Vatikánská Kongregace
pro nauku víry vydala 18. dubna 2012 dokument s názvem Doctrinal
Assessment of the Leadership Conference of Women Religious,
který kritizuje věroučné postoje nejpočetnější konference
ženských řeholních představených ve Spojených státech (dále
jen LCWR) a zřizuje v podstatě nucenou správu v podobě
arcibiskupa-delegáta jmenovaného kongregací. Ten má po dobu pěti
let dohlížet nad provedením požadovaných změn.
Zveřejnění dokumentu
okamžitě rozbouřilo především americké veřejné mínění a
vyvolalo řadu reakcí. Ve velké míře zaznívá podpora sestrám a
kritika postupu vatikánské kongregace. Nabízí se zjednodušené
porozumění tomuto problému jako např. sporu mezi muži (v
církevních strukturách) a ženami (v terénu) nebo sporu mezi
hierarchií a církevním „disentem" nebo sporu mezi různými
mentalitami atd. Je možné, že i tyto aspekty hrají určitou roli.
Domnívám se, že problém je přece jen složitější. Rád bych
poukázal alespoň na některé aspekty této kauzy.
V úvodu vatikánského
dokumentu je charakterizován kontext, do kterého promlouvá. Děje
se tak pomocí citátu z posynodálního (tj. reflektujícího
biskupský synod věnovaný roku 1994 zhodnocení reformy řeholního
života po II. vatikánském koncilu) apoštolského listu papeže
Jana Pavla II. o zasvěceném životě a jeho poslání v církvi a
ve světě s názvem Vita consecrata z roku 1996. Jde o pasáž,
v níž tento list zdůraznil potřebu „sentire cum Ecclesia"
(cítění/smýšlení s církví). Konkrétně je zmíněna „horlivá
poslušnost vůči pastýřům církve, zvláště římskému
papeži" u zakladatelů i zakladatelek řeholních společenství a
také „věrnost myslí i srdce vůči učitelskému úřadu
biskupů, kterou všechny zasvěcené osoby musí věrně dodržovat
a před Božím lidem zřetelně dosvědčovat", protože
„zasvěcené osoby zaujímají v církvi zvláštní místo, jejich
názory a smýšlení mají u lidu Božího velkou vážnost" (Vita
consecrata, čl. 46). Jak je z dalšího textu dokumentu zřejmé,
tento úkol konference amerických řeholnic z pohledu kongregace
neplní. Cílem dokumentu má být obnova LCWR. Na druhou stranu
dokument s vděčností uznává velký přínos řeholnic pro život
církve ve Spojených státech a také konstatuje, že odhalení
„vážných problémů v nauce"
LCWR nemá být vztaženo na všechny řeholní sestry, které
tato konference zastřešuje.
Je na místě vysvětlit,
jakou roli vlastně LCWR zastává. Stejně jako v jiných zemích
vznikla v době snah papeže Pia XII. (1939-1958) o větší
centralizaci a koordinaci řeholního života v 50. letech Konference
vyšších řeholních představených žen (Conference of Major
Superiors of Women), konkrétně v roce 1956. Tato konference
zastřešovala všechny ženské řeholní komunity ve Spojených
státech. Nemá však charakter nadřízeného orgánu a neruší
samostatnost jednotlivých společností. Její role je spíš
koordinační, jak v oblasti vzájemné komunikace, tak v rámci
spolupráce s biskupy a s římskou kurií. Druhý vatikánský
koncil znamenal silný impuls pro reformu řeholního života,
vyjádřený především v dekretu o přizpůsobené obnově
řeholního života Perfectae caritatis z roku 1965. Po koncilu
sestry v jednotlivých řeholních komunitách hledaly způsoby, jak
nové výzvy promítnout do svého života. Bylo to poměrně
bouřlivé období, v němž nebyla nouze o konflikty, které vedly
až k rozdělení nebo zániku některých komunit. Příkladem je
třeba spor, který vedl v Los Angeles arcibiskup a kardinál
McIntyre s komunitou sester (Sisters of the Immaculate Heart of Mary)
ohledně jejich modernizace. Pod tlakem kardinála a Vatikánu
nakonec v komunitě zůstalo 50 sester, zatímco 400 dalších
komunitu opustilo a ustavilo se jako laické společenství. Spory se
vedly jak o viditelné znamení „odlišnosti" sester, tj. řeholní
hábit, tak o preferenci způsobu vedení nebo o míru angažovanosti
mimo komunitu. Větší část sester se rozhodla pro odložení
řeholních hábitů, kladla důraz na kolegiální způsob
rozhodování a větší angažmá sester „v terénu" na úkor
společného života v klášteře. Toto jsou jen stručně některé
viditelné hlavní trendy, které měly rozmanitou podobu v
konkrétních komunitách.
Na základě podnětů
zdola proběhla v letech 1970-1971 také restrukturalizace
zastřešující konference, která byla završena změnou stanov,
včetně změny jména na Leadership Conference of Women Religious
(LCWR, zhruba „Vůdcovská konference řeholnic"). Tato změna
byla prosazena navzdory zamítavému stanovisku Vatikánu, který v
názvu „Leadership" (tj. vedení) vnímal snahy řeholních
společenství o větší autonomii a nezávislost. Sestry údajně
usilovaly o dialog s představiteli Vatikánu, především s
papežem, v rámci kterého chtěly vysvětlit důvody svého
rozhodnutí a blíže představit svojí činnost a své záměry,
ale neuspěly. Např. sestra Margaret Brennenová, jež stála v čele
LCWR v letech 1972-1973, vzpomíná na šok a zklamání, které
tehdy řada sester prožívala. Vzaly vážně výzvu k obnově
řeholního života, ale brzy narazily na odmítavý postoj Vatikánu,
který většinu návrhů zdola odmítal a trval hlavně na jejich
poslušnosti vůči hierarchii. Některé sestry s tímto směřováním
nesouhlasily a v roce 1971 založily novou organizaci s názvem
Consortium Perfectae Caritatis. Tato skupina kladla důraz na
odlišnost od okolního světa (ponechaly si zvláštní řeholní
hábit), ale i na společný život, společnou modlitbu a hlavně na
tradičně chápanou poslušnost vůči církevní hierarchii. Úsilí
této menšiny sester stát se alternativní konferencí vůči LCWR,
bylo nejprve neúspěšné. Teprve v roce 1992 tyto sestry založily
Council of Major Superiors of Women Religious (CMSWR), který Vatikán
později oficiálně schválil. Vznikla tak zvláštní situace, kdy
ve Spojených státech existují dvě různé organizace zastřešující
ženské řeholní komunity. V té době konference LCWR
reprezentovala více než 90 % sester (z celkového počtu cca 110
000). Dnes má LCWR kolem 1500 členek, které zastupují asi 80 %
řeholních sester ve Spojených státech (z celkového počtu cca 57
000). Zároveň existuje několik řeholních společností, které
patří k oběma konferencím.
Zpět k dokumentu. Ten
je výsledkem šetření Kongregace pro nauku víry, které bylo
začátkem roku 2009 svěřeno biskupovi Leonardu Blairovi z
amerického Toleda. Zároveň stojí za zmínku, že od roku 2005
stojí v čele Kongregace pro nauku víry poprvé v historii
Američan, William Joseph Levada, původně arcibiskup San Francisca.
Podněty pro zahájení šetření se týkaly hlavně tři oblasti:
projevů na každoročních shromážděních LCWR, postojů
neslučitelných s církevním učením (např. v otázce svěcení
žen, pastorace homosexuálních osob atd.) a „radikálního
feminismu" (komentátoři často upozorňují na to, že není
zcela zřejmé, co se tímto termínem konkrétně myslí). V určitém
přehledu je uveden průběh šetření a zjištěné nesrovnalosti.
Témata se s různými obměnami opakují. Zatímco je oceněno
angažmá LCWR v oblasti prosazování sociální spravedlnosti v
souladu se sociálním učením církve, je naopak kritizováno
mlčení v otázce práva na život od početí do přirozené smrti,
tj. téma potratu a euthanasie, což jsou aktuální témata veřejné
diskuse ve Spojených státech. Stejně tak podle dokumentu není
věnována dostatečná pozornost správnému pohledu na rodinný
život a lidskou sexualitu. Navíc se v prohlášeních LCWR
vyjadřují stanoviska, která jsou v rozporu s postoji biskupů.
Dokument zdůrazňuje, že biskupové jsou v církvi
autentickými učiteli ve věci víry a mravů.
Podle dokumentu se
účastníci řádného zasedání kongregace v lednu 2011 shodli na
tom, že věroučná a pastorální situace LCWR je vážná a s
ohledem na vliv i v jiných částech světa vyžaduje zvláštní
pozornost. Proto se rozhodli, že by měl Vatikán zasáhnout. Toto
rozhodnutí bylo o dva dny později schváleno papežem Benediktem
XVI. během setkání s prefektem kongregace. V textu je uvedeno, že
se tak stalo na základě pověření, které dal Pán Šimonu
Petrovi: „Já jsem však za tebe prosil, aby tvá víra
neselhala; a ty, až se obrátíš, buď posilou svým bratřím a
sestrám." (zmínka o sestrách je doplněna do biblického
citátu Lk 22,32) A jak je uvedeno dále, tento biblický úryvek je
již dlouho aplikován na roli Petrova nástupce jako hlavy sboru
biskupů a rovněž na roli papeže jako hlavního pastýře a
učitele celé církve (anglický originál uvádí „chief",
nikoliv „supreme" - tj. „nejvyššího" pastýře, jak o
papeži mluví texty I. i II. vatikánského koncilu, viz Lumen
gentium 25).
Zajímavá může být
skutečnost, že toto rozhodnutí bylo zveřejněno o více než rok
později. Svojí roli zřejmě sehrála apoštolská vizitace
řeholních sester ve Spojených státech, probíhající z podnětu
jiné vatikánské kongregace, Kongregace pro společnosti
zasvěceného života a společnosti apoštolského života. V
prosinci 2008 jí inicioval tehdejší prefekt, slovinský kardinál
Franc Rodé, a jejím provedením byla pověřena Mary Clare Millea,
představená jedné z kongregací. Řada komentátorů mylně
považuje dokument Kongregace pro nauku víry za výsledek této
vizitace. Ve skutečnosti se jednalo o dvě na sobě nezávislá
šetření. Kromě toho vyšetřování kongregace pro nauku víry se
týkalo pouze konference LCWR, zatímco apoštolská vizitace se
týkala všech sester ve Spojených státech. Jelikož závěrečná
zpráva z této vizitace z roku 2011 není veřejná, je těžké
ověřit tvrzení některých komentátorů. Např. korespondent
National Catholic Reporter John L. Allen tvrdí, že tato zpráva je
vůči sestrám příznivější. Allen na základě toho mluví o
vícehlasém Vatikánu, který má svého „hodného i zlého
policajta". Podle něj je to zároveň vyvrácení zjednodušené
teze, že by se jednalo o spor amerických sester s (celým)
Vatikánem.
Vatikánský dokument
působí dojmem, že se poměrně důkladně snaží vysvětlit cestu
k uvedenému opatření a zavedení „nucené správy". Je zřejmé,
že se nejednalo o náhlé rozhodnutí a také nešlo o reakci na
skutečnost, že se LCWR nepostavila na stranu amerických biskupů v
nedávném sporu o Obamovu zdravotnickou reformu. Podpora této
reformy jistě nepřidala na popularitě sester v očích církevní
hierarchie, která se aktivně zapojuje do veřejného života v
souvislosti s blížícími se prezidentskými volbami. Kořeny
problémů s věroučnými postoji amerických sester jsou
staršího data. Biskup Blair analyzoval různé texty LCWR minimálně
za posledních deset let a konstatoval, že často protiřečí
učitelskému úřadu církve nebo ho zcela ignorují.
Nejstarší příklad,
zmíněný v dokumentu, se týká veřejného odmítnutí učení
vyjádřeného v instrukci Kongregace pro nauku víry Inter
Insignores (tj. Prohlášení o připuštění žen ke služebnému
kněžství z roku 1976). Pod vlivem ordinace žen u metodistů,
presbyteriánů a luteránů (rovněž v rámci reformovaného
judaismu) se řada sester v polovině 70. let cítila být oslovena
myšlenkou na možné kněžské svěcení žen v katolické
církvi. Když v roce 1975 vznikla ve Spojených státech Women's
Ordination Conference, stalo se tak za účasti řady sester. Výše
zmíněný vatikánský dokument o rok později zavrhl myšlenku
svěcení žen v katolické církvi a sestry neskrývaly svůj
nesouhlas. Zřejmě nejznámějším se stalo vystoupení sestry
Terezy Kaneové, tehdy stojící v čele LCWR, během návštěvy
papeže Jana Pavla II. ve Spojených státech v roce 1979.
Předstoupila před papeže oblečená v kostýmku. Ve své krátké
řeči nejprve ocenila jeho zájem o problematiku chudých, ale pak
pokračovala: „Žádám vás, abyste pamatoval na velké utrpení
a bolest, která je součástí života mnoha amerických žen...
Jako ženy jsme vyslechli mnohá skvělá pojednání naší církve
o důstojnosti a vážnosti všech lidí. Jako ženy jsme o těchto
slovech přemýšlely a naše závěry jsou, že pokud chce církev
svému prohlášení o boji za důstojnost a vážnost všech lidí
zůstat věrna, měla by ženám umožnit, aby mohly zastávat
všechny duchovní úřady v církvi." (text cituji podle knihy
Michael Walsh: Jan Pavel II. Životopis. 1995, s. 70). Bezprostřední
reakci papeže nechme stranou, svědectví o ní se rozcházejí
podle míry sympatií k této akci. Důležitější reakcí byl o
řadu let později vydaný apoštolský list papeže o kněžském
svěcení vyhrazeném jen pro muže Ordinatio Sacerdotalis
(1994), který zopakoval odmítavé stanovisko ve věci svěcení žen
v katolické církvi. Nedostatečná snaha LCWR při recepci tohoto
učení je rovněž zmíněna ve sledovaném dokumentu.
Je zřejmé, že v
dokumentu nejde o nějakou teologickou polemiku s odlišnými názory,
nýbrž jedná se o požadavek nadřízeného orgánu, který od
LCWR, konference vyšších řeholních představených (viz kánony
708-709 kodexu církevního práva) schválené Apoštolským
stolcem, vyžaduje větší zodpovědnost za hlásání víry a
předkládání jasných a přesvědčivých postojů, které budou v
souladu s učením církve. Problém je nejenom v prezentování
konkrétních omylů, resp. problematických stanovisek, které
neodpovídají učení církve, tak také v mlčení a nečinnosti
LCWR vůči takovým omylům. Proto je třeba pro příště nejenom
dohlédnout na náležitý výběr řečníků při každoročních
shromážděních, ale je třeba přepracovat některé materiály,
především ty, které jsou určeny pro formaci sester.
Dokument rovněž
reaguje na námitku, že nesoulad s naukou církve je možné
odůvodnit výkonem prorockého úřadu. Považuje za omyl výklad,
který by s odkazem na prorocký úřad ospravedlňoval nesouhlas s
učením církve na základě teologické intuice některých
věřících. Pravé proroctví je milost, která naopak provází
zodpovědný křesťanský život a vykonávání služeb
(ministerií) v rámci církve. Některé projevy na akcích LCWR
jsou podle kongregace poznamenané pokřivenou ekleziologickou vizí,
která opomíjí roli učitelského úřadu církve coby garanta
autentického výkladu víry.
Konkrétní výhrady
jsou v tomto dokumenty jen naznačeny nebo zmíněny okrajově.
Můžeme si o nich však udělat poměrně dobrou představu z jiného
dokumentu Kongregace pro nauku víry, který vydala 4. června
(ačkoliv je datován 30. března). Jde o oznámení (Notifikaci),
které poukazuje na věroučné omyly v knize Just
Love. A Framework for Christian Sexual Ethics (z roku
2006), jejíž autorkou je řeholní sestra (Sisters of Mercy) a
emeritní profesorka křesťanské etiky (v letech 1971-2007 na
prestižní Yaleově universitě)
Margaret A. Farleyové. Dokument je výsledkem
dvouletého zkoumání a vyjasňování stanovisek, které však
podle kongregace bylo ze strany sestry Farleyové nedostatečné.
Jednou z hlavních výtek je skutečnost, že autorka „buď
ignoruje trvalé učení magisteria nebo, pokud je příležitostně
zmíněno, s ním zachází jako s jedním míněním z mnoha".
Takže kniha „obsahuje defektní chápání objektivní povahy
přirozeného mravního zákona a čerpá buď z určitých
filosofických proudů anebo svého vlastního chápání takzvané
,soudobé zkušenosti‘. Tento přístup není v souladu s
autentickou katolickou teologií." Dokument tyto výhrady
následně ilustruje uvedením citátů z knihy, které se týkají
masturbace, homosexuálního jednání, homosexuálních svazků,
nerozlučitelnosti manželství a problematiky rozvodu a opětovného
manželství.
Velmi dobře na mne
zapůsobila klidná, stručná a věcná reakce Margaret Farleyové,
ve které opakovaně oceňuje úsilí a práci, se kterou kongregace
knihu posuzovala (nevím, zda nejde o ironii). Vyjádření
kongregace, že některé postoje nejsou v souladu s učitelským
úřadem církve, nezpochybňuje. Kniha ani nebyla vydána s úmyslem
vyjádřit autentické učení církve. Autorka se v ní snažila
zohlednit svá zkoumání i plody dlouholeté učitelské praxe, aby
pomohla lidem, zejména křesťanům, ale nejenom jim, promýšlet
některé otázky ohledně lidské sexuality. V knize navrhuje
důležitost posunu vnímání morálky. Konkrétně od morálky,
která vymezuje určitá tabu, k morálce a sexuální etice založené
na rozlišování toho, co je považováno za moudré, pravdivé. Na
základě výkladu biblických textů, zkušeností, nových znalostí
i hlubšího pochopení lidské tělesnosti a sexuality se zdá, že
by bylo třeba alespoň prověřit možnost určitého vývoje
sexuální etiky. O to se kniha pokouší. Autorka jen lituje, že
oznámení pouze cituje úryvky bez toho, aniž by kongregace zvážila
argumenty, které ji k těmto názorům vedly. Každopádně kniha
nebyla zaměřena proti církvi ani proti věřícím. Farleyová je
uznávaná teoložka a podporu jí vyjádřila řada kolegů. Nejde
jen o pouhá gesta, ale mnohdy o velmi zajímavé postřehy. Např.
Lisa Cahillová z Bostonu vyjádřila názor, že výběr
kritizovaných témat v dokumentu kongregace nerespektuje priority
knihy: Farleyová věnuje velkou pozornost problematice násilí a
sexuálním útisku žen ve světě. Zdá se, že zabývat se tématem
masturbace je pro Vatikán důležitější. Lítost nad dokumentem
kongregace a ocenění odborných i lidských kvalit sestry Farleyové
vyjádřila i její řeholní představená.
Chce se mi říct, že
se vlastně nejedná o nic nového. Stačí si vzít do ruky třeba
útlou knížečku od Bernharda Häringa s názvem Jde
to i jinak, Cesty k novým vztahům k církvi (Vyšehrad
1994). Píše v ní o podobných procesech proti teologům, včetně
jeho samého, ze strany Kongregace pro nauku víry v 70. letech.
Jejich cílem bylo především vynucení konformismu i v naukách,
které nespadají pod neomylnost. Kritika římských prohlášení
je trestána a naopak „římský učitelský úřad" je ztotožněn
s učením církve. Häring v té souvislosti kritizuje také
Katechismus katolické církve, kde je na řadě míst jako „učení
církve" označena i taková pozice Říma, která není přijímána
celou církví. Zmínka o katechismu nás opět vrací do
současnosti. Zdá se že avizovaný Rok víry, který bude zahájen
v říjnu u příležitosti 50. výročí zahájení Druhého
vatikánského koncilu a 20. výročí vydání Katechismu katolické
církve, bude více než koncilu a jeho dokumentům věnován právě
katechismu. Ostatně katechismus je nejenom zmíněn v dokumentu o
LCWR, ale argumentuje se s ním i v případě kritiky knihy Margaret
Farleyové.
Jak se bude vyvíjet
kauza konference amerických sester, ukáže čas. Teprve probíhá
vyjednávání o podobě nucené správy. Mnohé napoví každoroční
shromáždění LCWR, které se bude konat v srpnu. Zatím zaznívá
řada hlasů na podporu sester, nejenom od laiků, ale i od kněží
a biskupů. Samozřejmě se ozývají i hlasy kritické, zvlášť od
lidí, které se směřováním LCWR dlouhodobě nesouhlasí (patří
k nim třeba George Weigel, u nás známý autor monumentální
biografie Jana Pavla II. s názvem Svědek naděje nebo Ann Careyová,
autorka kritiky LCWR v knize Sister in Crisis z roku
1997). Z řad zodpovědných osob je znát určitá opatrnost. Nucený
správce James Peter Sartain, arcibiskup v Seattlu, se vyjadřuje
přece jen smířlivěji než kardinál Levada, prefekt Kongregace
pro nauku víry. Ten po červnovém setkání s představiteli LCWR
ve Vatikánu prohlásil, že sice doufá v reformu LCWR, ale
neskrýval obavy, že se bude jednat o „dialog hluchých", neboť
jednání probíhají už čtyři roky bez konkrétních výsledků.
Zároveň pohrozil, že jednou z variant je i odebrání kanonického
uznání ze strany Vatikánu a založení alternativního orgánu,
který by LCWR nahradil v roli hlavní konference ženských
řeholních představených. V kontextu již existujícího rozdělení
ženských řeholních představených ve Spojených státech, jak
jsme o něm psal výše, může být tato hrozba reálná. Taková
vyjádření ze strany prefekta příliš nepřispívají k dobrému
ovzduší požadovaného dialogu. Na druhou stranu je třeba zmínit,
že i ze strany sester zaznívají úvahy o přerušení kanonických
vazeb s církevní hierarchií, pokud dojdou k závěru, že to je
jediný způsob, jak by mohly pokračovat ve své činnosti.
Smířlivější tón arcibiskupa Sartaina a jeho pověst se zdá být
zatím dobrým znamením. On má nucenou správu na pět let, zatímco
v případě Levady se každou chvíli očekává jeho odchod do
důchodu v souvislosti s dovršením 76 let (už nyní o rok
přesluhuje).
Spor s vedením
amerických sester odhaluje celou řadu problémů, se kterými se
potýká současná katolická církev. Jedním z nich je dramatický
pokles počtu amerických řeholnic a jejich vysoké stáří. Počty
zasvěcených osob obou pohlaví klesají celosvětově, ale pokles v
případě amerických sester je obzvlášť dramatický. Podle
statistických údajů neziskové organizace na Univerzitě v
Georgetownu (Center for Applied Research in the Apostolate, zkratka
CARA) počet amerických sester klesal od roku 1965 (180 000,
zaokrouhleno na tisíce), 1975 (135 000), 1985 (115 000), 1995 (91
000), 2000 (80 000), 2005 (69 000), 2011 (57 000). Nejedná se jen o
demografický pokles a nedostatek nových povolání. Jak bylo
uvedeno výše, řada sester byla zklamaná spory s církevní
hierarchií a řeholní komunity opustila. Za zmínku stojí i
skutečnost, že zájem o život v ženských řeholních
komunitách kulminoval v 60. letech, v době oživení církevního
života v souvislosti s přípravou a konáním Druhého vatikánského
koncilu (1962-1965); v roce 1960 bylo 168 000 sester. Kritici LCWR
uvádí, že konkurenční a tradičněji zaměřené sdružení
sester, výše zmíněný Council of Major Superiors of Women
Religious (CMSWR), se přece jen může pochlubit větším zájmem o
tento řeholní způsob života
Jiným problémem je
stále připomínaná otázka
postavení žen v církvi. Existuje výrazný nepoměr mezi
významnou rolí žen v církvi a jejich zastoupením v řídících
strukturách církve, které zůstávají vyhrazené mužům, vesměs
celibátníkům. Tento nepoměr je možné ilustrovat třeba
množstvím členek řeholních komunit ve srovnání s jejich
mužskými protějšky. Jak ve Spojených státech, tak celosvětově
počet žen převyšuje počet mužů více než desetkrát. Stejně
tak třeba v roli neordinovaných/laických služebníků v katolické
církvi (Lay ecclesial ministry) ve Spojených státech bylo v roce
2005 z celkového počtu 31 000 služebníků 80 % žen. Podle
statistik se tito laičtí služebníci řadí mezi zaměstnání,
kde je výrazně větší zastoupení žen než mužů (např. po
sekretářkách 97 %, zdravotních sestrách 92 %, učitelkách na
základních školách 91 % a kadeřnicích 90 %). Kromě statistik
je třeba vzít v úvahu také to, že jsou to opět ženy, které
často hrají velkou roli v rodinách při předávání víry dalším
generacím. Omezovat téma žen v církvi na problém jejich svěcení
mi připadá jako přílišné zjednodušení. Jenže není toto
zúžení dáno především představou o církvi, ve které je
zodpovědnost za řízení církve a výklad jejího učení svěřen
do rukou pouze svobodným mužům, jak je opakovaně zdůrazněno i v
případě amerických sester? Nemám na mysli vytvoření nějakého
alternativního „magisteria jeptišek", jak někteří kritici
posměšně nazývají aktivitu sester, ale spíš o hledání
způsobů, jak by charizmata žen mohla obohatit učení i praxi
katolické církve. Představa, že Duch svatý (v hebrejštině
ženského rodu) působí pouze v hierarchických strukturách církve
a v těch, které jsou jim zcela podřízeni, neodpovídá svědectví
bible ani církevní tradice.
Považuji téměř za
zbytečné na závěr opakovat, že obnovu nepotřebuje pouze vedení
amerických sester, ale také církevní ústředí ve Vatikánu. Na
papežský stolec v roce 2005 usedl zřejmě jeden z teologicky
nejvzdělanějších papežů historie. Přesto nebo právě proto je
jeho pontifikát plný chyb, i když je otázkou, zda některé z
nich nejsou dědictvím jeho předchůdce (na druhou stranu současný
papež byl jedním z jeho nejbližších spolupracovníků, téměř
po celou dobu v roli prefekta Kongregace pro nauku víry, od roku
1982). Zdá se, že zápas různých zájmových skupin v posledních
měsících paralyzuje samotný Vatikán a dotýká se papežova
nejbližšího okolí (viz zatčení a vyšetřování papežova
majordoma). Přestože média hrají velkou roli, není možné na ně
všechno svést a tvrdit, že jde pouze o mediální kampaň vedenou
proti církvi. Vše nasvědčuje tomu, že útoky nejsou vedeny
zvenčí, nýbrž vycházejí zevnitř církve, resp. římské
kurie. Veřejná prohlášení nejvyšších představitelů kurie
(např. dvou nejvlivnějších mužů: státního sekretáře
kardinála Bertoneho nebo děkana kardinálského kolegia kardinála
Sodana) sice mluví o „bratrském společenství" v kardinálském
kolegiu, ale přiznávají „různost názorů". Znamená to snad,
že kurie směřuje k přiznané legitimní pluralitě názorů a
promítne jí do své praxe při vedení katolické církve? Nebo je
to jen dočasná záležitost vypovídající zřejmě o skutečném
rozdělení kardinálského kolegia, v němž se uvažuje o
směřování katolické církve, především o způsobu jejího
vedení, po Benediktu XVI.? Vše nasvědčuje tomu, že se katolická
církev skutečně nachází na určitém rozcestí. Přestože to
pravděpodobně nebude změna nijak radikální, sílí přesvědčení
o potřebě nějakých změn. Liší se názory na to, jak by měly
případné změny vypadat a komu by měla být svěřena jejich
příprava a provedení. Nejde jen o konkrétní jména, ale obecně
o styl, spiritualitu, postoj ke světu a další východiska, která
by měla budoucí tvář katolické církve formovat.
Jsou tu další
skutečnosti, které zřejmě budou hrát v případě změn
určitý vliv. Odchází generace přímých účastníků druhého
vatikánského koncilu, jedinečné události v novodobých dějinách
katolické církve, se svými klady i zápory. Tradiční
evropocentrické vedení církve bude muset dříve nebo později
vzít v úvahu, že těžiště života katolické církve a její
vitalita se nachází mimo Evropu. Role římské kurie v rámci
církve byla většinou konzervativní, konzervující, obranná a
její pojetí jednoty si zakládalo na požadavku, aby druzí
přebírali „římské způsoby" jednání, slavení, modlitby
atd. Myslím si, že rychle postupující sekularizace v Evropě má
v dnešní době na jednání Vatikánu výrazný vliv. Podobně jako
v 19. století je zřejmě i dnes ztráta vlivu křesťanství
papežem a kurií vnímána ne jako výzva nebo znamení času nýbrž
jako ohrožení, vůči němuž je třeba se postavit a bránit
tradiční hodnoty. Podle některých by tak otevřenost církve vůči
světu a jeho problémům, ke které dal velký impuls koncil, měl
nahradit postoj mnohem opatrnější, který se vůči světu bude
jasněji vymezovat. Pro takový úkol by byla zřejmě vhodnější
církev mnohem více semknutá, vnitřně jednotná i za cenu menšího
počtu jejích členů. Církev tu bude „pro mnohé" nikoliv „pro
všechny", abych si pohrál se slovíčky z eucharistické
modlitby, o jejichž překlad se vede spor.
Tento kontext naznačuje,
že v současné diskusi kolem budoucnosti konference amerických
sester se zřejmě projevuje širší spor v rámci katolické církve
o podobě jejího života a svědectví světu.
Komentáře
Díky za vysvětlení
Díky za vysvětlení problému ohledně amerických řeholnic. Jako žena sympatizuji s jmenovanou amer. teoložkou a řeholnicí, nicméně Kniha Genesis mě učí, že žena je z muže a ne obráceně. Neuznají-li ženy vůdčí postavení mužů v Církvi předvším v oblasti morálky, přivodí si jen utrpení pro sebe a své děti. Řeholnice děti nemají, proto si problém neuvědomují.Chápu, že je vede soucit s těmi, kteří hřeší. Vyvolávání neposlušnosti mezi řeholnicemi však problém nevyřeší, naopak povede k dalšímu štěpení a zpochybnění morálky. Jako jediné východisko vidím, znovu promýšlet Knihu Genesis, abychom našli to ,co je tam skryto, roli muže a ženy podle Božího plánu.
To Genesis neučí
Asi máte na mysli 2. kapitolu Genesis - Bůh vzal z Adama žebro a z toho utvořil ženu. V iterpretaci tohoto obrazu se ale dost mýlíte: Hebrejské slovo Adam neznamená muž, ale člověk. Takže Bůh utvořil ženu z žebra člověka, ne muže. Je zajímavé, že slovo žena (verš 22) se v této kapitole vyskytuje před slovem muž (v. 23). Mně zní 2. kapitola Genesis naopak tak, že je to o souvztažnosti a rovnosti muže a ženy. O podřízení ženy vůči muži se hovoří až po hříchu, jde o trest za přestoupení Božího příkazu (kapitola 3). Na počátku tomu ale tak nebylo - máme jednat podle toho, co vzešlo z hříchu?
Marek
Díky za reakci, když
Díky za reakci, když přemýšlím nad těmi verši z Bible je zřejmé, že žena porušila Boží příkaz netrhat ovoce. Proč asi? Protože dle mého nositelem Boží moudrosti je muž, příkaz netrhat ovoce zazněl před vytvořením ženy. Proto to chápu tak, že štěstí ženy je v objevování Božích příkazů skrze muže.Samozřejmě to dělat nemusí- je svobodná, ale nikdy nebude šťastná, dokud bude s mužem soupeřit o to, jak to vlastně Bůh myslel, proč hříchy jsou hříchy, když k tomu není jiné vysvětlení než to, že muž to takto určuje.Podle mého musíme jednat podle toho, co vzešlo z hříchu- je naší součástí, ale můžeme to naplnit láskou skrze víru v Krista. Usilovat o rovnost, když naše situace je hřích, plodí jen další bolest.Přijetí této situace naopak nás ztotožňuje s Vtěleným Bohem, který- ačkoliv byl bez hříchu- sám sebe se zřekl a přijal naši situaci, i když ho to stálo život. To je cesta, kterou chce po svých učednících.
Ještě k tématu, pane
Ještě k tématu, pane Marku, člověk je nazýván člověkem i po stvoření ženy, je tedy jasné, že se myslí muž. Člověk a jeho žena. Mužem se stává až sebereflexí s ženou, ale to nic nemění na tom, že měl před Bohem větší zodpovědnost, protože byl stvořen jako první a Bůh s ním rozmlouval i po hříchu jako s prvním. Jeho poznání je větší než poznání ženy, protože když ji- ženu- Bůh k němu přivedl, byl to právě muž, kdo první promluvil a zvolal- Toto je kost z mých kostí atd... Žena zde na zemi nikdy nedosáhne stejného poznání Boha jako muž, i kdyby se o to sebevíc snažila.Bůh řekl: On ti bude vládnout. Má to být jistě vláda lásky a ne teroru, ale je to skutečnost, kterou nepřekonáme. Kdybyste se narodil jako žena, možná byste to lépe pochopil, takto Vám nezbývá, než mi důvěřovat.
Díky za vysvětlení
Rovněž děkuji za precizní rozbor tohoto případu.
Nemyslím si, sestro, že je nutné chápat příběh knihy Genesis nebo postoje amerických řeholnic tak zjednodušeně. A zkuste si také pod význam slova neposlušnost, tak jak jej chápete Vy, zahrnout rovněž pojmy svědomí, zodpovědnost, slepá poslušnost, schopnost učinit si vlastní názor, schopnost rozhodovat se, nerozhodnost, přejímání poznatků bez reflexe apod. a porovnat vztahy mezi nimi. Mě spíše oslovuje pavlovské v poddanosti Kristu se podřizujte jedni druhým a v lásce služte jedni druhým, nejde o Řeka či Žida, otroka, svobodného, obřezaného či neobřezaného - ve výčtu protikladů možno pokračovat např. nejde o muže či ženu - už je pouze Kristus, který je vším a ve všem. Co se týká oblasti morálky byla bych raději pro to, aby to byl konsenzus mužů a žen všech stavů. Domnívám se, tak jak nás to učí biskup Róbert Bezák, že při posledním soudu se amerických řeholnic nebude Bůh ptát, zda se v r. 2012 podřídili tlaku vatikánské Kongregace pro nauku víry či zda pochopily roli muže a ženy ale na něco úplně jiného a už nyní můžeme odhadnout Boží odpověď, dle příkladu v Bibli. Takže o spásu amerických řeholnic strach nemám.
Je pěkné, že tak plně
Je pěkné, že tak plně důvěřujete americkým řeholnicím, milá sestro. Já o jejich spásu strach mám, ale uznávám, že mají právo na svůj názor.Ovšem že už nyní můžete odhadnout Boží odpověď, mě víc jak udivuje. Věříte víc odvolanému biskupu Bezákovi než učitelskému úřadu Církve? V tom případě je ohrožena možná i Vaše spása. Když člověk podřídí svou vůli a rozum učitelskému úřadu, zdaleka to neznamená, že nemá svůj vlastní názor, své svědomí, své reflexe apod. Ale po životních zkušenostech zjistí, že nemá patent na rozum, že Církev je tu už 2000 let a o člověku ví daleko víc, než já se svými názory a zkušenostmi, omezenými délkou mého života. Tak jako v rodině je role muže a ženy jiná, tak je tomu také v Církvi. Emancipované ženy bez rodiny však toto nikdy nepochopí, pokud se správně nemodlí. A k tomu je právě určena kniha Genesis, aby z ní žena i muž načerpali moudrost pro svůj život, podle Boží vůle.
Milá paní Bézová, mám
Milá paní Bézová,
mám několik otázek, které bych Vám chtěla položit a několik poznámek, kterými chci více objasnit svůj postoj:
1. Ze kterého mého slovního výrazu jste si vydedukovala, že plně důvěřuji americkým řeholnicím?
2. O spásu svých bližních, ani o svou, ani o tu Vaši strach nemám, protože je to plně v Boží kompetenci.
3. Boží otázku a odpověď při posledním soudu si troufám odhadnout, poněvadž je zaznamenaná v bibli Mt 25, 31-45.
4. Biskupu Bezákovi důvěřuji, protože nic, co učí není v rozporu s učitelským úřadem církve. Jeho myšlenky o posledním soudu jsem si osobně vyslechla a neshledala jsem v nich nic, co by bylo proti učení církve. Nevím nic o tom, že by Kongregace pro nauku víry vydala nějaké prohlášení o tom, že by biskup Bezák něco někdy řekl, co by bylo v rozporu s katolickou naukou.
5. S emancipovanou ženou bez rodiny jsem se nikdy nesetkala a netroufám si posuzovat, co dokáže pochopit a co ne. A už vůbec si netroufám posuzovat, jestli se někdo správně modlí, nebo ne.
6. Prosím Vás, nerozumím tomu, proč jste své chápání knihy Genesis nepodřídila tomu, co píše Marek, když jste přesvědčena, že jako žena nedosáhnete stejného poznání Boha jako muž, a když on, jako muž, je podle Vašeho chápání nositelem Boží moudrosti. Nerozumím tomu, proč mu v odpovědi odporujete a proč s ním soupeříte, když vzápětí tvrdíte, že takhle žena nemůže být šťastná. Můžete mi vysvětlit, proč se tedy neřídíte podle toho, o čem jste přesvědčena, že je správné?
ad.1 Z Vašeho vyjádření:
ad.1 Z Vašeho vyjádření: o spásu amerických řeholnic strach nemám. Čili asi považujete jejich postoje za správné.
ad.2 Osobně mám strach o svoji spásu, i o spásu druhých, protože máme svobodnou vůli ji odmítnout, což svým životem často děláme.
ad.3 Podle mě pochopení Bible je často věc subjektivní, Bůh se asi těžko bude přizpůsobovat našemu myšlení při posledním soudu. Říká to i Ježíš ve svém podobenství o těch po pravici a polevici. Obě skupiny se divily.
ad.4 Proč byl biskup Bezák odvolaný nevím, neznám tolik nauku Církve abych to mohla posuzovat, ale odvolaný byl, takže to o něčem vypovídá a jeho slova pro mě nemají velkou váhu.
ad.5 Žila jsem v klášteře a vím, jak myslí řeholnice. Proto ta kritika, společenství samých žen má tendenci vytvářet si vlastní pravidla.
ad.6 Marek pro mě není dostatečná autorita na to, abych své chápání podřídila jeho, protože jeho výklad neodpovídá výkladu Církve, jak byla Genesis chápána po celá staletí.
Paní Petro, říkáte, že
Paní Petro,
říkáte, že Marek pro Vás není dostatečná autorita, protože jeho výklad knihy Genesis neodpovídá výkladu církve. Na druhé straně přiznáváte, že nauku Církve tolik neznáte.
Kdo je tedy pro Vás dostatečná autorita, aby Vás to přesvědčilo, že knihu Genesis si interpretujete poněkud zkresleně? Mohla by tou autoritou být pro Vás např. Jeruzalémská bible, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství, nihil obstat potvrdil Dominik Duka a imprimatur vydal Jan Graubner – jsou to pro Vás dostatečné autority církevní nauky?
V Jeruzalémské bibli tedy čteme, že Bůh stvořil člověka, hebrejština používá výraz adam tj. pochází od země = hlína, ( pozn. d) pod čarou, str. 43 ). Zajímavé je, že zatímco člověk je rodu mužského, země i hlína je rodu ženského. Adam - člověk tedy neznamená muž. V pozn. l) na str. 44 se píše, že výraz „člověk“ označuje muže i ženu. V hebrejštině se pro výraz muž používá slovo iš a išša pro ženu. Tyto výrazy jsou použity až v pasáži po vyjmutí žebra. V pozn. n), která vysvětluje vyjmutí žebra z člověka, se píše, že jde o obrazné vyjádření vztahu jenž pojí muže a ženu, a v pozn. o) je uvedeno, že rozdíl mezi mužem a ženou je pouze v pohlaví, jinak jsou ve všem totožní a vzájemně si rovní. Nikde jsem se nedočetla, to, co tvrdíte Vy, že muž byl stvořen jako první, že jeho poznání je větší než poznání ženy, že žena zde na zemi nikdy nedosáhne stejného poznání Boha jako muž, i kdyby se o to sebevíc snažila.
Velmi zajímavé jsou také vysvětlivky c) a d) na str. 45, z nichž jasně plyne, že není správné chápat text bible doslovně, ale je třeba přihlížet k celkovým konotacím.
Předpokládám, že ani Dominik Duka ani Jan Graubner by se nepodepsali pod něčím, co by odporovalo učení církve. Tvrdíte, že usilovat o rovnost mezi mužem a ženou není biblické, ale já v bibli čtu, že jsou si rovni. Souhlasí s tím Dominik Duka, Jan Graubner, Vojtěch Kodet (asi by nedopustil, aby kniha byla vydaná v jejich nakladatelství) dokonce i papež Benedikt (jinak by takovou důležitou knihu dávno zakázal).
Z toho usuzuji, že roli muže a ženy chápete mylně, poněvadž používáte mylné předpoklady. Přeji Vám, aby se Vám dařilo knihu Genesis znovu promýšlet a nejlépe s poznámkami a vysvětlivkami exegetů.
Díky za komentář.
Díky za komentář. Autorit, které jste uvedla si vážím. Jistě si to přečtu. Myslím však, že pochopení geneze není zcela v kompetenci těchto autorit. Jejich úkol spočívá v něčem jiném. Promýšlení geneze je i úkol žen, aby pochopily, v čem je pohlavní odlišnost propojena s duší. Nevěřím, že duše muže a ženy je stejná. Každý z nich má jiný úkol v rodině i v Církvi, proto i jejich duchovní vybavenost je rozdílná. Nikde jsem neříkala, že žena není stejně hodnotná jako muž, má jen jiná charismata, což nám ovšem kněží nevysvětlí, protože nejsou žena.Když se žena pasuje do role muže , je to neštěstí pro ni i pro něho. Mimochodem, myslím, že i Marek Vácha říkal ve své přednášce, že u Židů existuje na jeden text v Bibli až 70 výkladů. Proč věřit, že muži Církve zrovna toto správně chápou, když ženy dost neznají, protože nejsou ženatí? Jinak si učitelského úřadu vážím a poslouchám ho, ale mýlit se je lidské.
Stránky