Jen vymezení pojmů,
obsažených v titulu by vyžadovalo mnohem více prostoru, než
který je k dispozici. Měli bychom mluvit o vztahu církve a
státu, podrobně probrat Josefův životopis se všemi faktory,
které ho ovlivňovaly.
Co to vlastně je
osvícenství? Toto slovo, které je kalkem německého Aufklärung,
bylo původně používáno v meteorologii. Jeho vztah ke slovům
„jas" a „světlo" evokuje představu - nám tak blízkou -
předcházející doby barokní jako doby temna, do které zazáří
světlo nové éry rozumu. To nakonec použil teolog Joachim Spalding
ve svém díle „Betrachtung über die Bestimmung des Menschen",
když mluví o osvícení „rozumného, přirozeného náboženství
skrze zjevení, aby mohlo být lépe poznáváno a předáváno".
Bylo by jistě
zajímavé diskutovat o pojmu katolické osvícenství v habsburské
monarchii a porovnat názory jeho zastánců Andrease Posche, Hanse
Sturmbergera, Eduarda Wintera i současných historiků (mj.
Bernarda Plongerona)
proti názorům Ferdinanda Maaße, který ho odmítal a používal
místo něj výraz josefinismus, jejž používal výhradně pro
systém státní církve Marie Terezie a Josefa II., přičemž
připisoval vznik tohoto sytému pronikání „moderního ducha
nepřátelského církvi".
Bylo tomu ale
skutečně tak? Již starší práce Mitrofanova a Holzknechtové
upozorňují na to, že církevně politická opatření Marie
Terezie a Josefa II. nevycházela z ideologických, ale
z praktických, hospodářsko-politických a fiskálních
důvodů.
Z novějších prací na to ostatně upozorňuje Gustav Otruba,
který se také podrobně věnuje předchůdcům josefinismu, Johannu
Joachimu Becherovi, Wilhelmu von Schröder, Johannu Heinrichu
Gottlobovi von Justi, Sonnenfelsovi a dalším.
Myšlenky obsažené
v jejich spisech se odrážejí v Politickém testamentu
Marie Terezie z 50. let 18. století. Ani v jejích
reformách není „proticírkevní duch", odráží se tu její
starost o katolickou víru a křesťanskou mravnost, ohroženou
tajným protestantismem v habsburské monarchii, nevěrou či
pověrami, které se skutečnou vírou měly jen málo společného.
V jejích církevně politických opatřeních lze od sebe jen
těžko odlišit náboženské a hospodářsko-politické pohnutky,
které ji vedly k jejich realizaci.
Jisté je - a to nepopírá ani Maaß - že Marie Terezie chtěla
a očekávala spolupráci nebo alespoň souhlas Svatého stolce.
Klement XIII ale na rozdíl od Benedikta XIV. zastával tvrdé
stanovisko.
Wangermann zde soudí, že monarchii nezbývalo v její politice
nic jiného, než prosadit církevně-politické reformy bez souhlasu
papeže.
Jak na tom vlastně
byla katolická církev v monarchii? I o tomto tématu by bylo
možné mluvit dlouho. Více než dvě stě let po tridentském
koncilu bylo zřejmé, že dosavadní model vyžaduje změny.
Převládala dvojkolejnost bohoslužby, propast mezi klérem a laiky
se zvětšovala. Požadavky na reformu liturgie se ozývaly i
z nejvyšších církevních kruhů - připomeňme jen úsilí
Benedikta XIV., které ztroskotalo na odporu kurie. Četná volání
po reformách zazněla i na obou shromážděních v roce 1786 -
na synodě v Pistoji i na Emžském kongresu - nic se však
ještě nepodařilo prosadit.
Biskupové si
stěžovali, že veškerá lidová zbožnost spočívá ve vnějších
pobožnostech, modlitebních formulkách a prázdných ceremoniích.
Náboženský život byl rozdělen na posvátné a profánní, úkony
každodenního života zatím nebyly zahrnuty do modlitby. Rozvíjela
se sice pastorální teologie, ovšem jen pomalu. Že si však
současníci negativní jevy v církvi uvědomovali je zřejmé
např. z Obrazové galerie katolických zlozvyků od Josefa
Richtera, v němž slovem i obrazem nastavuje zrcadlo soudobé
společnosti - kněžím, řeholníkům i laikům.
Po smrti Marie
Terezie se chopil vlády její syn Josef. V církevní politice
zastával radikálnější stanoviska než jeho matka, a ačkoliv byl
po smrti svého otce spoluvládcem od roku 1765, nedostal od matky
prostor pro uskutečňování svých záměrů ohledně církve.
Jaký ale
Josef II. skutečně byl?
Od konce 18. století
do současnosti byla vydána celá řada Josefových biografií a zdá
se, že jejich výčet není ještě u konce. Přesto na otázku, kým
Josef skutečně byl, můžeme jen těžko pravdivě odpovědět. Do
jeho nitra nikdo neviděl, můžeme ho tedy hodnotit na základě
jeho slov, činů, plánů a jeho díla - ať už zákonů, které
vydal (ať je formuloval sám nebo s pomocí svých rádců),
nebo skutečných výsledků, které jsou ale mnohdy zkreslené podle
toho, zda či jak jeho poddaní tyto úmysly a plány pochopili.
Skutečný výsledek svého díla, podle kterého je hodnocen, nemohl
Josef zcela ovlivnit. Tušil, že jeho úmysly nebudou většinou
současníků zcela pochopeny, proto všechno nejraději dělal jen
sám. Konečně o mnohém vypovídá jeho obraz u současníků a u
dalších generací.
Připomeňme jen
stručně hlavní postavy, které Josefa ovlivnily.
Nejprve byla jeho
výchova svěřena odpůrci jansenismu jezuitovi P. Frantzovi,
kterému se však nepodařilo Josefa od jansenismu odradit, ba právě
naopak. Josef se o náboženské otázky zajímal podle doložených
svědectví od raného mládí, bylo však zřejmé, že se nenechá
snadno ovlivňovat.
Značný vliv měl
na budoucího císaře právník Karel Antonín Martini, který mu
zprostředkoval italské katolické osvícenství založené
Ludovicem Antoniem Muratorim. Mezi Josefovy oblíbené knihy patřil
právě Muratoriho spis Pravá pobožnost (Die Wahre Andacht),
z něhož čerpal myšlenky o očištění katolického
křesťanství od zbytečných nánosů. Martini vštípil Josefovi
zásady přirozeného práva, které ho ovlivnilo při tvorbě
církevních zákonů v tom smyslu, že musí být odstraněno
vše, co se protiví rozumu - zde ovšem hrozilo nebezpečí
degradace náboženství na pomůcku morální výchovy.
Nelze ovšem
jednoznačně říci, že jen tyto dvě osoby by byly inspirátorem
Josefových reformních myšlenek. On sám byl bystrým
pozorovatelem, což prokázal při inspekční cestě do Čech,
Moravy a Slezska v roce 1771. Memorandum, které po návratu
předal své matce, obsahuje i řadu návrhů na zásahy v církevní
oblasti. Holerweger však připomíná, že duchovní originalita
nebyla jeho silnou stránkou, většinu nápadů na reformy převzal
z francouzských a italských zdrojů.
Zde můžeme
připomenout spor o původ Josefových reformních myšlenek, který
se odehrál v prvním desetiletí 20. století mezi Hansem von
Voltelinim a Georginou Holzknechtovou. Zatímco Voltelini
viděl původ císařových reforem v učení o přirozeném
právu 18. století, zastávala Holzknechtová
názor, že josefinismus převzal svoje myšlenky ze spisů legistů
a zastánců královského absolutismu.
Josefínská
reforma církve
Josef spatřoval
v reformě církve, kterou pro zjednodušení můžeme rozdělit
na tři hlavní části (1. rušení klášterů, 2. reorganizace
duchovní správy - zřizování nových far a 3. reforma
bohoslužby) jednu z nejdůležitějších úloh své vlády.
Vedlo ho k tomu vědomí odpovědnosti jako vládce vybraného,
povolaného a pomazaného Bohem, který odpovídá a bude se
zodpovídat i za duchovní stav svých poddaných, kteří mu byli
svěřeni. To sebou neslo iura circa sacra (práva státu k
náboženským společnostem):
- Ius advocatiae - všeobecné právo bránit církev
- Ius inspiciendi - dozor nad životem církve
- Placetum regium - právo schvalovat církevní výnosy před
jejich zveřejněním
- Ius recursu ad abusu - právo odvolat se od církevního ke
světskému soudu.
O Josefově osobní
zbožnosti nebylo pochyb - nepochybovaly o ní představitelé
tehdejší církve, ba úředníci vlažní ve víře ji dokonce
označovali jako pobožnůstkářství. Josef racionalizoval i svoji
zbožnost - odmítal dělat úkony, se kterými nebyl vnitřně
srozuměn. To, co odstranil ze soukromé zbožnosti, to odstranil i
ve veřejném kultu. Mitrofanov přímo píše, že „byl a zůstal
až do konce života věrným synem katolické církve a zbožným
mužem".
Není pochyb o tom,
že reformu církve vykonával - ostatně tak jako vše -
horlivě, ale lze mu spolu s Marií Terezií vyčíst, že
sledoval především jen svoje myšlenky a přání. O
užitečnosti a správnosti reformy církve byl hluboce přesvědčen,
dovolím si říci, že jí sledoval jak blaho církve, tak i
poddaných. Lze mu vyčíst despotické rysy, ale i to vyplývalo
z jeho přesvědčení, že nikdo nechápe jeho záměry.
Josef dokonce
zamýšlel dát monarchii podle vzoru centrálních úřadů (Oberste
Justizstelle či Hofkanzlei) jediného patriarchu pro všechny
duchovní v říši. Spolu s dvorním radou Franzem Josefem
Heinkem si uvědomoval, že církev je vlastně státem ve státě a
chtěl ji začlenit do struktury státu tak, aby plnila své poslání
a zároveň byla prospěšná státu.
Nejvíce nepřátel
přineslo Josefovi zřejmě rušení klášterů a některé zásahy
do liturgie, řekněme spíše do nánosů lidové zbožnosti, které
původní smysl liturgie zastíraly a odsouvaly.
Josef II.
v hodnoceních současníků i potomků
Málokterá postava
vyvolává u současníků i následujících generací tak
rozporuplné hodnocení jako Josef II. Zvláště markantní je to
v katolické historiografii, kde je hodnocen většinou
negativně. I seriózní práce mluví v souvislosti s Josefem
a jeho církevními reformami o „nepochopitelné krátkozrakosti a
zaslepenosti",
nebo vysvětlují jeho dílo psychickými vlastnostmi (přísný
umíněný samotářský puntičkář bez smyslu pro humor).
Některé práce se vyjadřují opatrněji a tvrdí, že Josef osobně
„nesmýšlel o církvi nepřátelsky a nebyl nevěrec".
V roce 1781
Josef zrušil cenzuru a díky tomu se vynořilo velké množství
letáků, pamfletů a brožur, které dnes představují zajímavý
pramen pro poznání doby.
Jejich autoři nešetřili ani císaře - jedna z brožur
z roku 1785 dokonce slibovala přinést důkaz, že císař je
protestant... Josef však byl vůči obsahu i hanlivých letáků
imunní a tento druh čtiva sledoval. Viděl v něm zdroj
informací o zlořádech doby a zrcadlo, zpětnou vazbu svých
reforem. Jen neviděl rád, pokud se sepisováním brožur zabývali
státní úředníci.
Není dostatek času
podrobně rozebrat proměnu Josefova obrazu v české a rakouské
historiografii, byť je velmi zajímavý a přínosný.
Pro ilustraci uveďme několik prací z 19. a 20. století, jak
charakterizují Josefa a jeho církevní reformy. Většina autorů
představuje Josefovy reformy na příkladu celé monarchie, nebo jen
některé její části s místními odlišnostmi a s místní
reakcí na změny.
Radoslav Kusej
hodnotí Josefovy reformy pozitivně, chválí ho, že „moudrým
duchem a pevnou rukou" položil základy církevního práva ve
svých dědičných zemích a poznamenává, že církevní
správa funguje v nezměněné podobě od Josefa až do počátku
20. století. V závěru své práce Kusej připomíná že „v
dějinách zůstane trvalá památka na Josefovy zásluhy o církev."
Rudolf Hitmair zase
představuje císaře jako „lovce popularity"
(Popularitätshascher) v touze po lásce lidu.
Kromě toho důrazně upozorňuje na rozdíl mezi Josefovými
pozitivními názory a bezohledným a pedantským uváděním jeho
opatření do praxe.
Karl Hron ve své
publikaci klade do centra myšlenku „Los von Rom" (Pryč od
Říma), bojového hesla německých nacionalistů, kteří pokládali
klerikalismus za kořen veškerého zla v rakouské monarchii.
Tato kniha názorně ukazuje, jak se na přelomu 19. a 20. století
stal Josef II. ikonou německých nacionalistů. I tento autor
poukazuje na to, že josefinismus pouze opisoval od francouzského
galikanismu a aplikoval oddělení církve od státu v zemích
habsburského domu.
Opomeňme oslavné
spisy autorů typu českobudějovického ředitele měšťanské
školy Josefa Waltera, které nepřinášejí nic nového, snad jen
myšlenku, že zrušením nevolnictví „císař Josef ušetřil
Rakouské země revoluce".
Důkladné studium
pramenů je zřejmé u Hanse Schlittera, který věnoval pozornost
Josefovu vztahu k římské kurii.
Autor jasně dokazuje císařovo úsilí najít s papežem
společnou řeč, poukazuje však na odpor kancléře Kounice a snahu
zmařit případnou dohodu.
I Schlitter poukazuje na to, že čisté císařovy úmysly se
dočkaly většinou tragických výsledků, převážně díky výběru
osob a prostředků.
Již zmíněný ruský
badatel Pavel Mitrofanov, jehož práci Schlitter označuje za první
souhrnnou vědeckou práci o Josefovi, zničil po důkladném studiu
pramenů legendu o Josefově liberalismu: „Čím hlouběji
pronikám do archivních pramenů, tím více musím konstatovat, že
Josefův liberalismus patří do říše legend."
Píše o Josefovi jako o „habsburském Hárún al-Rašídovi",
jako o jedné z nejpopulárnějších, dosud však nedoceněných
postav rakouských dějin. Význam Mitrofanova spočívá mj. v tom,
že jako první zpracoval reakce lidu v letácích na Josefu
činnost. Mitrofanov vyčítá Josefovi dogmatismus stejně jako
Josefovi současníci: „Josef fanaticky a bezohledně mířil ke
svému cíli, aniž by dbal na zakořeněná přesvědčení - a to
všechno jen pro všeobecné blaho".
Nás bude také zajímat, že ve svém díle Mitrofanov přirovnává
Josefa k Petrovi Velikému.
Závěr
Josefova osobnost
nemá až dodnes jednoznačné hodnocení. Jak bylo řečeno již
dříve, jen málokterý panovník je tak vášnivě oslavován či
vášnivě zatracován všemi generacemi až do současnosti jako
Josef II. Jedněm se jeví jako despota, jiným jako Bohem seslaný
král.
Ale jaký? Nelze mu
upřít výkonnost - za deset let jeho vlády vyšlo více než
6000 nařízení, které jsou cenným a nesporným pramenem pro jeho
hodnocení. Jasně a nezkresleně z nich vysvítají jeho
úmysly a plány. Z případných změn vidíme, zda a s jakým
odporem obyvatelstva se setkaly (viz třeba zákon o pohřbívání
v pytlích). Je nutné ovšem podotknout, že nebyly jen osobním
Josefovým dílem, ale výsledkem spolupráce různých úřadů a
osob. O jeho osobě ale vypovídají jeho vlastnoruční marginální
poznámky na aktech a četné kabinetní listy (bilety).
Po Josefovi však
nezůstaly osobní poznámky, které by přiblížily jeho osobní
postoje, např. ve věcech víry, či politické názory. Naproti
tomu jsou k dispozici edice četných dopisů, které posílal
příbuzným, nejvyšším státním úředníkům a jiným evropským
panovníkům, a také memoranda a zprávy z cest, o nichž jsem
se již zmiňoval. Mohli bychom pokračovat ve výčtu pramenů,
které by poskytly další materiál k poznání skutečné
Josefově osobnosti.
Na závěr zbývá
odpovědět na otázku, položenou na začátku - můžeme
diskutovat o tom, zda byl osvíceným katolíkem. V každém
případě byl vládcem, který chtěl veškerý náboženský a
sociální potenciál své říše použít - aniž by to byla
fráze - pro blaho jejích obyvatel. Ale v žádném případě
nebyl nepřítelem církve.
Wolfgang Gericke, Theologie und Kirche im Zeitalter der Aufklärung,
Berlín 1989, s. 19.
Bernard
Plongeron, Was ist katholische Aufklärung?, in: E. Kovács (ed.),
Katholische Aufklärung und Josephinismus, Vídeň 1979, s. 11-56.
Wangermann,
s. 332, pozn. 2. F. Maass, Der Josephinismus. Quellen zu seiner
Geschichte in Österreich 1760-1790 1 (Fontes Rerum Austriacarum
II/71), Vídeň 1951.
Paul
von Mitrofanov, Joseph II.Seine politische und kulturelle Tätigkeit,
díl I,II, Vídeň 1910. Georgine Holzknecht, Ursprung und Herkunft
der Reformideen Kaiser Josephs II. auf kirchlichem Gebiet , Innsbruk
1914.
Gustav Otruba, Probleme von Wirtschaft und Gesellschaft in ihren
Beziehungen zu Kirche und Klerus in Österreich, in: E. Kovács
(ed.), Katholische Aufklärung und Josephinismus, Vídeň 1979, s.
115 nn.
Srovnej E. Wangermann, Josephinismus und Katholischer Glaube, in: E.
Kovács (ed.), Katholische Aufklärung und Josephinismus, Vídeň
1979, s. 333.
Maass, Josephinismus, 1,21-22.
Wangerman, c.d., s.334.
Josef Richter, Bildergalerie katholischer Misbrauche, Frankfurt u.
Leipzig 1784-5.
Hans Hollerweger, Die Reform des Gottesdienstes zur Zeit des
Josephinismus in Österreich, Řezno 1976, 40.
H. v. Voltelini, Die natiurrechtlichen Lehren......
G.Holzknecht, Ursprung und Herkunft der Reformideen Kaiser Josephs
II. auf Kirchlichem Gebiete. Forschungen zur inneren Geschichte
Österreichs, ed. A. Dopsch, 11. sešit, Innsbruck 1914.
Paul von Mitrofanov, Joseph II., sv. II, s. 673
Blažej Ráček, Církevní dějiny v přehledu a obrazech,
Praha 1940, s. 539.
Marian Banaszak, Historia kosciola katolickiego 3*. Czasy nowozytne
1758-1914, Varšava 1991, s. 17.
Jozef Špirko, Cirkevné dejiny II., Turčianský sv. Martin 1943,
s. 290.
Helene Bitter, Kirchenreformen Joseph II. im Spiegel der
Broschürenliteratur seiner Zeit, Dizertační práce, Vídeň.
Hildegard Winkler, Die Reformen Josephs II. im Urteil der
Broschüren. Ein Beitrag zur Nichtperiodischen Publizistik des 18.
Jahrhunderts, Dizertační práce, Vídeň, 1970.
K rakouské literatuře viz Johanna Schmid, Die Wandel des
Bildes Josephs II. in der österreichischen Historiographie von den
Zeitgenossen bis zum Ende der Monarchie, Dizertační práce, Vídeň,
1972.
Radoslav Kusej, Josef II. und die äussere Kirchenverfassung
Innerösterreichs. Bistum-, Pfarr- und Klosterregulierung. Ein
Beitra zur Geschichte des österreichischen Staatskirchenrechts.
Kircherechtliche Abhandlungen, ed. U.Stutz, Heft 49./50., Stuttgart
1908, s. 6n.
Týž, s. 328.
R. Hitmair, Der josefinische Klostersturm im Land ob der Enns,
Freiburg 1907, s,.39.
K.Hron, Der Habsburgische „Los-von-Rom" -Kaiser. Eine Studie
über die antiösterreichischen Tendenzen des ultramontanen
Klerikalismus, Vídeň 1901, s. 9.
Týž, s. 130.
J. Walter, Kaiser Josef II. der Volksfreund auf dem Throne, České
Budějovice 1907
H.Schlitter, Die Reise des Papstes Pius VI. nach Wien und sein
Aufehnthalt daselbst, Vídeň 1892. H.Schlitter, Pius VI. und Josef
II. von der Rückkehr des Papstes nach Rom bis zum Abschlusse des
Konkordats. Ein Beitrag zur Geschichte der Beziehungen Josephs zur
römischen Kurie. Fontes rerum austriacarum II, 47, Vídeň 1894.
Schlitter, Die Reise des Papstes, s. 69.
H. Schlitter, Die Regierung Josefs II. in den österreichischen
Niederlanden, Vídeň 1900, s. 16.
Paul von Mitrofanov, Joseph II. Seine politische und kulturelle
Tätigkeit, Vídeň-Lipsko 1910, Úvod.
Mitrofanov, Joseph II., s. 346.
Poslední komentáře