Nedostatek kněží v římskokatolické církvi je umělý,
počet kněží je prakticky totožný s počtem farností. Problém je v tom,
že mnozí vysvěcení nejsou v duchovní správě - buď proto, že dělají
diplomatickou či jinou kariéru, nebo že je jim v této práci bráněno. Např.
v Rakousku stojí vedle přestárlého kléru záloha několika set relativně
mladých kněží, kteří se oženili. To otevírá určité netradiční a zatím
nekanonické možnosti pro církevní obce. V posledních
měsících zesílil trend, že si obce zbavené nedělní eucharistie zvou kněze mimo
službu. To se děje jednak na necírkevní půdě (skautské tábory, studentské a
obdobné obce), jednak i na pozvání kněze, který farnost administruje, ale nemá
možnost např. pro nemoc slavit eucharistii. Ze strany biskupů byla sice tato
praxe zakázána, ale někteří biskupové s ní zřejmě skrytě sympatizují a v každém
případě konečně byla zahájena jednání mezi ženatými kněžími a biskupy, o která
ženatí kněží léta usilovali. (Naše informace se vztahuje zejména k innsbrucké
diecézi.) Rakouská situace je zcela odlišná od české, a navíc nese takováto
praxe značná rizika pro jednotu církve. Na druhé straně církevní právo v dějinách
zpravidla znamenalo kodifikaci toho, co fakticky vzniklo, a dnešní stav,
obvyklý i v protestantských církvích, že právo předchází živý vývoj, je
také problematický.
Poslední komentáře