Jste zde

Zprávy

Salzburský arcibiskup Georg Eder v dopise, ve kterém zve papeže k oslavám 1200. výročí své diecéze, se současně velice omlouvá za „nepřiměřenou kritiku" biskupa Reinholda Stechera.

„Krátce před vánocemi jste byl, Svatý otče, nepochopitelně tvrdě napaden jedním z našich spolubratří. Neúnavně pátráme po důvodech k této nepřiměřené kritice s vědomím, že vám bylo těžce ukřivděno, a že srdce nejvyššího pastýře tím bylo naplněno velikou bolestí. . . ve jménu mnohých věrných katolíků. . .vás prosíme za odpuštění tomuto našemu bratrovi i nám všem. . .  My víme o vašem utrpení a jsme i svědky toho, jak se s nasazením života zasazujete za církev. . ." Bývalý biskup v Innsbrucku Reinhold Stecher se v novém dopise brání, že by se dopustil „zločinu", za který se teď musí jeho spolubratři „veřejně omlouvat".  „Jen jsem si dovolil užít týchž slov, které Ježíš řekl Petrovi", zdůrazňuje Stecher a konstatuje, že současná praxe udělování laicizace kněžím hodlajícím se ženit odporuje milosrdenství, které od učedníků vyžadoval Ježíš.  Stecher dále zdůraznil, že se zveřejněním dopisu nemá nic společného a vyslovil domněnku, že jde zřejmě o přátelské kontakty deníku Die Presse ve Vatikáně.

V soukromé audienci už před pěti lety Stecher přednesl papeži osobně své požadavky reformy podmínek svěcení, neboť věřícím nejsou udělovány svátosti, nevyhnutelně potřebné ke spáse. Rovněž přednesl příslušné kongregaci požadavek změny nově zavedené praxe v otázkách laicizace. Motivací mu bylo odložení žádosti o laicizaci na dobu deseti let, kterou osobně doporučil.  Stecher je přesvědčen, že se nejedná o nějakou „byrokracii", ale o osobní iniciativu papeže. Jako zpovědník absolvoval už „cizoložníky, odpadlíky, pronásledovatele církve, podvodníky, zloděje - a dokonce i vrahy . . . Ženatým kněžím však rozhřešení dát nesmí, jsou na tom hůře než vrazi." Rodiny těchto kněží jsou prakticky vytlačovány mimo církev, především jejich děti se po takovém zacházení s církví rozejdou. Přitom se u celibátu jedná pouze o evangelní radu! Není toto cynismus? A ještě hroznější je, když je dokonce slib celibátu, který není žádnou svátostí, srovnáván se slibem manželským. 

 

Exkomunikace katolického teologa ze Srí Lanky, patera z řádu oblátů Tissy Balasuriyi (73), byla anulována. Oznámila to asijská katolická tisková agentura UCA News v Colombu. Exkomunikace byla na základě souhlasu Kongregace víry z něho sňata v privátní kapli arcibiskupa Nicholase Marcuse Fernanda v Colombo. Balasuriya se musel podrobit veřejnému vyznání víry. Exkomunikován byl za svou knihu „Maria a osvobození člověka".  Obviněn byl z bludu v mariologii, christologii a učení o dědičném hříchu. Balasuriya věří, že děti se nerodí jako Boží nepřátelé. Angažuje se především v křesťansko-budhistickém dialogu.

 

Kardinál Ratzinger zaslal německým a rakouským biskupům varovné dopisy proti iniciativám Hnutí božího lidu. Požadavky tohoto hnutí odstranit celibát a zavést svěcení žen na kněze musí být hodnoceny jako zčásti neslučitelné s učením církve a zcela otevřeně v rozporu s církevní disciplínou, píše Ratzinger. Ratzinger v dopise požádal, aby byla učiněna všechna opatření, zabraňující jak věřícím, tak kněžím vstupovat do této organizace. Hnutí božího lidu sebralo v Německu a Rakousku 2,3 milionu podpisů. 

Za analýzu teologie revoluce obdržel kardinál Joseph Ratzinger (70) na španělské univerzitě v Navarru čestný doktorát. Univerzitu, kterou založil Jose Maria Escriva de Balaguer 1952, vede Opus Dei. Ratzinger ve své řeči litoval, že teologové musí mít strach z magisteria církve, ale jinak to nejde, neboť by se mohlo stát, že by „pravé teologii nezbyl žádný prostor". Nositeli čestného doktorátu této university jsou dále: holandský farmakolog Douwe Breimer, severoamerický ekonom Julian Simon, kardinál Franz Hengsbach z Essenu, mnichovský publicista Otto B. Roegele, mnichovský filozof Robert Spaemann a rovněž mnichovský teolog Leo Scheffcyk.

 

Již 6. setkání zájemců o teologii s mezinárodní účastí pořádané Institutem ekumenických studií se bude konat 8. - 9. 5. 1996 v Praze. Program setkání uvedeme v příštím čísle.

 

Martha Brun, která vede obec v Kleindoettingen v kantonu Aargau diecéze Basel, a je jednou z iniciátorek akce „Letnice 99" oznámila, že došlo k modifikaci cílů této akce. Proti původnímu úmyslu na Sv. Ducha 1999 „začít jednoduše předsedat Eucharistii" bez příslušného svěcení od biskupa, plánuje se v posledních svatodušních svátcích tohoto tisíciletí protestní symbolické shromáždění s cílem vyburcovat katolíky udělat vše pro záchranu svátosti. K této změně došlo po rozhovoru biskupa Kocha s příslušnými pastorálními asistenty a asistentkami. Martha Brun zdůraznila, že nejenom vedení obce, ale i předsedání Eucharistii musí být ženám umožněno. Katolíci ve všech obcích se musí za to zasadit. Jednu osobu suspendovat je snadné, řekla, ale proti celým církvím ve všech švýcarských kantonech se takto už postupovat nedá.

 

Když v USA lexingtonský biskup Kendrick Williams v katedrále uděloval kněžská svěcení, přišla k oltáři paní Janice Sevre-Duszynská a vyzvala biskupa, aby i jí udělil svěcení: „Ke kněžství mne povolal Duch svatý," řekla, „proto žádám jménem všech žen o kněžské svěcení." Biskup ji odmítl se slovy, že žádá něco nemožného, a novinářům řekl, že je mu velmi líto, že došlo k tomuto rušení „slavnosti svěcení kněžstva". Paní Sevre-Duszynská je známa jako bojovnice za svěcení žen.

 

V USA 54 biskupů (asi pětina) poslalo prezidentovi Clintonovi protestní dopis proti embargu v Iráku, které označili za porušení lidských práv nevinných, kterým se upírá obživa a lékařská pomoc. Důsledkem embarga zemřelo už milion lidí, z toho 600 000 dětí. Také Vatikán žádá zrušení embarga. Americká biskupská konference se však k Iráku nevyjádřila.

 

Národní vítězství jsme slavili poté, co naši hokejisté na olympiádě prokázali schopnost dávat aspoň o gól víc, než sami dostali, až to nakonec celé vyhráli.  Národ sjednocen v bouřné radosti od opilců v hospodě až po prezidenta Havla, státní vlajky na náměstích, petardy, patetický žvást, dojetí politiků v televizi, řeky alkoholu etc. Ano, mimořádný výkon zasluhuje mimořádné ocenění, i kdyby to byla „jen" hra. Ostatně v naší zemi teď kolem sebe jinak mnoho důvodů k obecnému veselí nevidíme. Ale právě proto: není celá ta bouře radosti jen náhražka a sebeklam? Hysterické modlářství, kterým si lidé zakrývají oči před vážností chvíle? - Den před „slavným vítězstvím" pohřbívali v Opavě mladou Cikánku, kterou pár mládenců .jen tak", pro barvu její kůže, utopilo v řece. Modleme se!

JaS