Ulric
Vernon Herford se narodil 16. listopadu roku 1866 v Coventry do
rodiny unitářského duchovního. Unitářskými pastory byli i jeho
strýc a starší bratr a my uvidíme, nakolik se oddal a zároveň
zpronevěřil otcovskému odkazu.
Nejprve
studoval na unitářské Owenově koleji v Manchesteru, pak se
přesunul na Manchesterskou kolej v Oxfordu, která zastupovala
širší linii svobodného křesťanství. Jeho netypická preference
se už tenkrát projevila vstupem do Domu svatého Štěpána, koleje
vyhrazené anglokatolíkům, liturgickému a sakramentálnímu křídlu
státní církve.
Od
té doby spojil nespojitelné vícekrát. Do Hymnáře z roku
1892 zahrnul unitářské i trinitářské zpěvy, zato v Bohoslužbě
Večeře Páně podle Svatého Serapiona, kterou složil roku
1915, volí kompromisnější christologickou formuli: „Skrze
Jednorozeného, Ježíše Krista v Duchu Svatém, skrze nějž
je Tvá čest a sláva..."
V
letech 1893-96 působil jako unitářský pastor maličké farnosti
v Norfolku, roku 1897 se vrátil do Oxfordu, kde kromě
akademické činnosti sloužil unitářskému sboru v Manchesterské
koleji.
Unitářství
jeho farníků nebylo tehdy o nic méně formální, než jeho. Mohl
s nimi tedy sdílet nejen svá dilemata, ale i pokusy o řešení.
Prví pokus na sebe nedal čekat: již roku 1897 se ujal kongregace
ve Sboru Boží lásky, cihlové budově u Magdalenina mostu na Percy
Street v tehdejší chudinské čtvrti. Spolu s muži,
kteří se starali o zahradu, vytvořil polomonastický Řád
křesťanské víry. S bratřími, jak jim přibývající
kongreganti napůl žertem říkali, pak usilovně bojoval proti
sociální i duchovní bídě ve svém okolí. Tak usilovně, že
nezbyly peníze na nic jiného a řád svou činnost nedokázal
zaplatit. Herforda nicméně idea polomnišského ekumenického
společenství, které by spojovalo unitáře i trinitáře,
protestanty i katolíky, Západ i Východ, nikdy neopustila, jak lze
vypozorovat z jeho projevu před shromážděním unitářských
učitelů nedělních škol v roce 1902. O Řádu hovoří jako
o „probuzení z netečnosti k uskutečňování Božího
povolání být zárodkem velké všeobjímající Církve
budoucnosti, která rozumí každé duchovní potřebě člověka, se
svátostmi milosti pro srdce a vůli a s kázáním pro
intelekt." Posluchače zve „do proudu velké společné víry"
a návratu k pravému křesťanství. Pro sbor okolo Řádu se
vžil název Liberální křesťanská církev a od roku 1900 vyšlo
několik čísel časopisu Křesťanský duchovní. Liturgie se stále
více a více blížila anglokatolickým standardům a její krása
působila vskutku ekumenicky, spojujíc unitáře i trinitáře
různých tradic.
V logice
tohoto pokusu následoval pokus další: opřít tuto estetickou i
ekumenickou snahu o solidní a historický křesťanský základ.
Pod
dojmem strašlivých masakrů Asyřanů v Kurdistánu vznikla
v Anglii podpůrná organizace a veřejnost se dozvěděla o
existenci tohoto národa i jeho církve, označované za
„nestoriánskou", dnes zvanou Asyrská církev Východu.
Zde
Ulric Herford pocítil závan autentického, čistého a takřka
neporušeného křesťanství. Nestoriánská theologie je samozřejmě
plně trojiční, ale důraz na Kristovo lidství musel polahodit
bývalému (bývalému?) unitáři, jakož i christologická
formulace z 5. století o „lidství jako tváři Božství a
Božství jako tváři lidství."
Když
se dozvěděl, že Církev Východu působí (pod názvem
„Syrsko-chaldejská" dodnes) též v Indii, britské
kolonii, obrátil se pochopitelně tam. Tamnímu metropolitovi Mar
Basiliovi odeslal svůj katechismus a doprovodil jej dopisem:
„Kdybyste se Vy nebo jiný biskup uvolil vypravit do Anglie, bylo
by nám ctí Vás přijmout. Rádi bychom, abyste udělil jednomu či
dvěma z nás biskupské svěcení v zájmu ustavení
církve v Anglii v jednotě s Církví nestoriánskou."
Mar
Basilius odpověděl přelaskavě: „S radostí udělím biskupské
svěcení oběma z vás, protože episkopát není mým
soukromým vlastnictvím. Nakolik jsem jej zdarma přijal od Svaté
Církve, natolik jsem povinen rozdílet jej mezi potřebné, vázán
toliko slovy Apoštola: Dávejte pozor na sebe i na celé stádo, ve
kterém si Vás Duch Svatý ustanovil za strážce, abyste byli
pastýři Boží Církve, kterou si Bůh získal krví vlastního
Syna (Sk 20,28)." Herfordově žádosti nevyhověl pouze v místě
konání, a tak se kandidát svěcení musel vydat do Indie.
Zde
byl 25. listopadu a 27. listopadu roku 1902 vysvěcen Mar Basiliem
v chrámu Panny Marie Sedmibolestné v Dindigalu na jáhna
a kněze, na biskupa pak v chrámu Zjevení Páně v Palithanamu
30. listopadu. Následně byl jmenován místním biskupem Mercie a
Middlesexu, nyní misijní diecéze Církve Východu, pod jménem Mar
Jacobus. Nová jurisdikce vešla časem ve známost jako Evangelická
katolická církev.
Neváhal
odeslat oficiální list svému formálnímu představenému,
patriarchovi seleukijsko-ktesifónskému Mar Šimunovi XIX (zavražděn
Turky roku 1917) s ujištěním o „uctivé loajalitě své i
anglických věřících pod jeho jurisdikcí."
Roku
1922 dva se sám Herford vyjádřil pro deník Guardian následovně:
„K
mé konsekraci došlo takto: naše křesťanské společenství
toužilo náležitým a řádným způsobem zakotvit v katolické
Církvi, ale bez násilí na našem svědomí. Pod původní Nikájské
krédo jsme se mohli směle podepsat. Mar Basilios, představitel
úctyhodné tradice antiochijské školy, nám byl schopen a ochoten
pomoci. Na základě žádosti našeho společenství, nikoli congé
dʼélire,
jsem se za ním
vypravil a byl řádně ordinován a konsekrován na základě
Nikájského kréda."
K osobnosti
svého konsekrátora se Ulric Herford, nyní Mar Jacobus, vyslovil
takto.
„Luis
Mariano Soares neboli Mar Basilios byl římskokatolickým
bohoslovcem bráhmanského původu ve městě Goa. Na kněze jej však
vysvětil Mar Julius Alvarez,
hlava nezávislých katolíků Ceylonu, a biskupské svěcení
obdržel v chaldejské církvi. Do svého čela jej vyvolili ti
křesťané v Maduře, kteří se vzepřeli tvrdé a tíživé
nadvládě jezuitské misie. Konsekroval jej Mar Abd-Tšu, jenž měl,
slovy zesnulého Mar Benjamina Šimuna, de iure patriarchy historické
Katolické církve Indie (východosyrské neboli syrsko-chaldejské),
plnou moc světit biskupy, svazovat a uvolňovat, a světit biskupy,
kněží a další duchovní, jak uzná za vhodné pro blaho Církve."
Ohledně
statutu Mar Basilia se zachoval syrsky a anglicky psaný dokument:
„23.
tammuzu roku 1899 křesťanského letopočtu jsme ve velkém chrámu
katedrálního města Tričuru za přítomnosti kněží, jáhnů a
křesťanského lidu a spolukonsekrátora, důstojného Mar Agostina,
biskupa tričurského, změnili jméno kněze Soarese a nazvali jej
Basiliem a pozdvihli jej do úřadu metropolity Indie, Ceylonu,
Mijápúru. Sokotry, Messiny atd. Dáno v cele naší metropolie
v Tričuru v Malabaru v Indii 24. dne měsíce tammuzu
L.P. 1899. Mar Abd-Tšu, z milosti Boží metropolita
malabarský."
Sám
Mar Abd-Tšu je zajímavou postavou, jejíž osudy do značné míry
odrážejí situaci indických křesťanů Svatého Tomáše (neboli
nasrani) pod nadvládou římskokatolických biskupů
latinského obřadu a na cestě zpod této nadvlády. Právě ta
vedla kněze Antony Thondanata na strastiplnou cestu roku 1862
z Indie do Mosulu, kde poprosil patriarchu uniatské
syrsko-chaldejské církve Mar Josefa Audo o vyslání biskupů
východního ritu do Indie. Josef Audo mu z obavy před
západními představenými nevyhověl, ale poslal jej za
„nestoriánským" patriarchou Mar Šimunem XVIII. Rubilem.
Thondanat se tedy vydal divokým Kurdistánem na sever od Mosulu do
patriaršího sídla v městečku Kudšanis. Tam, v katedrále
Mar Šallitha, vysvětil patriarcha kněze Anthonyho na biskupa a
udělil mu jméno Abdišu (Abd-Ťšu, Služebník Ježíšův).
Apoštolská
posloupnost tak od patriarchy Východu dospěla až k anglickému
unitáři Ulricu Vernonu Herfordovi. Věru nevyzpytatelné jsou cesty
Boží.
A
vskutku jsou: roku 1913 musela Evangelická katolická církev prodat
svůj sbor Boží Lásky i s farou a její biskup Mar Jacobus se
stal biskupem vagantním. Už roku 1903 alespoň soudně vymohl zápis
do volebních seznamů pod přízviskem „Mar Jacobus, biskup
Mercie."
Usadil
se jiným způsobem: v rozporu s praxí východní církve
se roku 1907 oženil. Jeho choť, Alice Matilda Skerrittová
(1854-1928), svobodomyslná anglikánka, pro jeho episkopát valného
porozumění neměla. Dostatečně je ale spojovalo sociální
cítění, boj za volební právo žen a proti (naštěstí již
nezákonné) dětské práci a členství v antivivisekční
společnosti. Chovali mnoho koček a v stárnoucím pánovi,
řítícím se na kole uličkami Oxfordu, by málokdo rozpoznal
„nestoriánského" biskupa.
Pokud
v něm Búrská válka poznala pacifistu, První světová v něm
zastihla pacifistu zuřivého. Stal se členem Protiodvodové komise
v Oxfordu, celoživotním členem Společnosti pro usmíření a
spolupracoval s kvakery (jeho ekumenická náruč obsáhla i
přátelství s hlavou britských starokatolíků Arnoldem
Harrisem Mathewem, obdiv ke katolické moderně, styky s anglikánským
benediktinským opatstvím v Pershore a dokonce i s jezuity,
navzdory zločinům, které napáchali na jeho milovaných Indech).
Po
manželčině smrti v roce 1928 se Herford poněkud stáhl
z duchovenského působení a věnoval se spíše psaní.
Roku
1931 uveřejnil „Katechismus evangelicko-katolické nauky pro
křesťany, kteří odmítají připustit jakékoliv skutečné
rozdělení Jediné velké Církve Ježíše Krista" sestávající
ze 173 otázek a odpovědí. Spolu se spisem „Euchologion,"
doplněnou a opravenou knihou modliteb a bohoslužeb, jde o jeho
hlavní písemný odkaz.
Poslední
rok života plně věnoval Společnosti pro usmíření, pro niž
přednášel v Manchesteru a ve Skotsku.
Na
věčnost se odebral v noci z pondělí 15. na úterý 16.
srpna roku 1938. Nekrolog v Oxford Mailu končí slovy: „Herford
byl v Oxfordu dobře znám a často vídán, jak se s vlající
kapucí řítí na biciklu."
Mar
Jacobus udělil biskupské svěcení W. S. McBeanu Knightovi roku
1925 a jmenoval jej biskupem Kentu. McBean Knight sám povznesl do
episkopátu roku 1931 Hedleyho Cowarda Bartletta. Oba muži však
předávali apoštolskou posloupnost bez uvážení a rozpustili
Herfordovo dědictví ve společnosti vagantů a avanturistů.
Dědictví muže, který
věřil, že pravda vyvstane spíše v kráse liturgie, než
v suchých traktátech a polemikách a že jasné barvy a
lahodná hudba utiší nejen spory mezi lidmi, ale i nepokoj srdce.
Zda měl pravdu, záleží jenom na nás. Každopádně: věčná
budiž paměť biskupu Jacobovi z Mercie.
Svolení koruny k volbě anglikánského biskupa.
Antonio Francisco Xavier Alvarez neboli Mar Julius (1836-1923).
Původně římskokatolický kněz. Dostal se do sporu s Římem
kvůli tomu, že papež zřizoval na území arcidiecéze Goa pod
britskou vládou apoštolské vikariáty s neportugalskými -
tedy Britům milejšími - biskupy, což stálo v rozporu s
prastarým právem portugalských panovníků na patronát nad
arcidiecézí. Nakonec přestoupil do Malankarské syrské církve,
kde se roku 1889 stal arcibiskupem Ceylonu, Goy a Indie (s výjimkou
Malabaru). Jeho malá obec používala latinský ritus a požívala
autonomního statutu. Dnes je plně integrovaná do struktury
malankarské církve jako diecéze Brahmavar.
Alvarez po přestupu od římských
katolíků mnoho vytrpěl. Byl bit, vězněn, smýkán v prádle
ulicemi, okrádán.
Mezi starokatolíky je nepopulární
kvůli konsekraci dobrodruha Josepha René Villateho. Jde vedle
Herforda o další případ pohybu apoštolské posloupnosti ve
směru Indie - Západ.
Co je ale pozoruhodnější: Alvarez
byl malankarský biskup (jakobité, západosyrská tradice,
„monofyzité") a jeho svěcenec Soares se stal biskupem
chaldejským (Asyřané, východosyrská tradice, „nestoriáni").
To jen dokazuje, že zdánlivě nesmiřitelné dichotomie v Indii
snadno ustupují kulturním, národnostním a sociálním zřetelům.
Poslední komentáře