1.
Církev československá husitská (CČSH) v
současné době připravuje vydání třetí
části své nové Agendy,
jejíž druhá část (Pohřební obřady)
vyšla v roce 1997 (Praha: Blahoslav) a část první
(Svátosti a jiné obřady) pak byla vydána v roce
2006 (Praha: Blahoslav). V roce 2004 (Praha: Blahoslav) vyšla též
tzv. Bohoslužebná kniha
(obsahuje tzv. První a Druhou Liturgii CČSH) ve své
poslední revizi, již doplňuje Kniha
liturgických modliteb z roku 1992 (Praha:
Blahoslav). Domnívám se, že Agenda
i Bohoslužebná kniha svědčí o některých
základních rysech, které provázejí
v CČSH snahu o liturgickou reformu i obnovu, jak o
nich pojednal prof. Holeton ve svém příspěvku.
Některé z těchto rysů se pokusím objasnit na
příkladech obřadů svátosti křtu,
obsažených v Agendě CČSH (část první).
Liturgie
je v CČSH do značné míry
nahlížena z hlediska konfesní identity. Podle ústního
sdělení jednoho z mých učitelů na Husitské
teologické fakultě UK byla v době normalizace právě
obava ze ztráty této identity, tak úzce svázané
s formální
podobou Liturgie Dr. Karla Farského, jedním z
nejzávažnějších důvodů, které stály
za odmítnutím radikálnější (ve smyslu
jdoucí k základům) reformy liturgického života
CČSH na sklonku 70. a počátkem 80. let minulého
století. Plodem této vnitřní situace se stala
pouze jazyková reforma provázená teologickou
revizí dosud užívaných modliteb a návrhem
modliteb nových, při současném zachování
všech základních
formálních stavebných prvků Liturgie
Karla Farského. Z celkového charakteru Bohoslužebné
knihy je tak patrné, že se dosavadní úsilí
soustředí na dílčí liturgickou reformu.
Svědčí o tom i způsob, jakým došlo k úpravě
„kánonu" (resp. tzv. Zpřítomnění) Liturgie
Karla Farského (tj. Eucharistické modlitby). Nejen že
si ve své současné podobě podržel formální
stavbu původního římského mešního
kánonu (Preface i zpěv Sanctus mu předcházejí),
ale svým věcným i grafickým členěním
vyjadřuje přesvědčení, že jeho jádro tvoří
Instituce, obklopená jednotlivými variabilními
modlitbami anamneticko-epikletického charakteru. Při reformě
této části Liturgie CČSH tak bylo spíše
odhlédnuto od patristické liturgické tradice,
jež byla v ekumenickém kontextu přijata jako základní
pramen pro reformu eucharistické modlitby a obnovu jejího
smyslu a její formy v 2. pol. 20. stol.
Zmíněná ekumenická
opatrnost spoluutváří ambivalentní vztah
liturgického života CČSH k obecné (katolické -
katholikos) křesťanské tradici, který se rozvíjí
na pozadí přílišné polarizace této
tradice na liturgickou a teologickou tradici římsko-katolické
církve a liturgickou a teologickou tradici tzv. světové
reformace s příslušnými znaménky „-"
a „+". Nedaří se nám opustit toto polarizované
vnímání, a tak otevřít prostor pro
přisvojení si liturgického života obecné
církve před jejím rozdělením (zejména
poapoštolské a patristické období). Liturgické
aluze na Liturgii Jana Zlatoústého (byzantský
ritus) mají v Liturgii Karla Farského mají
charakter spíše textový a formální
než věcný
a v úvodu k Agendě je explicitně uvedeno, že vedle
dosavadní liturgické tvorby CČS(H) byla jejím
základním inspiračním zdrojem Agenda ČCE
(Českobratrská církev evangelická). Dlouhodobá
nevyjasněnost postoje CČSH k obecnému liturgickému
dědictví církve (ačkoli mnoho mých spolubratří
a spolusester by mi namítlo, že se jedná pouze o
mou osobní nevyjasněnost, již nesdílejí) vede
dle mého k jisté ztrátě synchronní i
diachronní ekumenicity liturgického života, liturgické
zbožnosti a jejich forem v CČSH. Tato ztráta zřetelně
vyvstává při srovnání s liturgickou
reformou a obnovou v Anglican Communion (společenství
anglikánských církví).
V pozadí snah o reformu Liturgie CČSH a obnovu jejího
liturgického života je nicméně otázka mnohem
základnější, jež se týká autonomní
povahy samotného liturgického slavení. Je jí
respekt k určité nezaměnitelné „gramatice"
slavení, která má své vlastní
dějiny a je založena na specifickém způsobu, jak sdělit a
vyjádřit vlastní obsah víry - tj. velikonoční
tajemství Ježíše Krista. Právě jistý
nedostatek respektu k této autonomii je dle mého
důvodem, proč je liturgická reforma i obnova v CČSH až na
výjimky zpravidla redukována na rozšíření
volby biblických čtení
vhodných pro slavení té které svátosti
a na reformu textů.
Liturgie CČSH navzdory tvrzení, že je pro ni
charakteristické vyvážení mezi mluveným
slovem (tj. čtení Písem a homílie) a svátostným
znamením (resp. jednáním), je převážně
auditivní, zaměřená na „rozumové"
uchopení čteného textu. Ve světle nároku na
symbolický rozměr liturgického slavení, jak je
prezentován v současné liturgické teologii (a
stručně vyjádřen v příspěvku prof. Holetona), se
většina našeho symbolického jednání stává
pouhým doprovodným
vizuálním ornamentem mluveného slova.
Jedním z praktických důsledků je rozpačitost, která
mnohdy provází jednotlivá slavení
svátostí (křtu, biřmování), jež působí
často velmi staticky. Svátostná znamení (např.
voda) jsou přítomna spíše v mluveném
slově (tj. mluví se o „vodě") než fyzicky (přítomnost
malé nádobky s vodou upřímně nelze
považovat za skutečnou, hmotnou, viditelnou a slyšitelnou
přítomnost svátostného
znamení!). Domnívám se, že podcenění
významu symbolů a symbolického jednání
je do značné míry spojeno s podceněním
poetické a
symbolické
povahy slova, jímž
k nám v Písmu promlouvá a s námi jedná
Bůh. Boží řeč sama je určitým základním
způsobem velmi imaginativní,
polysémantická
a tělesná,
a tak i plně konkrétní a adresná (Paul
Ricoeur).
2.
Spíše obecné postřehy o charakteru liturgické
reformy a obnovy v CČSH se nyní pokusím doložit na
obřadu křtu. Agenda (část první z roku 2006) nabízí
v zásadě tři samostatné obřady pro slavení
křtu: 1. křest nemluvněte a dítěte; 2. křest
dospívajícího a dospělého; 3. společný
křest ve zvláštním shromáždění.
V Úvodním slově k Agendě (část
první
z r. 2006) jsou charakterizována
základní teologická východiska a stavebné
prvky křestního obřadu:
- křest je sborovou
slavností;
- sborové
obecenství se na křtu podílí
především společnou
modlitbou;
Obě uvedené zásady podtrhují skutečnost,
že křest je slaven církví
jakožto živým tělem vzkříšeného a
oslaveného Ježíše Krista a katechumeni jsou jím
ke společenství církve přivtělováni. Agenda
nabízí několik možností, jak společnou
modlitbu do obřadu začlenit. Jednou z nich je společná
(nebo individuální?) recitace modlitby uvedené
ve Zpěvníku.
Agenda bohužel neuvádí, kde je místo této
modlitby v rámci křestního ordo.
Společná modlitba obce za křtěnce se může stát též
součástí tzv. Tužeb, pokud je křest součástí
bohoslužebného shromáždění náboženské
obce, nebo je zastoupena modlitbou předsedajícího (či
„laika") v samotném průběhu křestního obřadu.
Již na tomto místě však lze spatřit absenci jednotné
redakční práce při tvorbě jednotlivých
křestních obřadů,
jejíž stopy lze nalézt i na jejich dalších
místech. Pokud nejsou přímluvné modlitby za
katechumeny začleněny do Tužeb, pak se domnívám, že
věcný důraz na společnou modlitbu, který vychází
z jasné teologické zásady, není v
obřadech křtu dostatečně liturgicky vyjádřen,
pokud přihlédneme k formě přímluvné modlitby
za katechumeny např. v The Book of Alternative Services (The
Anglican Church of Canada).
K dalším stavebným
prvkům obřadu patří:
- zvěstování
Božího slova (ve formě biblických textů a kazuálního
kázání);
- vyznání
víry;
Všechny
tři základní obřady křtu
nabízejí jako svou integrální součást
biblické texty a vybízejí ke kazuálnímu
kázání (jež má být adresováno
především katechumenům, resp. kandidátům křtu). V
kontextu obřadu křtu slaveného při bohoslužebném
shromáždění obce však není patrné, zda
křestní zvěstování
Božího slova má být součástí
zvěstování, které tvoří pevnou součást
Liturgie CČSH, nebo zda v případě slavení křtu má
předsedající zachovat obě formy zvěstování
(tj. v podstatě přistoupit na dva ucelené bloky biblických
čtení). Rubriky v případě slavení svátosti
biřmování
při bohoslužebném shromáždění mnohem
důsledněji začleňují slavení svátosti do
kontextu Liturgie CČSH, a tak odstraňují výše
zmíněnou nejasnost.
Opět tak postrádám jednotný redakční
přístup. Vyznání
víry tvoří odpověď na slyšené
Boží slovo, proklamativně vyjadřuje jednotu společenství
a víru, v níž je křest konán a přijímán.
Agenda jako jediné vyznání navrhuje tzv. Velké
krédo CČSH, které má trojiční obsah.
Nevím, proč se při redakci upustilo od možnosti použít
tzv. Apoštolské vyznání víry, které
je přijímáno obecně jako křestní vyznání
víry (i dle dohody mezi ŘKC, CČSH a ČCE z roku 1993).
Apoštolské krédo více odkazuje ke skutečnosti,
že křtem jsme přijati do jednoho (obecného, tj.
„katolického", nikoli však výhradně „římského")
těla Kristova, které se realizuje v místních
obecenstvích (jak tomu učí i Základy víry
CČSH), jež sdílejí ve vzájemných
rozdílech tutéž základní víru. V
Bohoslužebné knize (2004) jsou však uvedena znění
Apoštolského a Nikajsko-cařihradského vyznání
víry spolu s rubrikou, aby jich bylo užíváno
při významných událostech. Domnívám
se, že s ohledem na význam křtu by tedy při jeho slavení
měl předsedající dávat přednost Apoštolskému
krédu.
Před
křestní vyznání víry zařazuje Agenda ve
všech třech formách obřadu:
- křestní otázky a odpovědi - křestní
slib;
- obřad předání hořící
křestní svíce.
Křestní
slib je koncipován formou dialogu mezi
předsedajícím a křtěnci (či kmotry) a spočívá
především v projevu odhodlání
nepoddat se zlu i ochoty ke stálému pokání,
touhy být připojen ke Kristovu lidu a odhodlání
setrvat v přijaté víře. Anglikánská The
Book of Alternative Services vedle vlastního křestního
slibu křtěnců (v úvodní části obřadu)
připojuje bezprostředně za Apoštolské vyznání
víry obdobný dialog, který je určen k obnově
křestního slibu celého společenství. Slavení
svátosti křtu je jí tedy příležitostí
k proklamování a obnově křestního charakteru
křesťanského obecenství (ekklésie), jež je
živým tělem vzkříšeného Ježíše
Krista. Je škoda, že Agenda žádný podobný
formální prvek obnovy křestních slibů nemá
a ani se o něm nezmiňuje.
Z agend K. Farského a V. Drtiny byl i do nové Agendy
CČSH převzat obřad předání
křestní svíce. Zatímco starší
agendy jej pojaly spíše jako liturgické gesto, které
vykládá samotný úkon křtu, jež mu
bezprostředně předchází, nová Agenda jej
začlenila mezi křestní slib a vyznání víry.
K jejím kladům však rozhodně patří, že toto
liturgické gesto interpretovala christologicky a doprovází
jej zpěvem christologického hymnu „Probuď se, kdo spíš"
(Ef 5,14b a J 8,12). Je mým přesvědčením (i osobní
zkušeností), že liturgické gesto předání
hořící svíce spolu s christologickým
hymnem je bytostně úkonem, který vykládá
a nechává liturgicky „doznít" vlastní
akt křtu. Tak mu rozumí i anglikánská The
Book of Alternative Services.
Rozhodnutí dát mu v nové Agendě jiné
místo nepovažuji za moudré a věci prospěšné.
Za podstatu
křtu spolu s vodou (resp. svátostným obmytím)
pokládá nová Agenda trojiční
formuli; („N.,
křtím tě ve jméno Otce i Syna i
Ducha svatého")
Úvodní
slovo k Agendě zdůrazňuje, že z celého kontextu obřadu
křtu má být patrné, že při křtu je
rozhodující jednání
Ducha svatého, který křtěnce
jednou provždy přivtěluje k Boží církvi (Základy
víry CČSH, ot. 312). Ve světle této základní
teologické výpovědi bych se nyní rád
soustředil na dva základní rysy nové Agendy,
které shledávám nejvíce problematickými.
a) Díkůvzdání
nad vodou
Pohlédneme-li
na anglikánskou The Book of Alternative Services, již
lze právem považovat za zralý plod ekumenického
hnutí za reformu a obnovu liturgie, tvoří v ní
díkůvzdání (eulogia) nad vodou vedle
vlastního aktu křtu a znamení kříže na čele
(resp. pomazání křižmem), společného vyznání
Apoštolského kréda a obnovy křestních slibů
jeden ze základních úhelných kamenů
slavení svátosti křtu.
Agenda CČSH působí v tomto ohledu poněkud rozpačitě.
Obřad křtu nemluvněte a dítěte neobsahuje žádnou
eulogii nad vodou.
Z této skutečnosti nelze než dovodit, že editoři křestních
obřadů v Agendě nepovažovali tuto modlitbu požehnání
za konstitutivní prvek křestního obřadu. V obřadu
křtu dospívajících a dospělých se již
s eulogií nad vodou setkat můžeme, a to ve velmi krátké
formě.
Ačkoli je třeba její začlenění do obřadu považovat
za správné rozhodnutí, její krátká
forma oslabuje smysl této modlitby, jímž je, mimo
jiné, děkovné přijetí vody jako znamení
spásné přítomnosti Boží v lidských
dějinách (anamnesis).
Sama eulogie v Agendě pak postrádá anamnetické
vyznání, že při křtu na Ježíše sestoupil
Duch svatý, jímž byl pomazán (Mesiáš).
Za nejzdařilejší z mého pohledu pak považuji obřad
společného křtu, který sice jen přejímá
krátkou eulogii nad vodou z obřadu křtu dospělých,
ale nabízí navíc rozsáhlou část
tzv. biblických svědectví o vodě a křtu,
jež pokrývají celé (biblické) dějiny
spásy. Posledním žádoucím krokem by bylo
vtělení těchto svědectví v děkovnou modlitbu
nad křestní vodou, která by vyjadřovala přijetí
biblického svědectví v konkrétní víře
svolaného křestního společenství.
b) Dar Ducha svatého
Svázanost
křtu s jednáním Ducha
svatého a přijetím jeho daru je vyjádřena
jednoznačně v Základech víry CČSH. Jak je
však tato skutečnost liturgicky vyjádřena v samotném
obřadu křtu? „Nejmlčenlivějším" je obřad křtu
nemluvňat a dětí. O křestním daru Ducha svatého
se až na svátostnou formuli ve vlastním obřadu vůbec
nehovoří. Shledáme v něm pouze prosbu, aby Bůh svým
svatým Duchem vedl kmotry v plnění jejich závazku.
Obřad společného křtu je na tom lépe. Již jeho
úvodní modlitba spojuje výslovně křest s
jednáním a darem Ducha svatého.
Oddíl biblických svědectví o vodě a křtu pak
toto pouto ukazuje se vší jasností. Ke konstitutivnímu
jednání Ducha svatého ve křtu ukazuje rovněž
stručná eulogie nad vodou.
Posledním textem, jenž spojuje křest s dary Ducha svatého,
je závěrečné přijetí nově pokřtěných
do společenství, které je tvořeno gestem podání
ruky a uvedením do společenství, v němž jsou sdíleny
duchovní dary (tj. dary Ducha svatého) Božího
lidu.
Nejzřetelněji je přijetí darů Ducha svatého ve křtu
vyjádřeno v obřadu křtu dospívajících
a dospělých. Na závěr oddílu křestních
otázek a odpovědí (č. 6) je položena následující
deprekativní modlitba: „Nechť na tobě spočine Duch svatý
- Duch moudrosti a poznání, Duch odhodlání
a vnitřní síly, Duch porozumění a pravé
dobroty."
Formulace je nepochybnou aluzí na sedm darů Ducha svatého,
spojovaných se slavením svátosti biřmování.
Její liturgicky konstitutivní význam je nicméně
oslaben skutečností, že Agenda nabízí dvě
rozdílné formulace křestních otázek a
odpovědí. Druhá z nich však podobně silný
odkaz k přijetí daru Ducha svatého neobsahuje. Lze se
i oprávněně ptát, proč je prosba o dar Ducha svatého
zařazena právě za křestní otázky a odpovědi.
Anglikánská The Book of Alternative Services (v
návaznosti na tradici rané církve) ji zařazuje
za vlastní akt křtu a spojuje ji se znamením kříže
na čele nově pokřtěných (za možného užití
křižma).
Jistá rozpačitost nových obřadů křtu Agendy je dána
skutečností, že svátost biřmování je v
ní stále chápána odděleně od křtu (ač
v návaznosti na něj) a zřetelně spojena s motivem přijetí
darů Ducha svatého. Cesta k ekumenické formě slavení
křtu naopak vede skrze těsné, integrální
spojení obou svátostí tak, aby spoluvytvářely
jeden svátostný akt.
Pokusil jsem se
ukázat klady i zápory křestních obřadů nové
Agendy tak, jak je vidím v kontextu současných
ekumenických zásad a forem slavení křtu. Jejich
podoba svědčí o upřímné snaze o obnovu
liturgického života církve a věrohodné
zvěstování evangelia v současné době. Velmi
si cením vzniku nových hymnů a responsoriálních
zpěvů pro Agendu i prostoru, který Agenda dává
jednoduchým liturgickým symbolům a gestům. Ve svém
celku však křestním obřadům chybí skutečně
jednotná redakce.
Důvodem je dle mého soudu nedostatečné porozumění
vzájemnému propojení základních
stavebných principů obřadu křtu a jejich liturgického
vyjádření a uskutečnění. Takové
porozumění však předpokládá bytostně kladný
reflektovaný vztah k liturgické tradici rané
a patristické církve a nebojácnou otevřenost
současnému ekumenickému hnutí za obnovu a
reformu liturgického života. Obojí vposledku vyvěrá
z našeho křestního závazku, jímž jsme na sebe
přijali radostné jho být ve vší rozmanitosti
jedním tělem Kristovým.
Z
hlediska ekumenické obnovy eucharistické modlitby jsou
zdařilejšími její návrhy v tzv. Druhé
liturgii CČSH.
Ačkoli
prof. Alois Tuháček, jeden z tvůrců prvních návrhů
nové liturgie pro Církev československou (CČS) ve
20. letech 20. stol., se chtěl vztahovat k liturgii Jana
Zlatoústého „více věcně než formálně".
O, Rutrle: Liturgika I,2. Praha: Blahoslav, 1957, s. 42.
Srov. Liturgie Dr. Karla Farského. Praha:
Blahoslav, 1939.
Zpěvník
CČSH. Blahoslav: Praha, 2005, s. 683n. Modlitba pro křest
dospělého dobře odkazuje ke křtu jako „trvalému
znamení": „[T]ak jako ty jsi stálý ve své
milostivé smlouvě s námi, nechť i my zůstáváme
stálí - věrni křtu, který neseme na
znamení (PK) života věčného, do něhož jsi nás
povolal a v němž nás obživuješ. Amen."
Má
být pronášena před vlastním začátkem
bohoslužby, nebo je modlitbou, kterou jednotliví věřící
pronášejí tiše během vlastního křtu, nebo
je jejím místem závěr křestního
obřadu, kdy je novokřtěnec přijímán do
společenství?
Obřad
společného křtu ve zvláštním shromáždění
pod bodem č. 11 (Agenda, s. 40) uvádí společnou
přímluvnou modlitbu, zakončenou modlitbou Páně,
která nejvíce odpovídá smyslu tohoto
prvku v kontextu křestního obřadu.
Srov.
Agenda (2006), č. 4 a 9, s. 26 a 28; č. 9, s. 31; č. 4 a 6,
s. 33. Nicméně musím říci, že zejména
modlitby při společném křtu velmi dobře spojují
prosbu za katechumeny s prosbou za celé společenství
s ohledem na křest, který je váže a spojuje v jedno
společenství těla Kristova v moci Ducha svatého.
The
Book of Alternative Services. 2nd ed. Toronto: The
Anglican Book Centre, 1986, s. 155. ISBN 0-919891-27-6.
Srov.
Agenda (2006), s. 45-50.
Kloním
se k tomu, aby v případě slavení svátosti
křtu byla tzv. bohoslužba slova (tj. úvodní
modlitby, konfiteor, tužby, zvěstování a vyznání
víry) vystavěna s ohledem na dynamiku a strukturu
vlastního křestního obřadu - tj. křest není
do bohoslužby vkládán,
ale tvoří
jednu z jejích částí (tak např. i Justin
Martyr ve své Apologia).
Tyto
dva prvky však nepatří k pevné součásti
křestních slibů, neboť některé z jejich možných
variant o odpírání zlu a ochotě k trvalému
pokání nehovoří (srov. Agenda, č. 6, s. 30n).
Nicméně
je třeba zde zmínit dvě kladné poznámky.
Obřad společného křtu ve zvláštním
shromáždění ve svých modlitbách
obsahuje prosby za obnovu křestního slibu, resp. života
darovaného Duchem svatým ve křtu. (Agenda, č. 4 a 6,
s. 33). Úvodní slovo k Agendě věnuje pozornost též
křtitelnici, v níž
spatřuje viditelné znamení „úkolu církve
křtít", jež též odkazuje „ke znovuzrození
z vody a Ducha a k obnovování církevního
společenství." (Agenda, s. 11) Za obřad, jímž
jsou obnovovány křestní sliby, je považována
svátost biřmování. I v tomto případě
se však viditelná obnova křestního slibu týká
spíše biřmovanců než celého svolaného
společenství.
Uváděným
důvodem je obava, aby gesto předání svíce
neoslabilo vlastní akt křtu, který má být
vrcholem celého křestního obřadu.
The
Book of Alternative Services, s. 160.
Je
to právě tato trojiční formule spojená se
zřetelným projevem vůle být pokřtěn, jež jsou
dostačující pro akt křtu v krajní nouzi (viz
Agenda, s. 41).
The
Book of Alternative Services, s. 156-158.
A
nutno též dodat, že i zvolená čtení z Písma
určená ke zvěstování neobsahují
explicitní poukaz k vodě. Podobně je tomu i s modlitbami v
tomto obřadu.
„Všemocný
Bože, tvůj Syn Ježíš Kristus se dal pokřtít v
řece Jordánu. Děkujeme ti za dar vody očišťující
a oživující. Požehnej naše dnešní konání
svým Duchem./Amen. Bože, Otče, dej bratru (sestře) N. N.
život z vody a Ducha svatého./Amen." Agenda, s. 31.
Nově
vytvořená a zařazená tzv. antifona (responsoriální
žalm: Ž 42) obsahuje odkaz k vodě metaforou „žízně"
po živém Bohu.
Agenda,
č. 7, s. 34-36.
„Nebeský
Otče, v moci Ducha svatého dal jsi svému věřícímu
lidu nový život pod znamením křestní vody.
Provázej nás a posiluj tímtéž Duchem,
abychom také my - jako znovuzrození - sloužili
tobě ve víře a lásce a radosti do plnosti života s
požehnáním tvého Syna Ježíše Krista,
který žije a vládne po věky věků./Amen." Agenda,
č. 4, s. 33.
Viz
pozn. 10.
„[J]ste
zahrnuti do společenství stolu Páně a mezi ty, kteří
mají podíl na duchovních darech Božího
lidu." Agenda, č. 17, s. 39. Obřad společného
křtu je určen též pro společný křest dětí
(nemluvňat?). Znamená zmínka o „společenství
stolu Páně", že se CČSH přiklání k praxi
přijímání
večeře Páně nemluvňaty a dětmi? Pokud
tomu tak je, proč není „společenství stolu Páně"
zmíněno též v obdobném kontextu přijetí
do společenství v samotném obřadu křtu dětí
a nemluvňat při bohoslužebném shromáždění?
Agenda,
č. 6, s. 30.
Agenda,
s. 45-50, zejména č. 14, s. 48.
„Nebeský
Otče, děkujeme ti, že jsi vodou a mocí Ducha svatého
daroval těmto svým služebníkům a služebnicím
odpuštění hříchu a pozdvihl jsi je do nového
života (z) tvé milosti. Zachovávej je, ó Pane,
ve svém svatém Duchu. Daruj jim srdce, které
hledá a rozlišuje; odvahu, aby vytrvali ve svém
odhodlání; ducha, jenž tebe poznává a
miluje; a dar radosti z celého tvého díla a
úžasu nad ním./Amen
Tento,
dle mého patrný, nedostatek křestních obřadů
nové Agendy je pak spíše výzvou pro ty, kdo
jsou službou vysluhování svátosti křtu
pověřeni, aby k předloženým obřadům přistupovali
poučeně, kriticky a tvořivě
s ohledem na větší integritu a sdílnost
křestního obřadu.
Poslední komentáře