Zdá se mi, že vedle rostoucí touhy po jednotě Kristova
lidu, církve, u věřících, úměrně roste důležitost slova .konfese" nebo "identita" u těch, kdo církvemi chtějí vládnout. Nebudu nyní posuzovat, zda je
k tomu vede strach z neznámé, nové situace, jež by se jejich vládě mohla
vymknout - anebo zda si opravdu myslí, že i nebe je rozdělené a k tomu,
aby se do něj člověk dostal, je zapotřebí, aby u brány předložil legitimaci své
konfese a seznam statečných činů, jak tuto konfesi hájil. Nebudu nyní zkoumat
motivy těch, kdo neoblomně brání svůj .nejlepší" dvorek, ale pokusím se ukázat
rozdíl mezi takovýmto přístupem - jež budu dále nazývat konfesionalismem - a křesťanstvím.
V Ježíšově modlitbě za učedníky, jež je zapsána v Janově
evangeliu, čteme:
.Neprosím však jen za ně, ale i za ty, kteří skrze jejich
slovo ve mne uvěří, aby všichni byli jedno, jako ty, Otče, ve mně a já v tobě,
aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal." (J 17,
20-21)
Apoštol Pavel píše v listě do Efezu:
.Snášejte se navzájem v lásce a usilovně hleďte
zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje. Jedno tělo a jeden Duch, k jedné
naději jste byli povoláni, jeden je Pán, jedna víra, jeden křest, jeden Bůh a
Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech." (Ef 4,
2b-6)
Konfesionalista říká:
.Někdo se hlásí k Pavlovi, jiný k Apollovi,
někdo k Petrovi, já ke Kristu." (viz 1 K 1,12)
Konfesionalismus žije z rozdělení. Konfesionalismus
stojí na skutečnosti, že část církve staví proti ostatním částem církve a tím
si dokazuje své oprávnění. Má neustálou
potřebu dokazovat si, že jeho část je lepší než ostatní. .Má konfese se nejvíce drží Bible," .má
nejvěrněji pokračuje v pastýřské službě Petrově," .má je nejotevřenější
světu". . . chlubení
pak může vést až k absurdnímu uzavření kruhu: .Má konfese je nejvíce ,naše‚."
Zde se dostáváme k jádru problému. Samuel Taylor Coleridge je vyjadřuje
tímto způsobem:
.Ten, kdo začne mít raději křesťanství než pravdu,
pokračuje tím, že lásku k vlastní sektě či církvi staví nad lásku ke
křesťanství a skončí u toho, že sebe bude milovat více než všechny ostatní." Stojí-li v základu
stavby sebeláska a sebeobdiv, nemůže tam stát Kristus. Je-li skupina lidí zahleděna do sebe, pak jí
nepomohou ani slzy budící výpovědi o tom, jak věrně Bohu slouží, jak krok za
krokem následuje Ježíše, jak ryzí je její křesťanství. . . taková skupina není a nemůže
být církví. Konfesionalismus začíná
oslavou vlastní síly a končí slabostí. Křesťanství začíná vědomím vlastní
slabosti a nedostatečnosti a končí - nebo lépe řečeno - je završeno Božím
milosrdenstvím.
Co se týče ekumény - ta je možná mezi církvemi. Ne-církev
a církev nemohou bydlet ve společném domě. To je, jako by spolu chtěly přebývat
voda a oheň. Podstatou konfesionalismu je neekumeničnost. S ostatními bude
kamarádit jen tehdy, plynou-li z toho pro něj výhody. Oproti tomu církev touží,
aby byla viditelně jedna, jako Kristus je jeden.
Mluvím-li o církvi a ne-církvi, křesťanství a
konfesionalismu, musím zdůraznit, že obojí prochází nejen všemi denominacemi,
ale i každým z nás - mnou, která o tomto rozdělení píši - i tebou, kdo o
něm čteš. Tříbení duchů není tedy pouze vnější záležitostí, ale i vnitřním
zápasem. Bez vnitřního zápasu - v sobě
samých, není možné vést zápas vnější. Tento axiom bývá ale také zneužíván.
Konfesionalismus nazývá touhu po viditelné jednotě církve spiklenectvím,
využívá faktu, že jednotliví křesťané si jsou vědomi svých vlastních slabostí a
odkazuje je výlučně k .nápravě jejich vlastní osoby". Ona .náprava" je ovšem
celoživotní záležitostí. A tak konfesionalismus hraje na strunu pokory a říká:
.Až do smrti nebudeš mluvit do ,mých‚ věcí." Protože konfesionalismus vidí na
všech stranách potenciální nepřátele, snaží se opevnit. Čím slabší je uvnitř,
tím více cítí potřebu hrozit silou. Mocí křesťanství však není násilí, ale
láska. Strach a uzavřenost konfesionalismu jsou způsobeny ztrátou moci lásky.
To slovo (láska) se samozřejmě používá i nadále, ale má jiný význam. Mluví-li
konfesionalista o lásce, myslí tím věrnost sobě samému.
Tyto úvahy možná vyvolají otázku: Což na konfesionalismu
není nic dobrého? Má odpověď je: Není. Konfesionalismus se dá přirovnat k nacionalismu.
Nacionalismus karikuje lásku k vlasti, konfesionalismus lásku k vyznání. Obojí mění ctnost ve hřích - a přitom se
tváří jako ještě čistější a pravější ctnosti.
Ivana Dolejšová
Poznámka k článku I. Dolejšové o konfesionalismu
Slovo konfesionalismus může mít i pozitivní význam. Jak
ukázal prof. Heinrich Petri, dogmatik z Řezna, v přednášce při
setkání Ekumenického kruhu v Domažlicích v lednu 1991, budou mít
zřejmě konfese v rámci sjednoceného křesťanstva pozitivní roli - budou
zaručovat, že nedojde ke zglajchšaltování a ztrátě dílčích hodnot, které v jednotlivých
konfesních rodinách nepochybně existují, a tím budou konfese vytyčovat prostor
legální plurality.
Poslední komentáře