Rozhovor s prezidentem „Diakonického díla EKD",
farářem Jürgenem Gohdem, spoluvydavatelem „Brennpunkt Gemeinde". Otázky za
Brennpunkt Gemeinde kladl Wolfgang Riewe.
BG: Pane Gohde, mnohé analýzy uvádějí, že v současnosti
dochází k citelné změně hodnot. Zdá se, jako by se etická měřítka, jako je
zodpovědnost a sociální cítění, pozvolna vytrácela, zatímco sobectví,
materialismu a sociální netečnosti stále přibývá. Co je podle Vašeho názoru
příčinou těchto změn?
Gohde: Rád bych tuto kritiku
poněkud zrelativizoval. Je sice podstatným znamením současné situace, že
probíhá proces, který je v sociální a hodnotové oblasti méně přehledný než
dříve. Že však tato změna hodnot neznamená libovůli, je patrné na mladých
lidech, kteří často velmi intenzivně usilují o závazné životní formy. Také
ochota sociálně se angažovat je u mladých i starších lidí k dispozici
stejně jako dřív. Nejobtížnější je situace pro lidi, kteří mají co ztratit.
Tyto skupiny se pokoušejí zajistit si to, nač mají podle svého názoru právo. V tom
vidím hlavní problém. Proto je rozhodující tuto změnu hodnot nikoli pouze
konstatovat nebo nad ní naříkat, nýbrž poskytnout lidem nabídku, s jejíž
pomocí lze najít novou hodnotovou orientaci. Je důležité, abychom dosáhli
rovnováhy mezi individuální a společenskou orientací, případně abychom ji
udrželi.
Neudivuje mě, že mladí lidé dnes nacházejí svou sociální
motivaci převážně v ekologické oblasti. Tam vidí, že budoucnost jejich
života je bezprostředně ohrožena. Podobně velkého významu dosáhne v budoucnu
sociální otázka. Mnoho lidí spíše než
materiální úspěch hledá smysluplné a nadějné perspektivy. Tady je třeba vedení skrze církev. Neboť
evangelium je vůbec nejnadějnější nabídka, která kdy byla nám lidem poskytnuta.
BG: Jaký ideál pro budoucnost má diakonie prosazovat v tomto
společenském převratu?
Gohde: Diakonie musí vycházet z toho, že Bůh to s lidmi
a s tímto světem myslí dobře. Životní okolnosti, v nichž lidé
ztroskotávají a ztrácejí své naděje, nejsou žádnou nezměnitelnou nutností.
Existuje jisté nezrušitelné zaslíbení.
BG: V čem vidíte nejdůležitější etické výzvy, za něž
se církev a diakonie musí zasadit především?
Gohde: Ústřední etickou výzvou je, aby zůstala střežena a
opatrována hodnota každého jednotlivého života. Další věcí, je dosažení a
zachování míru pro každého jedince, pro lidi mezi sebou navzájem i pro vzájemné
vztahy člověka s přírodou. Diakonie má zvláštní zodpovědnost za
společnost, ale také za veškerý stvořený život. Právě toto je míněno tzv. „celostným
přístupem". "Celostný přístup"
neznamená, že bychom neměli vnímat život v jeho jednotlivých fragmentech,
nýbrž že bychom právě tuto .roztříštěnost" měli považovat za výraz celistvosti,
stejně jako v kříži vidíme veškerou lásku.
V člověku, který ztroskotal, který trpí, i v člověku,
který zavinil bezpráví, vidíme toho, s nímž to Bůh myslí dobře. Diakonie,
která by nebyla chápána jako forma kříže, by nemohla po etické stránce ničím
pohnout.
BG: Bioetická konvence euro-aparátu narazila v Německu
na silný odpor. Protest směřoval
především proti pokusům prováděným na embryích a proti přístupu k postiženým
lidem. Jaké stanovisko zaujímá „Diakonické dílo"?
Gohde: Hodnota jednotlivce je něco, co
nesmí být obětováno finančním zájmům. Tady je nutné zachovávat velmi těsné
hranice. Tyto hranice, tolik svádějící k otupování svědomí, musejí mít
stále na paměti blaho jednotlivce, jeho právo na život i jeho hodnotu. Musíme
být hlasem těch, kdo se sami nemohou projevit.
K výzkumu embryí jsme se vyjádřili velice kriticky.
Nenarozený život má právě tak jako narozený nárok na ochranu. Není možné
převzít odpovědnost za cílené zákroky na embryích, které počítají s jejich
poškozením nebo zničením. Pochybnosti
jsou i ohledně genetických testů. Je třeba dbát na to, aby prediktivní genetika
sloužila jedině individuální lékařské péči, a v žádném případě pro ni
nesmějí být rozhodující eugenické nebo ekonomické zájmy. (eugenika = zásah do genetické výbavy)
BG: Před časem vyvolal teolog Hans Küng rozruch svou
obhajobou křesťanskoeticky motivované pomoci umírajícím. Co říkáte této diskusi
vy?
Gohde: Co je to pomoc umírajícím? Je to vlastně pomoc, jež
má doprovázet jednu etapu života. To ale není pomoc, která by napomáhala
procesu, jenž bývá označován jako eutanazie. Pomoc umírajícím je pomocí k zcela
vědomému utváření a vnímání této životní fáze. Přístup k umírání nutno chápat
jako součást přístupu k životu. To se také skrývá za „hospicovými" iniciativami.
Mnoho lidí je ochotno otevřít se takové mezní zkušenosti. Tím, že žiji s vědomím smrti a svých
vlastních hranic, začínám naléhavě pociťovat význam a hodnotu okamžiku.
BG: Reorganizace sociálního státu je v plném proudu.
Heslem se stalo více hospodárnosti. Povede sociální stát k sociálnímu
trhu?
Gohde: Diakonie se v žádném případě nesmí nechat
zatlačit pod primát hospodárnosti. Avšak sociální stát a hospodárnost nesmějí být
alternativami. Ze svobody diakonie je možné odvozovat také transparentnost
a zodpovědný hospodárný přístup k finančním zdrojům. Každý má nárok
na hodnotu v rámci, který nelze vyjádřit vpenězích.
Lidi potřebující pomoc je třeba vnímat jako bližní, nikoli jako zákazníky.
BG: V ambulantní péči vzrůstá soutěživost soukromníků
se sociálními svazy. Těm se vyčítá, že
jejich hodinové tarify bývají oproti soukromým poskytovatelům příliš vysoké.
Gohde: Diakonie se neobává soutěže. Přispívá zajisté k tomu,
aby kvalita a podmínky byly vzájemně srovnatelné. Máme kvalifikované
spolupracovníky a spolupracovnice a jsme toho názoru, že vazba na tarifní
systém musí být zachována. Jsem si jist, že kdyby v pečovatelských oborech
pracovali převážně muži, nebyly by tyto otázky takto kladeny. Proč by měla být hodina
v opravně auta dražší než hodina pečovatelské služby?
BG: Křesťané jsou podle Ježíšových slov solí a světlem světa. Otcové a matky
Vnitřní misie se podle těchto slov zařídili. Pustili se - často s nedostatečnými
prostředky, zato s důvěrou v Boha - do práce v oblastech, které stát
zanedbával. V čem spočívá inovační síla diakonie dnes?
Gohde: Má tuto sílu, Bohu díky!
Reaguje různým způsobem, např. v přístupu k uprchlíkům. Zde vidím
jeden z nejpřesvědčivějších příkladů síly diakonie posledních let. Jsou to
především ženy, které se ochotně angažují.
Chápou, že utrpení lidí strádajících vlivem násilí a vyhoštění je mnohem
větší než utrpení jedné úzce ohraničené skupiny. Z jejich jednání je
patrné, že život veškeré společnosti by mohl být ohrožen, kdyby migrovalo stále
větší množství lidí. Věrohodnost církve také díky iniciativám orientovaným na
chudé byla posílena. Centra, která přijímají bezdomovce, jsou svědectvím toho,
že se církev otevírá životní realitě lidí i realitě Boží. Noviny pro bezdomovce,
a především hospicové hnutí - to jsou další příklady inovační činnosti. Jako
dříve existují také iniciativy, které jsou zakládány bez velkých finančních
prostředků, jako třeba nově vznikající „polévkové kuchyně".
BG: Nemusí diakonie vedle dobročinnosti sledovat také svou funkci
zastánce?
Gohde: Ano. To jsou dvě
strany jedné mince: věnovat se lidem potřebujícím pomoc a - což se od sebe nedá
oddělit - snažit se vytvořit struktury, v nichž by lidé rozvíjeli vlastní
schopnosti. Kuchyně pro bezdomovce, výstavba bytů a služba Bohu patří
dohromady.
BG: Existuje ale také duchovní chudoba v naší zemi. Nesmyslný konzum stálé nesoustředěné sledování médií - ubíjení
času vhernách; a duchovní chudoba, která se projevuje sílícím odcizením
lidí Bohu i sobě navzájem. Gohde: Vůbec si nemůžeme
dovolit připustit, aby lidé žili bez naděje. Kdo je opravdu chudý, ví, že je
odkázán na naději, která jej dokáže nést. Předávat tyto perspektivy naděje dál
- to je misie, a bez takové misie je církev pro své členy i pro ostatní lidí
nemyslitelná.
BG: Od čeho se musí podle vašeho názoru diakonie do budoucna
oprostit? Jakých perspektiv musí dosáhnout?
Gohde: Diakonie se musí rozejít s navyklým
pečovatelským myšlením. Musí mít odvahu k nové duchovní kvalitě a odvahu
jít po nových cestách. Když se mění finanční systémy, neznamená to konec
diakonie.
Záleží na přítomnosti evangelia. Církev je přítomností
evangelia, diakonie je přítomností evangelia. Proto je všechno poměřováno tím,
zda v nás lidé mohou vycítit, že žijeme z naděje. Království Boží
nepominulo, nýbrž přichází. Bůh je před
námi, vedle nás a s námi v našem putování. Diakonie slouží této cestě
naděje.
Z časopisu Brennpunkt Gemeinde 1/96 přeložila Jana
Růžičková
Poslední komentáře