.Svou prací člověk obvykle živí sám sebe a příslušníky své
rodiny, je ve spojení se svými bratry a slouží jim, může uskutečňovat
opravdovou lásku a účastnit se společného díla na zdokonalení Božího stvoření.
Ano, jsme dokonce přesvědčeni, že se člověk svou prací obětovanou Bohu
přidružuje k samému vykupitelskému dílu Ježíše Krista, který dal práci
vynikající důstojnost, když v Nazaretě vlastníma rukama pracoval." [GS 67]
.Křesťané, kteří se činně podílejí na dnešním hospodářskospolečenském pokroku a
bojují za uskutečnění spravedlnosti a lásky, ať jsou přesvědčeni, že mohou
velice přispět k prospěchu lidstva a světovému míru. Ať jejich činnost, individuální
nebo spolková, je zářným příkladem. Ať získají naprosto nezbytné odborné
znalosti a zkušenosti, ať zachovají při své pozemské činnosti správný řád a
věrnost Kristu a jeho evangeliu. . ." [GS 72]
Psát na téma křesťanství a podnikání z pohledu
podnikatele není jednoduché. Těžko se
nalézají texty, kterých se by bylo možné zachytit jako opěrných bodů.
Církevní dokumenty se prostoru podnikání dotýkají převážně
na obecné rovině, bývá spíše dost komentována tzv. sociální problematika. V konstituci
II. vatikánského koncilu Gaudium et spes (GS) lze nalézt na téma práce útěšná
slova, ale jinak jsou k dispozici víceméně morální výzvy k zaměstnavatelům
a zaměstnancům.
Kéž by nebylo pravda, že církev vlastně rezignovala na
celkovou evangelizaci prostoru podnikání a kéž by to nebylo jedním z důvodů,
proč svět vypadá, jak vypadá.
Další příčina, proč se o této věci těžko hovoří, je ta, že
v křesťanských kruzích existuje víceméně vůči této problematice atmosféra
nedůvěry. Jedním z důvodů může být i nenápadně zakořeněné .socialistické"
rovnostářství, které všeobecně nepřeje aktivitě, dobývání a odlišování.
Církev bohužel mlčí a neví si rady, a tak je vědomí
křesťanů o prostoru podnikání ovlivněno snad nejvíce televizními reklamami,
černou kronikou, zahraničními auty a nejasným vědomím obrovských finančních
částek a skandálních machinací, kterými prý podnikatelé (a ještě také politici
a generálové) hýbou pákami tohoto světa.
V prostoru podnikání samozřejmě existuje mnoho věcí
temných, odosobněných, nezdravých, ale cílem tohoto příspěvku je spíše zaměřit
se na cesty, jak nepropadat pesimismu.
Pokusíme se zde podívat na prostor, který je plný znamení
Boží milosti.
Úvodem tři poznámky:
1. Prostor podnikání je
třeba vidět jako určitý prostor světa. Pojmy, které se pro tento zúžený svět
používají, jsou například trh, firma, zákazník, podnikatel, úvěr, zisk,
dodavatel, vlastník, manažer, obchodník, reklama atd. Přesné vymezení těchto
pojmů není účelem tohoto příspěvku. Jako
křesťan především věřím, že se jedná o prostor, který byl Bohem stvořen, je jím
stále tvořen a je to dobré, který byl námi všemi narušen a je stále narušován a
který byl Ježíšem vykoupen a je stále vykupován do původní rajské dokonalosti.
Tak prostor podnikání není prostorem jen božsky
dobrým, ani prostorem jen ďábelsky zlým, ale je to prostor světa se všemi
napětími, které to přináší - a hlavně je to prostor Kristem vykoupený.
2. Tento příspěvek se
nezabývá přímo morálkou. Také proto, že se křesťanství sice přetěžko, ale přece
probouzí z převážně moralistického chápání evangelia, zdůrazňujícího, co
je správné a co není správné dělat.
Co se týká morálky prostoru podnikání, pak uveďme i s rizikem
zjednodušení:
neexistují zde nějaké dvě morálky - morálka křesťanská
a morálka nevěřícího. Existuje jen jedna morálka podnikatele a myslím, že je
velmi velmi podezřelé hledat, čím se má jaksi morálně odlišovat věřící a
nevěřící podnikatel. Odlišovat se mohou silou víry, naděje a lásky a mírou
otevření se vůči zázrakům, které se v prostoru podnikání dějí. Hledat
rozdíl v morálce apriori však může být nebezpečné, protože bychom mohli
dojít také k tomu, že tzv. křesťanský podnikatel může dělat něco, co jeho
tzv. nekřesťanský kolega nesmí!
Ojedinělou, ale vynikající prací na téma morálky
podnikání je bohužel zatím do češtiny nepřeložená kniha bývalého špičkového
manažera několika významných firem a nyní lektora teologie a filozofie
Angličana Petera Vardyho Business morality. Zdá se, že se autor setkal také se
situací, kterou patrně zažívá nejeden věřící podnikatel: jak nepoužitelné jsou
poučky salónních teologů, kteří nikdy nezažili to správné napětí mezi
zaměstnanci, zákazníky, dodavateli, konkurenty, daněmi, úvěry, informačním
náporem, státním výkaznictvím, dotírajícími reklamními agenty atd., atd. Je tu samozřejmě otázka - když ne tedy pohled
morálky na podnikání, tak jaký vlastně pohled? Snad opravdu takový, jaký je
biblický pohled na svět. A Nový zákon
vidí především svět a člověka jako prostor milosti, prostor, ve kterém se kromě
jiného zakouší Boží království tady a dnes.
3. Třetí poznámka má
varovat před zkratkovitým pojetím milosti, které se někdy zaměňuje s prosperitou
(zdá se, že tomu napomáhá více protestantismus). Jako by v prostoru podnikání měla být
znamením Boží milosti účetně úspěšná zisková firma, úspěšný podnikatel. Může
tomu tak jistě být, ale obecně nemusí, přijetí Božího Ducha v prostoru
podnikání může mít tisíce poloh.
Obecně je úkolem podnikatele, firmy, splnit svůj úkol,
být na svém místě. Je to tajemství směřující do mnoha možných výsledků, které
nebudou leckdy zjevné na tomto světě. A pokud je podnikatel věřící a příliš
začne spojovat Boží milost s aktuální prosperitou své firmy, nebude možná
na škodu mu připomenout, že Ježíšovo podnikání na této zemi vedlo přes
Getsemany a Golgotu.
Nyní ke slíbeným znamením Boží milosti v prostoru
podnikání, to znamená obrazům, které mají napomoci ukázat tento prostor jako
pravý prostor naplňování lidství v Kristu.
Jestli je pravda, že alespoň na Západě jsou
nejobdivovanějšími lidmi dnes ne světci, ale mimo jiné špičkoví manažeři
velkých firem, pak to nemusí ještě znamenat, že svět úplně zhloupl, ale že
možnou realizaci lidství dnes svět instinktivně hledá spíše mimo prostor
křesťanského náboženství (nikoli víry!), a to právě v prostoru podnikání.
Uveďme 10 obrazů, bez nároků na jejich úplnost nebo
uspořádání:
Ekonomika jako výzva k otevření se tajemství světa
Existují různé ekonomické teorie, ale žádný poctivý ekonom
dnes není schopen říci, jak přesně funguje ekonomika, trh, jak přesně souvisí
nabídka, poptávka, kapitál, množství peněz v oběhu, objem úvěrů, vztah
státu a soukromého sektoru atd. Taková tajemství jsou nejen v měřítku trhu
země nebo světa, ale i z pohledu jednotlivé firmy.
Podnikatel vždy pracuje s neznámem, rizikem, pozoruje
kromě toho osudy svých podnikatelských kolegů a učí se na sobě i na nich
přijímat úspěch a neúspěch jako věc koneckonců nevypočítatelnou, darovanou. I
když přitom asi .pracuje víc než jiní".
Trh jako obraz prosazení hodnot
Možná se málo hovoří o tom, že staří Izraelité při
dobývání zaslíbené země vyvraždili spoustu lidí jako klatých. Možná se málo
hovoří o tom, že novozákonní apoštolové se museli při hlásání evangelia
prosadit vůči nepřejícím a lhostejným - ne mocí a silou, ale Božím Duchem,
nicméně museli se prostě prosadit.
Trh je prostorem k prosazení, prostorem pro tvrdou,
ale nekrvavou soutěž. K těm, kteří
neuspějí, je přitom obchodní zákoník milosrdný: pokud někdo založí obchodní
společnost s ručením omezeným a musí ji pak se ztrátou zlikvidovat, přijde
o základní kapitál, který do společnosti vložil, ne však o osobní majetek.
Podnikatel jako osobnost, jako seberealizovaný člověk
Podnikatel je v podstatě nucený stávat se
seberealizovaným člověkem, jinak může také skončit na psychiatrii, interně,
případně ve vězení. Seberealizace zde znamená učit se pokoře, protože není až
tak důležité, co chci já, ale co potřebuje trh, zákazník. Znamená učit se
svobodě a odvaze rozhodovat se, volit. Znamená to učit se žít v přítomnosti,
protože je třeba velmi pozorně využívat čas. Odlišení věcí podstatných a
podružných: kdo jiný než podnikatel především se musí naučit, že první věci
musí udělat na prvním místě a druhé vůbec ne, jinak se neudělá nic. Pak je tu
nutnost učit se vidět budoucnost, totiž plánovat (například při propočítávání
úvěrů) a porovnávat své plány se skutečností. Pak je tu optimismus - podnikání
učí soustředit se na své síly, přednosti a přednosti svých kolegů a nikoli
uvažovat o tom, co udělat nejde. Podnikat znamená učit se důvěře, protože je
nutné spoléhat na dodržení slova například ve formě smlouvy svých partnerů a na
to, že kolegové udělají, co mají.
Podnikatel je, dá se říct, nucen učit se dobře vycházet se
všemi lidmi, se kterými se v prostoru podnikání setkává. Nelze být kyselý
na zákazníka, i kdyby se dělo kdovíco. Dále se podnikatel také setkává s lepšími,
mnohem pokornějšími podnikateli, než je sám.
Podnikání je navýsost lidská záležitost a opravdu významný
manažer opravdu významné firmy je dost možná následováníhodná integrální
osobnost s širokým viděním světa.
Firma jako společenství
Živá firma se vlastně pozná podle stejných znaků jako živé
církevní společenství. Jde především o
vzájemnou důvěru, zodpovědnost, sebeidentifikaci s firmou, schopnost
každého nasadit své specifické schopnosti pro společné cíle, vyrovnaný vztah k autoritám,
prostor pro osobní vyzrávání. Zkušenost a všechny manažerské příručky učí, že
pokud dnešní firma v reálném prostoru trhu nebuduje právě takové živé
společenství nebo v případě větší firmy společenství menších společenství,
je přinejmenším těžko řiditelná a nepřežije.
Citlivá oblast mezilidských vztahů ve firmě je např. vztah
mezi takříkajíc pracovní a mimopracovní sférou. Uveďme jeden z modelů
vztahu mezi manažerem a pracovníkem: Začátek vykonávání nějaké činnosti probíhá
na základě direktivních příkazů manažera bez jeho zasahování do soukromé sféry
pracovníka. V další etapě pracovník začíná být samostatnější, příkazů ubývá,
zato nabývá na důležitosti starost manažera o zázemí pracovníka, a to i
mimopracovní, soukromé. A nakonec, vyzrálý pracovník, osobnost, se dokáže
postarat o své pracovní povinnosti i zázemí zodpovědně, samostatně a lépe než
manažer, a přílišné zasahování do pracovní i mimopracovní sféry ze strany
manažera je pak nevhodné.
Řízení firmy jako obraz organizace společenství
V prostoru podnikání nezaslechnete příliš často
slovíčko hierarchie. Jeden z modelů řízení hovoří o čtyřech způsobech
řízení: direktivním (já řeknu a ty to uděláš), konzultativním (poradíme se a já
rozhodnu), participativním (poradíme se a rozhodneme společně) a .samoběžném"
(vy sami víte nejlépe, co máte dělat). Každý typ řízení je vhodný pro jinou
situaci, pohyb směřuje k převaze řízení participativního, tedy tzv.
podřízení se přímo účastní na rozhodování o sobě. Vyžaduje to mimo jiné větší
aktivitu a zodpovědnost podřízeného.
Pomalu končí doba výhradního řízení způsobem příkaz -
kontrola, podstatně větší důraz se klade na sebemotivaci pracovníka (v
inzerátech na volná pracovní místa čteme, že se hledá .self-motivated person"),
dále na jeho samostatné zodpovědné rozhodování - to ve zkratce vyjadřuje heslo
.každý manažerem" a v tomto kontextu na to, aby spíše místo příkazů měl
každý pro svou práci dostatek podkladů, informací, na jejichž základě sám ví,
co má dělat - Peter Drucker, nejuznávanější .guru" v oblasti managementu (jeho
knihy jsou dnes běžně dostupné v překladech) hovoří o organizaci založené
na informacích, kde se vyžaduje na prvním místě stálá sebekázeň ptát se: kdo a
jakou informaci potřebuje, kdy a kde.
Peníze jako prostředek
V prostoru podnikání nejsou peníze cílem. Každý
podnikatel ví, že zisk firmy je hlavně základem pro budoucnost a že se rozlišuje
mezi soukromým a firemním majetkem. Zisk je proto nutností fungování zdravé
firmy, je morálním imperativem. Pokud si pak jednoduše řečeno vlastníci firmy
rozdělí příliš velkou část zisku místo investování do vzdělání a pracovního
prostředí zaměstnanců, marketinku, nových technologií, do informačních
technologií a firemní kultury firmy jako celku, firma posléze nepřežije.
Trh jako obraz jednotnosti světa
Dnes existuje globální světový trh, například v informatice
je možnost dostupnosti výrobků, služeb a informací markantní. To je velikým
darem, protože to učí pohledu na svět jako celek. Stávají se na sobě
neuvěřitelně závislé jednotlivé segmenty trhu, svět se stává na sobě závislý
jako celek v dříve nebývalé míře.
Trh jako prostor osobních vztahů
Nekomunikují spolu anonymní firmy, dodavatelé a zákazníci,
to je bludička vzniklá asi nejvíce ze špatného chápání reklamy, ale konkrétní
lidé. Za obchodem je třeba vždy vidět osobní vztah. Za reklamou je třeba vždy
vidět nabídku navázání osobního vztahu. Ve skutečnosti si každou firmu a
zákazníka představuji především pod konkrétními lidmi, se kterými se setkávám. A skutečný obchod se dělá, když se lidé znají
a rozumějí si. Obchodník, pokud za něco stojí, má především zájem o svého
partnera. Dobrý obchodník, to je v prvé řadě věc upřímné lidskosti a
všechny příručky počínaje pověstným .Carnegiem" toto velmi zdůrazňují.
Obchodního partnera lze zmanipulovat a podfouknout maximálně jednou, podruhé
jde jinam. Bestseller Dale Carnegieho s podezřelým
názvem .Jak získávat přátele a působit na lidi" ve skutečnosti obsahuje mnohem
cennější rady a méně mlácení prázdné slámy než nejedna tzv. křesťanská kniha.
Carnegie říká například: Zajímejte se upřímně o lidi, buďte pozornými
posluchači, hovořte o tom, co zajímá druhého (tedy ne primárně o přednostech
mého výrobku nebo mého evangelia), ukažte, že si vážíte přesvědčení druhých,
mýlíte-li se, uznejte to rychle a ochotně, nechte hovořit druhého, usmívejte
se, upřímně se snažte dívat na věci očima druhého atd. atd.
Trh jako výzva k originalitě, k odlišení, k hledání
sebe sama,
sebeidentifikaci
Každá firma si na trhu musí najít svébytné místo, co do
výrobků nebo služeb, které nabízí, nebo způsobu, jakým to dělá. Trh umožňuje
specializaci, dokonalé zvládnutí právě toho, na co se firma zaměřuje. Zkušenost
učí, že je to nejen možností a darem, ale i nutností. Firma, která se nedokáže
zaměřit právě svým originálním směrem ať co do nabízené kombinace služeb nebo co
do způsobu řízení, marketinku atd., ale pouze se poddává proudům, se neudrží.
Dynamika trhu jako obraz dynamiky světa a člověka
Velká dynamika trhu například v informatice, fúzování
firem s přesouváním kapitálu, záplava nových a nových produktů, cenová
válka, změny marketinkových strategií, stálé vylepšování služeb, vše je obrazem
toho, jak se dynamicky mění tento svět. Pokud firma přestane reagovat
dynamicky, stále důsledně vyhodnocovat své místo na trhu, svůj marketink, svou
velikost, svůj způsob řízení a odměňování, produktivitu práce divizí nebo
jednotlivých lidí, své technologie, způsob investování, atd., zahájí tím odchod
ze života.
Podnikatel, který nicméně tuto dynamiku trhu pokorně
přijme za svou, patrně bude mít výhrady vůči těm, kteří podléhají své
představě, že svět spěje šíleným tempem k záhubě.
Autorem tohoto příspěvku je katolík, který pracuje přes 3
roky jako .Managing Director" soukromé firmy čítající dnes 23 lidí. Oborem
podnikání je počítačová informatika. Příspěvek je nepatrně upravenou variantou
textu, který byl přednesen 24. 4. 1994 na ekumenickém semináři v Černošicích,
věnovaném této problematice.
Komentáře
Dobrý den,jsem ráda,že se
Dobrý den,jsem ráda,že se někdo touto otázkou takto zabývá.Podnikám už třináct let a vše,o čem píšete mám prožité.Autorovi článku posílám dík za osvětlení dost opomíjené problematiky skloubení podnikání a víry.Marcela