Jste zde

Kdyby měl nový kancionál sloužit coby dopravní předpisy

Supernaturalistický skeč ve čtyřech obrazech se zpěvem

1. obraz: Zasedání církevního vedení

(za stolem sedí dva duchovní a jedna žena)

1. duchovní: Dostáváme se ke 2. bodu dnešního programu 13. konference vedení Ekumenické aliance. Jejím tématem jsou nové dopravní předpisy. Prosím tedy, aby se ujal slova předseda Církevní komise pro dopravu, dále CKD, bratr profesor doktor Hustokec. (posadí se)

2. duchovní: (zvedne se, otevře poznámky, nasadí si brýle) - s patosem:

Milí bratři i vy, milá sestro (úklona stranou)! V nových dopravních předpisech se řeší otázka, zda má Ekumenická aliance doporučit svým členským církvím, aby nadále jezdily vlevo nebo vpravo. Po dvou stoletích namáhavé práce vypracovala CKD dokument v rozsahu 372 stran. Ten nyní, vážení bratři a vážená sestro, leží před vámi ve složce číslo 5 podkladů k jednání. Dovolte mi, abych k tomuto dokumentu (všichni si vezmou složku s dokumentem a horlivě v něm listují) ve vší stručnosti uvedl několik kratičkých poznámek. Pojednáme-li otázku ježdění vpravo nebo vlevo z historického hlediska...

(v tomto okamžiku zvolá žena hlasitě „Stop!“, všechno strne v pozici, v níž se právě nachází, žena předstoupí před stůl a obrátí se k publiku)

Žena: Vážené dámy a pánové! Jistě přijmete s pochopením, když vás ušetřím přednášky pana profesora doktora Hustokece. Je vynikajícím církevním hodnostářem a stejně tak vynikajícím teoretikem i praktikem dopravního práva, ale má jednu chybu, kterou - jako ostatně všichni duchovní - považuje za ctnost: neumí se vyjádřit stručně. Nechat ho uvést několik kratičkých poznámek by znamenalo protáhnout program dnešního večera na celý týden, neboť neskončí dříve než za čtyři až pět hodin. Věřím, že pro pochopení našeho tématu postačí, věnujeme-li pozornost závěru jeho bádání. (Posadí se. V tom okamžiku se všichni začnou zase hýbat, tzn. posluchači podřimují se skloněnou hlavou a Hustokec pokračuje v přednášce.)

2. duchovní: Dostávám se k závěru svých tezí (při slově „závěr“ všichni zvednou hlavu a pokoušejí se opět dávat pozor) a ještě jednou je krátce shrnu:

1. V prvotní církvi nehrála otázka ježdění vpravo nebo vlevo žádnou roli, protože se chodilo pěšky.

2. S nástupem koňských povozů až do vynálezu automobilů a mopedů se v oblasti působnosti reformovaných církví jezdilo vždy vpravo.

3. Naše aliance se cítí zavázána k tomu, aby jak ve svých členských církvích, tak také vůči širší ekumeně vyzvedla dědictví otců, a doporučuje proto všem členským církvím, aby nadále jezdily vždy jedině vpravo.

4. Způsob zavedení jakož i případné krajové modifikace, které umožní zachovat specifické dědictví členských církví, necháváme na těchto subjektech.

Pane tajemníku, prosím abyste o těchto bodech nechal hlasovat (důrazně se posadí).

1. duchovní: (postaví se) Milí bratři, vážená sestro! Doufám, že jménem vás všech mohu s hlubokým pohnutím vyjádřit dík našemu bratru profesoru doktoru Hustokecovi nejen za zajímavou přednášku, za její duchovní přínos a teologickou čistotu, ale především za všechnu práci CKD, jíž náš bratr doktor Hustokec již po tolik let obětavě a rozvážně sloužil jako předseda. Mohu předložit návrh, abychom všechny čtyři body odhlasovali en bloc, poté co nám byla celá problematika dostatečně objasněna? (všichni přikyvují) Děkuji vám. Přistupme k hlasování!

Kdo je pro návrh profesora doktora Hustokece, nechť zvedne ruku! (všichni zvednou ruku) Kdo je proti? (všichni dají ruku dolů). Děkuji. Jednomyslně přijato. (významná pauza) Milá sestro, vážení bratři! Prožíváme právě okamžik eminentního významu pro církevní dějiny. Velké dílo bylo dokončeno. Nadále budou všichni členové naší aliance jezdit pouze vpravo. Byl učiněn další krok k církevnímu sjednocení a my můžeme říci: byli jsme při tom!

Přejděme ke 3. bodu dnešního programu.

(Opona)

2. obraz: Zasedání předsednictva jedné členské církve

(jako předešle za stolem sedí dva duchovní a jedna žena)

1. duchovní: Dostáváme se ke 3. bodu dnešního programu 7. řádného zasedání synodu naší církve. Jeho tématem jsou nové dopravní předpisy, přijaté na 13. konferenci Ekumenické aliance a doporučené jednotlivým členským církvím k zavedení. Prosím proto předsedu KSCKD - Křesťanské svobodné církevní komise pro dopravu, bratra doktora Pindoráda, o slovo! (posadí se)

2. duchovní: zvedne se, otevře poznámky, nasadí si brýle) - s patosem:

Milí bratři i vy, vážená sestro (úklona stranou)! V nových dopravních předpisech se řeší otázka, zda mají členské církve sdružené v Ekumenické alianci nadále jezdit ve služebním provozu vpravo nebo vlevo. Po předložení zprávy CKD, církevní komise pro dopravu, vedení aliance jednomyslně rozhodlo uložit členským církvím ježdění vpravo jako závazný předpis. Termín zavedení a případné modifikace vyplývající ze zvláštností členských církví přenechává vedení jednotlivých členských církví. Křesťanská svobodná církev KSC, jmenovala proto Křesťanskou svobodnou církevní komisi pro dopravu, jejíž předseda sám přednese jednomyslný závěr jednání této komise. KSCKD během dvouleté vyčerpávající práce vypracovala dokument k problematice ježdění vpravo o rozsahu 396 stran. Máte jej, vážená sestro a milí bratři, před sebou ve složce číslo 7 podkladů k zasedání. Dovolte mi, abych k tomuto dokumentu (všichni si vezmou složku s dokumentem a horlivě v něm listují) ve vší stručnosti uvedl několik kratičkých poznámek. Vyjdeme-li z církevně-dějinné skutečnosti v naší Křesťanské svobodné církvi ... (v tomto okamžiku zvolá žena hlasitě „Stop!“, všechno strne, krátká pauza, potom)

Žena: Vážené dámy a pánové! Pan předseda doktor Pindorád má bohužel stejnou vadu jako jeho velký kolega profesor doktor Hustokec. S vaším dovolením se přeneseme až k závěru jeho řeči.

2. duchovní: Dostávám se k závěru svých tezí (při slově „závěr“ všichni zvednou hlavu a pokoušejí se opět dávat pozor) a ještě jednou je krátce shrnu:

1. V prvotní církvi nehrála otázka ježdění vpravo nebo vlevo žádnou roli, protože se ještě chodilo pěšky.

2. S nástupem koňských povozů až do vynálezu automobilů a mopedů se v oblasti působnosti Křesťanské svobodné církve jezdilo vždycky vlevo.

3. Křesťanská svobodná církev se cítí zavázána, aby jak ve vlastním okruhu církve, tak také vůči ostatním církvím vyzvedla dědictví otců, rozhodla se proto uznat zásadní význam ježdění vpravo a seznámit s touto záležitostí své sbory, ale na půdě církve zachovat staré, křesťansky svobodné ježdění vlevo.

4. Superintendentům bude vedením KSC doporučeno, aby ve svém seniorátu zachovalo křesťanské svobodné dopravní předpisy ježdění vlevo! Pane tajemníku, prosím, abyste nechal odhlasovat tyto 4 body.

(Opona)

3. Obraz: Zasedání seniorátního výboru

(dva duchovní a jedna žena jako předtím)

1. duchovní: Dostáváme se k 5. bodu dnešního programu 1. zasedání seniorátního výboru v jeho 17. volebním období. Jeho náplní jsou nové dopravní předpisy, vypracované na 13. řádné konferenci Ekumenické aliance a přijaté na 7. řádném zasedání synodu Křesťanské svobodné církve s modifikací pro naši církev, která na základě církevně-dějinných poměrů stanoví pro naše sbory ježdění vlevo místo vpravo. (Poslední slova s ironickým podtónem, krátce se zasměje.) Typické! Samozřejmě zase naše křesťansky svobodné extrabuřty! - Milí členové seniorátního výboru, před vámi leží jednak zpráva CKD, jednak zpráva KSCKD. Pro zjednodušení vám přečtu zprávu CKD ještě jednou. (Vezme dokument do ruky, otevře jej a začne číst.) V roce 131 po narození Krista... (v tomto okamžiku zvolá žena opět hlasitě „Stop!“, dále viz výše).

Žena: V bibli stojí psáno: Služebník není nad svého pána a učedník nad svého mistra. Bohužel ani superintendent není schopen vyjádřit se stručněji než doktor Pindorád. Ušetřím vás toho. Poslyšte nyní poslední věty z jeho proslovu.

1. duchovní: (odloží dokument) Závěrem tedy konstatuji, že po vyslechnutí těchto pregnantních zdůvodnění se můžeme vzdát předčítání dokumentu KSCKD! (Ostrý pohled na posluchače, všichni přikyvují. Můžeme jen litovat, že není možno připojit se s radostí a s vírou k odvážnému kroku k jednotě, který učinila Ekumenická aliance. Za svou osobu mohu prohlásit, že mi mé evangelické svědomí prostě nedovolí, abych přispíval k prohloubení rozkolu mezi členskými církvemi naší aliance. Považuji za nezbytné věrovyznavačské rozhodnutí, abychom se v našem seniorátu připojili k jednotnému aliančnímu pravidlu. (Ostře) Chtěl by k tomu ještě někdo něco dodat? (Opona)

4. Obraz: Schůze staršovstva

(jako předtím, ale v 1. duchovním poznáváme 2. duchovního z předešlého obrazu, pastora Protivu)

1. duchovní: Dostáváme se k 5. bodu programu dnešní schůze. Tématem jsou nové dopravní předpisy. V seniorátním výboru (s určitou dávkou ješitnosti), jehož jsem členem, nebyly na posledním zasedání přijaty nové dopravní předpisy v modifikaci, k níž se zavázala naše Křesťanská svobodná církev, zachovávajíc ježdění vlevo, nýbrž v té formě, jak je navrhlo vedení Ekumenické aliance na své 13. konferenci, a to na základě osobního teologického mínění našeho ctěného superintendenta. To znamená, že na rozdíl od ostatních budeme v našem seniorátu nuceni jezdit vpravo. Pro zjednodušení bych vám rád přečetl vynikající, hluboce teologicky a liturgicky podložený dokument KSCKD. (Otvírá dokument, čte.) Když v roce 1532 ...

(Žena zvolá hlasitě „Stop!“ jako předešle, ale se znatelně ochablou gestikulací a mimikou)

1. duchovní: Přejdu k závěru: Z těchto důvodů jsem pro, abychom zůstali u naší staré dobré seniorátní praxe a i nadále jezdili vlevo. Mé evangelické svědomí mě vede k tomu, abych se striktně držel doporučení předsednictva naší církve. A neumím si představit, že vy, milí bratři a sestry, byste chtěli přispět k tomu, aby vzniklo napětí mezi naším sborem a naší vlastní církví. Mohu vaše mlčení považovat za souhlas? V našem sboru budeme tedy jezdit vlevo.

Taxikář: (vstoupí) Pane faráři, stojím venku s taxíkem, mám vás odvézt k oddavkám.

2. duchovní: (podává mu ruku a představuje se) Farář Necouval. Dobrá, pojedeme. Ale pamatujte si, milý bratře, kdykoliv povezete mě, pojede se vpravo! Rozumíte?

Taxikář: Jasně, pane faráři! (oba odcházejí)

Zpěv (1. duchovní, 2. duchovní, žena)

Všichni: Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní.

Ještě že jsme zpěváci v kostelní lavici,

a ne účastníci provozu na silnici!

1. duchovní: Já pojedu na zelenou!

Žena: Já pojedu na červenou!

2. duchovní: A já zase na žlutou!

Vás oba nechám za sebou!

Všichni: Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní…

1. duchovní: Já zazpívám pěknou píseň!

Žena: Já zazpívám jinou píseň!

2. duchovní: Já s vámi do zpěvu se dám,

svou písní všechny přezpívám.

Všichni: Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní…

1. duchovní: Proč nezapějete tu mou?

Žena: A proč ne raději tu mou?

2. duchovní: A co spíš zanotovat mou,

tak skvělou, znělou, úžasnou?

Všichni: Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní…

1. duchovní: To bych byl už dávno v Pánu!

Žena: Byla bych v Pánu v tu ránu!

2. duchovní: Měli bychom to už dávno za sebou,

na červenou, na zelenou, na žlutou!

Všichni: Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní…

1. duchovní: Já zpívám podle tradice, jak otec můj i děda!

Žena: Já zpívám, jak mi velí cit, to není žádná věda!

2. duchovní: A já zazpívám jako syn, jinak se zpívat nedá!

Všichni tři: (zpívají, ale hrozně falešně)

Tak nedivte se, že náš zpěv je falešný až běda!

Všichni: (falešný akord)

Ještěže jsme zpěváci v kostelní lavici,
a ne účastníci provozu na silnici.
Ještě že ten nový zpěvník není věstník dopravní.

(Opona)

z knihy Abgekanzelt (Aussaat Verlag Wuppertal) přeložila: H. Šimková