Výjimečně
začnu zprávami na obálce. Jsou tam dvě, které
patří k sobě, i když to není na první pohled
nápadné.
První říká,
že ve Varšavě zemřela Irena Sendlerowa, statečná žena,
která se svými spolupracovníky za války
vyvedla z ghetta dva a půl tisíce židovských
dětí a pod falešnými identitami je skryla v
klášteřích, sirotčincích i v obyčejných
katolických rodinách. Poláci její
hrdinství ještě dlouho po válce neoslavovali; pro
komunisty byla příliš katolická, pro ostatní
příliš prožidovská. Většího uznání
došla, až když její krajané kolem roku 2000 začali
diskutovat o polském podílu na masakru v Jedwabném
roku 1941. Uvědomili si konečně, že Poláci, kteří
s nasazením vlastního života zachraňovali židovské
děti, jsou jedinou věrohodnou protiváhou Poláků,
kteří iniciativně upalovali židovské děti ve
stodolách.
Druhá,
paralelní zpráva je ze Slovenska. Arcibiskup Ján
Sokol, tedy muž, jehož vlastní minulost za komunismu by měla
být vyjasněna, připomněl slavnou mší památku
jiného kněze s nejasnou minulostí, válečného
slovenského prezidenta Tisa. A neostýchal se ani
symbolicky připomenout stát, jemuž Tiso vládl, stát,
který organizoval a platil „dodávky“ vlastního
židovského obyvatelstva nacistům. Petice Nechceme sa
prizerať, česky Nechceme přihlížet, nyní proti
Sokolovu kroku protestuje. Je dobrá zpráva, že se
vůbec našlo pár lidí, kteří se otevřeně
ozývají, a je dobré, že oficiální
místa slovenské katolické církve Tisovu
zádušní mši prohlašují za soukromou
iniciativu Jána Sokola. Církve v dobách totality
selhaly v představitelích jako byl Tito, a zároveň z
nich vyšlo mnoho hrdinů jako byla Sendlerowa. Na pozadí opět
rostoucího extremismu bychom neměli ztrácet paměť a
měli bychom stále připomínat ty první jako
varování a ty druhé jako vzor. Pěstovat
protilátky, bojovat proti falešným mýtům,
připomínat historii, nenechat se omámit propagandou.
V tomto čísle
asi poprvé v dějinách časopisu přinášíme
ukázku textu z oblasti queer teorie, přesněji queer
teologie. Jsme si vědomi, že leckteré práce z této
oblasti jsou queer také v původním smyslu slova, tedy
podivné. Bylo by však stejně podivné ignorovat kvůli
tomu celý jeden směr psaní a bádání,
a proto jsme se rozhodli otisknout práci latinskoamerické
teoložky Marcelly Maríe Althausové-Reidové.
Sexualita, metafory z ní vzaté, normy chování
pro její regulaci vytvořené, ideologie na jejích
projevech postavené, to všechno nalezneme v bibli, v církvi,
v kostele, a není tedy než žádoucí, aby to vše
teologie zkoumala. A zkoumat neznamená jen popsat současný
stav, ale také ho zpochybnit a zpochybnit i „samozřejmé“
základy, na nichž je postaven. Queer teoretici odmítají
považovat lidskou sexualitu a pohlavní identitu za něco
daného a stálého. Hledají její
vytváření, variace, možnosti, a to jim umožňuje
v ní odhalit politikum: právě proto, že může
být formována a re-formována, je předmětem
moci, tématem politické diskuse, nástrojem
ovládání i prostředkem vzpoury.
Na závěr
upozorňuji na hrst kratších ekumenických příspěvků,
například na text Pavla Filipiho o tom, jak být
evangelíkem v katolické zemi. Náš hlavní
problém sice asi je, jak být křesťanem v bezbožné
zemi, ale Filipim zmíněný aspekt také není
bez zajímavosti: Žít spolu a obohacovat se bez
konfesní zarytosti a resentimentů.
Poslední komentáře