Jste zde

Biblické vize jiného hospodářství

Co má světové hospodářství společného s Biblí? Touto otázkou se důkladně zabýval Ulrich Duchrow, profesor systematické teologie na heidelberské univerzitě. V rozhovoru pro .Aufbruch" říká, jaké alternativy k současnému hospodářskému a finančnímu systému přitom objevil. Otázky klade Christine Voss.

Aufbruch: Nedávno jste vydal knihu s názvem Alternativy kapitalistického tržního hospodářství. Jak je vůbec možné, že dnes, po zhroucení socialistických států, ještě mluvíte o alternativách?

Duchrow: Existují různé důvody, proč se o alternativách nejen může, ale bezpodmínečně musí mluvit: Zaprvé je už předem podezřelé, když v nějaké společnosti panuje názor, že k ní neexistují žádné alternativy. To totiž znamená, že se tento společenský pořádek chápe absolutně. A když se něco chápe absolutně - natolik bychom se měli poučit z dějin - pak je nejvyšší nebezpečí z prodlení.

Zadruhé: Vaše otázka předpokládá, že existovaly nebo mohly existovat jako alternativa jen kapitalismus a reálný socialismus. A to je podle mého mínění zcela nesprávné, protože socialismus vznikl ve spojení s kapitalistickou formou hospodaření, a proto by měl být označován spíše jako státní kapitalismus než jako socialismus ve vlastním smyslu.  A třetí důvod je snad nejsrozumitelnější: Neexistuje-li žádná alternativa k tomu, co se teď odehrává, pak je země zasvěcena smrti - protože už můžeme říci skoro s přírodovědeckou jistotou, že ekonomika založená na rozmnožování peněz nás dovede k ekologické katastrofě.  Aufbruch: Jakou souvislost vidíte mezi kapitalismem a ekologickou katastrofou?  Duchrow: Podle staré tradice lze rozlišovat dvě od základu rozdílné formy hospodářství: U jedné formy ekonomie stojí v centru základní lidské potřeby, a druhá je zaměřena na rozmnožování peněz. Tato druhá forma se neptá, co je užitečné pro člověka a jak lze hospodářství uvést do souladu s přírodou, ale pouze, jak by ti, kteří mají kapitál, jej mohli rozmnožit. Tato druhá forma je však charakteristická pro současné hospodářství.  Aufbruch: Je toto důvodem, proč nadále užíváte slova .kapitalismus" tam, kde se dnes obvykle mluví o .svobodném tržním hospodářství"?  Duchrow: Ano, chci tím vyjádřit, že tato hospodářská forma měří svůj úspěch pouze podle zisku, který lze vyjádřit jako kapitál, jako hodnotu peněz. K tomu přistupuje i to, že takzvané .svobodné tržní hospodářství" právě není svobodné. Funguje totiž tak, že ti, kdo mají více kapitálu a mohou získat větší podíl na trhu, vylučují všechny ostatní z trhu. To si lze ujasnit na hře .monopoly", která celkem přesně odráží kapitalistické .svobodné" tržní hospodářství: Kdo má náskok, může ho stále zvětšovat.  Proto je .svobodný" trh svobodný jen pro silné, naproti tomu slabí se na trhu stávají stále závislejšími.

Aufbruch: Jaké místo zaujímá ve vašem systému Mezinárodní měnový fond a Světová banka ?

Duchrow: To je velmi důležitá otázka, protože skupiny solidarity často vidí v MMF, Světové bance a Gattu velké zloduchy světového hospodářství.  Bližší pohled však ukáže, že za těmito institucemi stojí tržní síly a ty jsou vlastní příčinou současného vývoje. Tyto instituce byly založeny po druhé světové válce a jejich cílem bylo konstruovat fungující světovou ekonomiku a instituce, které ji mohou regulovat. MMF byl původně založen proto, aby při obchodním deficitu poskytoval přechodné úvěry, a tím zachránil slabší země před krachem. Až později, když vznikla dlužní krize, byl fond přebudován na policii věřitelů. Nyní dostal od bohatých zemí úkol restrukturalizovat slabé a zadlužené země tak, aby mohly platit co největší úroky.  A Světová banka se připojila a váže všechny úvěry, které uděluje zemím třetího světa, na podmínky MMF.

To je důvod, proč požadujeme alternativy, protože tento systém ztratil svou původní funkci garantovat vyrovnané světové hospodářství a stal se institucí bohatých zemí - mocenským nástrojem průmyslových zemí, jímž kontrolují zadlužené země.

Aufbruch: Řekl jste, že za tímto negativním vývojem stojí jako vlastní příčina kapitalistický tržní systém. Můžete to vysvětlit?

Duchrow: Rozhodujícím motorem při prosazení současného systému byly americké koncerny, které měly velký náskok před všemi ostatními hospodářskými silami světa. V době založení MMF a Světové banky však byly ještě vázány na státní moc, na impérium USA. Pak se ale tyto tržní giganty transnacionalizovaly, to znamená, že dnes operují mimo národní hranice.  Mohly vytvořit finanční trhy, zóny výroby a obchodu, které stojí mimo jakoukoli politickou kontrolu a kde lze obejít jak zdanění, tak i jinou státní regulaci. Unikají tedy národním a dokonce i mezinárodním dohodám, vyvíjejí však naopak svou lobby enormní vliv na parlamenty, vlády a mezinárodní grémia. A protože systém MMF a Světové banky pracuje podle kvót počítaných podle síly ekonomiky jednotlivých zemí, je jejich vliv v nich velmi velký.

Aufbruch: Ve své knize srovnáváte dnešní mocenské systémy se systémy popisovanými v Bibli. Lze zde takto prostě vidět souvislosti?  Duchrow: Je zde samozřejmě nutný překlad. Když však se díváme na světové dějiny od biblických dob jako na celek, pak lze vidět velmi jasné souvislosti.  Tak například se v biblických dobách vyvinuly takzvané veleříše, které, analogicky k dnešku, přinášely stále méně lidem stále více: velkostatky, luxusní bohatství, teritoriální zisky atd. Mechanismy byly sice jiné než dnes, ale bylo to také tak, že se malá část společnosti obohacovala a ostatní se stále více propadali do bídy. Rozdíl je prostě ten, že králi a císaři veleříší jsou dnes ti, kdo kontrolují kapitál.

Aufbruch: A jak potom vypadá biblická kritika těchto mocností?  Duchrow: Hlavní kritika se, jak již bylo řečeno, týká toho, že se tyto světové mocnosti vydávají za absolutní. Je-li rozmnožování peněz důležitější než životní zájmy lidí a přírody, než Boží stvoření, pak je to proces zbožštění: uctívá se mrtvý mechanismus, místo abychom se starali o život, stvořený a milovaný Bohem.

Kromě toho se v biblické tradici dbá vždy na to, co je v 3. Mojž. vyjádřeno následovně: .aby vedle tebe mohl žít i tvůj bratr" - a samozřejmě i sestra.  To znamená, že právo druhých, společenství života, je základním kritériem, jímž se poměřuje. A nelze-li toto právo chránit, protože moc, která ho ničí, se nedá regulovat, pak je to systém smrti. V Bibli se ukazují imperiální veleříše a městská království stále jako ti, kdo produkují smrt a jsou smrti zasvěceni. Nejdramatičtější je to v apokalypsách, např. v knize Daniel nebo Zjevení Janově, kde jsou líčeny jako monstra a šelmy nebo také jako zvíře z propasti, které šíří smrt a krveprolití.

Aufbruch: Vy si tedy myslíte, že kapitalistický systém jde vstříc smrti?  Duchrow: Nejen jde smrti vstříc, ale již produkuje mrtvé: Denně umírá 40 tisíc dětí hladem! V mnoha zemích je už apokalyptická vize skutečností, vládne již smrt a chaos. U nás je to ještě poněkud změkčeno díky sociální fázi, kterou tržní hospodářství prošlo, ale i na bohatém Západě chudne stále více lidí. U nás to sice neznamená hned smrt hladem, ale mechanismus smrti je tentýž.

Aufbruch: A alternativou by mělo být to, o čem mluvíte ve své knize Hospodaření pro život?

Duchrow: Zvolil jsem toto slovo, protože to je perspektiva Bible: život, dokonce věčný život, a to znamená život, který má budoucnost a neničí sám sebe. Proto se mi zdá jasné, že umožnění života a ochrana života musí být základními kritérii nového hospodářského systému. Nejdůležitější se mi zdá, aby se lidé na jihu i severu spojili a pochopili, že patří do téhož globálního systému. A pak jde o to, aby jej odmítli považovat za jedině možný. Tak jako první křesťané odmítli uctívat císaře, tak by měly dnešní církve odmítnout uctívat peníze a smířit se s nevýhodami, které to přinese. Nepochopí-li církve tento systém rozmnožování peněz jako ideologický problém, pak nepochopily jádro svého poslání: osvobozovat lidi od model. Dále se musíme zaměřit na úplně jiné pojetí hospodaření, orientované na člověka a přírodu.  Malé náznaky tu už jsou: Alternativní banky, alternativní podniky až po komunity. A nakonec je důležité zapůsobit politicky na současné instituce.  K tomu musíme vytvořit sítě silnější než světová říše kapitálu - jako se i křesťanská síť staré církve ukázala silnější než římská říše, která zanikla.

Z časopisu Aufbruch, červen 1994 přeložil -jv-