Úvod
O účinnosti křesťanské misie v současném evropském kulturním prostoru si nelze dělat žádné iluze. Na rozdíl od jiných částí světa nemají na evropském kontinentě a zejména v naší zemi žádný velký vliv evangelikální a charismatická hnutí, která se zdají být téměř ve všech ostatních částech světa (Africe, Asii i Severní a Jižní Americe) těmi nejdynamičtějšími projevy soudobého křesťanství. Očekávání významné duchovní změny v naší společnosti, které v první polovině 90-tých let v naší zemi sdílelo mnoho křesťanů nejen z evangelikálních církví, nebylo naplněno1. Ukazuje se, že společnost přesycená mnoha různými nabídkami zejména obchodního rázu přičemž se dá hovořit i o trhu s duchovními nabídkami2, je jen těžko oslovitelná křesťanskou zvěstí. Účelem této práce není zkoumat, proč tomu tak je. Přesto se vnucuje otázka, je-li zklamání, frustrace a rezignace některých křesťanů jedinou možnou reakcí na svrchu naznačenou situaci. Není spíš také problémem sama představa o nutně expanzivním šířením křesťanského evangelia? Tato představa se jevila a mnohdy ještě jeví jako samý základ křesťanské evangelizace3 a zdá se být naprosto biblicky podloženou (srv. Mt 28,18-20). Tentýž autor také analyzuje krizi misie a krizi západní církve, kterou tato expanzivní představa takřka zákonitého šíření křesťanského evangelia způsobila.
V této práci se pokusím zodpovědět otázku, zda je toto pochopení průběhu a dopadu křesťanské misie opravdu jediným možným. Nepůjde však prvotně o úvahy ze systematické a praktické teologie. Pokusím se hledat jiné pohledy na misijní poslání církve v samotném základu křesťanské víry - Novém zákoně a to specificky v okruhu janovských spisů, zejména v Janově evangeliu.
Při zběžném pohledu do Janova evangelia ale i dalších spisů janovského okruhu i nepoučený čtenář zjistí, že se setkává s poněkud jiným směrem myšlení, než najdeme u synoptiků nebo v pavlovských spisech. Proto jsem přesvědčen, že alternativy k obecně rozšířenému chápání křesťanské misie a jejich důsledků bude dobré hledat právě tam.
1. Janovo evangelium - okolnosti vzniku
s přihlédnutím k důležitosti pro formulaci misijního
poslání.
Mezi biblisty dnes panuje široká
shoda, že Janovo evangelium vzniklo v okruhu anonymních
pisatelů,
někdy nazývaný jako janovská škola
zřejmě v posledním desetiletí 1. stol. n.l. možná
v oblasti jižně od Damašku.
Odkazy evangelia k „učedníku jehož Ježíš miloval"
jsou zřejmě odkazem k zakladatelské postavě janovské školy,
která podle všeho měla vztah k okruhu Ježíšových
učedníků. Osobou tohoto učedníka je evangelium historicky
zakořeněno v apoštolské době. Od lyonského biskupa
Ireneje (žil v letech přibližně 130 - 200) je tento učedník
ztotožňován s postavou Jana, syna Zebedeova. Naproti tomu ale
stojí jiné tradice rané církve, které hovoří o mučednické
smrti Jana Zebedeovce.
Za současného stavu je těžké potvrdit nebo vyloučit
autorský podíl apoštola Jana na evangeliu a proto
existují i badatelé, kteří nadále přímé autorství
apoštola Jana důrazně hájí.
Vzhledem k těmto nejasnostem budu užívat ve své práci
k identifikaci autora tradičního jména Jan i při
vědomí, že zřejmě nejde o autorský podpis v dnešní
slova smyslu.
Komentátoři Janova evangelia
i ostatních janovských spisů si všímají zvláštních rysů
těchto děl. Na tomto místě jistě není prostor zabývat
se všemi specifiky Janova evangelia a dalších janovských
spisů, kterým je věnováno mnoho odborných studií. Povšimnu si
zejména těch, která by mohly mít nějaký vztah k tématu
misie.
Na prvním místě bych se dotkl
zájmu Jana o tzv. „vysokou christologii". Na samém
počátku spisu je provedeno odvážné ztotožnění Ježíše
s preexistujícím Božím Slovem (srv. J 1,1). Také velmi
silné prohlášení: „Kdo vidí mne, vidí Otce" (J 17,9),
stejně jako řada dalších míst, kde janovský Ježíš proklamuje
svoji blízkost a dalo by se snad říct i totožnost
s Otcem (například formulace typu „já jsem", které mají
zřejmě vztah k sebeoznačení Boha z Ex 3,14 nebo
situace z J 10,32-33) jsou toho dostatečným dokladem.
Další teologickou zvláštností,
která navazuje na vysoké pojetí christologie je snaha
vyrovnat se s významným směrem antického náboženského
myšlení, který bývá označován jako gnóze. Určité snahy
vyhnout se v christologii doketizmu, který byl součástí
gnostických představ, lze vysledovat zejména v 1. Janově
listu.
Dalším významnou okolností danou
spíše obtížnými společenskými podmínkami je poměrně ostrý
rozchod s židovstvím, které se v evangeliu
projevuje označováním Ježíšových nepřátel jako Židů.
Židovství se zřejmě po zničení druhého chrámu
(zřejmě až v letech 80-90 n.l.) začíná uzavírat
stále více do sebe a stavět se proti heterodoxním
skupinám, jako byli křesťané (Moleney, 17). To se odráží
v obavách křesťanů z vyloučení ze synagogy
a z pronásledování (např. J 9,22 nebo 16,2).
Také křesťanství začíná ostře budovat svou identitu - viz.
výrok janovského Ježíše v J 8,44.
Nejde však o projev srovnatelný s moderním rasově
a politicky založeným antisemitismem. I křesťanská
strana sporu je zřejmě z velké části stále židovského
původu, takže označení Židé je zde spíš teologickou zkratkou,
kterou se, z dnešního hlediska ne příliš šťastně, snaží
postihnout ty, kteří odmítali Ježíše jako Mesiáše.
Janovské obce žijí pravděpodobně
také v určitém napětí i s okolní pohanskou
společností. Podporou pro tuto domněnku, kromě určitých náznaků
historických - například známých dopisů Plinia mladšího
císaři Trajánovi (ovšem pocházející ze severnější
oblasti římského impéria než se nacházel Damašek
a okolí), lze hledat ve zvláštním dvojznačném užívání
slova „svět" v Janově evangeliu. Řecké ko,smoj má
universálnější význam než je v češtině v první
řadě vnímaný odkaz k nás obklopujícím hmotným
skutečnostem. Může tak být označován převládající
společenský řád i obyvatelé světa.
Svět (i když Bohem milovaný - viz. snad nejznámější verš
Janova evangelia J 3,16) je vnímán jako potencionálně
nepřátelský. Janovský Ježíš připravuje své učedníky
na nepřátelství světa (např. J 7,7; J 15,18-19; J 16,20).
Také zaslíbený Duch je pro tento svět nepřijatelný (srv. J
14,17) a ďábel je nazýván vládcem tohoto světa (srv. J
16,11).
Z těchto okolností vzniku Janova
evangelia lze usuzovat, že janovské křesťanské obce žily
v poměrně ostrém tlaku působeném jak stále pronikajícím
cizorodým učením, tak odmítavými postoji ba i nepřátelstvím
většinové společnosti tvořené jak pohany tak i těch Židů,
kteří nepřijali mesiášské přesvědčení křesťanů a zůstali
u „tradic otců" . Na nějakou veřejnou misijní
kampaň podobnou Pavlovu působení v synagógách nebo veřejném
přednáškovém sále (srv. Sk 19,9) v takovém prostředí
zřejmě nebylo pomyšlení. To však neznamená, že by
křesťané z janovského okruhu zcela na misii rezignovali
a tím se vlastně zpronevěřili nejzákladnějšímu
poslání církve. Pokusím se ukázat na konkrétních
příbězích a situacích vybraných z Janova evangelia,
že i tento spis má svoji zvláštní teologii misie.
Konečně samo evangelium se v tzv. prvním závěru (J
20,30-31) prohlašuje především za misijní dokument:
„Ještě mnoho jiných znamení
učinil Ježíš před očima učedníků, a ta nejsou zapsána
v této knize. Tato však zapsána jsou, abyste věřili,
že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce
měli život v jeho jménu."
2. Paradigmatické příběhy a situace
se vztahem k misii
2.1. Misie jako setkání a svědectví
V této kapitole se pokusím
v jednotlivých příbězích obsažených v evangeliu
hledat základní rysy Janovy teologie misie. Prvním dobrým
příkladem nám může být rozhovor se samařskou ženou v J
4, na který ve verších 31-38 navazuje tzv. misionářská
řeč, která mluví obecněji o misijním poslání Ježíše
a jeho učedníků.
Stěžejním tématem Ježíšova
rozhovoru ze Samařankou je zřejmě jak dosáhnout naplněného
života. Ježíš přichází k této ženě, náležející
k opovrhované národnostní skupině s nabídkou vody,
která je „pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému" (J
4,14). Ježíš zároveň prorockým způsobem odhaluje její osobní
potřebu a zároveň těžkou životní ránu. Svoji žízeň
po plném a šťastném životě se žena pokoušela
marně uhasit a její volba prostředků (zřejmě hledání
„toho pravého") ji přineslo víc bolesti než štěstí - srv.
J 4,16-19.
Teprve po těchto dvou krocích,
které se hluboce dotýkají života samařské ženy, přechází
Ježíš k tomu, aby ji ukázal cestu k řešení. Nejprve
zodpoví otázku ženy na závažné téma židovsko-samařského
sporu, zda je správné uctívat Boha jen na hoře Sion nebo
na hoře Gerizím. Ale Ježíš má pro ženu ještě víc než
odpověď na těžké a konfliktní náboženské otázky.
On ukazuje ženě svoji hlubokou znalost o jejím životě
a proto ji může zjevit sám sebe jako slíbeného Mesiáše,
ale možná ještě víc než Mesiáše - viz janovské „já
jsem" (J 4,26).
Toto setkání ženy s někým,
kdo ji hluboce zná a tím prokazuje svoje úzké společenství
s Bohem, který zná srdce každého člověka - srv. např. Ž
139,2-3: „Víš o mně, ať
sedím nebo vstanu... všechny moje cesty jsou ti známy..." je
v centru celého rozhovoru a má dalekosáhlé důsledky.
Žena vydává svědectví o Ježíši ve své domovské
vesnici a řada jejích spoluobčanů se přichází
přesvědčit. Osobnost i slova Ježíše je zasáhnou a sami
se stávají věřícími. Jejich víra ale není odvozenou,
takříkajíc z druhé ruky, ale podobně jako samařská žena
nakonec vyznávají, že sami učinili osobní zkušenost: viz.
J 4,42: „Oné ženě pak říkali: Teď už věříme ne
proto, cos nám o něm řekla; sami jsme ho slyšeli..."
Na rozhovoru se ženou ale
i na zkušenosti Samařanů se ukazuje důležitost
osobního přístupu při předávání víry, který se zdá
být pro Jana něčím charakteristickým.
Tento osobní přístup při předávání
víry se táhne celým evangeliem. Na počátku tak Ježíš
získává svoje první učedníky (srv. J 1,40-51) ale
i po Vzkříšení má první setkání se Vzkříšeným
osobní charakter a podobně jako v případě rozhovoru
se Samařankou se stává jeho účastníkem žena -
Marie Magdaléna. Obdobně jako Samařanka se stává také
hlasatelkou tentokrát už vzkříšeného Ježíše a tím, jak
říká starý bonmot, „apoštolkou apoštolů".
Osobní setkání v Janově podání
ale nemá jen psychologický rozměr vzájemného porozumění, nebo
porozumění skrytým věcem skrze prorocký dar. Další významný
rozměr naznačuje už J 4,39, který označuje ženu - Samařanku
jako svědčící o Ježíši.
Zdůrazněnípojmu svědectví a jeho
upřednostnění před ostatními termíny pro veřejné vyjádření
křesťanské pravdy v janovských spisech si povšiml Michael
Green, autor rozsáhlého pojednání „Evangelizace v rané
církvi", který spolu s E.G. Selwynem považuje martyrio
za srdce křesťanského poselství.
Obecně užívané slovo martyrio souvisí s řeckým významem
„svědek". To je termín, který má původně profánní
a právní význam a označuje někoho, kdo má určité
poznání z první ruky, a proto je jeho svědectví
hodnověrné.
Nejde tedy v první řadě o odkaz k mučednictví
a utrpení, jak je dnes internacionalizovaná podoba slova
martyr i v češtině coby ekvivalent mučedníka
nejčastěji chápána. Nová náplň tohoto pojmu, které je posunem
k jeho ztotožnění s pojmem mučednictví, je dána
příběhem Nového Zákona a pak i životní zkušeností
rané církve.
Právě janovské spisy používají
termín svědek v zvláštním slova smyslu. Podle Zj 1,5 a 3,14
je svědkem nazýván sám Ježíš.
Je svědkem ve smyslu martyrem, mučedníkem, protože je
„prvorozeným z mrtvých" a „svou krví nás zprostil
hříchů." (Zj 1,5). Je ale také svědkem v původním
existenciálním i právním slova smyslu - viz. Jan 18,37: „Já
jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět,
abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší
můj hlas." Pravda, které je Ježíš svědkem, je zřejmě pravda
o Bohu, pravda Božího zjevení, jak se naznačuje v J
3,11. Celý Ježíšův život, jeho mluvení i konání jsou
svědectvím o Bohu, ale i Otec vydává svědectví
Ježíši: srv. J 8,18 a J 14,11. Ježíš sám je také
ztělesněním a ručitelem této pravdy - srv. Jan 14,6. Jan
staví i další postavy svého evangelia do role svědků.
Jan Křtitel vydává svědectví o Ježíši - srv. J 1,7.
Učedníci jsou Ježíšovými svědky - srv. J 15,27. Konečně
i křesťané z okruhu janovských obcí i svým
mučednictvím a smrtí vydávají svědectví o svém
Mistru (srv. Zj 2,13) a jdou tak po cestě, kterou šel On
sám.
Z tohoto přehledu je zřejmé,
že osobní a vztahový přístup k Bohu i lidem,
kterým se vyznačuje Janovo evangelium, je hluboce založen
až v krajním osobním nasazením, pro které Jan užívá
termínu svědectví. Svědectví není v Janově pojetí jen
vyprávění nějaké zbožné historky nebo zkušenosti, ale něco,
za čím svědek stojí až na smrt a ručí
i svým vlastním životem. Spojení pojmu svědectví s pojmem
pravdy, jak je nalézáme v J 18,37, je pak zárukou,
že se křesťanské poselství nerozplyne v obecném
filosoficko-náboženském mluvení o potřebě lásky
a soucitu, ale že zůstane spojeno neoddělitelně
s osobou Ježíše Krista a jeho pravdivém svědectvím
o Otci.
Zvěst o Ježíši Kristu se podle
Janova pohledu na Ježíšovu pozemskou pouť, předává celým
životní směřováním a to i tehdy, když ji není
z nějakých důvodů možné nějak slovně vyjadřovat
a proklamovat. Jestliže svědectví také znamená něco,
za čím stojím celým svým životem a co mám z první
ruky, pak jde opět o prvek, který posiluje osobní přístup
k šíření křesťanského poselství od úst k ústům
jako bylo svědectví samařské ženy jejím krajanům. Je zřejmé,
že hodnověrným svědkem může být jen ten, jehož život
a skutky jsou dobře známy a ne nějaký anonymní hlas.
Jsem však přesvědčen, že by
bylo jednostranné zůstat u tohoto individualistického pojetí
křesťanské misie, poněvadž ani to by neodráželo celý pohled
na misii v Janově evangeliu. Proto se budu v další
kapitole zabývat tím, jakou důležitost ve věci mise
připisuje Jan společenství církve.
2.2. Misie jako poslání k lásce a život v lásce -
Jan 13; 15,1-17 a 17
Vyprávění o tom, jak Ježíš
umývá nohy učedníkům je komentátory charakterizováno jako
počátek tzv. „Knihy slávy" která tvoří vrchol evangelia.
Umývání nohou je zřejmě Janovou verzí Poslední večeře.
Jan se ovšem soustředí zcela jiným směrem než synoptici.
V centru Janova zájmu není ustanovení Večeře Páně, ale
Ježíšovo zvláštní jednání předcházející večeři. Mytím
nohou se Ježíš snižuje na úroveň služebníka -
otroka, což vyvolá nepochopení učedníků, zejména prudkou
odmítavou reakci Petra (srv. J 13:6). Ježíš pak tuto událost
vysvětluje. Činí odkaz na svoje blížící se utrpení,
které bude mít očišťující význam, pro ty, kdo ho ve víře
přijímají (v.8). Od verše 13 se však odvíjí další
výklad, který se při povrchním a izolovaném čtení
může jevit jako moralizující napomenutí k vzájemné
službě. Tento úsudek by však byl zcela nedostatečný. Ježíš
se k tomuto tématu vrací po rozhovoru s Jidášem.
Ve verších 34-35 učedníkům dává přikázání lásky,
které navazuje na to, co Ježíš udělal při mytí nohou
(v.15b).
Toto přikázání je zaměřeno primárně dovnitř obce věřících.
Nemá však být pouhým samoúčelným vytvářením pěkné
atmosféry. Láska mezi učedníky se má stát něčím
typickým pro Kristovy následovníky a znamením k víře
pro okolí (v.35). Jan tak opět svým způsobem ukazuje na misijní
potenciál života křesťanské obce.
Znovu se Ježíš vrací
k přikázání lásky v 15:12-17, která má charakter
oběti za druhé (15:13). Taková láska má proto moc dávat
se a zahrnovat druhé a tak se šířit:„Ne vy
jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem
vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo;"
(Jan 15,16a)
Stejný charakter obou textů (J
13,1-14.34-35 a J 15,12-17) dokonce vede některé vykladače
k domněnce, že J 15,12-17 je relekturou scény mytí
nohou.
Oba texty potvrzují, že z hlavního příkazu lásky
plyne i misijní povaha společenství církve.
Dávající a zahrnující rozměr
lásky podle Janova evangelia má za důsledek vysoké hodnocení
života křesťanského společenství v jednotě. Pro Jana tato
jednota není něco samoúčelného a má jasný cíl a jde
v ní o víc než jenom o názorovou a věroučnou
shodu. Verše J 17,20 a 21 hovoří jasně:
„Neprosím však jen za ně, ale
i za ty, kteří skrze jejich slovo ve mne uvěří;
aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já
v tobě, aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil,
že jsi mě poslal."
Jednota křesťanů, jejímž
předobrazem je společenství mezi Otcem a Synem, má proto
alespoň implicitně trojiční základ. Pro Jana je podobně jako
předchozí důrazy na vztah lásky i nástrojem: „aby
svět uvěřil". Stejně se tato prosba formuluje i ve verši
23: „... aby byli uvedeni v dokonalost jednoty a svět
aby poznal, že ty jsi mě poslal a zamiloval sis je tak
jako mne." Je velkou škodou křesťanské víry, že tento
misijní nástroj mnoho nevyužívá. Nejde jen o vnějškově
viditelnou nejednotu mezi církvemi, se kterou se potýká
ekumenické hnutí. Ani jednotlivá společenství mnoha církví
nemohou o sobě říci, že jsou s to vytvořit
skutečná společenství života, která skrze víru působící
lásku jsou schopna bourat bariery generační, majetkové, rasové
a mnohé další, aby se tak stala znamením světu. Přitom
universalismus evangelia založený na odpouštějící
a obnovující lásce je nedílnou součástí Janova podání.
Právě už zmiňovaný paradigmatický rozhovor ze Samařankou
se velice vymyká z toho, co by bylo možno očekávat
od židovského učitele, za jakého byl Ježíš za své
pozemské pouti zřejmě považován. Ježíš tu hovoří o samotě
s ženou, což je z hlediska tehdejšího pojetí vztahů
mezi mužem a ženou zejména v konzervativních židovských
kruzích farizejského směru téměř skandální.
Také etnické určení ženy - Samařanka - je opět z hlediska
náboženského a nacionálního napětí mezi Samařany a Židy
té doby něčím pohoršlivým. Samařané byli Židy považováni
obecně za nejopovrženíhodnější lidské pokolení (srv. Sir
50,25-26). U kořenu této animozity zřejmě stála náboženská
a následně i politická roztržka mezi poexilní židovskou
komunitou navrátilců do země otců a těmi, kdo zůstali
i v době exilu v zemi a smísili
se s přistěhovalci (srv. Ezd 4,3). Jan podobně jako
Lukáš (srv. L 17,36) ukazuje jak nový život skrze evangelium boří
náboženské a národnostní přehrady.
Jan ve svém ocenění
společenství víry tu snad jistým způsobem navazuje na pojetí
SZ, které pokud bylo vůbec ochotno uvažovat o sdílení víry
s jinými národy, předpokládá jejich příchod na společné
místo uctívání na hoře Sionu (srv. např. Iz 2,2-4; Iz
19,23; a Mich 4,1-2). V Janovi však nejde už o žádné
privilegované svaté místo, i ústřední úloha Božího lidu
je na rozdíl od SZ potlačena. Božím cílem je vytvořit
univerzální společenství těch, kdo ho budou ctít v „duchu
a pravdě" (J 4,23), protože jeho Syn je Spasitelem světa (J
4,42) a ne jen Izraele nebo církve. V takovém
společenství lidé mohou nacházet Boha (srv. J 13,35). Místem
prodchnutým Boží přítomností a bázní přestává být
místo zvláštního Božího zjevení (srv. Gn 28,16) nebo Jeruzalém
se svatou horou Sión (srv. Ž 48,2-7), ale stává se jím
společenství lidí spojených poutem víry.
Jan tak podle mého náhledů tvoří
určitou protiváhu, proti odstředivému pojetí misie synoptiků,
zejména Matouše se známým příkazem „jděte"
z Mt 28,19.
2.3. Misie jako královské poslání - J 20,19-23
V rozhovorech po Vzkříšení
se zdá být nejvýraznější téma poslání v tzv.
janovských Letnicích v J 20,19-23, kde ve verši 21
spojuje Ježíš svoje poslání od Otce s posláním
učedníků odpouštět hříchy a zadržovat hříchy. Tento
text působil a působí komentátorům řadu obtíží. Zdá
se být v napětí s Lukášovým podáním Letnic,
zejména pokud vznášíme silnější nárok na historicitu
novozákonních textů. Tento možná zdánlivý rozpor nemá přímý
vztah k pojednávané otázce misie, proto se jím nebudu
dále zabývat.
Důležitější pro pojednávanou
otázku je různé chápání pověření učedníků. Může být
dokonce i něčím, co vede přímo i ke konfesnímu
rozdělení mezi křesťany. Pokud jsou shromáždění učedníci
chápáni jen jako nejužší skupina z apoštolského okruhu
dvanácti, pak toto porozumění implikuje založení zvláštního
úřadu a svátosti odpuštění hříchů samotným Ježíšem.
Toto porozumění posiluje důraz na hierarchické pojetí
církve, apoštolskou posloupnost a význam svátostí, což
zůstává zakotveno v charakteru tradičních církví západní
i východní provenience.
Naproti tomu lze upozornit
na skutečnost, že učedníci zde nejsou jmenováni a není
uveden ani jejich počet.
Také Janovo evangelium jako celek nepřipisuje žádnou zvláštní
důležitost úřadům.
Petrův „primát" - „pas mé beránky" zde není dán
nějakým zvláštním povoláním ale odpovědí lásky na výzvy
Vzkříšeného Pána (srv. J 21,15-22). Hlavní autoritou janovských
obcí byl zřejmě učedník „jehož Ježíš miloval", který si
zřejmě dokonce přál zůstat v anonymitě.
Nelze tedy s určitostí tvrdit,
že se scéna popisovaná v J 20,19-23 týká jen
nějakého předem omezeného okruhu vybraných učedníků.
I římsko-katolický komentátor Porsch si zde všímá
kontextu s Mt 18,18, kde je pověření odpouštět hříchy
svěřeno celé obci věřících a nejde tu o nějaký
speciální úřad a ustanovení s ním spojené svátosti,
ale o součást universálního poslání církve, které
vychází od Otce, je vloženo na Syna a konečně
svěřeno Synem učedníkům.
Obtíže působí i samotná formulace pověření: "Přijměte
Ducha svatého. Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny; komu
je zadržíte, tomu jsou zadrženy." (J 20,22b-23 - B 21).
Zejména formulace „zadržíte"
(hříchy) vzbuzuje v dnešním čtenáři určité rozpaky.
Dokonce se zdá být v rozporu s universální
Ježíšovou nabídkou „vody živé" (J 4,10). Ale už v úvodu
evangelia se Ježíš nevyhýbá tomu, že i přesto,
že přišel svět zachránit (J 3,16), způsobí jeho poselství
nevyhnutelné rozdělení mezi těmi, kdo ho přijmou a těmi,
kdo ho nepřijmou (srv. J 3,17-20). Při pověření učedníků tedy
nechce opominout smutnou skutečnost, že bez přijetí
poselství evangelia není žádné odpuštění hříchů a člověk
zůstává duchovně mrtvým (srv. 1J 5,12).
V souladu s celkovým
vyzněním evangelia, které je pozváním k životu ve světle
a v rodině Božích dětí (srv. J 1,1-13), nejde ale
slova pověření chápat tak, že učedníci budou nějak
rozhodovat komu bude nebo nebude odpuštění hříchů uděleno.
Spíš jde o zdůraznění závažnosti jejich úlohy - v jistém
slova smyslu nastupují na Ježíšovo místo (srv. paralely Mt
16,19 a 18,18). Proto jejich hlásání bude mít obdobné
důsledky pro ty, kdo jejich poselství přijmou i pro ty, kdo
je nepřijmou. V pozadí může být i starší tradice
ze Starého zákona, kde královským služebníkům je svěřena
stejná pravomoc soudit jako jejich pánu (srv. Iz 22,22).
Jiní autoři odkazují při vysvětlení termínu „svázat -
rozvázat" (tak Mt) nebo odpustit - zadržet (tak Jan) k autoritě
rabínských škol, které opíraly o Dt 30,11-14 svoje pověření
autoritativně pro celý Izrael vykládat a tlumočit Boží
Zákon.
V pozadí je opět myšlenka zvláštního pověření, které
z pověřeného nebo pověřených dělá zplnomocněné Boží
vyslance.
Úhrnem se tedy dá povědět,
že pověření v J 20,19-23 je zřejmě jiným způsobem
vyjádřené pověření k zvěstování evangelia,
které má učedníky utvrdit a posílit v přesvědčení,
že misijní poslání není jen jejich věcí, ale je nanejvýš
důležitým královským poselstvím se všemi z toho
plynoucími důsledky.
3. Janova christologie a misie
Pro pojednávané téma misie považuji
za podstatné také jedno ze stěžejních Janových
teologických témat a tím je téma christologické. Zde
se dostávají ke slovu Janem formulované náběhy
k „vysoké christologii". Některé charakteristiky Janova
pojetí christologie, jako je třeba ztotožnění Ježíše
s preexistujícím Božím slovem a odkaz k Božímu
jménu z Ex 3,14 hned v úvodu evangelia, jsem zmínil
v kapitole 2, která se zabývala vznikem a základními
rysy Janova evangelia. Zde si povšimnu jak je christologické téma
propojeno s tématem misie. Vyjdu z textu, který je dle
Pospíšila
základem pro inkarnační christologii: „A Slovo se stalo
tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu,
slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti
a pravdy." (Jan 1,14).
Jan zde užívá pro tělo řecké
slovo sarx, které v NZ označuje lidskou existenci v jejím
pomíjivém a křehkém tělesném aspektu. V Pavlových
listech má pak tento termín dokonce záporný etický obsah, kterým
se vyjadřuje lidský sklon k soběstřednosti a tudíž
i ke zlu (srv. např. Ga 5,17). To činí Janovo prohlášení
na první přečtení těžko pochopitelný, ba přímo
paradoxním.
Současný římskokatolický teolog C.
V. Pospíšil se odkazuje na polemiku Origena s pohanským
filosofem Celsem, který považuje myšlenku na vtělení
věčného, krásného a dobrého Boha za hloupost, protože
nikdo by přece dobrovolně neopustil skvělé postavení a nevyměnil
ho za nízké a ubohé.
Celsus ale přehlíží a není zřejmě vůbec schopen pochopit
ve své vázanosti na platónské emanační schéma
tajemství Boží lásky, jak je zdůrazňuje J 3,16 a J
15,13. Nezasloužená Boží láska k celému stvoření je tím
prvním základním pohybem od Otce k světu. Zájem
o slabé, staré, nemocné a jinak potřebné, který
se stal samozřejmou široce sdílenou hodnotou i mimo
okruh křesťanské víry, má nepochybně jeden z mohutných,
i když třeba polozapomenutých zdrojů v sestupující
Boží lásce.
Nejde ale jen o diakonii jako
službu potřebným. Sestupující láska je jedním ze základních
motivů křesťanské misie vůbec - srv. Jan 15,12-17.
Christologie je důležitá také pro
pověření a zmocnění k misijnímu poslání. Janův zájem o
vysokou christologii je zřejmě motivován snahou vyjádřit
skutečnost, že Ježíš je nejdokonalejším vyjádřením toho,
kdo je Otec. V této souvislosti uveďme příklad z rozhovoru s
učedníky ve 14. kapitole Janova evangelia. Na žádost učedníka
Filipa: "Pane, ukaž nám Otce, a víc nepotřebujeme!"
(v.8), Ježíš odpovídá: "Tak dlouho jsem s vámi, Filipe, a
ty mě neznáš? Kdo vidí mne, vidí Otce. Jak tedy můžeš říkat:
Ukaž nám Otce?". Tomu předchází Ježíšova odpověď Tomášovi
na otázku po správně cestě, po které by učedníci měli jít:
"Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci
než skrze mne." (v.6).
V celkovém kontextu Janova evangelia
nemají tyto výroky nějaký polemický význam např. proti
vyznavačům jiných náboženství, jak jich bývá podle mého
soudu, někdy nepřiměřeně užíváno, ale jsou ujištěním
pro učedníky, že tento Ježíš je skutečně nejplnějším
vyjádřením nebeského Otce a jeho plnomocným vyslancem. Odtud i
oprávnění, které svěřuje podle Jana 20,19-23 Ježíš svým
učedníkům. Bez toho, aby Ježíš nebyl v jistém slova smyslu
také Tím, kdo o sobě jediný může plně říct „Já jsem"
by bylo jakékoliv pověření k misii vlastně bez dostatečného
oprávnění - viz. závěr kapitoly 3.3.. Z pohledu janovské
christologie je křesťanská misie rozhodně víc, než jeden z
pokusů šířit nějaké nábožensko-etické poselství. Z tohoto
úhlu pohledu jde o nesení a sdílení života, který má nebeský
Otec, na svět přichází v Synu a je nejvlastnějším určením
pro nás.
4. Duch a misie u Jana
Dalším Janovým tématem, které
souvisí s tématem misie, jsou evangelijní řeči o Duchu
svatém. Vzhledem k tomu, že Janovo evangelium na rozdíl
od synoptických evangelií věnuje zvýšenou pozornost Duchu
svatému, bývá nazýváno pneumatologickým evangeliem.
Pro náš účel není jistě nutné vyčerpat bohatství pohledů
na Ducha svatého, které Janovo evangelium přináší. Omezím
se na tři témata, podle mého soudu související
s misijním posláním.
4.1.Duch předchází a provází učedníky - J 15,26-27
Oddíl popisuje činnost Ducha svatého
jako toho, kdo vydává svědectví o Ježíši. Svědectví
Ducha je dáno do úzké spojitosti se svědectvím
učedníků. Jak už bylo zřejmé z rozhovoru mezi Ježíšem
a samařskou ženou (J 4), je pojem svědectví v evangeliu
někdy posunutý z polohy právní do polohy osobního
setkání, jak je tomu ostatně i v předchozím rozhovoru
s Nikodémem (J 3). Jakého druhu je ale svědectví Ducha
svatého?
Indický letniční teolog Ivan
Satyavrata vidí svědectví Ducha v tom, že určitým
způsobem předchází učedníky a vytváří uvnitř
náboženských a myšlenkových systémů i jednotlivých
lidských srdcí určité předpoklady, na které může navázat
zvěstování Krista. Satyavratovi je známé indické duchovní
dědictví, a proto poukazuje například na hinduistický
koncept božstva Prajapati, které přináší kosmickou oběť
za hříchy, a na bohatství duchovní poezie z okruhu
hnutí bhakti - „oddaných", která vyjadřuje osobní vztah
k božstvu.
Také je přesvědčen, že je to právě Duch, který vede lidi
k hlubší touze po Bohu.
Duch svatý však může být
i průvodcem samotných učedníků a dosvědčovat jim
pravdu o Kristu v protivenstvích a úzkostech, aby
obstáli a byli sami svědky.
4.2. Duch pravdy - 16,8-11
Tento oddíl zdůrazňuje právní
aspekt svědectví Přímluvce - Ducha svatého, které je viděno
ve třech rovinách.
Samo užití slova „přímluvce" také odkazuje k soudní
praxi obhájce:
- Přímluvce usvědčí svět
ze hříchu. Tento hřích není jen morálním pokleskem,
ale jde o postoj uzavřenosti a nevěry vůči Kristu
a jeho poselství
- Přímluvce usvědčí falešnou
spravedlnost tohoto světa,
která se nesnaží porozumět Ježíši, jenž skutečně
přišel a odchází k Otci.
- Přímluvce odhalí lživost
vítězství Božího odpůrce, protože Kristova smrt je překonána
vzkříšením.
Duch svatý - Přímluvce je tak
garantem obsahu křesťanského poselství, který spočívá
v neoddělitelném propojením s životní cestou Ježíše
Nazaretského.
4.3. Duch zmocňuje učedníky - J 20,22
Pověření učedníků nést
evangelium odpuštění hříchů by bylo nemyslitelné bez skutečné
duchovní moci, která jediná může dodat hodnověrnost jejich
slovu. Proto Jan co nejúžeji spojuje pověření nést evangelium
s přijetím daru Ducha svatého. Napětí mezi Lukášovým
veřejným zmocněním Duchem o Letnicích a Janovo
propojení Velikonoc s darem Ducha jistě může činit a činí
čtenářům i vykladačům problémy. Vnitřní smysl událostí
je ale stejný. Jako byl člověk oživen dle Gen 2,7 Božím duchem,
tak Ježíšovým darem Ducha se člověk stává novým
stvořením, které může zprostředkovat nový život.
5. Trojice u Jana a misie
V této kapitole bych se chtěl pokusit
ukázat, že i tak poměrně abstraktní teologické téma, jako je
učení o Trojici, má možné souvislosti s janovským chápání
misijního poslání. Učení o Trojici je mnoha dnešními křesťany
opomíjeno. Někteří mají dokonce za to, že jde o jakousi
nadbytečnou metafyzickou konstrukci, bez které by se křesťanská
víra klidně obešla.
Přestože použití termínů klasické metafyziky (ousia a
hypostasis nebo substantia a substientia) nemusí být jediným
způsobem vyjádření trojičního tajemství,
nelze učení o Trojici opomenout, protože zřetelně souvisí s
naší účastí na božském životě (srv. J 17,21).
Proto bych chtěl pokusit se ukázat na
to, že trojiční učení není jen pozdější komplikovanou
filosofickou reflexí, ale souvisí se zápasem rané církve o
splnění jejího poslání.
Janovský Ježíš mluví zřetelně
na mnoha místech o svém poslání od Otce, což je
vyjádřeno slovesy pempó a apostelló. Pempó může, kromě
obecného významu „poslat" nebo „pověřit" také vyjadřovat
důraz na osobu vysílajícího - srv. J 5,37.
Apostelló je ještě silnější vyjádření, které v sobě
zahrnuje i pověření a zmocnění - viz. J 5,38.
Toto poslání je založeno v lásce Otce k Synu (srv. J
3,35, J 5,20, J 10,17)
Boží láska se ale neomezuje jen
na Syna, ale má překypující a zahrnující ráz. Bůh
také miluje svět a proto posílá Syna. Účelem Synovy mise
(„apoštolství") je záchrana světa (srv. J 3,17), ne Boží
soud. Proto je Janovo evangelium evangeliem - dobrou zprávou - a ne
jen teologickým spisem, který by se chtěl třeba vyrovnat
se zmatky v christologii, které soužily ranou církev
ještě několik století.
Toto poslání ale nekončí u Syna.
Motiv poslání se objevuje i ve vztahu Ježíše
k učedníkům a zvlášť silně vystupuje na povrch
v tzv. řečech na rozloučenou (J 13-17)
a v rozhovorech po Vzkříšení. Příkladem může
být poslání učedníků, aby jednali jako jejich Mistr (J 13,16 -
scéna mytí nohou), kde se jako na jediném místě
v evangeliu objevuje termín „apoštol" - posel, i když
v naprosto jiném kontextu, než je tomu třeba v knize
Skutků.
Zde nejde o nějaké ustanovení do funkce apoštola -
hlasatele a vůdce ale o poslání ke svědectví
v láskyplném a obětavém jednání. Poslání učedníků
s ohledem na budoucnost se pak potvrzuje ve verši
20.
Dále se motiv poslání učedníků
objevuje v tzv. velekněžské modlitbě v J 17, kde
dochází k jasnému propojení s posláním Syna od Otce
(srv. J 17,18-23).
Misie je v Janově evangeliu tedy
viděna jako celistvý pohyb, který zapojuje všechny tři Osoby
Svaté Trojice. Začíná u Otce, který posílá Syna
a pokračuje v Duchu, který předchází, provází
a zmocňuje učedníky a obhajuje Kristovu věc před
světem (srv. J 15,26).
6. Výrazné rysy Janovy teologie misie
Janovská teologie misie by se snad
dala shrnout do následujících bodů:
- Janovi záleží na tom, aby
ukázal souvislost mezi láskou Otce ke ztracenému světu,
posláním Syna, svědectvím Ducha a posláním učedníků.
Trojice viděná ne slovníkem metafyzických definicí ale skrze
vztahy je počátkem i cílem celého poslání. Jan tak
ukazuje, že misie je víc než jen předáváním nějakého
učení, propagací myšlenek nebo dokonce šířením ideologie.
Misie je v tomto kontextu předáváním života, který pramení
z Otce skrze Syna a dává život světu - srv. J 5,21
a zejména J 6,48-57, kde se sám Ježíš označuje
za chléb života.
- Jan vidí toto „předávání
života" jako úkol celé církve a nesnaží se zdůraznit
nijak zvlášť úlohu těch zvlášť obdarovaných a nebo
pověřených. Pokud Jan zdůrazňuje nějaké prvenství, pak je to
prvenství v lásce - viz. postava „učedníka, jehož Ježíš
miloval" nebo trojí otázka Petrovi v J 21.
Dalo by se snad říct,
že Janovská teologie misie je personálního - vztahového
rázu a jejím základem je sdílení života v lásce.
Tento život je často nazván životem věčným, přičemž nejde
zřejmě jen o nějakou metafyzickou kategorii ve smyslu
posmrtného života. Individuální eschatologie je u Jana plně
spojena se vzkříšením z mrtvých - srv. Jan 11,1-45
(příběh o vzkříšení Lazara). Věčným životem Jan míní
něco, co má podíl na Božím bytí a jen proto to také
může být nazýváno věčným. Proto se slovo život v J
5,26; 1J 1,2 a 1J 5,20 stává dokonce jedním z metaforických
označení Krista i Boha samotného.
- Dalším Janovým důrazem spojeným
s misijním posláním jsou skutky lásky. To je, jak jsme mohli
vidět v kap. 4, zakořeněno v inkarnačním charakteru
Vtělení, což je významný rys Janovy christologie.
Láska pro janovského Ježíše je
jistě víc než nějaký oblažující pocit. Jak už jsem dříve
zmínil, jediné užití slova „apoštol - posel", které
se objevuje v Janově evangeliu, je spojené s Ježíšovou
službou lásky učedníkům při umývání nohou. Nejde jistě
o nějakou isolovanou scénu. Ježíšova smrt je vyložena jako
oběť za jako učedníky, které nazývá přáteli (srv. J
15,13). Tito Ježíšovi přátelé jsou posláni, aby jednali jako
on (srv. J 13,14-16).
Toto pojetí by mohlo svádět
k pochopení, že je možné vnímat misijní poslání
církve jen jako službu lásky a pomoci potřebným. Tomu však
brání dvě zásadní skutečnosti. Pod pojmy lásky a služby
druhým se podle vzoru Kristova skrývá až krajní
oddanost. V tomto ohledu stojí za pozornost vztah mezi
příkazem v Jan 15,13-14: „Nikdo nemá větší lásku než
ten, kdo položí život za své přátele. Vy jste moji
přátelé, činíte-li, co vám přikazuji." a slovem
z 1J 3,16: „Podle toho jsme poznali, co je láska, že on
za nás položil život. A tak i my jsme povinni
položit život za své bratry."
Takové radikální pojetí lásky je
vzdáleno obecnému pojetí dobročinné lásky, která dává spíše
z přebytku, než aby se takto nasazovala. Ježíši
a potažmo Janovi jde o daleko více než o mnohdy
anonymní dobročinnost.
Druhým vymezením je, že ve shodě
s ostatními evangelisty Jan předpokládá jasný obsah
misijního poselství, kterým je pravda o Bohu a Kristu
(znovu srv. J 16,8-11 a J 18,37) a také shodně
zejména s Matoušem považuje misijní poselství za královské
poselství, jehož přijetí nebo nepřijetí má své velice závažné
důsledky (J 20,19-23).
- Posledním charakteristickým rysem
Janova pojetí misie je, že se nejedná jen o nějakou
individualistickou záležitost osamělých putujících kazatelů
šířících Dobrou zvěst. V kontextu ukotvení misijního
poslání v životě a láskyplném příklonu Trojice
k tomuto světu se jeví jako přirozený důraz
na svědectví, které vydává svým životem, vzájemnou
věrností a obětavostí celé společenství učedníků:
„Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci,
budete-li mít lásku jedni k druhým." (Jan 13,35)
Konečně se zmíním o misijní
metodě, pokud je vůbec v souvislosti s misijním posláním
náležité užívat takového technického termínu. Zdá se,
že Janovo evangelium preferuje osobní svědectví před
veřejnými kázáními. Jde o svědectví od úst k ústům
jako v příběhu o samařské ženě v J 4. Jde ale
i o svědectví, které je stvrzeno životem, dokonce
i jeho obětí, jak naznačuje centrální událost evangelia -
Ježíšova smrt a vzkříšení. V dalších rozměrech
může jít i o svědectví ve skutcích obětavé
lásky, svědectví o Božím odpuštění i o svědectví
bytí v společenství, kde jsou mocí Boží lásky zrušeny
nebo alespoň relativizovány různé mezilidské bariery.
7. Závěry: Přínos pro teologii
misie vyplývající z Janova evangelia k současným
pojetím teologie misie
7.1. Stručné představení současných
pojetí misie
Současná teologická pojetí misie
v našem kulturním prostoru lze rozčlenit do tří
hlavních skupin. První z nich je pojetí římsko-katolické,
druhé pojetí liberálního protestantismu a třetím pojetím
je pojetí evangelikální. Nejprve se pokusím krátce
představit jednotlivá pojetí misie a pak je uvést
do souvislosti s Janovým pojetím.
Římsko-katolické pojetí teologie
misie vnímá jako nedílnou součást teologie misie hlásání
apoštolského kérygmatu a zakládání místních církví.
Toto pojetí silně vnímá důležitost církve a úřadu
(magisteria) a misijní poslání vidí jako odpovědnost
církevní hierarchie.
Je zde důraz na apoštolskou posloupnost, která je zárukou
kontinuity předávaného poselství, v čemž je hojně
odkazováno na rané církevní autority (Klement Římský,
Irenej z Lyonu. Tertulián) ale i na novější
papežské a koncilní dokumenty.
Silnou stránkou tohoto pojetí je, že si nedokáže představit
evangelizaci a život z víry bez církve. Misii nevidí
jen jako předání nějakého myšlenkového poselství, ale
v souladu s výše uvedenými autory, jako „plantatio
ecclesiae" - sázení církve. Otázkou je ale silný důraz
na instituční charakter církve. Církev se zdá být
vnímána jako určitý ručitel pravdy, což může ústit
do prohlášení, která se mi jeví jako nedostatečně
podložená novozákonním poselstvím. Příkladem může být tato
definice obrácení od J. Dolisty: „Konverze hříšníka
ve spravedlivého člověka způsobuje morální transformaci
díky přijetí církevní nauky."
Ztotožnění církevní nauky
se samotným evangeliem se zdá být příliš odvážným
krokem. Evangelium by jistě mělo být základem nauky církve,
přesto se však ve světle NZ nezdá být pro svůj původ
zcela totožné s naukou církve. V jistém slova smyslu
se zdá být evangelium dokonce „nad církví", poněvadž
nebylo přijato od lidí - srv. Pavlova apoštolská obhajoba
v Ga 1 zejména ve v. 12.
Druhým významným pojetím misie je
pojetí liberálního protestantismu, které se objevuje
v prostředí Světové rady církví. Tato významná
ekumenická organizace sdružující velké protestantské církve,
většinu církví ortodoxních a mnoho menších nezávislých
církví se snaží rozvíjet velice široké pojetí misie. Už
na čtvrtém Valném shromáždění SRC v Uppsale v roce
1968 byly prosazeny dokumenty, které vnímaly misii jako práci
na humanizaci světa, přičemž pravou mírou lidství zůstává
Ježíš Kristus.
S tím souvisí angažovanost SRC v různých otázkách
politických a hospodářských a od Valného
shromáždění ve Vancouveru v roce 1983 i v otázkách
ochrany životního prostředí.
Také v oblasti teologické se v SRC prosazuje
maximální otevřenost a snaha vidět Boží působení
i prostřednictvím jiných náboženství a myšlenkových
směrů. Výrazným příkladem tohoto směřování byl referát
korejské presbyteriánské teoložky Chung Hyung Kyung na Valném
shromáždění SRC v Canbeře v roce 1991, kde se Chung
Hyung Kyung pokusila propojit své korejské duchovní tradice
a křesťanskou víru, což vyvolalo ostré reakce ze strany
evangelikálně orientovaných protestantů i ortodoxních.
Nad pojetím SRC se tak vznáší víceméně oprávněná
otázka, zda není takovým pojetím vyprazdňována jak jedinečnost
křesťanského evangelia, tak smazáván transcendentní rozměr
křesťanského poselství ve prospěch vnitrosvětského
aktivismu, často i dost politicky jednostranného, když
například na Valném shromáždění v roce 2006
v brazilském Porto Alegre bylo zdůrazňováno utrpení
palestinského lidu v důsledku okupační politiky státu
Izrael ale ani slovem nebyl zmíněn terorismus ze strany
Palestinců.
Posledním významným pojetím misie
v našem kulturním prostoru je pojetí evagelikální, které
vyjádřili zejména celosvětové konference evangelikálního hnutí
v roce 1974 v švýcarském Lausanne a v roce
1989 v Manile. Dokument zvaný Lausannský závazek obhajuje
jedinečnost Krista a tak se vymezuje proti synkretickým
tendencím ekumény v rámci SRC. Také ve věci
evangelizace zdůrazňuje nezbytnost osobního přijetí smírčí
oběti Kristovy.
Konference v Manile už přihlíží i k některým
společenským důsledkům evangelizace a zdůrazňuje, že jde
o dobrou zprávu pro chudé.
Evangelikálnímu pojetí nelze upřít
snahu o věrnost biblickému podání. Na druhou stranu
důraz na osobní přijetí spásy může snadno umenšovat
význam společenství církve. S podceněním společenských
důsledků nesení evangelia se snaží evangelikální hnutí
vyrovnat, jak už bylo uvedeno, již od kongresu v
Manile. Právě nedávno zesnulý evangelikální teolog J.R.W. Stott
upozorňoval vždy, že janovské poslání učedníků ke službě
(srv. J 13) znamená ne jen nějakou čistě duchovní ale také
sociální aktivitu křesťanů.
Otevřenou otázkou v evangelikálním
pojetí zůstává, že jinak důležitý důraz na jedinečnost
Krista zřejmě vede k malé ochotě vnímat cokoliv, co by
upomínalo na Boží působení v jiných náboženstvích
a myšlenkových směrech. Přesto zřejmě alespoň v rámci
SRC došlo k určitému zmírnění mezi evangelikální stranou
a těmi, kdo jsou zaměřeni široce ekumenicky, protože i při
všem důrazu na jedinečnost a výjimečnost Krista
dochází k uvědomění, že zároveň nelze klást žádné
meze Božímu působení.
7.2. Diskuze
Mám zato, že pro všechna tato pojetí
je janovské pojetí misie přínosem a výzvou. Jak již bylo řečeno
římskokatolické pojetí má sice silný smysl pro význam církve
v rámci misijního poslání. Jan však na rozdíl od církve jako
instituce - ručitelky pravdy, jak může být někdy akcentován
význam církve v římskokatolickém pojetí, zdůrazňuje
důležitost vztahy propojeného společenství. Janovi je
společenství věřícím prubířským kamenem, zda je skutečně
přijata a žita pravda evangelia. Tak to například velice důrazně
připomíná známý oddíl z 1. Listu Janova 4,20-21:
„Řekne-li někdo: "Já miluji
Boha", a přitom nenávidí svého bratra, je lhář. Kdo
nemiluje svého bratra, kterého vidí, nemůže milovat Boha,
kterého nevidí. A tak máme od něho toto přikázání:
Kdo miluje Boha, ať miluje i svého bratra."
V tomto je janovské pojetí výzvou i
pro evangelikální a liberálně protestantské chápání misie,
které mají stálý sklon vnímat misii jako šíření biblicky
podložené ortodoxní nauky nebo programu společenských aktivit
ale, jak se leckdy zdá, bez dostatečného závazku ke společenství
církve. V evangelikálním prostředí zavedené pojmy jako
„osobní Spasitel" nebo „osobní spasení" pochází, jak se
zdá, spíš ze slovníku moderního individualismu, než z
biblického podání, kterým jinak evangelikální kruhy rády
argumentují. V biblickém slova smyslu Kristus není jen „mým
osobním Spasitelem" ale manželem, hlavou a spasitelem svého lidu
(srv. Ef 5,23).
Konečně je Janovo pojetí i zřetelnou
výzvou pro pojetí světové ekumeny prakticky řízené liberálními
protestanty. Jak výstižně na základě Janova evangelia píše
H.U. Reifler: „modelem misie je poslání Ježíše Krista Otcem
(srv. J 20,21); plnou moc k misii dává Duch svatý (srv. J
20,22) a obsahem mise je odpuštění hříchů (srv. J 20,23)".
Křesťanská misie tedy není jen nějaký podíl křesťanů na
celkovém polidštění světa, ale má svůj jasný zdroj, obsah a
cíl. Ve smyslu J 20,21 jde o královské poselství, které
není zejména pro své nositele jen pouhou alternativou mezi mnoha
ale něčím, co žádá krajní oddanost - „martyrio".
Janovo pojetí také podle mého soudu
nevede k nějakému apriornímu a polemickému odmítání
jakýchkoliv duchovních hodnot jiných náboženství, které je
mnohdy rysem konzervativních ortodoxních, římsko-katolických i
evangelikálních kruhů. Právě Janovu evangeliu je vlastní určitý
„spásný optimismus", když Ježíše identifikuje se světlem,
které osvětluje každého člověka přicházejícího na svět
(srv. J 1,9). Také misie učedníků by byla nemožná, kdyby ji
nepředcházela práce Ducha sv. s lidmi - viz. kap. 5.1.
Nechtěl bych však zůstat jen u
hodnocení převládajících pojetí misie, ale rád bych se
pokusil pojmenovat to, co se mně z Janova pojetí jeví jako
nepotřebnější pro naši dobu.
Jak už jsem naznačil v úvodu
své práce, chtěl jsem se pokusit v Janově evangeliu
hledat alternativy k dosavadním pojetí misie, které spoléhalo
zejména na veřejnou a někdy až ofenzivní
presentaci křesťanského evangelia, která ve společnosti
zahlcené slovy a nejrůznějšími duchovními nabídkami je
stále méně věrohodná. Janovo evangelium podle mého názoru může
nabídnout současnému pojetí misie tyto dva základní důrazy,
které spojuje přesvědčení, že důležitější než to, co
člověk říká, je to, čím doopravdy je.
Za prvé jde o důraz
na osobní a neanonymní svědectví. Evangelium užívá
termínu svědectví jak pro konání lidí (srv. J 4), konání
Ježíše samotného (srv. J 18,37), tak i pro
působení Ducha sv. (srv. J 15,8-11). Evangelium není nějaký
libovolně šiřitelný program ale něco, co má bytostně osobní
a vztahový charakter a projevuje se plněním
„přikázání" lásky. To je něco, co může mít zásadní
význam ve společnosti, ve které se vzdálenost
a odcizení mezi lidmi stále zvětšují. S tím souvisí
druhý důraz.
Pro Jana osobní neznamená v žádném
případě individualistický. Nejlepším svědectvím a testem
křesťanského společenství je opravdovost vztahů. To pak
dokazuje již zmíněný citát z 1. Listu Janova 4,20-21.
Splnění misijního poslání podle
janovského pojetí není možné bez živého společenství církve,
která není jen místem, kde je institučně a pomocí
příslušných úřadů zakotvena věrouka, ale především místem,
kde se ztělesňuje láska, která přichází od Otce
skrze Syna a Ducha svatého na svět.
Seznam literatury
Bosch, David, Jacobus, Dynamika
kresťanskej misie: dejiny a budúcnosť misijných modelov. 1. diel,
Novozmluvné modely misie, Praha : Středoevropské centrum misijních
studií, 2009.
Brown, Raymond Edward, Ježíš v
pohledu Nového zákona: úvod do christologie, Praha: Vyšehrad,
1998.
Carson, D. A., Úvod do Nového
zákona, Praha: Návrat domů, 2008.
Dolista Josef., Misijní úsilí
církve, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.
Fiorenza, Francis s., Galvin John P.,
Systematická teologie I, Římskokatolická perspektiva, Brno: CDK
a Vyšehrad, 1998.
Green, Michael, Evangelism in the early
Church, London: Hodder & Stoughton, 1970.
Limbeck, Meinrad, Evangelium sv.
Matouše, Kostelní Vydří: Karmelitánské
nakladatelství, 1996
Lyon, David, Ježíš v Disneylandu,
náboženství v postmoderní době, Praha: Mladá fronta, 2002
Moloney Francis J., Evangelium
podle Jana, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2009.
Nešpor, Zdeněk, Příliš slábi ve
víře: česká ne/religiozita v evropském kontextu,
Praha: Kalich, 2010.
Novotný, Adolf, Biblický slovník,
Praha: Kalich, 1992.
Porsch, Felix, Evangelium sv. Jana,
Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998.
Pospíšil, Ctirad, Václav, Ježíš
z Nazareta, Pán a Spasitel, Praha: Krystal OP, 2000
Reifler Hans, Ulrich, Kresťanská
misia na prelome tisícročí, Levice: Sdruženie Ježiš
pre každého, 1998
Ryšková Mireia, Doba Ježíše
Nazaretského, historicko-teologický úvod do Nového zákona,
Praha: Karolinum, 2008
Satyavrata Ivan, The Holy Spirit Lord
and Life-Giver, Nottingham: Inter Varsity Press, 2009
Zumstein Jean, Slovo v setmělém
světě, objevování Janova evangelia a jeho čtenářů,
Třebenice: Mlýn, 1995
Poslední komentáře