Co rozumí ospravedlněním Tridentský koncil a co Martin
Luther
Shoda v této otázce mezi katolickou a luterskou
církví a závažnost stávajících rozdílů v jejím chápání závisí na tom, zda
i při rozdílném způsobu myšlení a vyjadřování dokážeme na obou stranách
rozeznat totožnou podstatu věci. „Věcí", o kterou v tomto případě jde, je
však sám Bůh a jeho milostiplné jednání s člověkem.
Podle Tomáše Akvinského nesměřuje úkon víry k výpovědi,
k článkům víry a jejich formulacím, ale ke skutečnosti - k samotnému
Bohu. Žádná teologická výpověď nemůže adekvátně vyjádřit Boží tajemství ani jím
„disponovat". Každému úkonu víry, a pak
ovšem též teologické reflexi a teologické - i dogmatické - výpovědi, přísluší
sebe-přesahující tíhnutí ke stále většímu, nevyčerpatelnému mystériu. Každá
lidskými slovy vyjádřená formulace je relativní - to platí i pro doctrina
iustificationis. Tím nedáváme slovo teologickému relativismu ani nepodceňujeme
úsilí o přesné teologické pojmy. Chceme
jen říci, že každá teologická výpověď se vždy jen více či méně blíží tomu, co
chce vyjádřit, ale nikdy nemůže plně obsáhnout celek. Nauka o ospravedlnění, jak ji podává
Tridentský koncil, není odlišná od toho, co hlásá Martin Luther. I ke
svobodnému úkonu víry je člověk disponován milostí - jde tedy o dar, o Boží
působení v člověku pro zásluhy Ježíše Krista. Evangelium je zaslíbení spásy
- odpuštění - pro Krista. Zaslíbení vyžadující víru, kterou však také umožňuje
a nese. Jen ve víře je lze přijmout, jen víra (sola fides) na ně může
odpovědět. Tak Luther postihl vnitřní vztah mezi promissio a fides. Tak mínil i
„jistotu víry". Tato jistota je založena na Kristu a pravdivosti jeho
zaslíbení. Jistotou víry rozumí existenciální dokonání víry - ne pouze „víru v hlavě",
nýbrž totální sebeustavení v PRAVDĚ mne oslovujícího a můj stav před Bohem
určujícího SLOVA; spolehnutí na věrnost Boha a Krista. Nejde mu tedy o falešnou
„sebejistotu" nebo dokonce opovážlivou „jistotu předurčení"; jeho „certitudo fide"
je v první řadě výpovědí o Bohu a jeho jednání s člověkem, který na ně
ve víře odpovídá - a ne výpovědí o stavu člověka nebo dokonce tvrzením, že vše
je pouze .opus humanum".
Odlišnou strukturu myšlení a vyjadřování je třeba vzít v úvahu proto,
že
-
bez vysvětlení - nutně vede ke kontradiktorním
výpovědím. Lze např. uvést „dědičný
hřích", který pro Martina Luthera znamená totale corruptio naturae, kdežto
podle scholastické ontologie podstaty a případků je lidská přirozenost po
dědičném hříchu sice nakloněna ke zlému, ale ve své podstatě zůstává .zdravá" a
neztrácí svobodnou vůli.
Pro Martina Luthera není ovšem „přirozenost" podstatou,
ale pojmem
„vztahu". „Zkažení přirozenosti" znamená porušení vztahu k Bohu;
hříchem
-
dědičným i osobním - na místo milostiplného
vztahu kBohu nastupuje curvatio in se ipsum, sebe- ospravedlňování, odpor
vůči Bohu, žádostivost a zní vyplývající ztráta svobody coram Deo. Toto
porušení vztahu kBohu nemůže člověk vlastní silou napravit.
Rozdílná pojetí přirozenosti - v jednom případě bytí
člověka před Bohem, ve druhém jeho metafyzické bytí - se nutně nemusejí navzájem vylučovat. Tridentský koncil
mluví v dekretu o ospravedlnění též o neschopnosti (nemožnostiospravedlnění člověka silou vlastní přirozenosti nebo ze
Zákona (zejm. Can. 1; DH 1551). O trvající svobodě je koncil
přesvědčen proto, že při díle ospravedlnění nezachází Bůh s člověkem jako
s neživou věcí, ale zapojuje ho do dění (DH 1554). Proti sobě by tedy stálo jen
nesprávně pochopené Lutherovo učení o „nesvobodné vůli" a špatně
chápaná nauka Tridentského koncilu o účasti člověka (jeho svobody víry) na
ospravedlnění
Jestliže se tedy výroky Tridentského koncilu stavěly do
opozice vůči výrokům Lutherovým, bylo to způsobeno přehlédnutím rozdílnosti
argumentačních úrovní; kladla se proti sobě různá pojetí víry, která se ve
skutečnosti nevylučují, ale doplňují: víra jako „pokládání za pravdu" a víra
jako existenciální odpověď (úkon přijetí božského zaslíbení). Nebyla využita
možnost objevit shodu mezi scholastickou „jistotou naděje" a Lutherovou "jistotou víry". Pozorná četba tridentských textů a jejich porovnání se správně
chápaným Lutherovým učením by ukázala vzájemnou shodu: Tridentský koncil odmítá
stejně jako Luther jistotu milosti v člověku, jistotu předurčení, pocity útěchy
jako kritérium, mravní nevázanost spoléhající na jistotu spásy, sebepřeceňování. . . a stejně
zdůrazňuje spolehlivost a úplnou dostatečnost Boží milosti v Kristu a
lidskou nestálost, ohrožující víru a spásu.
Z německého originálu "Einig in der
Rechtfertigungslehre" ve sborníku
Rechtfertigung und Erfahrung, Ch. Kaiser, Gütersloh 1995,
str. 81-103,
vybrala a přeložila Zdeňka Munzarová
Poslední komentáře