Ranánáboženská výchova může být podle mínění vědeckých odborníků pro děti posilouv jejich pozdějším životě. Vyučování náboženství je prý stejně důležitéjako raná hudební výchova nebo raná sportovní činnost. K tomuto závěrudospěli pedagogové, lékaři a teologové v rámci vědeckého symposia veFrankfurtu nad Mohanem.
Náboženskyvychovávané děti vykazují i později jako dospívající a dospělí dobrou ochranupřed ztrátou orientace a vyrovnávají se lépe s krizovými situacemi,zjistili schodně vědečtí odborníci během dvoudenníhosymposia s názvem Potřebují děti náboženství? (BrauchenKinder Religion?).
Evangelickýteolog prof. Friedrich Schweitzer (Univerzita Tübingen) připomínal, že každé dítě má právo na náboženskouvýchovu. Děti hledají bezpečí a usilují o orientaci pro vlastní budoucnost.Právě v našem stále komplexnějším světě je náboženská vazba nezbytná.Profesor Schweitzer však také varoval před možnýminegativními účinky náboženské výchovy, které mohou být způsobeny destruktivníma autoritativním přístupem vychovatelů.
Psychiatrpro děti a mládež prof. Gunther Klosinski(Univerzita Tübingen) zdůraznil, že náboženskávýchova přispívá k pozitivnímu sociálnímu chování. Ale také uvedl, žestrachy, deprese, nechutenství a psychózy mohou být následkem přílišautoritativní religiozity. Hlavně mládež pocházející z malých okrajovýchnáboženských společenství a ze sekt musí v období puberty nejenomzvládnout odpojení od rodičů, ale musí i bojovat s náboženskýmnátlakem ze strany rodiny. Ve srovnání s evangelickou a katolickou mládežímohou se tyto děti jenom velmi těžko z jejich náboženských obcí vymanit.
Naprotitomu může zdařile vytvořená náboženskost podle názoru tübingenskéhokriminologa prof. Hanse-Jürgena Kerneraposkytovat významnou ochranu proti tomu, aby se mladý člověk dostal na zcestí a stal se zločincem. Náboženští lidé sice také„nejsou osvobozeni od pokušení“, ale najdou spíš cestu, jak čelit zlu,zdůraznil profesor Kerner před asi 150 odborníkyz vědeckého výzkumu, z církví, z oblasti vzdělávání az politiky. Když je religiozita spojena s úctou k životu as respektem před důstojností druhého člověka, potom poskytuje výbornoupodporu pro odklonění člověka od možné kriminální kariéry nebo pro jeho novésociální začlenění.
Z německéhodeníku Taunus-Zeitung9.3.2004, s. 3, převzal a přeložil Jiří G. Kohl
Poslední komentáře