Na Nový rok odpoledne jsme mohli v televizi sledovat
přenos ekumenické bohoslužby z katedrály sv. Víta v Praze. Bohoslužby
se zúčastnili představitelé všech křesťanských církví působících v naší
zemi. Celkový dojem jsem měl mnohem lepší než z obdobné bohoslužby před
rokem. Bylo znát, že na přípravě bohoslužby se tentokrát podíleli zkušenější
liturgové mající biblické a ekumenické cítění. Bohoslužba měla jednotnou linii,
nepůsobila roztříštěně, nebyla přetížena množstvím nepříliš souvisejících
biblických textů. Tradičně kvalitní byla homilie synodního seniora ČCE Pavla
Smetany. Představitelé některých církví
dostali prostor pro improvizované modlitby, vymezený trefnými biblickými
úryvky. Hostitel - pražský arcibiskup Miloslav Vlk - na závěr shromáždění
požehnal jménem božím a nikoli svým: to vše bylo potěšující.
Je velkou otázkou, zda je vůbec vhodné bohoslužby přenášet
televizí. Zejména po nepříliš šťastném Velehradu. Hlavní důraz liturgie není
misijní a její přenosy mohou nadělat více škody než užitku. Liturgická
konstituce 1I. vat. koncilu si je vědoma
složitosti dané problematiky, a proto doporučuje svěřit rozhodování, zejména
pokud se týče přenosů eucharistické bohoslužby, do rukou odborníků pověřených
biskupskou konferencí. To u nás zřejmé dosud nefunguje. Například přenos
vánoční půlnoční bohoslužby představil rutinní liturgii bez nápaditosti.
Zejména se dalo čekat mnohem více od homilie - diváci by si zasloužili, aby
byla skutečně homilií - aktualizací biblických či liturgických textů.
K přenosu dobře připravené ekumenické bohoslužby lze
mít snad výhrady nejmenší. Je třeba poděkovat pražskému arcibiskupovi za nápad
a za pozvání ostatních církví. I když hostiteli patří určitá přednost, více by
mu slušelo, aby byl .jedním z ostatních" představitelů církví. Pozice na
vyvýšeném trůně, s jedním se svých sufragánů po pravici (K. Očenášek) a
s jedním se svých pomocných biskupů po levici (J. Škarvada) staví ostatní
představitele do role ministrantů. Zásada rovnosti musí být v ekuméně
pravidlem, tím spíše, že pravým hostitelem je Hospodin. (Třeba to nebylo
zamýšleno tak, jak to vyznělo - přítomnost více katolických představitelů měla
vyjádřit zájem o ekuménu. Druhý pražský pomocný biskup F. Lobkowicz stál úplně
na konci řady.)
Jiným problémem byla účast věřících. Je otázkou, zda
katedrála, kde není vytvořena žádná živá obec, kde většinu účastníků tvoří
turisté, je tím pravým místem pro společné modlitby. (Kamera s gustem
sledovala lidi z bohoslužby odcházející.) Spojené kostelní sbory církevní
obec nenahradí. Jejich účinkování je
spíše vhodné pro koncerty duchovní hudby, a ne pro liturgii. Nebylo by vhodné
místa střídat?
Už pouhý fakt, že křesťané různých vyznání jsou schopni se
sejít společně k modlitbě, má velký význam. O to větší, jsou-li mezi nimi
i nejvyšší představitelé všech církví. Taková bohoslužba je pak i určitým
vzorem pro ostatní místa, protože to dosud není útvar příliš obvyklý. Proto
chci poukázat i na drobné nedostatky, aby bylo možné se jich vyvarovat.
V ekuméně .je třeba hledat, co nás spojuje, a ne co nás rozděluje". Proto
by měl katolický představitel upustit od znamení kříže, pokud některým ve
shromáždění jeho užívání vadí. (O jejich důvodech si můžeme myslet cokoli.) Měl
by uzpůsobit dialog s věřícími na formu pro všechny obvyklou. Evangelický
představitel by měl upustit od pozdravu před kázáním, když už jeden pozdrav na
začátku zazněl. Počáteční pozdrav by ale měl být spíš božím slovem, než poněkud
rozpačitým úvodem, kterému lze máloco vytknout, ale který také mnoho neříká.
Opět chybělo představení jednotlivých zástupců církví.
Možná to mělo patřit komentátorovi A. Opatrnému, který k tomu měl dost
času během zpěvů. Stačilo, aby kamera
pomalu snímala jednotlivé tváře. Po
skončení je ale lehké dávat rady. Věřím, že nápad pořádat ekumenické bohoslužby
bude vzorem pro všechna místa, kde žijí křesťané různých církví - a nejen na
Nový rok a nejen před televizními kamerami.
Poslední komentáře