Hildegard Teuschl CS (Caritas Socialis)
Mluvíme-li o tom, jak vypadají poslední týdny a dny života
těžce nemocných, o službě umírajícím a jejich příbuzným, o zlepšovacích
návrzích ošetřujícího personálu, lékařek a lékařů, o možnostech duchovních
správců, pak je velmi důležité konfrontovat to vše přímo s potřebami a
přáními postižených. Jaká jsou přání a naděje
těžce nemocných?
zemřít důstojně
netrpět bolestmi
být v rodinném kruhu
také však smět být o samotě
necítit opuštěnost
dosáhnout splnění svých přání
nemít pocit odcizení
doufat v klidnou smrt
To vše nejsou mimořádná přání, ale docela normální
potřeby, které všichni máme - nebo na místě těžce nemocných bychom měli. Proč
tedy o tom musíme mluvit? Protože z naší společnosti bohužel namnoze
vymizel cit pro nemocné, staré, neduživé a trpící lidi.
Masívně egocentrická mentalita ostrých loktů je podstatně
spojena s oslabením sociální senzibility, zato však sílí obranné
mechanismy proti vnitřním i vnějším otřesům. Od medicíny se přitom očekává a
vyžaduje, aby stále perfektněji potlačovala nemoci a nepřipouštěla možnost
smrti. Horst Eberhard Richter, lékař a
psychoterapeut v Giessen, zjistil pomocí sebe-hodnotícího testu 18-60
tiletých Němců následující čtyři změny za dobu posledních 15 let:
zesílení sebevztažnosti
bojovné prosazování proti konkurenci
zmenšení sociálního soucitu
na minimum zmenšené uvažování o sobě a svých problémech Znepokojující
je, že lidé myslí víc na sebe než na druhé, méně však se sebou cítí a už teprve
minimálně cítí s druhými.
Ekonomický expanzionismus a psychický kult síly směřují k egocentrismu. A většina lidí nepokládá za nutné o tom přemýšlet.
„Taková je už naše moderní doba, nedá se nic dělat!" Mnozí se sklíčeně ptají:
Věříme opět, co se Sigmund Freud odvážil vyslovit už v roce 1919: .. . „snad je smrt
přece jen náhodou, které se v životě lze vyhnout?" Láska k životu:
ano; ale láska k tomu a k těm, kteří mne děsí připomínáním konečnosti
života? Ne, děkuji!
Lékař Hans Müller-Eckhard v knize „Nemoc nesmět být
nemocný" píše o odmítání a potírání nemoci, slabosti a bezmoci. Tato obrana
vede ke ztrátě schopnosti trpět a spolu-trpět - a tak je sama nemocí:
neschopností být nemocný.
Mnozí lidé se snaží osvobodit od utrpení a v této
svobodě se cvičí. Pokoušejí se o účinnou ochranu před vnějším i vnitřním
trápením. Jejich odpor je živen propastnou úzkostí. Slabost a bezmoc nemá místo
ve světě, kde něco znamená jen ten, kdo se dokáže prosadit.
Se schopností trpět mizí i síla spolu-trpět. Trápení se
zatajuje v zájmu zachování vlastního místa ve společnosti.
Ještě nikdy nebyl takový nával k psychiatrům a
psychoterapeutům jako dnes - z velké úzkosti, aby lidé nepřišli o své
postavení slabostí a handicapem svým nebo druhých. Soucit je blokován strachem
z vlastního spolu-pádu: to je hluboký konflikt společnosti, která stále
znovu proklamuje svou věrnost hodnotám humanity.
Jsou-li nejvyšší hodnoty spatřovány ve zdraví, úspěchu,
moci a síle, je pak solidarita se slabými, trpícími a umírajícími skutečně
nepopulární! Když nám škola, televize, sport i ekonomika trvale předvádějí
ideál nejsilnějšího, nejlepšího, zářícího vítěze, těžko se pěstuje schopnost
soucítit a spolutrpět s méně úspěšnými, dokonce s nemocnými
rakovinou, s postiženými, starými a pomatenými.
Kolem „soucitu" je však mnoho nedorozumění. Mluví se „o
usmrcení ze soucitu..."
a mnozí to míní jako omluvu zločinů, páchaných nezřídka na starých a chronicky
nemocných lidech.
Argument „usmrcení ze soucitu" však nesouhlasí. H. E.
Richter: „Ošetřovatelům, kteří něco takového spáchali, jistě původně leželo na
srdci trápení postiženého, o kterého pečovali... Potom se však soucit obrátil - pomocník už
nechtěl dál snášet skutečnost. Láska k ubohému člověku se náhle změnila v nenávist
k těm, vůči jejichž nezměnitelnému stavu byl bezmocný. Z toho pak
vyrostla fantasie: zbavím někoho utrpení tím, že ho usmrtím." „Vysvobození ze
soucitu" se u bezvýchodných nemocí uvádí - kromě jiných zdůvodnění - také jako
motiv „pomoci k sebevraždě", která je již v mnoha zemích
legalizována.
Nizozemský dokumentární film o usmrcení jednoho muže na
vlastní (a manželčino) přání, který vysílala i rakouská televize, nám zřetelně
ukázal, kam až může dospět chybně směrovaný soucit a právo na sebeurčení. Přes všechny snahy to dnes máme těžké s láskou
k těm, kteří potřebují pomoc. Naší dnešní medicíně se nedaří těsněji
sblížit nemocné a ošetřující, vytvářet opravdové společenství z postižených
a jejich pomocníků.
Předpovědi, které pronášeli biochemici a technici před 20
- 30 lety, se nesplnily:
věřilo se, že další automatizací a technizací
diagnostických a terapeutických postupů odpadne zdlouhavé vyšetřování, zkoumání
a manipulování pacienta; lékaři a ošetřovatelé se pak budou moci v rozhovorech
a poradách věnovat duševním a sociálním potřebám nemocných a jejich příbuzných... Výpočet nevyšel. Gigantickým rozmachem
přístrojové medicíny se pomocníci ještě víc zafixovali na techniku - a duševní
a sociální potřeby lidí jsou už teprve zastřeny. Ještě nikdy nemohla medicína
konat pro nemocné tolik a s tak vysokými náklady (někteří mluví dokonce o „zběsilém
léčení"), ale vnitřní dimenze nemoci je bohužel namnoze obětována dimenzi
materiální. Vzniká tragické dilema:
neomezený pokrok medicíny vede technickou a chemickou válku proti v posledku
nevyhnutelné křehkosti člověka. Vždy znovu může dosáhnout dílčích vítězství - i
prodloužením života - ale smrt zůstává absolutním protivníkem.
A protože tomu tak je, vyhýbáme se kontaktu s těmi,
kdo medicíně tuto porážku připomínají: s postiženými, starými a chronicky
nemocnými, pomatenými a umírajícími. Ti totiž trapně protiřečí věčně rostoucí
síle a moci, která je cílem všeho pokroku. Protože jsou protikladem síly a
moci, nehodí se staří, handicapovaní a umírající do našeho světa. Jsou rušivým
živlem, neboť ohrožují všeobecný trend - následně jim hrozí, že se o ně
automaticky přestane dbát.
Měřením a zaznamenáváním času se zjistilo, že v pokojích
nevyléčitelně nemocných a umírajících se lékaři zdržují podstatně kratší dobu
než v ostatních. Právě tito lidé by
však mnohem víc než jiní potřebovali, aby jim někdo věnoval pozornost,
láskyplný pohled, něžné gesto - i když už sotva reagují. A ještě jednu skutečnost je třeba vidět a
změnit: i ošetřovatelé a pomocníci těžce nemocných, postižených a starých lidí
se ocitají společensky ve stínu. Právě v bohatých
zemích je všeobecný nedostatek ošetřovatelských povolání; často jsou finančně
podhodnocena a mají nepatrnou prestiž. Angažují se v oblasti, kde
společnost nemůže profitovat, kde se nedělá kariéra, kde platí pouze apel na
naši humanitu. Je-li nedostatek financí, šetří se nejdříve tam, kde nehrozí
velký odpor.
Pomyslíte si: to je poněkud pochmurný obraz naší společnosti... Ve druhé části svého výkladu chci
proto uvést náznaky pozitivních změn, které už klíčí i v Rakousku v oblasti
péče o umírající a jejich příbuzné. V hospicovém
hnutí se dnes můžeme znovu učit mnohé, co se z naší společnosti vytratilo.
Hospic - pojem, který má historii
Ve středověku byly hospice, zřizované křesťanskými řády
většinou při průsmycích a přechodech řek, rozšířené po celé Evropě; byly to
cestovní a průchozí stanice, místa setkání, příchodů a odchodů. Vyčerpaným
cestujícím tam bylo poskytnuto občerstvení a péče nezávisle na jejich
náboženství, národnosti a solventnosti. Tyto „zastávky" byly provozovány na
základě nezištné blíženské lásky. Později vznikly ve městech „špitály" jako
centrální sociální zařízení.
Hospicové hnutí dnes
Od středověkých hospiců k dnešnímu hospicovému hnutí
vedla cesta přes „Irské charitní sestry", které koncem 18. století opatrovaly
dlouhodobě nemocné a umírající v Dublinu a později i v Londýně. Těmi
se v polovině našeho století inspirovala anglická lékařka Cecily Saundera,
specialistka na zmírňování bolestí a ošetřování nevyléčitelně nemocných.
Společně s několika pacienty, kteří se stali jejími blízkými přáteli,
vytvořila koncept „Hospicu sv. Kryštofa", který byl přes velký odpor otevřen v Londýně
r. 1967 a
brzy se stal ukazatelem cesty pro anglo-americký svět, dnes již také pro celou střední
Evropu.
V r.1969 se v USA uvedla Elisabeth
Kübler-Rossová svou první knihou „Rozhovory s umírajícími". Tato švýcarská
psychiatrička vyzývá ve své výzkumné práci k otevřenému vypořádání se s tématem
„smrt" a „umírání". Obě tyto ženy
ovlivnily téměř současně na dvou různých kontinentech změnu postoje k umírání
a smrti a jejich vliv stojí u počátku hospicového hnutí.
Hospic v Rakousku
Slovo „hospic" se i v Rakousku stalo pevným pojmem
díky několika odvážným modelovým projektům a pracné výchově veřejného
uvědomění.
Hospic vždy byl místem setkání samozřejmým pohostinstvím základním etickým postojem Hospic v našem smyslu je idea princip postoj k poslední fázi života koncept péče hnutí
Hospic je víc než poskytnutí služby víc než dům nebo místo víc než program výuky není to dogma ani nové náboženství nechce vytlačit dosavadní fungující služby a nabídky
Je to slovo, kterému se ovšem často špatně rozumí nebo je
zužováno na „dům k umírání", kam se odkládají těžce nemocní, pokus o
profesionalizaci nové třídy ošetřovatelů, na něž lze přenést vlastní bezmoc,
mnozí se obávají, že by hospicové hnutí mohlo vést k idealizaci .klidného
a šetrného umírání".
Právě těmto nedorozuměním je třeba čelit, chceme-li v naší
zemi lidsky i společensko-politicky vnímat a brát vážně přání umírajících. Neboť hospic je „mnohostranný výraz láskyplné
a starostlivé účasti s trpícím, umírajícím a truchlícím člověkem" (Ch.
Student).
Práce ve smyslu hospicové ideje je interdisciplinární založená na křesťanské tradici, ale nadkonfesijní vykonávaná placenými i čestnými ošetřovateli
Základní prvky hospicové práce
1. Hospicové hnutí
staví do centra péče umírajícího člověka a jeho příbuzné (v nejširším smyslu).
Tím se podstatně liší od tradičního zdravotnictví. Přáním umírajících a jejich příbuzných je
věnována pozornost ve všech čtyřech existenciálních dimenzích: fyzické,
psychické, spirituální a sociální. Příbuzným
je třeba se věnovat právě tak jako umírajícímu v této poslední fázi
života.
2. Nejpodstatnější
zásadou je: moci žít až do konce; tj. přání umírajících a jejich rodin je třeba
vnímat a respektovat. Téměř vždy jsou v hlavních bodech velmi podobná:
nebýt opuštěn nemuset snášet bolesti a odcizení moci ještě řídit poslední věci smět se ptát po smyslu všeho.
3. Pří ošetřování jde
především o zmírňování bolestí a kontrolu trýznivých symptomů. Teprve když
pacient a jeho rodina netrpí mučivými bolestmi, jsou schopni přijmout své
poslední úkoly. Jde o terapii bolestí tělesných, psychických, sociálních i
spirituálních - proto spolupracovníci hospicového hnutí musí být dobře
vyškoleni v paliativních postupech a péči.
4. Hospicovou péči
vykonává interdisciplinární tým speciálně vyškolených odborníků. Patří k němu
diplomované ošetřovatelky a ošetřovatelé, lékař (lékařka), duchovní správce,
sociální poradce... Členové
týmu nepodporují pouze postiženou rodinu, ale také sebe navzájem - zejména v emocionálním
ohledu. Nechovají-li se láskyplně jeden k druhému, těžko se jim to bude dařit
při umírajícím a jejich příbuzným.
5. Do této služby jsou
přijímáni čestní pomocníci různých profesí, také „medicínští laici". Nejsou
však „náhradníky z nouze", nýbrž mají své zcela speciální samostatné úkoly
a do jisté míry reprezentují prvek „normality" v mezilidských vztazích.
6. Kontinuita dobré
péče o umírající garantuje oporu a pocit jistoty v tomto procesu a pro
pozůstalé nadto pomoc i při smutečních záležitostech.
7. Jen tak se týmu
pomocníků může dařit chápat, spolunést a zmírňovat úzkosti umírajících a jejich
příbuzných:
úzkost z nejistoty o dnešek a zítřek strach z rozdělení, ztráty a samoty obavu z utrpení a bolestí úzkost ze selhání v rozhodujících okamžicích.
Idea hospiců překonává hradby
Pojem „hospic" - z počátku vázaný na domy - se rychle
stal ideou. Hospicovým hnutím dnes rozumíme všechny iniciativy, jejichž cílem
je ukázat cesty a vytvořit místa zajišťující celostní kvalitu života umírajícím
a jejich příbuzným. Největším přáním mnoha lidí je, moci poslední dny života strávit
doma, v důvěrně známém prostředí. Podporovat a doprovázet je i jejich
rodiny mohou přitom ambulantní hospicové týmy. Jiní dávají přednost jistotě
nemocnice. Tam ale přetížené sestry a lékaři potřebují jak lepší průpravu k asistenci
při poslední fázi života, tak další pomocníky, věnující těžce nemocným čas a
citlivou pozornost.
Hospic - základní etický postoj, princip přesahující náboženství
Hospicové hnutí spatřuje svůj úkol v uctivém
akceptování prožitého života každého konkrétního jednotlivce, čímž mu poskytuje
jakoby odpočinkovou zastávku na poslední rozhodující cestě z tohoto do
nového života. To zahrnuje otevřenost průvodce vůči náboženským otázkám, aniž
by sám toto téma vnucoval, a ochotu snášet pocity bezmoci a viny tváří v tvář
konečnosti lidského života.
Doprovázení umírajícího ve smyslu hospicové ideje znamená
životní pomoc, která v posledním úseku cesty člověka uzdravuje všechny
jeho - jakkoli utvářené - vztahy. Léčí setrváním při něm, respektováním každého
ještě možného sebeurčení, citlivým vnímáním jeho vyslovených slov, symbolické řeči
i gest. Potřebu uzdravení zakouší často umírající právě i ve vztahu k tomu,
co dávalo jeho životu smysl - ať už je to osobní Bůh, v něhož věřit mu
bylo dáno, nebo „vyšší bytí", jak to čím dál více lidí nazývá. Hospicová asistence je tedy nejužším spojením
péče o tělo i duši.
Vize a perspektivy
„Lidská důstojnost až do konce" nesmí být v Rakousku
pouze názvem spolku, nýbrž programem a úkolem každého občana, církví,
jednotlivých duchovních pastýřů i angažovaných laiků ve farnostech, politiků a
zvláště ambulantních, stacionárních i polostacionárních sociálních a
pečovatelských zařízení.
Ve smyslu hospicového hnutí sním o tom, že umírající,
jejich rodiny, přátelé a placení i čestní pomocníci vytvoří pečovatelské
společenství, v němž nepůjde o jednosměrné dávání nebo přijímání, ale
každému budou obě role vlastní. Dávání a přijímání se pak může stát plynulým
procesem. Role pomocníků a postižených nebudou předem definováni - vždyť
umírání a zármutek prožije každý ve svůj čas.
Ale: Otázkám, starostem a úzkostem umírajících a
zarmoucených můžeme otevřít srdce jen tehdy, budeme-li se vytrvale učit
vypořádávat se s postupným loučením ve svém vlastním životě. Když se
nebudeme vyhýbat vlastní bídě a bezmoci, ale s odvahou se jim postavíme.
Z „Brennpunkt Familie" 65 přeložila Zdeňka Munzarová
Poslední komentáře