Zástupci pravoslavných církví reprezentovaných Ekumenickým
patriarchátem a zástupci orientálně-pravoslavných národních církví, které mají
vzájemné společenství, učinili velký krok vpřed v úsilí o obnovu plného
společenství mezi oběma církevními rodinami. Ve společném prohlášení z r. 1990 se konstatovalo jako výsledek rozhovorů,
že teologická škola Cyrila Antiošského († 444) vycházela z dvojí podstaty
jednoty Logu. Proto ji nelze považovat za odpůrce koncilu v Chalkedonu,
který zavrhl monofyzitismus, jak jej představoval Eutyches a kryptonestoriánská
christologie Theodoreta z Cyru. V návaznosti na to prohlásila
společná komise zasedající v listopadu 1993 v Chambessy, že obě
rodiny setrvaly v autentické pravoslavné christologii a neporušené
kontinuitě apoštolské tradice, třebaže užívají christologických termínů různě.
Reprezentanti obou církevních rodin se shodují v tom, že je možné odvolání
anatemat a vzájemné uznání. Komise
navrhuje současné odvolání vzájemných anatemat představiteli jednotlivých církví.
Následovat má obnova plného společenství a vypracování společných diptychů ke
komemoraci církevních představitelů v liturgické praxi. Protože
nejvhodnějším výrazem církevního společenství je koncelebrace, připravují se
nyní její přiměřené formy. Jde o to spojit v těchto formách byzantskou
liturgii s bohoslužebnými tradicemi pěti orientálních církví. Sblížení
obou církevních rodin, které se v minulosti navzájem anatematizovaly a ve
spojení s politikou zapletly i do vzájemných krvavých konfliktů,
představuje významný ekumenický pokrok. Týká se 150 milionů křesťanů byzantské
tradice a 20 milionů příslušníků orientálních církví. Zbývá však překonat ještě
některé teologické a především emocionální překážky, a otázkou jsou i budoucí
struktury - zvažuje se např. zahrnutí orientálních hierarchů do přípravy
všepravoslavného koncilu či společných konferencí představitelů autokefálních
církví apod. Jednota představuje i pastorační oporu pro církve žijící v rozptýlení
mezi islámskou většinou.
Materialdienst des Konfessionskundlichen Instituts
Bensheim, 2/94 (Poznámka: Ze stejného zdroje pochází i článek Veritatis
splendor - různá stanoviska evangelíků v G 41).
Poslední komentáře