K papežově návštěvě, z ekumenického pohledu
choulostivé, jsme dosud raději mlčeli. Nyní přetiskujeme „Otevřený dopis našim
katolíkům", který, dle našeho názoru, zůstává aktuální, přestože byl napsán v lednu.
Rádi bychom, aby posloužil jako základ diskuze o ekuméně u nás. Vaše příspěvky
uvítáme.
Bratři
a sestry v Kristu.
Blíží se svatořečení Jana Sarkandera. Chystá se návštěva
papeže Jana Pavla II. V naší společnosti i v naší ekuméně roste
napětí. Zajímá mne Jan Sarkander v aktuální
přítomnosti a v blízké budoucnosti.
Proto se pozastavuji nad tím, že ze své minulosti vyjímáte
postavu, která spadá do éry konfliktního paradigmatu
reformačně-protireformačního, abyste ji vztyčili a oslavili dnes - v paradigmatu
pluralitní, ekumenické, postmoderní situace.
Svatořečení Jana Sarkandera nemůže být chápáno jen jako
vnitřní záležitost římskokatolické církve, nýbrž stává se významným signálem
pro nás všechny ostatní. Je a bude to hlasitý signál vyslaný do celého světa.
Svatořečit přijede papež Jan Pavel II. Každý nezaujatý pozorovatel musí uznat, že
je to papež, který svou progresivitou významně přispěl k pádu komunismu, ale
který je zároveň po stránce teologické a církevně politické značně konzervativní.
Nemohu se tedy ubránit dojmu, že Sarkanderovo svatořečení v Olomouci má
přispět k podpoře jeho konzervativního programu nově .evangelizované"
Evropy, programu, který mimo jiné čelí zhoubnému západnímu .liberalismu". Takže
i naši přední politikové mohou být při jeho návštěvě nechtěně vtaženi do
.evropského" dilematu, které prochází nitrem dnešní římskokatolické církve.
Není pochyb o tom, že drtivá většina lidí v naší
vlasti si přeje, abychom se znovu usadili ve staré Evropě a dříve či později
vstoupili do evropských institucí. Avšak už po nějakou dobu si kladu otázku,
zda do téže Evropy chce směřovat i naše římskokatolická církev, která je tak
nekriticky poddaná svému antiliberálnímu papeži a jeho politice. Nebo jinak
řečeno: Do jaké Evropy chce vstupovat a jakou Evropu by chtěla vytvářet? Vždyť
je očividné, jak se nám dnes Evropa .po katolicku" rozděluje:
Jednu evropskou linii tvoří koridor Itálie, Chorvatsko,
Slovensko, Polsko, Litva s katolicismem teologicky konzervativním,
církevně autoritativním a společensky patriarchálním. Jinou evropskou linii
představují Německo, Švýcarsko, Francie, Holandsko, Anglie, až i Severní
Amerika. Tady je katolicismus teologicky, církevně i společensky, podstatně
jiný. V tomto kontextu se zdá, že Sarkanderovo stavořečení by mohlo
připojit Moravu k oné jihoseverní katolické magistrále
tradicionalistického konzervativismu, kde se rozfoukávají vyhaslá dějinná
paradigmata (středověk, protireformace, baroko, antimodernismus).
Ale co naši katolíci zde v Čechách? Na které z obou
naznačených os se již nacházejí anebo pro kterou linii se nyní rozhodnou? Zdá
se mi, že dosud jenom váhavě přešlapovali na místě anebo se pokoušeli - s prominutím
- sedět na třech židlích naráz: Sedíce na jedné židli přijmou ohlašované svatořečení
vnitřně za své a rozjedou se do Olomouce uvítat svatého Otce s filipínským nadšením. Sedíce na druhé židli budou ujišťovat
o svých poctivých ekumenických snahách a o opravdové touze po sbližování s omluvným
sarkanderovským bagatelizováním. A sedíce na třetí židli budou udivovat zklamaný
a nedůvěřivý národ proklamacemi o kristovské službě této společnosti bez
postranních choutek po moci a bohatství, a to navzdory aférám jako jsou kauzy
Národního divadla a katedrály svatého Víta.
Bratři a sestry katolíci, nelze už déle sedět na třech židlích zároveň.
Píše vám to otevřeně jeden z těch vám ekumenicky nejbližších, kteří vaši
pozici začínají takto vnímat. Přestáváte být pro nás čitelní. Snažíte se
spojovat neslučitelné. Měli byste se konečně rozhodnout. A my nekatolíci si
přejeme, abyste zvolili pozici, která by vám dovolovala komunikovat jak s jinověrci
tak s většinou naší necírkevní veřejnosti.
Katolíci na té jihoseverní magistrále i na té západní
frontě jsou alespoň čitelní. Zkušenosti
nekatolíků z těchto zemí o tom hodně vypovídají. A tak se vás ptám, zda
byste jako věrní a opravdoví římští katolíci dokázali případně po tisících
protestovat proti papežskému rozhodnutí jako ti ve Francii, zda byste po
desetitisících podepisovali petice proti nepopulárnímu biskupovi jako ti v Rakousku,
zda byste vypovídali poslušnost problematické církevní vrchnosti jako ti ve
Švýcarsku, zda byte se veřejně zastávali pronásledovaných kněží a teologů jako
ti v Německu? Anebo pojedete poslušně a pokorně do Olomouce?
Jeden současný teolog napsal, že dnešní křesťanstvo stojí
před novým a jiným rozdělením, které probíhá napříč našimi církvemi, konfesemi,
spiritualitami. Že mnozí cizí jsou nám
bližší než mnozí naši vlastní. Přiznávám se, že i tohle dělení nejednou
pociťuji vůči vám i vůči svým. A jako se distancuji od Sarkanderova
svatořečení, distancuji se i od našich, kteří chodí pálit hranice na 6.
července. Není vyloučeno, že máme vůči vám nemalý dluh právě v tom ohledu,
že se vám prezentujeme především v historických postavách onoho
konfliktního reformačně-protireformačního paradigamtu - Husem, Lutherem,
Kalvínem - zatímco .reformace" musí znamenat pro nás všechny - pro vás i pro
nás - trvalé úsilí o rehabilitaci biblické víry, zejména starozákonní dějinné
dynamiky a novozákonního ekumenismu spásy.
A tak záměrně uzavírám s tím, že kritika na vaši adresu úzce
souvisí se sebekritikou obrácenou do našich evangelických řad. Zdá se, že v nastávajících květnových
dnech se odloučíte od nás ostatních - nekatolíků a sekularistů, které
Sarkanderovo svatořečení stmelí v paradoxní vzdoroekuménu. Nezbývá než se
zeptat, co zůstane pro vpravdě křesťanskou ekuménu v naší zemi, pokud
vůbec něco zůstane?
Doufejme, že to, co navzdory všemu zůstává: .Víra, naděje,
láska."
Hradec Králové, leden 1995
Pavel Otter, evangelický farář ČCE
Poslední komentáře