Efekt
Streisandové
Říká se
tomu prý „efekt Streisandové": V roce 2003 kdosi na internetu
uveřejnil fotografii domu slavné herečky. Její advokáti mu
poslali žádost, aby fotografii okamžitě stáhl. V té době
snímek znali asi čtyři lidé, právníky Streisandové nepočítaje.
Když případ prosákl na veřejnost, začaly se dít věci. Každý
chtěl najednou vědět, jak Barbra bydlí. Během následujícího
měsíce si obrázek prohlédlo skoro půl milionu zvědavců a
snímek domu na pobřeží bude nejspíš kroužit po internetu až
do chvíle, kdy anděl posledního soudu definitivně vypne
elektřinu.
Cenzura
zvyšuje zvědavost. I tam, kde předmět zvědavosti vlastně
nestojí za to. Při vší úctě k odvaze zkombinovat v jednom
stavebním celku rustikální usedlost, snobský bazén a antický
chrám měli advokáti Barbry Streisandové pravdu: před tímto
druhem architektury by opravdu bylo lépe veřejnost chránit - u
mladého člověka takový pohled může úplně rozvrátit estetický
vývoj.
Jsou však i
případy, kdy efekt Streisandové pomůže dobré věci. Nedávno mě
potěšilo toto: Devítiletá Skotka Martha Payneová uveřejňovala
na svém internetovém deníku NeverSeconds fotografie produktů své
školní jídelny a popisovala jejich chuť, dietní vhodnost a počet
vlasů v nich obsažených. Když si věci všiml místní bulvár a
nevlídně okomentoval kvalitu školního stravování, úředníci z
okresu Martě zakázali fotky pořizovat. Tím záležitosti okamžitě
dodali celostátní význam, vytvořili si image pitomců s
diktátorskými sklony a zmnohonásobili počet návštěvníků
blogu. Zákaz vydržel dva dny, dokud horlivým úředníkům neumyl
hlavu místní poslanec. Martha smí publikovat dál; a co je
nejdůležitější, díky okresnímu zákazu během měsíce vybrala
sto tisíc liber na školní stravování chudých afrických dětí.
Ale jakýsi
efekt Streisandové působil dávno před vznikem internetu. Církevní
odsudky jsou prominentním příkladem. Někdy se týkaly věcí
stejně hloupých jako Barbřina vila. S hrdostí přesto můžeme
říci, že církev na Indexu zakázaných knih často propagovala
díla nesporných kvalit, ba texty zcela zásadní: Galileiho,
Rabelaise, Montaignea, Pascala a mnoho jiných. Bývalé Posvátné
officium, správce indexu, si tím sice rovněž vytvořilo image
pitomců s diktátorskými sklony, to však lze považovat za
přijatelnou cenu zaplacenou ve prospěch šíření nových
myšlenek.
Index byl po
koncilu zrušen, Posvátné officium přejmenováno. I dál však
církev vydává odsudky a kritiky. V tomto čísle Getseman píše
Martin Vaňáč o sporu mezi vatikánskými úřady a částí
řeholnic v USA. Jedním z aspektů je římská kritika sexuální
etiky Margaret
A. Farleyové. Vatikán je zneklidněn tím, jak profesorka Farleyová
odbývá masturbaci a homosexualitu; nebere však ohled na to, že
hlavní pozornost americká teoložka ve své knize věnuje
sexuálnímu násilí. Jsou sexuálně etické problémy, jež trápí
celibátníky za zdmi jejich kongregací, opravdu tím, co by v této
oblasti mělo trápit celou církev? Kdyby římská cenzura
profesorky Farleyové pomohla obrátit víc pozornosti na problémy
sexuálního násilí a sexuálního vykořisťování, byl by to
příznivý efekt. I za cenu image, který si někdo vytvoří.
Jsou
prázdniny, příští číslo Getseman vyjde až v září. Přeji
vám radostné léto.
Poslední komentáře