1.
Religionisticky. Třebaže nelze prostě říci, že církevní liturgie hodin
má předchůdce už v předkřesťanské a předžidovské náboženské praxi, přesto
je možné konstatovat, že staré mytologie perské, egyptské a řecké kultury jakož
i z nich vycházející formy bohoslužebného jednání dosvědčují, jak hluboce
člověk vždy prožíval v rytmech přírody, v chodu dějin a ještě více ve
vlastním životě fenomém času a snažil se jej nábožensky vyložit a zvládnout. 2. Biblicky. Izrael zná nejen večerní a ranní chvály, ale i
modlitbu o třech dalších denních hodinách (srv. Da 6,11; Ž 55,18). Ž 55,18).
Samozřejmost, s níž Nový zákon zmiňuje, že se apoštolové modlí o šesté a
deváté hodině (Sk 3,1; 10,9; 2,15; 10,3.30), naznačuje, že kruh Ježíšových
učedníků i sám Pán žijí v této modlitební tradici. Dále je důležité: Podle
novozákonní tradice umírá Pán při modlitbě a poslední zastavení jeho utrpení se
odehrávají v hodinách židovské modlitby (Mk 15,25.33nn par.), pascha
Domini je tedy zvěstována jako modlitební děj, v němž současně nachází
modlitba Izraele své nejvnitřnější naplnění.
3.
Bohoslužebná tradice. To, co je naznačeno v Novém zákoně, je
doloženo v jiných raných pramenech: Křesťané zachovávají židovské
modlitební doby, srv. Didaché 8,2n (1. pol. 2. stol.); Tertulián, O modlitbě
23nn (kol. r. 200), Hippolyt, Apoštolská
tradice 41 (kol. r. 215). Modlí se ráno a večer, o třetí, šesté a deváté hodině
a (podle Hippolyta) v noci a za svítání.
Obsahově však tyto hodiny, jak ukazují výše uvedené biblické citace,
ovšem nabývají nové zaměření: V oslavné modlitbě se nyní (i s použitím
žalmů) připomíná událost Kristova a pro ni je chválen Bůh. Modlitební doby jsou
tedy formovány stejnou měrou christologicky a doxologicky. Pokyny blízké životu ukazují nepochybně, že
zde nejde o ideální vzory, ale o praktický křesťanský život, o modlitbu chval,
která má své místo v soukromé popř. rodinné zbožnosti věřících a kterou si
v žádném případě nelze představovat jako příliš rozsáhlou. Modlitba hodin -
lépe: Modlitba denních dob - tedy původně vůbec není úkolem kleriků, ale
bohoslužbou každého člena farního společenství. Dává dnu křesťana
nezaměnitelnou tvářnost, tím, že jej utváří památkou událostí Kristova vykoupení.
Ta se stala ve zcela konkrétní dny a hodiny; věřící zná tyto časy a objevuje
jejich pravý smysl, když je v průběhu svého vlastního dne nechá být tím,
čím už od Krista jsou: zvláštními hodinami Kristem darované spásy.
Změny, které následují např. po konstantinském obratu,
později po misii Germánů, a které nezůstávají bez vlivu na duchovní život obcí
věřících; monastické vlivy, které tak rozšířily obsah a rozsah denní modlitby
církve, že už není pro věřící realizovatelná, jakož i jazykové bariéry, odcizují
pomalu modlitbu hodin a činí z ní čistě úkol kleriků a podporují vznik
lidových náhražek (růženec, Anděl Páně).
4.
Denní modlitba církve - liturgie dnešního křesťana? Navzdory reformě v důsledku
Druhého vatikánského koncilu dosud jen málo zasáhla nové formace denní modlitba
církve život farních společenství, a tím opět i život prostých věřících. To má
své důvody: a) Především v přítomnosti vrcholící rozmnožení počtu mší,
nemající obdoby, ztěžuje všem formám bohoslužby, a tím i denní modlitbě církve nové
zakořenění; nové církevní zákonodárství tento scestný vývoj spíše prolonguje, než
koriguje (srv. např. CIC 1983, can 904).
b) Nová Denní modlitba církve je míněna především pro liturgii farních a
jiných společenství (což se však doposud sotva realizovalo). Jako taková
potřebuje doplnění, koncentrující obsah i rozsah a ještě jasněji profilující
denní doby, aby byla praktikovatelná i v soukromém a rodinném životě
věřících. Nově vzniklé bohoslužebné
formy mladé křesťanské generace (.ranní a dopolední směna") jsou v neposlední
řadě neklamným příznakem spirituální otevřenosti mnohých věřících v tomto
ohledu.
Literatura:
M. Eliade, Geschichte der religiösen Ideen I, II (Freiburg
1985 1987); J. Pascher, Das Stundengebet der römischen Kirche (München 1954); Th.
Schnitzler, Was Stundengebet bedeutet. Hilfen
zum geistlichen Neubeginn (Freiburg 1982); Balth. Fischer, Die Psalmen als
Stimme der Kirche. Gesammelte Studien zur christlichen Psalmenfrömmigkeit.
Hrsg. von A. Heinz (Trier 1982).
August Jilek
Poslední komentáře