V každodenní praxi katolické církve je dvojjediné
znamení chleba a kalicha rozpůleno: Až na vzácné výjimky zůstává kalich
vyhrazen knězi. A to přesto, že Matoušovo evangelium jednoznačně cituje Ježíšův
příkaz: Pijte z něho všichni. Ale i symbol chleba je v katolické
praxi realizován jen redukovaně. Lámání chleba jako symbol sdílení se opět
omezuje jen na velkou hostii kněze. Věřící většinou dostávají jen předem
naporcované malé hostie. Potíže, které máme se správným vykonáním symbolu,
pocházejícího od samotného Ježíše, můžeme vidět jako poukaz k naší vlastní
nouzi, na níž symbol ukazuje. Víno, tak často odpírané, je i znamením radosti. V jeho odpírání můžeme vidět znamení
našich vlastních obtíží žít křesťanství, které se dokáže radovat ze života, i z jeho
smyslových radostí. Naše potíže se skutečným dělením chleba ve sv. večeři
zpochybňují naši základní schopnost sdílení. Vždyť by to opravdu byla lež v řeči
liturgických znamení, kdybychom chtěli v bohoslužbě lámat a dělit eucharistický
chléb, ačkoli se v každodenním životě nedovedeme rozdělit. To už je
poctivějším symbolem nechat hostie naporcovat strojem. Podobně povážlivé je to
s janovským znamením umývání nohou jako Ježíšovým symbolickým výkladem
eucharistie. Umývání nohou je podle
vlastních Ježíšových slov symbolem rezignace na panovačnost, služby největšího
nejmenším. Je to doslova politický symbol.
A v tom by mohla spočívat potíž, kterou křesťané s tímto
symbolem mají. Z umývání nohou se
stalo výjimečné a silně stylizované gesto v hierarchickém rituálu. Ostrá
disonance, kterou vyvolává ceremonie umývání nohou ve slavnostní katedrální
bohoslužbě, však má v sobě také něco dobrého: Cítíme, jak jsme ještě
vzdáleni od bratrského a sesterského společenství bez panovačnosti.
Präsent 12/95. Autor je pověřen pastorací vysokoškoláků v Linci.
Poslední komentáře