Někdy na pomezí
pátého a šestého století vytvořil neznámý autor kdesi v řecké
kulturní jazykové oblasti, snad na území dnešní Sýrie,
soubor pozoruhodných textů, které ať už přímo - svými
překlady - nebo prostředkovaně díly jiných, pozdějších
autorů na více než tisíc let ovlivnily teologické i filozofické
myšlení křesťanského světa a svou vnitřní živou silou
působí i dnes. Neznámý autor, snad veden potřebou dodat svým
často odvážným myšlenkám punc nepochybné, bezmála apoštolské
autority, se ukryl za jméno Pavlova následovníka, člena athénské
městské rady Dionýsia z Areopagu (Sk 17,34). Celý soubor
tvorby této záhadné osobnosti byl později nazván Corpus
Dionysiacum. Stovky let nikdo nepochyboval o jeho autorské a
historické autenticitě a teprve od dvanáctého století začalo
narůstat povědomí o vnitřních rozporech v jednotlivých textech.
Ale až důkladné filologické analýzy 19. století definitivně
vyvrátily možnost domnělého autorství Dionýsia z Areopagu
z prvního století
a autor spisů začal být častěji titulován jako Pseudo-Dionýsios
Areopagita. Budu o něm na několika následujících stránkách
hovořit jako o Areopagitovi.
Tématy
jednotlivých děl tvořících Corpus Dionysiacum jsou Bůh a
možnost jeho poznání a sjednocení s ním jakož i hierarchie
nebeských sil a její odraz v pozemské církvi; tato témata
se různou měrou uplatňují v jednotlivých spisech.
Ústředním Areopagitovým tématem je ale Temnota - nepoznatelná
absolutní skutečnost a poslední, nejvyšší Příčina všeho.
Právě Temnota jako téma vévodí útlému spisku O mystické
teologii (dále ho budu nazývat OMT), který považuji za
zásadní a z hlediska dnešního čtení asi nejinspirovanější
i nejinspirativnější Areopagitovo dílo. Tento text měl,
nepochybně i díky posvátné nedotknutelnosti svého domnělého
autora, formativní vliv na klíčové proudy mystické spirituality
středověkého křesťanství
a jejich teologizaci. Intenzivní mystický ponor a potlačení
konkrétního a tedy i nutně časového dogmatického zakotvení
dává textu vystoupit ze své doby a působit i po půldruhém
tisíciletí jako živé duchovní slovo. Čtenář tak má
privilegium, že OMT, tak jako jiné velké spritiuální texty,
nemusí nutně číst přes akademická prizmata. Četbu OMT jde
vnímat jako sdílení určité duchovní cesty jdoucí napříč
časem, jako živé setkání se slovy přirozeně se v čase
obnovujícími. Než si ho tak zkusíme přečíst, neodpustím si
přece útržkovitý, spíš jen hypotetický exkurs do času a světa
jeho autora.
O Areopagitovi lze
vcelku s jistotou tvrdit, že teologicky měřeno byl
křesťanským monofyzitou.
Základní křesťanská orientace je zřetelná a k monofyzitismu
ukazuje pojetí postavy Ježíše jako nadpodstatné duchovní osoby.
Filozoficky se pohyboval na půdě novoplatonismu
a v literatuře bývá v souvislosti s ním obvykle
zmiňován především zásadní vliv Prokla
a jeho trojného dělení skutečnosti světa. Tyto světonázorové
konstanty včleňují Areopagitu do myšlenkové dynamiky jeho
zdánlivě teologicky a filozoficky ujednocené doby. Při práci na
dílech jeho korpusu na přelomu 5. a 6. století bylo
křesťanství už více než sto let jediným oficiálně
akceptovaným státním kultem v říši a uplynulo už několik
desítek let od koncilu v Chalcedonu, kde byl roku 451
monofyzitismus církevní ortodoxií odmítnut jako hereze. Mezi
paradoxy doby ale patří skutečnost, že to byla zřejmě vlna
renesance novoplatonismu,
která nakonec přiměla ortodoxního císaře Justiniána v rámci
podpory státního křesťanského kultu roku 529 definitivně zavřít
athénskou filozofickou školu (tzv. Platónskou akademii); jeho
manželka byla sama monofyzitkou a diskuse mezi zastánci ortodoxie a
monofyzitismu ostatně skončily až po roce 530. Jak už to bývá,
doba přelomu 5. a 6. století byla mnohem plastičtější a méně
jednoznačná, než obvykle předpokládáme, a s jistou
mírou zjednodušení je Areopagitovo dílo možno v dobovém
kontextu chápat jako pokus o smíření novoplatónského myšlení
s umírněným proudem monofyzitismu. Jak bylo čteno?
Křesťanský
Východ byl již od 7. století silně ovlivněn komentářem Maxima
Vyznavače datovaným zhruba sto padesát let po vzniku OMT.
Komentátorovi v něm jde o určité dogmatické dovysvětlení
textu, místy na hranici apologie, každopádně nepochybuje o
autenticitě autorství historického pavlovského Dionýsia.
V dalších stoletích Areopagita v duchu Maximovy
interpretace zůstal pro východní mystické křesťanství
konstantou. Daleko rozporuplnější osud čekal Corpus Dionysiacum
na Západě. První ucelený překlad Areopagitova díla vytvořil
v půlce 9. století Jan Scotus Eriugena, sám stoupenec
teologické negativní cesty. Do centra zájmu se ale na Západě
dostal Areopagita až o tři sta let později v době teologické
renesance 12. století péčí Huga od sv. Viktora a jeho
následovníků. Západní mystika té doby, alespoň v hlavním
proudu reprezentovaném sv. Bernardem z Clairvaux a dalšími,
našla dominantní téma ve sjednocení v lásce, obvykle chápané
jako lásce k Bohu zjevenému v Ježíši Kristu, ukřižovaném
Spasiteli. Láska v pojetí kristocentrické mystiky vrcholného
středověku Západu ale stojí v původním textu OMT zcela
mimo zájem jeho autora a dokonce i sám Ježíš je v něm
zmíněn jen jednou, a to vcelku okrajově. Hugonův přístup k OMT
a celému Areopagitovu dílu našel pokračovatele v Tomáši
Gallusovi, který postavil svou interpretaci na novém překladu Jana
Saracénského z roku 1167. Kolem roku 1220 napsal parafráze
kompletního korpusu i podrobné výklady jeho jednotlivých částí.
Gallus včlenil Areopagitovo dílo do své hierarchie vrcholící
v síle lásky jako citu nadřazeném rozumu, a tato pozice byla
v běhu dalšího vývoje mystiky hájena a rozvíjena
zejména autory z františkánského řádu.
Velmi odlišný
přístup k Areopagitovu dílu se objevil skoro současně s počátky
hugonovských interpretací v řádu kazatelů, u dominikánů.
Albert Veliký zachoval Areopagitovu vzestupu člověka k Bohu
zřetelně intelektuální charakter. Tato cesta ústí ve vědomou
rezignaci na poznatelnost Boha rozumem a následné plné přijetí
jeho transcendentní povahy vírou. Albert akceptoval i
nekristocentrický rozměr mystické negativní teologie.
Dominikánský akcent intelektu ve výkladu OMT byl dále rozvíjen
Tomášem Akvinským a především Mistrem Eckhartem. Eckhart
v rozporu s Hugonem staví poznání nad lásku, protože
vyšší poznání podle něj už samo o sobě přináší více
lásky.
Naznačené dvě
cesty porozumění OMT se shodují, že k sjednocení člověka
s Bohem dochází v duchovním prostoru vyprázdněném
cestou negace od všeho stvořeného. Hugonovská cesta ale chápe
tento prostor jako místo prožitku lásky ke sdělujícímu se Bohu,
neboť jediná láska umožňuje člověku udělat krok k Bohu
za hranice poznání. Cesta dominikánů naopak do výčtu položek,
od nichž se jako od stvořených odlučují, v posledku
zahrnuje i lásku. I láska je Eckhartovi zakotvena ve stvořeném
duálním světě, a nemůže tak být rovna stavu odloučení se od
všech stvořených věcí, natož tento stav završovat a tím
vlastně překonávat. Jen odloučení samo umožňuje člověku
proniknout do temnoty jediného Božského a v odpoutání se od
všeho kromě Něj se s ním sjednotit.
Ve vulgárním zjednodušení vlastně jde o to, zda dominikáni
„příběh" sjednocení nedovyprávěli až do konce nebo zda
Hugonovi následovníci s františkány k němu naopak
nepřipojili i něco, co do něj už nepatří.
Na tomto místě
jen krátce k některým zvláštnostem v autorově
argumentační metodologii. Areopagita využívá k dosažení
svých cílů dvou postupů navazujících na záměrně klamavé
připsání autorství nedotknutelnému novozákonnímu Dionýsiovi.
Jednak v přítomném čase cituje nebo parafrázuje osoby
apoštolské doby, které tím v textu ožívají jako jeho
současníci.
Druhého postupu, vlastně spíš triku Areopagita využívá,
chce-li se vyhnout konfrontaci s dogmatickým klimatem své doby.
Tehdy sahá k fiktivním odkazům. Mezi odkazy ke
skutečně existujícím vlastním textům (O Božských
jménech, O nebeské harmonii) jsou zamíchány i odkazy k textům,
které zřejmě nikdy nebyly sepsány (Teologické náčrty,
Symbolická teologie).
Tyto údajné texty Areopagita „alibisticky" prohlašuje za své
systematické výklady dogmatických - zejména trinitárních -
otázek. Areopagita se i v OMT cítí být dogmatickou normou
jakoby rámcově vázán, ale zároveň se jí v dané chvíli a
souvislostech textu nechce zabývat.
Přistupme ale
k vlastnímu textu OMT a podívejme se na jeho stavbu. Sestává
z pěti kapitol velmi různé délky. Za jeho teologické těžiště
považuji nejdelší první kapitolu,
která je dále dělena do tří podkapitol. Autor ji otevírá
vstupní modlitbou definující symbolický prostor dění OMT.
Vstupní modlitba hned úvodem zjevuje dva charakteristické
Areopagitovy paradoxy - pojetí Trojice a světla.
Areopagitova
Trojice je:
- nadpodstatná
- nadbožská
- nade vším
dobrem
Je tedy zcela
jiná, než cokoli nám známého a představitelného. Její
nadbožskost si můžeme představit jako naprostou odlišnost také
od bohů nám známých z našich představ o nich, tedy bohů
stvořených lidskou myslí. Zároveň Trojice stojí nade vším
dobrem. Není tedy v žádné relaci se zlem (s pojmem zla
ostatně Areopagita vůbec neoperuje), ale zároveň ji nelze ani
ztotožnit s dobrem, i když toto dobro působí. V tom
zatím není kontroverze. Následuje ale: „Ty vedeš velikou
moudrost křesťanů. Nasměruj nás k poznání tajuplných
slov nadpoznatelného nejsvětlejšího a nejvyššího vrcholku.
Tam, kde jsou prostá, absolutní a neměnná tajemství teologie
zahalena do nejsvětlejšího mraku skrytého a tajemného mlčení."
Tuto zvláštní, na významy nevšedně bohatou větu považuji za
klíč k pochopení Areopagitovy spirituality Trojice. Trojice
sama o sobě není nejvyšším mystériem, je symbolickým,
myšlenkovým pokladem křesťanů, který k nejvyšším a
neměnným pravdám ukazuje cestu, ale ona sama s těmito
pravdami není ztotožnitelná. Jakožto vyřčená a do jisté míry
popsaná skutečnost je už spojena se stvořením. Jako představa
uskutečňující se v lidské mysli nemůže být
transcendentní. O „Tom" plně transcendentním nejde totiž říci
absolutně nic, tedy ani to, že to „je Trojicí", protože Ono
absolutní a transcendentní je zahaleno „zářícím mrakem
skrytého a tajemného mlčení." Nedostupnost tajemství je
podtržena jeho doslovně násobeným ukrytím - jedná se o
„skryté mlčení", tedy o mlčení, které na první pohled
nejen že není něčím slyšitelným, ale dokonce není
identifikovatelné ani jako mlčení. Musíme projít kus po mystické
duchovní cestě, abychom mlčení transcendence byli vůbec
schopni rozpoznat v tichu duše jako mlčení. Mlčení tak není
čirou negací mluvení, ale důkladně skrytou pravdou
neuchopitelnou slovy.
Druhým paradoxem
je pojetí světla a tmy. Úvodní modlitbu je možno vnímat jako
polemiku s prologem čtvrtého evangelia (J 1,3-9). Areopagita
po rozehrání efektních obrazů světla a tmy a jejich mystické
koexistence v intuitivní „mysli bez očí" v závěru
úvodní části první kapitoly syntetizuje světlo a tmu, které
jsou v janovském kontextu duálními veličinami, v
„nadpodstatnou záři božské temnoty". Text náhle přechází
z modlitby v praktickou radu adeptovi mystické
kontemplativní cesty, pomyslnému biskupovi Efezu Timotheovi.
Dionýsios podmiňuje dosažení pravého cíle hluboké kontemplace
- sjednocení s Tím, kdo je nade vší podstatou a poznáním
- opuštěním všeho smyslového i rozumového, tedy spočinutím
ve stavu dnes běžně nazývaném nepředmětná meditace.
Druhá podkapitola
úvodní části
OMT upozorňuje Timothea na exkluzivní charakter předávané
duchovní cesty, cesty určené pouze pro zasvěcené. Je třeba ji
chránit před těmi „...kdo chtějí dosáhnout božského
poznání, nejvyšší Příčiny pouhým rozumem," stejně jako
před těmi „...kdo ji považují za pouhý vrchol myslitelných,
stvořených forem." Do první skupiny - kdo přijali absolutní
Božskou povahu nejvyšší Příčiny, Toho, kdo „temno učinil
stánkem kolem Sebe" (2S 22,12; Ž 18,12), avšak nechápou Jeho
nedosažitelnost rozumem - Areopagita patrně zahrnuje zejména
nezasvěcené křesťany, ale z textu nevyplývá takové
vymezení jako exkluzivní. Užité starozákonní citace nechávají
prostor pro jakéhokoli - židovského nebo nějakého jiného -
jediného, smyslům utajeného, neznámého Boha. Ve druhé skupině
má Areopagita patrně na mysli nerozlišené kulty, v podstatě
jakoukoli duchovní cestu plně nereflektující absolutní odlišnost
mezi lidským a Božským. Ty, pro něž je předmět uctívání
v posledku vědomě lidským výtvorem, jemuž jsou zase jen
člověkem přiřčeny nějaké (zdánlivě) božské kvality. Tak
jako Areopagita nemá u první skupiny nezbytně na mysli pouze
křesťany, nevztahuje druhou výslovně jenom na pohany (hovoří o
těch „kdo mají na svátostech ještě menší podíl"). Jde mu
spíš o niternou autenticitu plného přijetí nepoznatelnosti a
vlastně i nepředstavitelnosti nejvyšší Příčiny, Boha. Tato
Příčina je Areopagitovi prosta jakékoli emocionality stejně tak
jako zosobnění, naopak - působí spíše chladně svým úplným
odpoutáním od stvoření.
Připisuje jí plnou univerzalitu. Tato Příčina určuje a zároveň
překračuje vlastnosti všeho jsoucna, trvá bez ohledu na druhotné
symboly, jimiž si ji zpřístupňujeme pro své chápání. Existuje
dávno přede všemi takovými věcmi, ať smysly zakoušenými nebo
rozumem vytvořenými. Vnitřní paradox jejich potvrzení a zároveň
popření není této Příčině rozporem, protože rozpor je vztah
a Příčina je přede všemi vztahy, není jich tedy účastna.
První kapitola
pak vrcholí ve výkladu příběhu Mojžíšova výstupu na
horu Sinaj.
Areopagita nás s využitím údajného výroku svatého
Bartoloměje
uvádí do alegorického čtení textu jako nutné cesty k jeho
plnému pochopení. Každá vyšší hladina textu - skutečnosti
je méně vyslovitelná, což platí novoplatónskou logikou
absolutně až k nejvyšší Příčině, jež se vší
vyslovitelnosti i rozumové uchopitelnosti vymyká. Ve výlučnosti
přístupu k plné pravdě (víry) je Areopagita dědicem gnóze:
„Nezahaleně a pravdivě se ukazuje (nejvyšší Příčina,
absolutní skutečnost) jedině těm, kdo překonali vše čisté a
nečisté. Kdo překonali vše, i všechny nejsvětlejší vrcholky
vzestupu. Kdo za sebou zanechali všechna božská světla, zvuky a
nebeská slova. Ti vstupují do mraku. A v něm, jak praví
Písmo, přebývá Ten, jenž je mimo vše." Areopagitova slova
výrazu skepse ke smyslům tváří v tvář jevům transcendentní
povahy vnímám i jako pochybnosti o účinnosti běžně známé
liturgie pro ty, kdo dosáhli vyššího vhledu do božské temnoty.
Mojžíšovo putování na horu Sinaj může být chápáno jako
očistná cesta na symbolický vrchol, kde je v mraku ukryt
paradox mystického poznání. Ani staneme-li Bohu - nejvyšší
Příčině - tváří v tvář, Boha nevidíme. Vidíme pouze
místo, na němž Bůh stojí, zatímco On našim očím
zůstává neviditelný. Tedy jinými slovy - věříme, že to
místo, které v okamžiku prožitku sjednocení očima vidíme a
myslí si uvědomujeme, je oním místem, kde před námi stojí Bůh.
O jeho přítomnosti máme intuitivní, třeba neotřesitelnou,
smysly však neověřitelnou jistotu. Věříme. Ve vrcholném
vyjádření čteme: „...nejbožštější a nejvyšší objekty
kontemplace a chápání jsou jen určité hypotetické výrazy,
označující podnoží Nejvyššího. S jejich pomocí se
projevuje přítomnost Toho, Kdo převyšuje veškeré myšlení".
Věta závěru klíčové první kapitoly OMT tak poukazuje nazpět
k jeho úvodu, který jsem už vyložil výše. Trojice je
Areopagitovi jistě mezi oněmi „nejbožštějšími a nejvyššími
objekty kontemplace a chápání", které ukazují směr k nejvyšší
Příčině, ale samy zůstávají v předmětné
smyslově-rozumové sféře. Kontemplace těchto předmětů
mysli není pro Areopagitu ztotožnitelná s temnou hlubinou
nejvyššího sjednocení. To může nastat až naším překonáním
rozdělení vnímání skutečnosti v dualitě subjekt-objekt,
kdy za sebou zanecháme svět předmětů. Míněno ve své úplnosti,
tedy včetně Trojice.
První kapitola by
mohla být samostatným textem. Další části OMT mají spíše
charakter upřesnění a konkretizace jejích myšlenek. Ve druhé
kapitole
najdeme osamocenou a o to pozoruhodnější zmínku o Ježíšovi.
Jako aktér trinitárního dění je titulován Nadpodstatný. Ve
druhé kapitole ho Areopagita je umísťuje do jakési šedé zóny
blízké se temnotě nejvyšší Příčiny a zároveň zřetelně od
ní odlišené - do „přesvětlého soumraku", ve kterém -
parafrázuji - pochopíme, co je výš než kontemplace a poznání.
Pomiňme občasnou autorovu nedůslednost v přesném odstínění
významu slov zachycujících psychické operace kontemplace -
poznání - chápání. Soumrak v tomto kontextu vnímám jako
oblast na hranici absolutní temnoty, avšak lidsky ještě
dosažitelnou, oblast možného setkání s Ježíšem. On sám
je stejně jako celá Trojice jakýmsi vyvýšeným prostředníkem.
Jakoby Ježíšova duchovní areopagitánsky jednopodstatná povaha
na sobě nesla i vzdálený náznak stínu Aria.
Třetí kapitole
se nechci příliš věnovat, protože není pro sledování
spirituální linie OMT podle mne podstatná. Tvoří ji z větší
části dobové teologické alibi autora. Areopagita naznačuje, že
OMT je třeba chápat jako součást jeho ucelené teologické
koncepce, a odkazuje v konkrétních otázkách dogmatiky na své
rozsáhlejší texty. Právě tady se podstatnou měrou odvolává na
texty, které asi nebyly nikdy napsány (Teologické náčrty,
Symbolická teologie).
Areopagita se touto cestou elegantně zbavil otázek, které se
mu z nějakých důvodů nechtělo ve spisku OMT řešit, a
naházel je s předstíraným apoštolským posvěcením do
jakési černé díry. Správně spoléhal na to, že nebude o
existenci těchto spisů nikdo pochybovat.
A tím se
dostáváme k finále celého OMT. Čtvrtá kapitola
zahajuje závěrečnou přehlídku Areopagitových negací, ale je
pouhou předehrou páté. Uvozena slovy „když stoupáme výš..."
opouští pátá kapitola
hmotnou a vůbec smyslovou realitu a přechází v negacích do sféry
intelektu. Příčina se nepodobá ani žádné rozumem uchopitelné
a pojmenovatelné myšlence ani myšlenkové struktuře, není ničím
poměřitelná, vymyká se i těm nejvyšším obrazům přítomným
v lidské mysli - pravdě, poznání, velemoudrosti, jednotě,
dobrotě, božskosti. Ani tam ale negace nekončí, protože v tomto
okamžiku přichází na řadu ještě vyšší realita Trojice.
Nejvyšší Příčinou Areopagitovi není ani otcovství, ani
synovství. Ani Ježíš Kristus ani Bůh Otec našich představ
nemohou být ztotožněni s nejvyšší Příčinou, s absolutní
skutečností Boha. A duch? Tady nacházíme - alespoň z mého
pohledu - další a snad největší záhadu celého spisku OMT -
píše se: „Není ani duch v nám známém smyslu."
Areopagita tedy neguje ducha pouze částečně a připouští
duchovní povahu Příčiny, avšak jako jsoucí v nějaké jiné
sféře duchovnosti, lidskému rozumu nepřístupné. Duch tím
získává uvnitř Trojice privilegované místo a dokonce ji
v jistém smyslu opouští. Areopagitova záliba v tajemných
formulacích nechává vyjmutí ducha z jednoznačné
negovatelnosti bez jakéhokoli dalšího vysvětlení. Je to
ojedinělý, možná jediný - a tím zajímavější - moment,
který Areopagitu přistihuje v dualizovaném vnímání nejvyšší
Příčiny.
Vrcholná
závěrečná pasáž páté kapitoly a celého OMT začíná
naprostým oddělením Příčiny a jsoucna, které se navzájem ve
svých skutečných podobách neznají, jakoby se navzájem míjejí.
Každé z nich se pohybuje ve svojí sféře, a tak mezi nimi
neexistuje rozumem uchopitelná souvislost. A tady je další z
velkých otazníků - píše se: „Ani jsoucno Ji (Příčinu)
nezná takovou, jaká je. Stejně tak Ona nezná nic ze jsoucna
takové, jako je ono samo sebou. Nejsou Jí vlastní slovo, ani
jméno, ani poznání."
Jaký je vztah nejvyšší Příčiny, Boha ke vší - tedy nejen
hmotné - jí samotnou stvořené skutečnosti? Podle tohoto pojetí
neutrální nebo ještě spíše - nijaký. Nejvyšší Příčina
dává vzniknout všem věcem, hmotným předmětům, myšlenkám i
jejich strukturám, včetně definování a pojmenování jejich
vzájemných i vnitřních vztahů. I vztahy jsou jen propojenými
částmi stvořené skutečnosti oděnými do slov. Nejvyšší
Příčina nemůže vstupovat do vztahů, které sama ze své
podstaty plodí. „Není ani temnota, ani světlo, ani omyl, ani
pravda. Nelze na Ni aplikovat žádné tvrzení ani popření." Je
Areopagitovi nevyřknutelná a nemyslitelná, a pokud to přesto
učiníme, tak potom to, s čím budeme v mysli operovat,
už nebude ona Příčina, ale stvořená myšlenka, již se Jí,
Příčině budeme snažit přiřadit. Příčinu můžeme intuicí
tušit a rozumem předpokládat, aniž bychom ji jakkoli oblékali do
slov, protože nejvyšší Příčina, absolutní Bůh „všechno to
nesrovnatelně převyšuje. Je k tomu všemu absolutně
transcendentní."
Areopagita
v krátkém spisku OMT uvádí čtenáře kterékoli doby do
Tajemství. V jeho spiritualitě se organicky prolínají
elementy dobové křesťanské ortodoxie, novoplatonismu a
monofyzitismu, ale takové pojmy nejsou pro živou spirituální
četbu příliš podstatné. OMT je snad z hlediska ortodoxie
kontroverzní, ale především neobyčejně inspirující mix
otevřený mnoha výkladům. Mystické vyslovení
nekristocentrického, problematicky trinitárního, temně
spirituálního křesťanství, anebo prostě univerzálně mystický
text, který vede čtenáře do světa za hranicemi smyslů i rozumu,
aniž by si vynucoval křesťanské porozumění tomu, co si tam pro
sebe každý sám svou intuicí najde. Areopagitova spiritualita je
prožitkem Temnoty mystického sjednocení, která je přítomná
v podstatě veškeré skutečnosti jako její Příčina, a
přitom sama zůstává neuchopitelná. Pro smysly je prázdná,
Prázdnota, Šúnjata. Prázdná, neměřitelná a neomezitelná
Temnota vytěsňuje z transcendentního prostoru i nejvyšší
pravdy víry. Jsou to symboly, stvořené obrazy, které nás mohou
navést na směr k onomu absolutnímu Pavlovu „Neznámému
Bohu"(Sk 17,23), aniž by na něm ale jakkoli přímo
participovaly. Vše, co je zachytitelné smysly a uchopitelné
rozumem, není To božské, a ten, kdo neprojde branami tohoto
poznání a nenechá za sebou všechny symboly, zůstane napojen na
„Matrix". Bude dál hledět kukátkem barevného kaleidoskopu do
nádherného světa šalebných zdání, makjó.
Použitá literatura
Sv. Dionýsios Areopagita, O
mystické teologii / O božských jménech (s komentáři Maxima
Vyznavače), Praha, 2003
P. Rorem, Pseudo-Dionysius,
Oxford, 1993
J. Sokol (usp.), Mistr
Eckhart a středověká mystika, Praha, 2000
P. Floss (usp.), Mikuláš
Kusánský, Praha, 2001
F. Ricken, Antická
filosofie, Olomouc, 1999
R. Heinzmann, Středověká
filosofie, Olomouc, 2000
K. Ware, Cestou orthodoxie,
Praha, 1996
H. Waldenfels, Fenomén
křesťanství, Praha, 1999
H.J. Störig, Malé dějiny
filozofie, Kostelní Vydří, 2000
M. Vaňha (usp.), Původní
učení čchanového buddhismu - vybrané svazky z Předávání
světla, Praha, 2008
Bible, Český ekumenický
překlad, Praha, 1995
R.
Heinzmann, Středověká filozofie, Olomouc, 2000, str.118
J.
Meyndorff in: Sv. Dionýsios Areopagita, O mystické teologii / O
božských jménech, Praha, 2003, str.261; a dále R.
Heinzmann, str.118nn.
P.
Rorem, Pseudo-Dionysius, Oxford, 1993, str.214nn.
J.
Meyndorff, str.260nn.
J.
Heinzmann, str.124 , a dále H.J.Störig, Malé dějiny filozofie,
Kostelní Vydří, 2000, str.177nn.
J.
Heinzmann, str.118 a dále F.Ricken, Antická filosofie, Olomouc,
1999, str.168nn.
H.
J. Störig, str.177nn.
Maxim
Vyznavač in: Sv. Dionýsios Areopagita, Praha, 2003, str.8nn.
P.Rorem,
str.216
P.Rorem,
str.214nn.
tamtéž
tamtéž
J.
Sokol (usp.), Mistr Eckhart a středověká mystika, Praha, 2000,
str.197nn.
Sv.
Dionýsios Areopagita, str.18
tamtéž,
str. 24
tamtéž,
str. 15nn.
tamtéž,
str. 16nn.
P.Rorem,
str. 215nn.
S.Dionýsios
Areopagita, str.18nn.
tamtéž,
str. 19
tamtéž,
str. 21nn.
tamtéž,
str. 23nn.
tamtéž,
str. 24
tamtéž,
str. 27
tamtéž,
str. 28nn.
tamtéž,
str. 29
tamtéž,
str. 29nn.
Poslední komentáře