Bratr David
Holeton ve svém podnětném textu (Několik poznámek
k liturgické obnově) zmiňuje téma častého
slavení eucharistie a pokračuje: „V mnoha církvích
se její časté slavení stalo trvalou praxí.
V některých však zůstává obnova častého
slavení a přijímání eucharistie zatížena
a ohrožena falešným důrazem na konfesní identitu (v
kontextu ČCE o tom svědčí např. dosavadní nezdar
liturgického hnutí Coena)."
Konstatování
nezdaru hnutí Coena mne překvapilo proto, že toto hnutí
zatím nepředložilo v rámci celku ČCE v této
věci žádný návrh, který by se mohl
projednávat a o kterém by se mělo rozhodnout. Možná
mám neúplné informace, ale neslyšel jsem o tom,
že by přes některý konvent (okrskové sejití
delegátů sborů) šel na synod návrh, aby zmíněný
prvek byl do bohoslužeb zaveden. Právo předložit tento
návrh a žádat jeho řádné projednání
má každé staršovstvo sboru, jehož kazatel se účastní
práce Coeny; toto právo má na konventu i každý
kazatel sám za sebe i bez podpory sboru, v němž působí.
Jako senior se účastním každoročně zasedání
všech synodů, ale nikdy podobný podnět nebyl navržen
k projednání ani netvořil součást
synodních podkladů.
Důvody mohou být
různé. Možná hnutí Coena Domini chápe
samo sebe jako zájmový vnitrocírkevní
spolek, který nemá potřebu oslovit celek církve.
Nebo jsou jeho členové předem skeptičtí a učinili
si pro sebe závěr, že tato iniciativa nemá šanci na
širší přijetí. Možná předjímají,
že synod stejně ve svém rozhodnutí odkáže na
to, že ve věcech bohoslužebných rozhoduje každé
staršovstvo sboru samostatně. Synod by to třeba učinil, ale třeba
také nikoli.
V každém
případě se domnívám, že nedošlo-li
k jakémukoliv pokusu na širší platformě ČCE
cokoli prosadit a pokud volené orgány církve
neměly možnost cokoli projednat, protože jim to nebylo žádným
v církvi běžným způsobem předloženo, tak je
předčasné konstatovat zdar či nezdar hnutí Coena.
Zatím se mi z vnějšího pohledu zdá, že
hnutí Coena Domini nemá ambici měnit celek církve
a zůstává setkáváním spřízněných
duší, kteří si mezi sebou rozumějí a ty
ostatní nemají chuť ani potřebu přesvědčovat.
Miloš
Hübner
senior
Chrudimského seniorátu ČCE
Komentáře
Bratr senior Chrudimského
Bratr senior Chrudimského seniorátu píše velmi uhlazeně, jako dokonalý úředník. Budu teď s napětím čekat, zda nějaké okrskové sejití delegátů sborů nepošle na synod podnět - a to po řádném projednání otázky staršovstvem sboru, jehož kazatel se účastní práce Coeny, a po stejně řádném projednání okrskovým sejitím delegátů sborů, projeví-li o to výše zmíněný sbor zájem (řádnou formou). Volené orgány církve musí ovšem počítat ještě s trochou práce navíc, než jak to předpokládá bratr senior, neboť jednání o předmětných otázkách ve staršovstvu není vázáno na zainteresovanost toliko kazatelovu, ale každého jednoho presbytera, resp. člena sboru, a za druhé návrhy na konvent má právo za sebe podávat každý konventuál.
Teď jen, aby dopadlo dobře hlasování o tom, jestli se má o návrhu hlasovat. Do doby, než bude o čem rozhodovat, nechť je sborům ku pomoci duch Boží a inspirací z Coeny ať využívají dle vlastního uvážení.
Vladimír Špaček