Synodální tsunami
V Praze se ve dnech 5.-10.února 2023 konalo evropské kontinentální shromáždění, které bylo jedním ze sedmi regionálních shromáždění v rámci 2. fáze synodálního procesu v rámci synody biskupů o synodalitě. Ve stejné době se uskutečnilo shromáždění oceánského regionu v Suvě na Fidži (5.-9. února), později pak shromáždění Středního Východu v Libanonu (13.-18. února), asijské v Bangkoku v Thajsku (23.-27. února) a africké v etiopské Addis Abebě (1.-6. března). Latinskoamerické shromáždění se kvůli rozsáhlosti regionu konalo postupně od poloviny února do začátku března na čtyřech různých regionálních shromážděních. Severoamerické se ze stejného důvodu konalo v lednu pouze virtuálně a bylo rozdělené na 10 různých shromáždění. Ostatně i v Praze probíhalo jednání hybridní podobu, kdy se kromě 4 přítomných delegátů z 39 biskupských konferencí ještě připojovalo dalších 10 delegátů virtuálně (s různým úspěchem podle kvality připojení). Začátkem roku 2023 jsme svědky úplné tsunami synodality v katolické církvi.
Otázkou je, co to znamená a jakým směrem se bude tento trend v katolické církvi ubírat. Pracovní dokument pro kontinentální etapu s názvem „Rozšiř prostor svého stanu“ (Iz 54,2) z října 2022 v úvodu zmiňuje radost ze setkávání a sdílení, která v souvislosti se synodalitou zaznívá velmi často. Dále je oceněna metoda duchovní konverzace, která by se měla stát běžnou praxí v životě církve. Najdeme tam ještě plno pěkných slov. A jak to vypadá v praxi? Např. německá synodální cesta, která vznikla jako reakce na případy zneužívání v církvi dříve než papežem vyhlášená synoda o synodalitě, nyní svádí zápas s Vatikánem o konkrétní reformní návrhy, např. zřízení synodálních rad, složených z kněží i laiků, které by dohlížely na provádění konkrétních reforem. Zatímco němečtí biskupové vyslovili souhlas s jejich zřízením, Vatikán tento návrh po stížnosti pětice nespokojených německých biskupů zamítl. Až poněkud ironicky působí vysvětlení apoštolského nuncia v Německu, že synodalita má být v církvi spíše záležitostí ducha a stylu než struktur. Jiný spor vyvolal článek amerického kardinála Roberta W. McElroye v jezuitském časopisu America, ve kterém v návaznosti na název synodálního dokumentu kritizoval přehnané soustředění na sexualitu a démonizaci sexuálních menšin v souvislosti s vyloučením z přijetí eucharistie. Biskup Thomas Paprocki ze Springfieldu na to reagoval článkem v časopisu First Things, ve kterém mluví o „heretickém kardinálovi“ (aniž by McElroye jmenoval), který zjevně odmítá odvěké učení církve a proti kterému by měl papež zasáhnout. Pro doplnění mozaiky dodejme reakci emeritního pražského arcibiskupa kardinála Dominika Duky, který ve svém diskusním příspěvku v rámci nedávné diskuse v Dominikánské 8 označil evropské synodální shromáždění v Praze za „nepovedenou anketu“.
Vše nasvědčuje tomu, že nás čeká asi ještě dlouhá synodální cesta.
Komentáře
Synoda naoko. Tak si to mnozí
Synoda naoko. Tak si to mnozí přejí. Aby se nic nezměnilo a biskupství fungovala stejně, jen v "synodálním duchu". A když slušní biskupové chtějí stav zlepšit a spolupracovat s laiky, dostanou vynadáno, že zlepšit vztahy a spolupráci v církvi ne, o to nejde, že stačí, aby se o tom jen plácalo... Němečtí biskupové nedejte se.
A navíc - pochvalovat si kontinentální synodální setkání, které trvá několik dnů a za tu dobu se nedá stihnout ani přečíst všechny výstupy, natož o nich diskutovat je také setkání naoko. Pochvalovat si takový kvapík je lízátko pro nás laiky.