Pro narůstající počet křesťanů se otázka interkomunia
stává otázkou velmi palčivou.
Z teologické reflexe tohoto problému vyplývají
argumenty jak pro, tak i proti interkomuniu, a také v novém ekumenickém
direktáři (z 25. 3. 1993) lze nalézt náznaky obou stanovisek. O eucharistii se
tu píše (odst. 129) jednak jako o zdroji křesťanského společenství a duchovního
života, a na druhé straně se zde zdůrazňuje nutnost spjatosti eucharistie s plným
církevním společenstvím a jeho viditelným vyjádřením, tedy s církví
římsko-katolickou (viz. odst. 206).
Vyjadřuje-li se direktář v odstavcích 129 - 136 o
možnostech spoluúčasti evangelíků a katolíků na svátostném životě (o východních
církvích pojednává v tomto ohledu předchozí oddíl), uvádí nejprve dva
základní principy:
1/ Křest jako svátostné pouto mezi všemi, kdo jím byli
znovuzrozeni. 2/ Eucharistie jako
duchovní potrava, která umožňuje překonávat hřích a žít vskutku životem
Kristovým.
Na základě těchto principů povoluje katolická církev
přístup k eucharistii těm, kdo sdílejí jednotu ve víře, modlitbě a životě
církve.
Pokud tedy pokřtěný nekatolík
a) nemůže naplnit touhu
po svátosti u duchovního své církve,
b) požádá o svátost ze
své vlastní iniciativy,
c) projeví katolickou
víru ve věci této svátosti a je
d) řádně disponován (?),
smí mu katolický kněz posloužit svátostí eucharistie (a
také svátostí smíření a pomazání nemocných).
Toto ovšem podle direktáře výslovně platí pouze v nebezpečí
smrti. V ostatních případech by (odst. 130) měl diecézní biskup (biskupská
konference) vypracovat .všeobecné zásady pro posuzování situace vážné a
naléhavé potřeby". Do této kategorie
jsou zahrnuta také ekumenická manželství (odst.146).
Katolík se podle direktáře může účastnit eucharistie v jiné
církvi pouze tehdy, je-li eucharistie v této církvi platnou svátostí
(ovšem z římskokatolického pohledu!). - Zde je bohužel stále přítomna
snaha mít .patent na pravdu", což má se skutečným ekumenismem jen málo
společného. O této tendenci (.Rechthaberei") pojednává také A. Görres ve své
studii Pathologie des katholischen Christentums jako o projevu jakéhosi
kolektivního církevního patriotismu (Handbuch der Pastoraltheologie, díl II/1,
str. 306). Druhá podmínka - platné
vysvěcení vysluhujícího duchovního (otázka úřadu) - je problémem prakticky
ještě nepřekonatelnějším. Při takovém rozdělení dochází spíš k diskriminaci
evangelických církví (stále se tu dává najevo, že pouze my katolíci slavíme tu
správnou eucharistii) než k ekumenickým krokům. . .
U nás zatím biskupská konference, pokud vím, nevypracovala
žádné směrnice o možnostech interkomunia v naléhavých případech, což mi
vadí zejména v případech ekumenických partnerství a manželství. To jsou
totiž situace, které interkomunio přímo vyžadují, mají-li partneři křesťanskou
víru smysluplně žít a vychovávat v ní také své děti.
W. Pannenberg a K. Lehmann došli na teologické rovině v otázce
eucharistie v mnoha ohledech ke shodě, což je pro mě povzbuzující. Je mi jasné, že úplné interkomunio je v současné
době zatím spíš snem. Vím také, že předpokladem interkomunia je zakotvenost ve
své církvi (.vědomí, kde jsem doma").
Protože však mám mezi evangelíky dost přátel a s otázkou
interkomunia se snažím (snad poctivě) vyrovnat, nemyslím si, že bych měl jejich
pozvání k slavení Večeře Páně odmítat.
Poznámka k článku o interkomuniu
Opětovně je nutno připomenout, že problém nespočívá v tom,
že by katolická církev nebyla schopna uznat evangelické služebníky jako
kazatele a večeři Páně jako památku Kristovy smrti. Spíše jde o to, že
evangeličtí kazatelé (aspoň v českých zemích) nechtějí být považováni za
kněze v katolickém smyslu a slavením večeře Páně nechtějí sloužit
katolickou mši. Katolické uznání by tedy odporovalo sebepojetí protestantismu.
Lehmann a Rahner se setkávají na katolické půdě, jejíž určitý pruh je přístupný
z obou stran hranice, většina katolíků i protestantů se však prochází po
jiných cestách.
Poslední komentáře