Ve dnech 18. - 19. dubna t.r. pořádal
Institut ekumenických studií v Praze 26. seminář
zájemců o teologii s tématem „Ekumena v dnešním
Německu a České republice - srovnání,
problémy a výhledy". Příspěvky přednesené
na semináři budeme postupně zveřejňovat tak, jak nám
je autoři dodají a jak je stačíme (v případě
německých textů) přeložit. Písemná podoba
referátu prof. Filipiho je již součástí tohoto
čísla.
Zahraniční hosté byli
všichni členkami a členy německého regionu IEF
(International Ecumenic Fellowship). Z Kolína nad Rýnem
pochází současný prezident německého
regionu IEF Dr. Hans Georg Link, emeritní luterský
farář, který přicestoval s jáhenkou svého
sboru Anne Geburtig. V Kolíně se ekumeně daří.
Z množství materiálů, které jsme dostali,
přetiskujeme malou ukázku (starou již 9 let...).
Asi 50 km jižně
od Kolína se nachází městečko Remagen,
odkud přijela žena tamního evangelického faráře
Elke Grub. Zde vzájemná vstřícnost místních
církví jde tak daleko, že evangelíci slaví
společně s katolíky slavnost Těla a Krve Páně
(„Boží tělo")! Musím se přiznat, že na rozdíl
od mnoha společných aktivit, o kterých nám Elke
referovala, mě tato příliš nenadchla. I když v Německu
je slavnost vnímána zřejmě jinak, než u nás.
Ne tolik jako protireformační demonstrace katolické
převahy („my máme, na rozdíl od vás
protestantů, skutečného Ježíše, podívejte se
na něj..."), ale jako všelidová veselice. I tak si myslím,
že slavnost představuje teologický problém i pro
katolíky samotné, natož pro ekuménu. Vznikla až
ve 13. stol. v době, kdy eucharistie ztratila poslední
zbytky podoby hostiny.
Lidé nepřijímali a náhradou za to sledovali
konsekrované způsoby. Je to doba, kdy vzniklo „pozdvihování",
monstrance (nádoba na ukazování konsekrované
hostie) atd. Nové formy eucharistické zbožnosti se
radikálně rozcházely s praxí křesťanů
prvních století a troufám si říci, že
zatemňovaly podstatu eucharistie.
Z východní
části Německa z Drážďan přijel Jürgen
Dudeck. Svůj příspěvek již zaslal a věřím, že
jej otiskneme v příštím čísle.
Během semináře
jsem si uvědomil, co je zřejmě hlavní příčinou,
proč je ekumenické situace v Německu mnohem dále
než u nás. Katolická církev si osvojila závěry
II. vatikánského koncilu a díky tomu obnova
zasáhla i protestantské církve. U nás
obnova protestantské církve teprve čeká (např.
iniciativu Coena mnozí považují za něco nepatřičného
a zbytečného), protože ani katolická církev ve
svém celku zůstala koncilem nedotčena. Běžný
katolík u nás si dosud pod pojmem církev
představuje činovníky od biskupa výš. Neuvědomuje
si, že oni tvoří církev spíše virtuální,
než skutečnou. Přitom podle koncilu
se tato velká („virtuální") církev
děje v každé obci místa.
V Německu
bylo již mnoho dosaženo a můžeme se zde učit. Týká
se to i oblastí o kterých se příliš
nemluví. I když to oficiálně není možné,
interkomunio se na místní úrovni děje. Najdou
se však biskupové, kteří proti takové praxi
ostře vystupují. Není jich naštěstí mnoho...
Známé
především mostem přes Rýn, který jako jediný
v širokém okolí ustupující německé
armády na jaře 1945 nestačily zničit. Zabránil jim
v tom bojový předvoj americké 9. obrněné
divize pod velením majora Murraye Deeverse. Deeversovi vojáci
most dobyli a zneškodnili připravené nálože, krátce
před odpálením. První vůz, který
přejel přes most, byla sanitka řízená
protestantským kazatelem W. T. Gibbsem z Arkansasu. Most se
po týdnu těžkého provozu zřítil a pohřbil
s sebou 25 vojáků. Mnohem více se však
zachránilo tím, že díky mostu se podařilo
porazit Hitlera o několik týdnů dříve, než by tomu
bylo bez něj. Více: na internetu na adrese
http://fotogalerie1.webpark.cz/remagen/newyork.htm
http://www.getsemany.cz/node/1143
SC
42
Poslední komentáře