Historie keltského obyvatelstva v Evropě
Asi kolem r. 1000 př. Kr. přišli Keltové od východu a
usadili se v Evropě v oblasti jižního Německa a v Rakousku kolem
Solnohradu. Tato raná keltská kultura (700-500 př. Kr.) se jmenuje hallstattská podle
vesnice v Rakousku, kde byl objeven starodávný keltský hřbitov. Druhé období
keltského vlivu je známo pod jménem La Tene,
což je místo ve Švýcarsku (500-100 př. Kr.). Keltové se pohybovali dále na
západ do Francie (Galie), Španělska, Británie a Irska a později do Malé Asie
(Galacie) a Itálie. Keltský jazyk se
uchovával ústní tradicí spolu s jejich učením, které předávali dál jejich
učitelé náboženství (druidové). Ti si pamatovali a učili dál své tradiční
vědomosti a posvátnou historii, a to veršovanou formou. Dar poezie, výtvarného umění a hudby byl v keltské
tradici vysoce ceněn. Porážka Galie
Římany v 1. stol. po Kr. znamenala konec velkého národa Keltů v předkřesťanské
Evropě. Kulturní a náboženské tradice přežívaly silně v místech, která
zůstala většinou nedotčena římským vlivem, včetně Irska a severu a západu
Britských ostrovů.
První Keltové přišli do Irska pravděpodobně ze Španělska
už v 6. stol. př. Kr., ale mnohem
více jich přišlo z Galie a Británie. Přechod Keltů v Irsku ke
křesťanství se odehrál rychle díky misionářské práci sv. Patrika a jeho následovníků.
Irské místní církve založené Patrikem byly zřejmě zřizovány podle římského
vzoru a měly diecézní strukturu, ale to se neosvědčilo. Během .zlatého věku" keltského křesťanství
(5.-9. stol.) přijala místo toho keltská církev klášterní systém, který sledoval vzor pouštních
monastýrů v Egyptě, jak je známe dokonce i dnes.
Irsko následovalo východní (pravoslavnou) spíše než
západní (římskou) tradici výpočtu data Velikonoc a bylo silně ovlivněno
východní klášterní spiritualitou. Po 700
let za raného keltského období existovala rušná námořní doprava mezi oblastí
Středozemního moře a Irskem, která měla za následek koptské a východní vlivy na
keltskou církev.
Abychom porozuměli vývoji keltského křesťanství, musíme se
nejdříve vrátit ke stavu církve ve 4. stol. a ke koptským klášterům v egyptské
poušti.
Keltské křesťanství a otcové pouště
Po tolerančním patentu, vydaném císařem Konstantinem r. 314, se
dramaticky změnilo klima pro křesťanskou misijní činnost a evangelizaci uvnitř Římského
impéria. Rozvíjela se diecézní struktura podle římského vzoru, ale velmi brzy
byl zaveden také klášterní systém po vzoru velkých pouštních monastýrů v Egyptě,
Sýrii a Palestině.
Jedinečná a citlivá křesťanská spirituální tradice se
rozvinula v pouštních bratrstvech v Egyptě a usměrňovali ji ti, které
dnes známe jako otce
pouště. Byla založena na přísné
askezi a podřízenosti Bohu a měla obrovský vliv na následovníky v Evropě a
zvláště v Irsku. Sv.
Martin z Tours (biskup v Tours ve Francii v r. 371)
povzbudil mnišský asketismus a v Evropě byly zakládány komunity velmi
podobné těm, které bychom našli v egyptských klášterech.
Víra misionářů a šiřitelů víry, kteří přinesli křesťanství
z Galie do Británie a Irska v 5. a 6. stol., byla hluboce zakořeněna v učení
a příkladu otců pouště.
Model klášterního života a společenství, jaký se vyvinul v Egyptě,
byl mnohem působivější v kmenovém uspořádání Irska, kde nebyla velká města
a kde byla vžitá tradice místního představeného s autonomní autoritou
(podobnou opatům). Irsko bylo v té době v západní Evropě jedinečné
tím, že mělo nezávislá pravidla církevní struktury, vytvořená představenými
klášterních společenství podle příkladu východní církve.
Keltská spiritualita - spiritualita pouště
Keltské křesťanství bylo charakterizováno silným smyslem
pro realitu zla a hříšnosti a potřebu vykoupení a odpuštění. To bylo velmi
charakteristické pro pouštní duchovní tradici, podle níž mniši odcházeli do
pustiny bojovat proti pokušení a potlačit vášně. Spiritualitu pouště hlásal jako první sv.
Antonín Egyptský (251-356) a sv. Pachomius a pak jejich následovníci. Překlady Athanasiova Života Antonínova spolu se spisy těch,
kdo sami navštívili a vyzkoušeli poušť (jako např. Jan Kasián), také přispěly k rozšíření
pouštního mnišství v Evropě. Jádrem pouštní zkušenosti byla víra, že Bůh
dlí v pustině a my musíme nejdřív vstoupit do pouštní zkušenosti, abychom
s ním mohli být sjednoceni.
Podle keltské tradice mohl odejít mnich dočasně nebo
natrvalo pod vedením .anamchary"
čili přítele
duše na opuštěné místo, zvané v irštině diseart nebo desert. Poustevníci trvale žili v nějaké
kobce nebo poustevně. Jiní mniši
opouštěli komunitu jen dočasně a vraceli se po určité době osamění. Pro ně byly
každodenní činnosti snesitelné jen díky období úniku a spirituální reflexe v tichu
a izolaci. Jako sv. Antonín, který uposlechl příkazu evangelia: .Jdi, prodej
vše, co máš, rozdej chudým a následuj mě!", hledali keltští světci samotu a
naprosté sebezapření jako služebníci Boha (Ceili De).
Vývoj keltského klášterního systému v Irsku
Raný systém klášterů v Irsku pohltil zcela veškerou
kulturu země. Kláštery a společnost tvořily do té míry celek, že kláštery
poskytovaly základní záruky pro obyvatelstvo. Poskytovaly bydlení a stravu,
výcvik a zaměstnání, záštitu umění, udílely almužny a útulek potřebným. Klášter
byl střediskem vzdělanosti, rozvoje obce, ekonomické a obchodní činnosti stejně
jako evangelizace, duchovní obrody a očisty.
Kláštery se staly středisky vzdělávání a průkopníky
kulturního rozvoje, spojovaly nové znalosti získané na evropském kontinentě se
starými tradicemi, vyjádřenými poezií, příběhem nebo písní. Těšily se úctě jako
svatá místa, kde se předěl nebo závoj mezi hmotným a duchovním světem stává
sotva znatelným a křesťanské hodnoty zcela zřejmými.
Typický klášter byl obehnán hliněným nebo kamenným valem,
podobně jako řadová rodinná pevnost. Hlavní budovou byl malý dřevěný nebo
kamenný kostelík s doškovou střechou. Když bylo třeba, malé kostelíky se rozšiřovaly.
Dále tam mohla být písárna, škola, dům pro poutníky, aby bylo učiněno zadost
keltské pohostinnosti, a jednotlivé cely nebo chatky pro mnichy. V některých
klášterech byly dílny pro zručné řemeslníky. Studovala se Bible a přepisovaly
rukopisy evangelií a žalmů. V těchto raných keltských klášterech vznikaly
krásné ilustrované rukopisy jako je Keltská kniha a Lindisfarnský evangeliář.
Keltské kláštery tedy měly více společných rysů s pravoslavným
pouštním monastýrem než s kteroukoli jinou institucí, a to včetně přísného
asketismu, který byl příznačný pro světce pouště a velice přitažlivý pro
heroického ducha, jakým oplývali Keltové. Synoda ve Whitby v r. 664
oficiálně podřídila keltskou církev autoritě Říma, ale keltské křesťanství i
nadále prokazovalo pozoruhodné kvality a rysy, které jsou v Evropě
jedinečné podnes.
Poutnictví a keltské dědictví v Evropě
Keltské křesťanství se vyznačovalo spirituální vitalitou a
dynamikou, jež byla tvůrčí i dobrodružná, zakořeněná v kontemplaci,
modlitbě a duchovní kázni, ale vždy otevřená bezpodmínečné výzvě Boží. Duchovní
horlivost, jaká se vyvinula zvláště v Irsku, přiměla mnohé věřící opustit
rodnou zemi a vydat se na poušť, což bylo hledáním naprosté závislosti na Bohu.
Ostatní Evropa těžila pak z tohoto keltského exodu a .exilu" z keltské
pouště. Velká putování a odchody z Irska
do Evropy začal sv.
Kolumbán, který opustil domov v Derry v Irsku a založil
klášter Iona ve Skotsku v r. 565. Sv. Aidan -
jeden z Kolumbánových žáků - opustil Ionu, aby založil klášter Lindisfarne
v severní Anglii (na místě zvaném dnes Svatý ostrov, jehož návštěva byla součástí
Durhamské konference).
Sv.
Kolumbán (zemřel r. 615), keltský putující mnich a evangelizátor, se
vydal do Evropy z Bangoru v Severním Irsku a založil slavné kláštery v Luxeil ve Francii,
v Bregnanz ve
Švýcarsku a v Bobbio
v Itálii. Na počátku 8. stol se v důsledku misijního náporu
keltského křesťanství dostaly stovky evropských klášterů pod přímý vliv
keltských křesťanských tradic. Doufáme,
že součástí významu durhamské konference se stane také hluboké ocenění
společného dědictví a identity, již sdílíme spolu s ostatní Evropou díky
keltským tradicím, které rozkvetly ve Francii, Německu, Španělsku, Itáli,
Skotsku, Walesu a části severní a jihozápadní Anglie a můžeme se s nimi setkat
i jinde.
Velká duchovní moudrost a horlivost keltské církve, která
inspirovala řadu putování
čili peregrinatio,
vedla ke zřetelné expanzi keltského křesťanství v Evropě. Poutníci
opouštěli domovy, rodiny a přátele a vše, co jim bylo drahé, a vydávali se do
neznáma s romantickým vědomím úplného potlačení sebe sama, aby se stali
poutníky a společníky
Božími.
Putování jako duchovní cesta
Fyzické putování směrem ven bylo manifestací hledání
uvnitř lidského nitra a konečným cílem bylo dosáhnout oné nebeské domoviny, kde
už existuje jen Bůh.
Pouť poskytla svým účastníkům příležitost k větší
víře a jinému druhu mučednictví, zvanému bílé mučednictví, jež zahrnovalo poslušnost
Bohu naprostým potlačením sebe a opomíjením bezpečnosti. V tomto kontextu je
třeba pochopit význam klášterů v Ioně a Lindisfarne a Cuthbertovy poustevny
na ostrovech Farne. Těsné spojení mezi poutí a misií je hluboce zakotveno v keltské
tradici. Mnohá místa v Evropě stále připomínají jména keltských mnichů,
kteří předali své náboženské zanícení a lásku ke Kristu klášterům, jež
založili.
Uzdravování
Keltové dbali na svět přírody kvůli uzdravování a věřili,
že ozdravující síly přírody jsou součástí Boží moci a esencí Kristova poslání.
Keltský způsob uzdravování bral v úvahu celou osobnost, neboť věřili, že
tělo nemůže být uzdraveno bez duše a že ani tělo, ani duši nelze uzdravit bez
Boha. Často používali vodu k léčebným
účelům a uzdravovací schopnosti přičítali některým přírodním studním a pramenům
a také posvátným hájům a horám, kde světci zvítězili v boji nad hříchem a
pokušením. Snad právě díky tomuto soustředění na stvoření a uzdravování
promlouvá keltské křesťanství k dnešnímu světu, v němž se všichni
ocitáme ve stavu naléhavé potřeby spirituální a materiální regenerace.
Se svým silným zdůrazňováním stvoření a vykoupení zůstala
keltská církev vždy věrná Bibli a ortodoxní teologii a doktríně. Keltské
křesťanství, stejně jako učení otců a matek pouště, kladlo důraz na obrovskou
cenu a svatost všeho stvořeného života a jeho stěžejní úlohu v Božím plánu
vykoupení.
John Macquarrie ve své knize Cesty spirituality říká:
..
. . vědomí Boží blízkosti ve stvoření bylo tak silné v keltské
spiritualitě, že dosahovalo téměř až k panteismu. Ale pročtení typických
keltských básní a modliteb nás přesvědčí o tom, že Boží přítomnost byla ještě
silněji procítěna v každodenním běhu lidských povinností a na významných
životních křižovatkách." Ranní vstávání, zažíhání ohně, cesta do práce, uléhání
na lože, odchod na cesty, vybírání domu, změna životní náplně a zvláště
narození a smrt byly příležitostí k rozpoznání Boží přítomnosti.
Keltská poezie a modlitby
Snad nejlépe je keltská duchovní tradice zachována v poezii
a modlitbách. Ester de Wall ve své knize Ucelený svět (A
Word Made Whole) uvádí příklady, které ukazují, jak víra a vědomí Boží
přítomnosti byly zakotveny v každodenním životě. Například následující
modlitbu pronášeli ráno při rozžínání ohně v krbu:
Dnes ráno zažehnu oheň
v přítomnosti svatých nebeských andělů.
Bože, rozžehni v mém srdci
plamen lásky k bližnímu.
Trojnásobná modlitba k Bohu jako stvořiteli,
Vykupiteli a Posvětiteli (Otci, Synu a Duchu sv.), která byla obvyklá večer
před spaním, podtrhuje důvěrnost s Bohem, běžnou v keltské tradici a
silně připomínající Šalamounovu Píseň písní.
Dnes večer budu uléhat s Duchem svatým
a Duch svatý bude ležet se mnou celou noc.
Dnes v noci budu ležet se Třemi, které miluji,
a ti Tři, které miluji, budou ležet se mnou.
Spiritualita a stvoření
Podle keltského chápání Boha svět náleží Bohu a je svatý,
protože Bůh ho stvořil. Země a nebe, příroda a milost, viditelné a neviditelné
patří k sobě. Na jedné straně je
velký cit pro přírodu a důvěra v Boha stvořitele, který pečuje o všechny
tvory včetně zvířat a celou přírodu. Svatá Brigita (Brigid), známá irská světice, nazývala Boha Pánem
živlů. Tvůrčí moc boží byla patrna všude v přírodě a v tom, jak nás k přírodě
připoutává. Keltské křesťanství nám
pomáhá přiblížit se k Bohu, který se odhaluje a dává poznat v Božím
řádu stvoření.
Ve svém Vyznání (Confession) sv. Patrik sděluje, že se modlil stokrát za den
a stokrát za noc. Často to bylo venku, někdy v souboji s přírodními
živly - zemí, větrem, deštěm, mořem a oblohou. Patrikova zkušenost podtrhovala základní
poučku keltského křesťanství, která praví, že země je svaté místo, kde se
setkal přírodní svět s božským.
Sv.
Kolumbán odkazuje na tuto tradici, když říká: .Chcete-li znát
Stvořitele, nejdříve poznávejte stvoření." Prostřednictvím těsného sepětí s Bohem
v přírodě keltští světci objevovali skryté hlubiny v sobě - svatý
prostor a smysl pro společenství se světem, s jinými lidmi a s Bohem. V tradiční modlitbě, která možná
zachycuje keltského ducha lépe než kterákoli jiná, v Krunýři sv. Patrika,
je vzýván Kristus, aby objal a ochránil Boží přítomností, rozpoznávanou v každém
aspektu naší existence.
Kriste, buď se mnou, Kriste ve mně,
Kriste za mnou, Kriste přede mnou,
Kriste vedle mě, Kriste, který nade mnou zvítězíš,
Kriste, který mě utišíš a osvěžíš,
Kriste pode mnou, Kriste nade mnou,
Kriste v tichosti, Kriste v nebezpečí,
Kriste v srdcích všech, kdo mě milují,
Kriste v ústech mého přítele i cizince.
Tak dospíváme k poznání, že keltské křesťanství nikdy
neznamenalo negaci světa, ale svět plně potvrzovalo. Mniši žili současně v samotě,
ale také ve společenství. Klášter byl středem, kolem něhož obíhal společenský
život, byl místem ochrany a pohostinství, místem práce a tvořivosti, místem umělecké
i výrobní energie stejně jako duchovní obnovy. Byl to také skutečný svět, kde
byla zřejmá přítomnost hříchu a temna, lidské slabosti a nedostatečnosti. Svým
zájmem o blahobyt společenství a snahou obstarat prostředky ke krytí potřeb se
klášterní osady staly průkopníky budoucích center hospodářské, zemědělské a
obchodní činnosti, nejen místy spirituální regenerace.
Keltské
křesťanství rozpoznalo potřebu celistvosti a smíření. Cit pro jednotu
přírody a Boha, který charakterizuje jeho postoj, podtrhuje i v nás potřebu
celistvosti v místním, národním nebo mezinárodním společenství. Hlubší nahlédnutí do keltských tradic je v souladu
s naší vlastní potřebou ozdravění a plnosti a poukazuje na ono tvůrčí vzájemné
sepětí s Bohem i lidmi, které tak toužíme uvést do dnešního světa.
Tato potřeba ozdravění a milosti je nad jiné zřejmá v severovýchodní
Anglii, místě konání konference. Na pohřebištích, jimiž jsou stará průmyslová města
jako Jarrow, stejně jako v městských pustinách Evropy, je potřeba tvořivé
obnovy tak reálná jako v raném středověku. Zazvučí prameny v divočině,
v městských pouštích průmyslové společnosti, aby napojily touhu po hlubší
duchovní a materiální jednotě?
Až navštívíme kostelík sv. Pavla v Jarrow nebo budeme
naslouchat šeptání andělů ve větru na Lindisfarne, kéž Kristus tak, jako vedl
keltskou církev a staré světce, vede i nás na naší neustálé pouti.
Přeložila Ludmila Hasalová
Marcus Losack studoval teologii na Christ‘s College v Cambridge
a na Salisbury and Wells Theological College, a pak byl vysvěcen v chesterské
diecézi. Na Irské ekumenické škole získal titul magistra (MA) ekumenismu. Po pastorační práci v Anglii, Irsku a
Libyi působil v letech 1989-92 na St. George‘s College v Jeruzalémě.
Nyní žije v Irsku, pracuje jako farář a prostřednictvím organizace Ceile
De (Spolu s Bohem) rozvíjí svůj zájem o keltskou spiritualitu a
spirituální tradice pouště.
Poslední komentáře