Evangelický farář a významný ekumenik Hans G. Link oslavil v Kolíně nad Rýnem 1. 12. 2024 50. let svého kněžství. Oslava se děla v rámci Limské liturgie za účasti desítek zástupců širokého spektra církví. Českou republiku zastupovali prezident českého regionu Mezinárodního ekumenického sdružení (IEF) Peter Stephens a mezinárodní sekretář IEF, ředitel Institutu ekumenických studií Filip Outrata.
Před téměř 43 lety, 12. ledna 1982, bylo v Oáze svatých apoštolů, ležící na úpatí And v nadmořské výšce cca 1000 m a vzdálené asi 30 km od Limy, vydáno tzv. Limské prohlášení ke křtu, eucharistii a ordinované službě. Na závěr konference Výboru pro víru a řád, jíž se účastnilo cca 250 osob z evangelických, katolických a ortodoxních církví, jsme 15. ledna 1982 poprvé slavili „eucharistickou limskou liturgii“. Text z různých církevních tradic sestavil a částečně sám formuloval bratr Max Thurian, zástupce představeného z Taizé.
Bohoslužba večeře Páně, které v kapli Oázy předsedal člen anglikánské církve, udělala na přítomné příslušníky různých církví hluboký dojem. Uprostřed slavnosti náhle zcela vypadlo elektrické osvětlení. Obřad pokračoval bez sebemenšího přerušení za svitu svíček postavených na oltář, takže jsme bohoslužbu prožili v atmosféře katakomb. Přijímání se účastnili nejen členové katolických a reformačních církví, nýbrž i někteří příslušníci ortodoxních církví. Vůbec poprvé se věřící z tolika různých církví spojili v jedno velké společenství večeře Páně. Někteří byli dojati k slzám. Účastnit se této bohoslužby byl pro nás dar, na nějž budeme vzpomínat do konce života. Mimochodem – tato kaple, o rok později zničená sesuvem půdy z And, už nikdy nebyla obnovena…
Co je zvláštností limské liturgie? Skládá se jako každá „správná“ bohoslužba Večeře Páně ze tří částí: vstupní liturgie, bohoslužby slova a Večeře Páně, resp. eucharistické slavnosti. V litanii na začátku (Kyrie) se připomíná křest, pak se modlíme za „viditelné společenství Těla Kristova“ a prosíme o vzájemné uznání úřadů. Střední část, bohoslužba slova, obsahuje tři čtení, pak jako odpověď na kázání následuje ekumenické nicejsko-cařihradské vyznání víry (jediné, které spojuje celé křesťanstvo) a závěr tohoto dílu tvoří konkrétní prosby, např. „za všechny, kdo jsou vystaveni útlaku nebo násilí“. Vlastní večeře Páně začíná žehnáním chleba a vína, které ústí do proslulé modlitby z Didaché (9,4): „Jako tyto úlomky rozptýlené po horách byly sebrány v jedno, tak nechť je tvá církev sebrána ze všech končin země ve tvém království.“ Jinými slovy – myšlenka církevního společenství prostupuje liturgii Večeře Páně od začátku až do konce. Modlitba večeře Páně je pojata trojičně: děkování Otci, zpřítomnění Syna (slova ustanovení) a vzývání Ducha (to bývá v evangelických liturgiích večeře Páně většinou opomíjeno). Součástí liturgie je přirozeně obvyklé pozdravení pokoje a slavnost uzavírá zvláště krásná děkovná modlitba po přijímání.
Rozhodující nejsou ovšem texty v liturgii použité, nýbrž Duch, v němž slavnost probíhá. „Litera zabíjí, ale Duch dává život.“ (2 K 3,6) Formulář limské liturgie není nějaký svatý text, který by měl vdechnout život bezduchým eucharistickým liturgiím. Jeho pravé místo je tam, kde příslušníci různých církví chtějí společně slavit večeři Páně. A nemusí se tak dít jen při velkých ekumenických shromážděních (Vancouver 1983, Canberra 1991), nýbrž i tam, kde např. místní evangelické, starokatolické, anglikánské, metodistické obce pozvou všechny z ostatních církví ke společnému stolu Páně...
Limská liturgie je dnes, po více než 40 letech, v mnoha církvích a obcích zapomenuta, ale svoji ekumenickou budoucnost má teprve před sebou.
Z němčiny přeložila Helena Medková
více o limské liturgii:
http://www.getsemany.cz/node/263#pozn_3
http://www.getsemany.cz/node/856
text limské liturgie:
https://old.iespraha.cz/content/limsk%C3%A1
https://ustredicce.e-cirkev.cz/res/archive/024/002515.pdf?seek=1637684335
file:///C:/Users/Dell/Downloads/Tri_liturgie_(vydani_pro_duchovni).pdf
Poslední komentáře