V tomto
příspěvku si dovoluji představit jiný pohled na církevní
restituce, pohled, který se od praktikujícího katolíka a člena
modlitební skupinky asi neočekává. Z hlediska náboženství,
Bible (ale ne z hlediska světského práva), vidím několik
problémů. Řešení problematiky z hlediska světského práva
nebude na soudu rozhodující. Musíme si uvědomit, že církev
v celé své historii se plně neřídila Ježíšovou katechezí
a lze také říct Biblí, uvážíme-li, že platí Ježíšův
výrok: „Nepomine čárka ze Staré
smlouvy". Se Starou smlouvou souvisí
např. nařízení o Milostivém létu (Lv 25,8-17),
nebo varování z Dt 28 (stručně řečeno: „Budeš-li
dodržovat, budeš se mít dobře. Nebudeš-li dodržovat, budeš se
mít špatně"). Bylo vyhodnoceno, kolik majetku získala církev
díky „nadstandardním" vztahům k mocným tohoto světa?
Bohatství v minulosti církvi vždy škodilo, a protože nikdy
nebylo provedené důsledné metanoia,
změna smýšlení, neprospěje ji to ani nyní. Snaha restituovat
zpět majetek trvá už 20 let. Klademe si otázku typu: „Co když
Bůh není tomu nakloněn?". Pokud byl Bůh s církevní praxi
dříve spokojen, proč dopustil, že byl církvi majetek odňat. I
takové otázky bychom si měli klást. Problematika zpětných
vazeb, bez které se např. přírodní vědy neobejdou, je asi pro
teology a pastýře církve zcela cizí.
Pozorujeme,
jak ekonomické reformy tvrdě dopadají na chudé, nemocné apod. a
naši pastýři v zájmu církevních restitucí v podstatě
mlčí. Ale to zavání pokrytectvím a víme, že za to je běda.
Vzpomeňme si, že 15. května 1891 vydal papež Lev XIII. dlouho
očekávanou první sociální encykliku Rerum novarum, jíž církev
zaujala oficiální stanovisko k sociální otázce, a to bylo
několik let po vydání Kapitálu Karla Marxe. Nebylo
snad neřešení sociálních problémů příčinou revolucí a
nástupu komunistické ideologie? Bylo snad křesťanství v Rusku
za carismu v pořádku? Asi jsme se nepoučili. Nikde
jsem neviděl a neslyšel varování ve směru k boháčům, že
spíše projde velbloud uchem jehly, nežli se boháč dostane do
Božího království.
Kde
máme hledat řešení a vzít si příklad? No přece u Ježíše.
Proč se neptáme Ježíše, co by dělal na našem místě? Bydleli
snad Ježíš a jeho učedníci v honosných palácích a měli
zvláštní oblečení? Při poctivém čtení Bible odpověď snadno
najdeme. Jsem přesvědčen, že všichni naši pastýři čtou
Bibli. Co je (a nejen je) asi napadne, když čtou následující
texty: „Nečiním-li skutky svého
Otce, nevěřte mi" (J 10, 37-38), „Nemějte
tedy starosti. Neříkejte: ‚Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si
oblečeme?‘ Všechny ty věci vyhledávají pohané, ale váš
nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete. Hledejte nejprve
Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude
přidáno. Nemějte starost o zítřek; zítřek bude mít své
vlastní starosti. Den má dost svého trápení." (Mt
6, 31-34), „Amen, amen, říkám
vám: Kdo věří ve mne, bude dělat skutky, které dělám já. A
bude dělat ještě větší skutky, neboť odcházím k Otci. O
cokoli poprosíte v mém jménu, to udělám, aby byl Otec oslaven v
Synu. Když mě budete o něco prosit v mém jménu, já to udělám.
Jestliže mě milujete, zachovávejte má přikázání."
(J 14, 12-15), „Amen, amen
říkám vám, že o cokoli byste poprosili Otce v mém jménu,
to vám dá. Až dosud jste v mém jménu o nic neprosili.
Proste a přijměte, aby vaše radost byla úplná"
(J 16, 23-24), „Kdybyste měli víru a
nepochybovali byste, nejen to s tím fíkovníkem se stane, ale
kdybyste řekli hoře: ´Zvedni se a hoď se do moře´, stane se. A
všechno, zač byste prosili v modlitbě, ve víře, dostanete"
(Mt 21,21), „Ti,
kdo uvěří, pak budou provázet tato znamení: v mém jménu
budou vymítat démony, ." (Mk 16,
17-20), „Kdybyste měli víru jako
hořčičné zrnko," odpověděl Pán, „řekli byste této
moruši: ‚Vykořeň se a přesaď se do moře!‘ a poslechla by
vás (L 17,6), „Amen,
říkám vám, budete-li mít víru jako zrnko hořčice, řeknete
téhle hoře: ‚Přejdi odsud tam, a ona přejde a nic pro vás
nebude nemožné" (Mt 17, 20-21),
„Když jim známost Boha nebyla dost
dobrá, Bůh je vydal jejich zvrácené mysli, aby dělali, co není
správné. Jsou prolezlí nepravostí, podlostí, chamtivostí a
záští; jsou plní závisti, vraždychtivosti, svárlivosti, lsti a
zlomyslnosti; štváči a pomlouvači ..." (Ř 1,
28-32), „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil
Pánův kalich nehodným způsobem, takový se proviní proti Pánově
tělu a krvi. Ať každý sám sebe prověří, než bude jíst z
toho chleba a pít z toho kalichu. Kdo totiž jí a pije, aniž by si
uvědomoval, že jde o Pánovo tělo,
takový jí a pije své vlastní odsouzení. To proto je mezi vámi
tolik slabých a nemocných, a mnozí dokonce umírají. Kdybychom se
ovšem soudili sami, nebyli bychom souzeni" (1 K 11,
27-31), „Protože
nepojali lásku k pravdě, aby mohli být spaseni a proto na ně
Bůh pošle mocné působení bludu ..." (2 Te
2). Nebo jsme až natolik oslepli, že nám smysl
těch textů uniká? Mně z toho vychází, že Ježíš by nám
dnes řekl asi toto: „Pokolení zvrhlé a nevěřící. Co jste to
udělali s mojí katechezi? Nejdříve se obraťte a udělejte
pokání. Pak proste a bude vám dáno. Neřekl jsem snad, abyste
nejprve hledali Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše
vám bude přidáno?"
Komentáře
Není tak dávno doba, kdy
Není tak dávno doba, kdy jsem uvažovala jako pan Pavol. Dokonce jsem své názory napsala i svému biskupovi. Jeho odpověď byla prostá: poraďte mi, z čeho zaplatím katechety a kněze a všechny církevní zaměstnance. Tehdy jsem si uvědomila, že odpovědnost za svěřené duše i majetek, leží právě na jejich hlavách a je dobře, že se snaží vše zodpovědně vyřešit. Opovážlivé spoléhaní na Boha je také hřích. Nejdřív musí zajistit ty, kteří jsou na nich závislí, aby pak mohli hlásat Slovo a utvrzovat své bratry ve víře. Naším i jejich úkolem je především Ježíšovo slovo: Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen. Kdo však neuvěří, bude odsouzen. Toto je prioritou katolické církve i biskupů, když své poslání budeme plnit, zajisté přijde i sociální spravedlnost, jako dar od Boha, ne jako výsledek našeho snažení.
V čem je problém?
Milá sestro, jsem rád, že někdo poslal k mému příspěvku komentář. Byl bych ještě radši, kdyby byl Tvuj příspěvek podepsán. Pokud si pořádně přečteš můj příspěvek, tak uvidíš, že hlavní problém spočívá v tom, že nedodržujeme Ježíšovu katechezi a Ježíšovy sliby z evangelia jakoby neexistovaly. Pokud Ježíšovy sliby zaměníme za opovážlivé spoléhání se na Boha, tak je to tzv. zabité. Pavol
Milý Pavle, myslela jsem,
Milý Pavle, myslela jsem, že mé jméno je dostatečně čitelné v prvním řádku. Je pravda, že je to určeno jen pro ostrý zrak. Chápu, že máme velké mezery v dodržování Ježíšovy katecheze. Jeho sliby se jistě naplní,pokud budeme dělat to, co je nejdůležitější. A sice -dle mého- přát druhým spásu. Pravdou je, že to si často dostatečně nepřejí ani samotní biskupové. Jestli jim k tomu dopomůže majetek, pak to bude v pořádku, osobně v to moc nevěřím, proto se modlím za jejich prozření.
Petra Bézová.
Nemějte starosti
"Nemějte tedy starosti. Neříkejte: ‚Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si oblečeme?‘ Všechny ty věci vyhledávají pohané, ale váš nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete. Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude přidáno. Nemějte starost o zítřek; zítřek bude mít své vlastní starosti. Den má dost svého trápení."
Mám dojem, že tento citát z Matoušova evangelia je velmi provokativní - v dnešní době, která je zaměřena velmi výkonově. Ale je to nadčasové a až provokující slovo pro dnešního křesťana... :)