F. Heiler (1892 - 1967) byl německý teolog, propagátor
.katolického evangelictví" a zakladatel evangelického řádu františkánských
terciářů. Vystudoval katolickou teologii, ale v roce 1919 přestoupil ke
švédské luterské církvi. Jeho hlavní dílo Modlitba (Das Gebet, 1918) je
obsáhlou historickou analýzou fenoménu modlitby.
Text, který uvádíme, byl napsán na okraj třístého výročí
Augsburského vyznání (Confessio Augustana), nejvýznamnějšího klasického
reformačního vyznání víry, dohodnutého za účasti Lutherova spolupracovníka
Melanchthona na říšském sněmu v Augsburgu roku 1530.
Augsburské vyznání není kruh s jedním středem, ale
elipsa s dvěma ohnisky:
evangelickou vírou v ospravedlnění a snahou o
zachování katolického dědictví. Augustana chce dokázat, že tato evangelická
víra je slučitelná s katolickou tradicí. Je zcela jasné, že augsburské vyznání
je demonstrací jednoty evangelicity a katolicity, ledaže bychom jeho autority
podezírali z nepoctivosti, jak to stále znovu dělají někteří teologové,
nejen římskokatoličtí, ale i evangeličtí. Při málokterém výročí byl historický
podnět oslav tak zahalen a přeinterpretován, jako dnes při oslavách čtyřstého
výročí augsburského vyznání (1930). Jak by také tomu mohlo být jinak, když dnešní
německý protestantismus vidí v katolicitě a evangelicitě nesmiřitelné protiklady
a z těchto protikladů přímo žije. Generální superintendant Schian nás ve
svém slavnostním varování před naším hnutím obviňuje, že prý jsme neschopni
rozlišit, co je katolické a co evangelické, a že prý překračujeme .evangelické
hraniční čáry". Jasněji nemohl odpadnutí dnešního protestantismu od
augsburského vyznání vyslovit. Obrovská propast odděluje dnešní protestantské
myšlení od víry a vyznání evangelických otců r. 1530. Z jednoty
evangelicity a katolicity se stal nesmiřitelný protiklad. Z čestného přívlastku .katolický", který
si augsburští vyznavači s radostí a hrdostí nárokovali, se stala nadávka,
oblíbené slovo při podezírání, výraz k označení všeho, čemu někdo
nerozumí. Slovo .katolický" je v ústech mnoha protestantů naplněno
nejostřejším resentimentem. S ním se spojuje řetěz strašlivých asociací,
vrcholící představou Antikrista. To, co bylo sedmnáct staletí svaté, je dnes
.ohavností". Tempota mutandur. O zneužití augsburského vyznání v jubilejním
roce napsal právem silná slova badatel nad tímto vyznáním, Karl Thieme, sám
vášnivý protestant: .Nezastírejme si roku 1930, že jsme odpadli od roku 1530." Ano,
protestantismus oslavující Augustanu a současně pošlapávající predikát katolicity
odpadl od víry augsburských vyznavačů, od víry staré a středověké církve, od
víry apoštolských otců, formulované slovy Ignáce z Antiochie:
.Kde je Kristus Ježíš, tam je katolická církev."
Nový zákon je současně katolický a evangelický;
křesťanství, jak správně rozeznal Harnack, bylo odpočátku právě tak katolické
jako evangelické. A tato jednota evangelicity a katolicity se stále znovu jasně
ukazovala v jeho dějinách. Augustin
je současně hlasatelem katolické víry v církev i průkopník evangelického
učení o milosti. František z Assisi je současně nejkatoličtější a nejevangeličtější
světec římské církve. Tato víra v jednotu katolicity a evangelicity naplňovala
i reformátory a reformační teology, jako Luthera, Kalvína, Melanchthona, J.
Gerharda, kteří se samozřejmostí považovali sebe za katolíky a svou církev za
katolickou církev. A spojení evangelicko-katolický v dějinách
protestantismu nikdy nezaniklo. Oberlin, hlasatel protestantské charity, se
označoval za .evangelického katolíka". Arcibiskup Söderblom tedy neučinil v podstatě
nic nového, když r. 1919 vnesl do ekumenického rozhovoru termín .evangelická
katolicita".
.My všichni zde jsme katolící," řekl s rozhodností
svému příteli, který mu r. 1925 ve Stockholmu představoval jednoho římského
kněze jako jediného přítomného katolíka.
Evangelicita a katolicita nejsou protiklady. Evangelický
(.přinášející radostnou zprávu") je pozitivní pojem, nikoli negativní,
exkluzivní, limitující. Evangelická je
zvěst o odpuštění hříchů, kterou Ježíš nesl celníkům a hříšníkům, evangelické
je kázání na hoře, evangelická je řeč při vyslání učedníků. Evangelické je kázání apoštola národů o
svobodě od zákona, evangelické je přikázání lásky u Jana, evangelické je
zvěstování dokonalé lásky v 1 Jan, evangelické je Augustinovo učení o
milosti, evangelická je řehole sv. Benedikta, evangelická je .perfecta laetitia"
(dokonalá radost) Chudého z Assisi.
Evangelická je Lutherova svoboda křesťanská a Lutherova vánoční kázání o
vtělené lásce Boží, evangelické je zvěstování věčného Krista Sebastiánem Franckem
i vnitřního světla Georgem Foxem, evangelická je caritas sv. Vincence z Pauly
a dona Bosca.
Nic z toho není v rozporu s katolicitou,
protože pojem .katolický" (zahrnující celek, odpovídající celku) je právě tak
pozitivní, jako pojem .evangelický". Tentýž
Ježíš, který poslal své učedníky k židům, nenalezl nikde takovou víru jako
u Samařana, Syroféničanky a pohanského setníka, s ohledem na pohany mluvil
o mnohých, kteří přijdou od východu a od západu a budou s Abrahamem,
Izákem a Jákobem sedět u stolu v Božím království. A tentýž Pavel, který
kázal evangelium o svobodě od zákona a ospravedlnění, se chtěl stát .všem vším",
židovi židem a Řekovi Řekem. A tentýž Augustin, který zápasil s Pelagiem o
pouhou Boží milost, usiloval o communicare orbi terrarum, o univerzalitu
Kristovy církve. A tentýž František z Assisi, který učinil řeholí život
podle evangelia, uložil svým žákům, aby byli katoličtí, .mluvili a žili
katolicky". A tentýž Luther, který zápasil za ospravedlnění pouhou milostí,
zazpíval oslavnou píseň na Matku církev, která nás rodí a živí slovem.
Evangelicita a katolicita jsou nerozlučně spojeny. Katolicita neznamená nic jiného než .smysl
pro celost", být katolík znamená říkat ano k celému Kristu, celému Písmu,
celé církvi, celému vesmíru. Být katolík
znamená věřit v trojjediného Boha, Otce, Syna i Ducha sv., vyznávat Krista
jako Boha a člověka, uznávat přípravné a dokonalé zjevení, Starý a Nový zákon,
přijímat synoptiky, Pavla, Jakuba i Jana, stát ve společenství s církví
všech staletí, pozemskou i nebeskou, realizovat ve svátostech a bohoslužbě
harmonii těla a duše, přírody a ducha, tohoto i budoucího věku. Katolický je
křesťan v plnosti, celý křesťan. Heretik je ten, kdo nepřijímá celého
Boha, celého Krista, celou církev, ale svévolně si nárokuje zlomek, který se mu
zamlouvá, ten, kdo staví svou omezenou individuální zkušenost nad celek, či
dokonce z ní činí měřítko pro posouzení celku. Katolicita není nic jiného
než celostnost; není však celostnost charakteristickou vlastností evangelia,
radostné zvěsti? Nerozbije se radostná zvěst, když se svévolně rozkouskuje, a
nepromění evangelium - radostnou zvěst - v dysangelium - neradostnou zvěst
- ten, kdo vidí jeho podstatu v antitezi?
Katolicita není pouze celostnost, ale i universalita:
všechno Bohem stvořené a chtěné se má uplatnit, každá individualita má
rozvinout svou největší a nejhlubší podstatu, jak individualita jednotlivců,
tak celých národů. Individualita se však rozvíjí jistěji a mohutněji v celku
než v odtržení od něho. Jak se však
mohlo stát, že přes to všechno se slovo .katolický" mohlo stát slovem hanlivým,
že .evangelický" a .katolický" jsou považovány za nesmiřitelné protiklady?
Hlavní důvod je třeba hledat v tom, že na západě se
katolicita stala na celá staletí monopolem jedné dílčí církve, třebaže té
nejstarší a nejúctyhodnější, církve s apoštolským stolcem v Římě.
.Katolické" a .římské" bylo natolik propojeno, že katolicita je nevyhnutelně
zatížena všemi chybami a deformacemi římského systému. Jakkoli je římské
působení významné, nelze popřít, že katolicita a univerzalita jsou zde
připoutány k omezené zvláštní formě, právní a imperiální, kterou vytvořil
už předkřesťanský Řím. Věrouka i mravouka, ústava, kult i zbožnost nesou pečeť
římského práva a korelátem práva je moc a panování.
Neštěstí německého a anglosaského křesťanství bylo v tom,
že nemělo jako misionáře žádného Cyrila a Metoděje, ale Bonifáce a
Augustina, kteří je cele latinizovali. Kdyby byli Německo evangelizovali mužové
jako apoštolové Slovanů, měli bychom jistě katolickou, ale značně neřímskou
církev.
přel. -jv-
Poslední komentáře