tento nedostatek vnitřní pravdivosti, jehož příčiny jsme
ukázali, odrazuje jak při misii, tak v ekumenickém dialogu, je zde před
katolíky velký úkol, s nímž by se měli co nejrychleji vypořádat. Klamat sám
sebe mohu jen v uzavřené pevnosti, ale v rozhovoru s druhými
neobstojím. Odtud pak obranný typ zbožnosti u hnutí pohrdajících solidní
teologií.
Jak je tomu u evangelíků? Lze říci, že mnohý český
evangelík je více inspirován moderním patosem pravdivosti (moderní doba
pochybuje o pravdě, je jí však odporná jakákoli neupřímnost či potlačování
pravdy) než reformací, že je zpravidla liberálem. Myslí povětšinou přísně
racionálně, je však zajímavé, že tuto racionální přísnost je také ochoten
opustit a spokojit se s chatrnými argumenty, pokud jde o několik konfesních
věcí, na něž je vázán citově - to pak velmi poškozuje ekumenický dialog, jehož
jsou právě tyto věci předmětem. Hlavní překážkou jednoty pro tohoto zejména
českého evangelíka není konkrétní katolické dogma, ale obava, že by byl
znásilněn ve své otevřenosti pravdě - zavazovat někoho, aby hájil učení, které
není neomylné a s kterým vnitřně nesouhlasí, jak to bylo před několika
lety zavedeno pro určité funkce v katolické církvi, to pro evangelíka
moderně laděného představuje nejvyšší ohavnost.
Problémem tedy je, že některým lidem uniká rozdíl mezi
pravdou a pravdivostí, a protože nečiní zadost požadavku pravdivosti, uzavírají
druhým - i přes jejich ekumenickou otevřenost - cestu k jednotě v pravdě.
Poslední komentáře