Velké křesťanské svátky (Velikonoční Triduum,
Nanebevstoupení Páně, Letnice, Zjevení Páně) vznikaly
v prvních staletích na Východě. Vánoce jsou výjimkou.
Pravděpodobně vznikly v raných desetiletích svobody církve
v první polovině 4. století v Římě. Nejstarší záznam
máme v Filokalově Chronografu z r. 354, kde je na dvou
místech uveden 25. prosinec jako narození Ježíše Krista. Část
Chronografu, ve které je jedna ze zmínek, pochází asi z r.
330.
Římané slavili
tento den jako svátek „Solis invicti" - slunce nepřemoženého
- tj. jako připomínku slunovratu. Bůh Hélios se opět ujímá
vlády - přijíždí na triumfálním voze. Křesťané nazvali
svátek toho dne „Natalis invicti" - narození nepřemoženého.
Tato adaptace nebyla násilná - bible mluví o světlu
spravedlnosti (Mal 4, 2), světlu světa (J 8, 12), Cyprián
o pravém slunci, Ambrož o našem novém slunci.
Na stropě mauzolea Juliů pod sv. Petrem byla nalezena
mozaika s obrazem Krista, který jede jako Helios na triumfálním
voze, snad z pol. 3. stol. O tom, zda je to první
doklad slavení Vánoc, můžeme jen spekulovat. Naproti tomu je
pravděpodobné, že smyslem Vánoc nebylo zatlačení bujných
římských Saturnálií, jak se dříve uvádělo. Ty začínaly 17.
a končily již 23. prosince.
Ve 4. stol. byla
v Římě na Vánoce slavena pouze jedna liturgie, a to ve dne
(dnešní třetí). Místem slavení se stala pravidelně basilika
sv. Petra. Basilika byla budována Konstantinem částečně na místě
cirku, kde zahynula řada křesťanů, částečně na místě
pohřebiště. Byla dokončena v období 319-322. Neměla
vlastní klérus a byla využívána zřejmě převážně pro
světské oslavy zemřelých pohřbených v basilice a v
okolí ve výroční den jejich smrti. Poloha na kopci mimo městské
hradby ji zřejmě předurčila pro novou slavnost. Přítomnost
baptistérií je jedním ze svědectví, že se jednalo o slavnost
křestní, když už velikonoční termín křtu pro množství
zájemců nedostačoval. (Proč byla baptistéria pravděpodobně dvě
lze jen spekulovat: Kapacitní důvody? Rozdělení křtěnců podle
pohlaví?) Křest jako zrození v Kristu je v homilii Lva
Velikého přednesené na tomto místě (v pol 5. stol.) dáván do
souvislosti s Kristovým narozením. (V tom lze vidět další
doklad pro křestní charakter Vánoc.) Evangelijním textem pro tuto
liturgii byl a dodnes je prolog Janova evangelia (J 1, 1-18).
Slavení tří
vánočních liturgií bývá interpretováno jako pokus přiblížit
význam Vánoc velikonočnímu Triduu. K rozšíření počtu
liturgií došlo postupně. Jako druhá se objevuje noční slavnost
v basilice P. Marie. Tato basilika byla postavena na pahorku
Eskvilinu v sousedství (světské) basiliky přeměněné
v 5. stol. na kostel sv. Ondřeje. Podle legendy napadl v noci
ze 4. na 5. srpna 358 na Eskvilinu sníh a císař Liberius osobně
načrtl ve sněhu půdorys basiliky. Po Efeském koncilu v r.
431, kde Maria dostala titul Bohorodička, byla basilika přestavěna
biskupem Sixtem III. na jeden z nejdůležitějších chrámů města.
(Označení S. Maria Maggiore - P. Maria Větší je středověké,
vzniklo v době, kdy bylo v Římě Marii dedikováno více
chrámů.) Sixtova basilika již měla baptisterium a brzy převzala
úlohu jakýchsi „římských jesliček" analogicky k basilice
narození Páně v Betlémě.
Až jako poslední,
v 6. stol., se objevuje slavnost za svítání (dnešní druhá).
Slavnost se konala u sv. Anastasie na Palatinu, která
sloužila v té době jako kaple císařského paláce (i když
hlavní sídlo císaře bylo v té době již dávno
v Konstantinopoli). Důvody pro zavedení třetí slavnosti byly
zřejmě politické. V Konstantinopoli se 25. 12. slavil svátek
jedné z prvních světic Východu sv. Anastasie a slušelo se,
aby římský biskup tento den na „císařské půdě" předsedal
liturgii. Ostatně i v Jeruzalémě, který sloužil za vzor všem
městům, se v noci z Betléma odebral průvod do Anastase
- rotundy postavené nad Ježíšovým hrobem.
Ve středověku pak
bylo nejpůvodnější římské „vánoční" místo (sv. Petr),
kvůli velké vzdálenosti nahrazeno dalším shromážděním u S.
Maria Maggiore.
Nejstarší
vánoční perikopa (J 1, 1-18)
Na
počátku bylo Slovo / a to Slovo bylo u Boha / a to Slovo bylo Bůh.
/ To bylo na počátku u Boha.
Všechno
povstalo skrze něj / a bez něj nepovstalo nic, co je. / V něm byl
život a ten život byl světlem lidí. / A to světlo svítí
ve tmě, a tma je nepohltila.
Od
Boha byl poslán člověk jménem Jan. Přišel kvůli svědectví,
svědčit o tom Světle, aby všichni uvěřili skrze něj. On nebyl
to Světlo, ale přišel, aby o Světle vydal svědectví.
Tento
byl to pravé Světlo osvěcující každého člověka
přicházejícího na svět:
Byl
na světě / a svět povstal skrze něj, / ale svět ho nepoznal. /
Přišel do svého vlastního, / ale jeho vlastní ho nepřijali.
Ale
těm, kteří ho přijali, / dal právo být Božími dětmi - /
všem těm, kdo věří v jeho jméno. / Takoví nejsou narozeni
z krve, / ani z vůle těla, ani z vůle muže, / ale z Boha.
To
Slovo se stalo tělem / a přišlo žít mezi nás. / Spatřili jsme
jeho slávu, / slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, / plný
milosti a pravdy.
Jan
o něm vydával svědectví a volal: "Toto je ten, o němž jsem
řekl: Ten, který přichází za mnou, je přede mnou, neboť byl
dříve než já."
Z
jeho plnosti jsme všichni přijali, / a sice milost za milost. /
Zákon byl vydán skrze Mojžíše, / milost a pravda však přišla
skrze Ježíše Krista. / Boha nikdy nikdo neviděl; / jednorozený
Syn, který je v Otcově náručí, / ten jej vylíčil.
Překlad
Nové bible Kralické - zdroj: http://www.nbk.cz/index2.html
Poslední komentáře