Papežské zrušení exkomunikace biskupů tradicionalistického
Bratrstva sv. Pia X. z 24. ledna 2009 znamená, že byly do
plného společenství církve přijaty osoby, které otevřeně
vystupovaly a vystupují jako odpůrci reforem II. vatikánského
koncilu.
Máme před očima
antisemitské výroky a popírání nacistického masového vyhubení
Židů biskupem Richardem Williamsonem a jeho stoupenci. Sdílíme
pobouření vyslovené našimi sestrami a bratry židovského
vyznání. Kromě toho zjišťujeme, že postoj Bratrstva sv. Pia X.
k celému židovstvu neodpovídá požadavkům koncilu na
žido-křesťanský dialog. Vítáme k tomu se vztahující
vyjádření biskupských konferencí a dalších po celém
světě, vítáme také poslední vyjádření na toto téma ze
strany papeže Benedikta XVI. a vatikánského Státního
sekretariátu.
Domníváme se, že
těsná časová blízkost zrušení exkomunikace a 50. výročí
prohlášení papeže Jana XXIII. o záměru svolat koncil naznačuje,
jakým směrem chce současný papež vést církev. Cítíme zde
snahu vrátit se do předkoncilové doby s jejím strachem otevřít
se vanutí Ducha svatého, kladně přijímat „znamení doby" a
oceňovat demokratické instituce.
Obáváme se, že
rehabilitace tradicionalistů ohlašuje odvrat od významných
dokumentů Druhého vatikánského koncilu, například od dekretu o
ekumenismu Unitatis redintegratio, deklarace o nekřesťanských
náboženstvích Nostra Aetate, deklarace o náboženské
svobodě Dignitatis humanae i pastorální konstituce o církvi
v dnešním světě Gaudium et spes. To by mělo velmi neblahé
důsledky pro věrohodnost římskokatolické církve. Pro katolíky,
kteří milují svou církev, je to cena příliš vysoká!
Přes veškerý
respekt k úsilí papeže o jednotu církve se nám jeví
obzvláště pobuřující, že nový pokus Vatikánu o přiblížení
schismatickému hnutí tradicionalistů zřejmě přichází bez
toho, že by protistrana splnila kteroukoli z předchozích podmínek.
Ještě v červenci 2008, dvacet let po exkomunikaci Lefebvra,
odmítlo kněžské bratrstvo výzvu Svaté stolice k teologickému
a církevně politickému smíření a nevyhovělo žádosti Říma,
aby podepsalo deklaraci skládající se z pěti bodů a
obsahující podmínky pro možné opětné začlenění do římské
církve.
Návrat do plného
společenství s katolickou církví je možný jenom tehdy, až
lefebvristé plně uznají všechna usnesení Druhého vatikánského
koncilu, jak to vyžaduje také motu proprio Summorum Pontificum o
tridentinském ritu. Navíc také musejí uznat a přijmout papežskou
službu papežů bl. Jana XXII., Pavla VI., Jana Pavla I., Jana
Pavla II. a Benedikta XVI.
Pokud Vatikán
usiluje pouze o návrat „ztracených ovcí" na
tradicionalistickém okraji církve, ale nečiní podobné vstřícné
kroky v případech jiných exkomunikací, brání reformním
teologům učit a není ochoten vést dialog se všemi hnutími v
rámci církve, potom se „bárka sv. Petra" římské církve
povážlivě naklání na jednu stranu.
Essen (Německo) dne 28. ledna 2009
Z němčiny přeložil J. Georg Kohl, překlad podle anglické
verze upravil Jan Spousta.
Poslední komentáře