Patří k tradici IEF zvát celé ekumenické shromáždění
na slavení eucharistické liturgie různých denominací, ke kterým členové IEF
patří. V IEF to není prázdným gestem, ale souvisí s mnohaletým
poctivým hledáním jednoty. Společná víra
v Kristovu reálnou přítomnost v eucharistii zde nechybí, znamení
interkomunia je pravdivé.
Každá liturgie je výrazem, jak slavící obec žije, jak
věří, jaké jsou důrazy v její spiritualitě, v jakém stadiu vývoje se
nachází. Při liturgii se nedá mnoho předstírat, a pokud se o to někdo pokouší,
tak se to snadno pozná.
Z liturgie určité denominace lze vyčíst i ekumenickou
vstřícnost k druhým prezentovanou věrností společným, ještě nerozděleným
křesťanským základům. Přesto hodnocení
liturgie jednotlivých denominací, které hodlám provést, je do jisté míry
opovážlivé. Není možné úplně a bezchybně proniknout do srdcí účastníků, kde se
.efekt" liturgie - oslava Hospodina a přijímání jeho darů - odehrává. Je možné
si všímat pouze vnější stránky.
Pro porovnání jsem zvolil několik kriterií:
-
zda jsou hlavní části liturgie (boží slovo a
eucharistická modlitba) opravdu ve středu dění a ostatní části knim
přivádí
-
zda je vyvážen řád bohoslužby se spontánními
prvky
-
zda je umožněna aktivní účast všech přítomných
IEF tvoří vyspělé liturgické zázemí a hrubé prohřešky
proti těmto kriteriím se zde nevyskytují. Lze sledovat velkou příbuznost
západních liturgií (katolické, reformované, skotské presbyteriánské, luterské,
anglikánské). Neškolený křesťan by nerozpoznal,
které liturgie je účasten. Byl používán stejný chléb, stejné víno, stejné
liturgické nádobí. (Chléb nekvašený ve formě malých hnědých silných hostií,
které bohužel nejsou dost velké, aby je bylo možno lámat, a víno sladké
červené.) Český, ekumenismem nezasažený katolík by si na katolické mši připadal
asi jako v protestantském kostele (přitom všechny rubriky byly dodrženy).
Český protestant kalvínského střihu trpící liturgickou podvýživou by si asi
připadal na reformované večeři Páně jako na katolické mši. Z této řady,
jak bude zmíněno dále, poněkud vystupovala liturgie pravoslavná. Pořadí
komentářů k liturgiím je takové, jak byly v jednotlivých dnech
slaveny.
Katolická
liturgie byla .polské" provenience. Předsedal jí prezident polského regionu,
koncelebroval místně příslušný biskup z New Castlu a řada přítomných
katolických kněží z IEF. I když mohla být liturgie ještě ekumeničtěji vstřícnější,
aniž by co ztratila ze své „katolicity", přesto bylo potěšitelné, že přijímání
pod obojí (pitím) bylo samozřejmostí a modlitba věřících byla skutečně
modlitbou věřících (s improvizovanými prosbami). Pro paradoxní nedostatek liturgického citu
sestavovatelů liturgie svědčilo nerespektování charakteru jednotlivých částí.
(Přitom by právě katolíci díky staletému vývoji liturgie, smyslu pro tradici i
obnovu mohli do ekumény hodnotně přispívat.) Části ordinaria určené ke zpěvu
(Gloria, Sanktus a pod.) byly recitovány a zapadly, zatímco dominantními částmi
liturgie se stávaly písně - „hity" kongresu, které s liturgií
bezprostředně nesouvisely. Boží slovo
působilo jako dekorace - chyběli k němu úvody, homilie se mu příliš
nevěnovala. To byl ovšem neduh i některých dalších reformačních liturgií.
Pozoruhodná a ekumenicky vstřícná byla recitace
nicejsko-cařihradského symbola bez filioque.
Mezi rušivé elementy katolické liturgie, které jsou ovšem
zakotveny ve stávajících rubrikách, stále patří její přetíženost množstvím
zbytků z různých dob, z nichž část už ztratila smysl - např. Orate
fratres. Rovněž přednostní přijímání celebrantů nelze teologicky obhájit -
logické je, aby přijímali nakonec.
Purifikace liturgických nádob zůstala obřadem poutajícím
pozornost, ačkoli v tomto případě rubriky umožňují ji provádět po skončení
bohoslužby.
Reformované
liturgii předsedal pastor sjednocené reformované církve USA. Homilií
posloužila neformální představitelka rodícího se českého regionu. Přesto, že v mnoha kalvínských církvích
byla liturgická tradice přerušena, zde jsem byl příjemně překvapen.
Samozřejmostí byla eucharistická modlitba, jejíž integrální součástí byla slova
ustanovení a epikléze. Předsedající měl štólu a až dojemným způsobem
purifikoval po přijímání liturgické nádobí. (Ekumenická vstřícnost jde tak
daleko, že kopíruje katolické nedomyšlenosti.) Zvláštně nelogicky působil
postoj nás účastníků. Stálo se při písních, jinak se sedělo. Zřejmě se zastává
zásada - pokud se aktivně projevuji, tak stojím. Ovšem i při eucharistické modlitbě se
projevuje aktivně celá obec (i když ji přednáší pouze předsedající).
Zato přijímání sympatickým způsobem akcentovalo všeobecné
kněžství pokřtěných. Soused sloužil
sousedovi tělem a krví Páně. Bylo ovšem možné registrovat určité trauma
předsedajícího, který se omlouval za to, že z praktických důvodů nebude
možné přijímat tělo a krev Páně současně, že bude mezitím několikaminutová
pauza. Odráží se v tom jistě správná zásada přijímat pouze pod obojí,
která je však chápána příliš fundamentalisticky. Nejrušivěji na mě působil fakt, že převážná
část chleba a vína nebyla přenesena na oltář, ale zůstala na stolku vedle
oltáře. Po skončení liturgie předsedající na dotaz odpověděl, že on sám by to
tak neudělal, ale že mu to tak připravili. (Připravovatelé ale zcela určitě
přenesení na oltář předpokládali.) V této církvi není zřejmě běžné
přinášet dary. Asi se tak demonstruje (neuvědoměle) odpor vůči jakémukoli
náznaku obětního charakteru večeře Páně. Tento problém je však již ekumenickou
teologií zvládnut. Naopak je logické, aby v jedné části liturgie bylo v centru
dění boží slovo a tím i bible, v druhé eucharistie a její způsoby chléb a
víno.
Při liturgii chyběly jakékoli improvizované prvky (které
jsou v kalvínských církvích běžné). Lze to chápat i jako vstřícné gesto (i
když trochu přehnané). Nicméně právě
tato liturgie byla pro mě, který poznal aliturgickou praxi českých
reformovaných církví, největším pozitivním překvapením.
Ke skotské presbyteriánské liturgii mám výhrad asi nejméně. Byla
vyvážená, dobře sestavená. Velký podíl na tom měl vedoucí zpěvu, který dokázal zaangažovat
několik set přítomných. Krásný text eucharistické modlitby uvedeme v překladu.
Byla slavena jako vyvrcholení pouti na Holy Island ležící blízko
anglicko-skotských hranic v ruinách keltského kláštera. Připadalo mi, že
se účastním typicky římské liturgie (včetně jejích nedostatků: klerikalizace -
služebníci přijímají první, opět zdůraznění purifikace .obřadem"). Poprvé během týdne spolusloužily ordinované
ženy, dvě v kněžské službě, jedna v diakonské. Jejich účast působila
přirozeným dojmem a byla tak i přijímána. Nepozoroval jsem žádné stopy
feministického exhibicionismu. Ovšem
ještě přirozeněji působily služebnice luterské o den později. Kuriózní byl
tanec na závěr bohoslužby, kterého se zúčastnili i sloužící v liturgických
oděvech v čele se dvěma biskupy.
Při luterské liturgii, které předsedal německý pastor, jsem se asi
cítil nejlépe. Koncelebrovalo několik sloužících, včetně dvou žen. Snad nejlépe
ze všech liturgií byly začleněny zpěvy (ordinaria a žalm s responsoriem). Zásluhu na tom měla přítomnost scholy jako
významného řádného účastníka liturgie. Tím, že ale byly začleněny i další
písně, byla liturgie poněkud přetížená.
„Katolické" bylo i přinášení darů, podávání těla a krve
Páně sloužícími. Ti však přijímali až nakonec. Luterská liturgie se také jako
jediná vypořádala sympaticky s purifikací nádob. Ano, ale až po skončení.
Úkon pokání byl zařazen po homilii (kritériem je právě zvěstované boží slovo,
shromáždění je lépe disponováno než na začátku).
Typicky západně nedoceňující mi naproti tomu připadal
přístup k epiklézi. Byla sice
zařazena, ale pronášel ji pouze předsedající, na rozdíl od slov ustanovení,
která pronášeli koncelebranti společně.
Pravoslavná
liturgie sv. Jana Zlatoústého byla slavena v rumunštině.
Předsedal jí rumunský kněz, zpíval sbor posluchačů pravoslavného
semináře. Ostatní účastníci byli, na
rozdíl od předchozích liturgií, v roli pasivních pozorovatelů a posluchačů
krásných zpěvů. Negativní příklad dokonale zprofesionalizové liturgie. Liturgie
se konala v místním anglikánském kostele, na rozdíl od ostatních liturgií
konaných ve stanu. Jako by to symbolizovalo určitou zaběhanost, tradičnost až
strnulost, lpění na vlastní důležitosti služebníka .sakrálna" - na rozdíl od
stanu symbolizujícího pochod pouští spojený s hledáním.
Čtyřjazyčná písemná verze liturgie nebyla v souladu s tím,
jak byla ve skutečnosti slavena. Orientace byla proto velmi obtížná. Částečně
to bylo dáno rumunskou podobou, částečně krizí, ve které se i pravoslavná
liturgie nachází. To, co bylo na
pravoslavné liturgii po staletí přínosné a pro Západ příkladné - aktivní účast
všech přítomných -, je takto dokonale zastřeno.
Eucharistická modlitba je recitována potichu, zatímco sbor zpívá závěr předchozí
modlitby. Řada úkonů je již zcela nesrozumitelných i pro východního člověka.
Když jsem se ptal (mimo IEF) jednoho zbožného vzdělaného ortodoxního křesťana,
která část liturgie je podle jeho názoru dominantní, odpověděl mi po kratším
váhání - „Velký vchod" (což je obdoba západního přinášení darů). Možná ale se
pokouším použít západní měřítka, která jsou zde nepoužitelná. Nápravu by mohl
přinést všepravoslavný synod, ale jeho svolání se zatím nedaří. Jak je vidět,
byl by důležitý pro sjednocení všech křesťanů, nejen pravoslavných. (II. vat.
koncil tím, že udělal některé vstřícné kroky k sesterským církvím, je také
v důsledku ovlivnil.) Přijímání bylo podáváno pouze pravoslavným. Ostatní
byli žádáni, aby nepřistupovali. Všem
byl na závěr (předsedajícím!) rozdáván požehnaný chléb (žehná se .přiblížením"
k eucharistickým způsobám), což u nezasvěcených vedlo k domněnce, že
pravoslavní přijímají pouze pod jednou způsobou. I tento fakt poukazuje na
nutnost používat v liturgii srozumitelných znamení.
Závěrečná nedělní anglikánská liturgie byla slavena v domovském
sboru prezidenta IEF Richarda Hilla na předměstí New Castlu. On také liturgii předsedal,
kromě členů IEF se jí účastnila i místní anglikánská obec. Liturgie byla v přímém
přenosu přenášena celostátní nezávislou televizí. To zcela předznačilo její
charakter. Co do volby jednotlivých částí a přípravy byla po formální stránce
perfektní. (Jaký kontrast s tím, co sledujeme v naší televizi např. o
Vánocích. . .)
Ve zpěvu byla zapojena schola i lid. Svoji funkci měly v tak velkém
shromáždění nejrůznější služby. Ovšem jakékoli spontánní prvky byly znemožněny,
každé slovo předem nacvičeno „nanečisto".
Liturgii fakticky neřídil kněz, ale režisér.
Snad si ale Duch svatý našel skulinky v té spleti
kabelů, lešení, přenosových vozů, hydraulických plošin a osvětlení vysoce
výkonnými reflektory. Příkladně byly
uvedeny děti před jejich odchodem na vlastní bohoslužbu. Dětem je vůbec věnováno více zájmu než v našich
končinách. Pro ty úplně nejmenší je k dispozici vzadu v kostele
koutek s hračkami, knížkami, a hlavně ochotnou obsluhou.
Vkusný a výrazný byl alelujový zpěv před a po čtení
evangelia jako jeho integrální součást (evangelium četla diakonka).
Vyznání trinitární víry se dělo formou tří trefných otázek
(podobně jako v katolické liturgii při velikonoční vigilii).
Přímluvy mezinárodní, s českou účastí (nejmladší
členka české výpravy Káťa). Srdečný pozdrav pokoje s blízkými i vzdálenými
sousedy z místa i IEF. Zde se výjimečně spontánnost mohla uplatnit.
Ježíš, který se vůbec nevyhýbal velkým shromážděním,
eucharistii slavil v malém kruhu. Je otázkou, zda je možné pravdivě slavit
večeři Páně v tak velkém shromáždění. A je ještě naléhavější otázkou, zda
je vhodné, aby to přenášela televize. Přijímání většiny účastníků se dělo až po
skončení bohoslužby, zatímco technici již necitlivě demontovali aparatury. Zpravidla
se uvádí dva argumenty pro publikaci liturgie televizí: 1. umožnění aspoň náhradní
spoluúčasti nemocným - to ale myslím lépe zvládne rozhlas; 2. zviditelnění církve - proč ne, ale proč právě
večeří Páně, která patří k vrcholným tajemstvím víry, je tedy při kritice
vedené bez světla víry neporozuměním a působí pak právě opačně? V rámci
kongresu se konalo několik neeucharistických liturgií, které byly velmi citlivě
připraveny a byly by podle mého názoru k publikaci televizí přiměřenější -
např. pouť do katedrály v Durhamu.
Dlužno říci, že určitý vliv měl přenos možná okamžitě. Po
skončení .akce" šel prezident IEF poděkovat službu konajícím policistům
(kterých si Angličané velmi váží). Jeden z nich byl natolik pozitivně
motivován, že mu oznámil návrat do církve.
Na liturgii bezprostředně navazoval piknik na trávě kolem
kostela. Všechno během konference, včetně liturgie, včetně tohoto pikniku, bylo
organizováno s anglickou precizností, která ovšem zůstává hluboce lidská.
Včetně sběru odpadků, takže trávník zůstal při odjezdu v perfektním stavu,
jak se na anglický trávník sluší.
Tato provázanost života a liturgie je v celém IEF vědomě
pěstována, a to dodává této organizaci věrohodnosti.
Poslední komentáře