Jubilejní dvousté číslo našeho
časopisu má dvě hlavní části. Především dokumentuje 27.
seminář zájemců o teologii na téma Vize církve, pořádaný
ve dnech 7. a 8. listopadu 2008 Institutem ekumenických studií v
Praze právě u příležitosti 200. čísla Getseman. A v další
části dnes mimořádně rozšířeného sešitku si připomeneme
několik příspěvků na eklesiologické téma ze starších ročníků
časopisu.
Jak správně poznamenává Tomáš
Halík na začátku své přednášky Budoucnost církve, může
slovo „futurolog" být také moderní výraz pro to, čemu
v biblických dobách říkali „falešný prorok". Na druhou
stranu být bez vize, bez jakékoli představy o tom, co může
a má přijít, to znamená jen pasivně přijímat podněty zvenčí,
snažit se na ně reagovat, být vždy ve skluzu za událostmi, být
pozadu.
Když před dvěma sty čísly na
podzim 1990 poprvé vyšly Getsemany v nákladu padesáti kusů pro
úzkou skupinu čtenářů z prostředí podzemní církve, svou vizi
budoucnosti čerpaly ze zkušenosti nedávno minulého útlaku.
Paradoxně totiž právě vnější nesvoboda a izolace od světa
umožnila zkušenost mimořádné vnitřní svobody a lidské
solidarity uvnitř malých křesťanských obcí, činných bez
oficiálního schválení církevních i světských úřadů, jen na
základě pověření samotného Krista.
Ve své tehdejší neskonalé drzosti a
nesmírné naivitě měli tvůrcové raných Getseman snahu radit a
doporučovat katolické biskupské konferenci, co by se mělo dít
v různých oblastech života církve. Časem se samozřejmě
ukázalo, že rady nevyžádané nejsou vítané a že biskupové
míří v lecčem úplně jiným směrem. Protože dějiny již
obrátily stránku, nemá smysl si tehdejší rady připomínat do
detailu. Přesto není marné v pár stručných bodech shrnout
ducha tehdejších „podnětů", jak ho dnes vnímám:
- Místo klerikalismu pojetí, které zahrnuje všechny a všem dává
možnost aktivní účasti. Neznamená to znevažování kněžské
ordinace, ale naopak zhodnocení křestního „všeobecného
kněžství".
- Místo katolického či křesťanského ghetta otevřenost. Jak na
úrovni ekumenické, tak i v péči o to, aby se církev zbytečně
neoddělovala od nevěřících spoluobčanů a byla pro ně
srozumitelná nakolik to je jen možné.
- Místo konzervace farního systému důraz na méně formální
společenství. Za ním nejen zkušenost fungujících a duchovně
živých „tajných" obcí v kontrastu k převažující
pasivitě „lidové církve", ale i přesvědčení, že člověku
dneška nestačí jen docházet na kázání či na mši.
- Místo „standardní ideologie" dvojí důraz na svědectví a
zároveň na opravdové teologické vzdělání.
- Místo „restituce" - ideologického i majetkového návratu k
bájné ideální minulosti - důkladná vnitřní obnova podle
inspirace II. vatikánského koncilu.
Jsme
o osmnáct let dál. Bohužel nemohu ani jako notorický optimista
říci, že jsme za ta léta jako církve jenom získávali a
prosperovali. Ukázalo se, že pravdu měli jak naši konzervativní
přátelé, když říkali, že hlavou zeď neprorazíme, tak i my,
když jsme jim tvrdili, že i pod novou fasádou kostelů může
pokračovat staré vymírání posledních babiček. Což nebrání s
boží pomocí začít třetí stovku čísel ani srdečně poděkovat
těm, kdo se zasloužili o dosavadních dvě stě: tvůrcům i všem
laskavým čtenářům.
Poslední komentáře