Jste zde

Nedůvěryhodnost katolické sexuální etiky

Münsterská přednáška morálního teologa Konrada Hilperta

Katolická církev má podle názoru mnichovského morálního teologa Konrada Hilperta v oblasti své sexuální etiky velký problém s důvěryhodností. „Mezi oficiálními církevními požadavky a žitým niterným přesvědčením většiny věřících je nepříjemný rozpor,“ řekl podle německé katolické zpravodajské agentury KNA Hilpert během jarního plenárního zasedání Centrálního výboru německých katolíků (ZdK) v Münsteru.

Hilpert varoval před tím, abychom si idealizovali tradiční normy: ideály mohou být nebezpečné, pokud lidi neustále značně přetěžují. Církev by podle něj neměla lidi poučovat o sexualitě z nadřazené pozice toho, kdo všechno zná lépe, ale naopak by se sama měla ptát a učit a měla by používat jazyk, který zahrne zkušenosti a přesvědčení lidí.

Teolog dále pranýřoval zúžení sexuálně etické diskuse na půdorys „v manželství nebo mimo manželství“. Sexuální morálka nemá předkládat detailní předpisy a zákazy, ale má být zařazena do kontextu etiky mezilidských vztahů. Sexualita je totiž „zvláštním typem komunikace“, v níž si lidé sdělují osobní hodnoty jako je náklonnost, úcta, péče o druhého, přijetí a útěcha. Nejde tedy ani tak o stanovení hranic, „uvnitř kterých je uspokojení povolené a mimo něž je zakázané,“ ale o odpovědnost za lidi, s nimiž se člověk emočně a tělesně sblíží. „Sexuální etika tedy musí být promýšlena a vytvářena tak, že vyjdeme ze vztahů, a ne naopak,“ řekl Hilpert. Tato změna perspektivy je náročná a vyžaduje schopnost utvářet a podporovat mezilidské vztahy.

Hilpert také vyjádřil lítost nad tím, že mnoho teologů se nevěnuje sexuálně etickým otázkám ze strachu před církevními tresty. Situace se však podle něho po případech pohlavního zneužívání z posledních dvou nebo tří let zlepšila.

Podobně jako Hilpert se vyjádřil i prezident ZdK Alois Glück. Podle něj se v církvi sexualita tabuizuje a panuje kolem ní klima strachu a nepoctivosti. Tuto křečovitost je potřeba odbourat.

Podle zprávy KAP připravil JaS