"Křesťan zítřka bude mystik, nebo vůbec nebude," prohlásil
kdysi Karl Rahner a jeho slova se už zřejmě potvrzují v situaci církví:
- evangelické skupiny (zpravidla tzv. reformovaného
charakteru) se mystice programově uzavřely a leží zřejmě na smrtelném loži.
Jinak je tomu asi jen tam, kde se přimkly k charismatické či pietistické
zbožnosti, z nichž druhá uchovává něco z mystické zkušenosti Lutherovy;
- katolická obnovená liturgie je přes všechny své klady
v krizi. Obrat mnohých věřících zpět k tridentské mši nelze hodnotit
jen jako projev nepoučitelnosti a staromilství; jde o to, že věřící nikdo
neuvedl do nové liturgie, takže jejich
subjektivní zisk (jejich schopnost registrovat mystický prvek) je skutečně pod
úrovní toho, co jim dávala tridentská mše. Hlavní rozdíl obnovené liturgie je
v obnově důrazu na společenství, jak tomu bylo i v reformační obnově
liturgie. Reformační obnova však nestála jen na historicko- teologických
úvahách, ale právě na oné obnovené starocírkevní mystice, jak ji představoval
Luther. Při ztrátě této dimenze vnímají jak katoličtí, tak evangeličtí věřící
vpodstatě jen lidskou akci.
Z obou těchto důvodů může být užitečné podívat se na
Luthera jako na mystika, jakkoli přitom budeme muset zápasit s předsudky
z katolické i protestantské strany. V tomto článku nemá jít o odborné
pojednání (o ta se ovšem opírá), ale o jejich zužitkování pro praktickou
zbožnost. Nejprve je třeba se zbavit
předsudků, že Luther stojí mimo hlavní proud katolické zbožnosti a že jej lze
vysvětlit řečmi o nominalismu. Výchozí pozice Lutherovy zbožnosti je pozice
modlitebníka žalmů, v tradici tzv. tropologického výkladu, zjednodušeně
řečeno: Modlitebník je zahrnován do modlitby Kristovy, v něm přichází jako
hříšník k Bohu a jako hříšník už ve víře přijímá budoucí spásu. Podstatou
je identifikace s Kristem. Tuto tradici zprostředkoval Lutherovi zejména
Augustin. Druhým předpokladem je Lutherův skok před nominalismus (zejména
ockhamismus) a před aristotelismus vůbec do rané scholastiky s jejím
realismem. Luther se svou zbožností stojí v augustinsko-františkánské
tradici, bezprostředně byl vzdělán v teologii Bonaventurově, k němuž
si uchoval stálou úctu, klíčové postavení však měl Duns Scotus. Jeho vnímání
Boha nikoli jako spočívajícího bytí, ale jako jednající lásky, jako tvůrčí
vůle, trvale ovlivnilo německou mystiku. (Je to dáno i tím, že němčina snáze
vyjadřovala dynamické než statické pojmy.) Scotovo učení o formě jako zdroji
individuace znamená novou bezprostřednost Boha člověku, až po Lutherovo zvolání
MEA FORMA CHRISTUS (utváří mne Kristus). Tato bezprostřednost znamená, že se
obnovuje biblický personalismus: setkáváme se osobně s Bohem, nikoli jen s
jeho dary (jak to bohužel opět interpretoval už Melanchthon). Bůh je vnímán
jako činný v našem světě možností - ACTUOSUS, ACTUOSISSIMUS CHRISTUS.
V návaznosti na scholastiku je pro Lutherovu mystiku
důležité dovršení axiomatu BONUM EST DIFFUSIVUM .dobro se rozlévá", jak
přeložil Luther - a hrou světla a stínů vyjádřil Rembrandt. Tento výrok a jeho
důsledky je nutno vidět ve spojení s axiomatem, na němž se definitivně
rozpadla jednota reformace - FINITUM EST CAPAX INFINITI - konečné je schopno pojmout
nekonečné, jak formulovali luteráni s důsledky pro svátostnou i mimosvátostnou přítomnost Boží ve světě. Tento pro
aristoteliky absurdně znějící princip, formulovaný Brenzem, stojí
v tradici Augustinova výroku HOMO CAPAX DEI i Tomášova OMNIA CREATURA
RATIONALIS CAPAX ADOPTIONIS. Rozlišení Dunse Scota mezi Bohem skrytým (DEUS
ABSCONDITUS) a Bohem zjeveným (DEUS REVELATUS) u Luthera znamená: Mimo Krista
je Bůh skrytý, poznáváme, že je, nikoli jaký je; jaký Bůh je, to poznáváme
jedině v Kristu - v něm je Bůh zjevený - a paradoxně i nejskrytější.
Jediná pravá mystika tedy může být mystika Krista (Christusmysthik). Tuto kristovskou mystiku přijímá Luther od
Bernarda z Clairvaux (a jedině cisterciácké kláštery se udrží v lutherských
oblastech). Oba klíčové pojmy - SOLA FIDE, SOLA GRATIA má Luther od Bernarda,
bernardovský je i problém ospravedlnění: SOLAM IUSTIFICATUS PER FIDEM HABEBIT
AD DEUM, říká Bernhard, tedy: Pouze ospravedlněný skrze víru bude mít pokoj
s Bohem.
Zde je ovšem nutné jasně zdůraznit, co je u Luthera víra,
protože to je obvykle chápáno špatně: Živá víra je pro Luthera bezprostřední
jednání Boží v člověku. Subjektivně to znamená věřit v Krista, ale
současně objektivně to znamená, že Kristus přebývá v srdci člověka. Místo
GRATIA INFUSA (vlitá milost) mluví Luther o FIDES INFUSA (vlité víře), o
inhabitatio místo habitu. Nejde tedy o žádný subjektivismus, proti tomu se
Luther musel neustále vymezovat vůči blouznivcům - spiritualistům. Mystickým sjednocením je Lutherovi sjednocení
s Kristem (UNIO MYSTICA = UNIO CUM CHRISTO). Nejde však o splynutí
s ním (k čemuž tíhla německá mystika), ale o stálé duchovní dění skrze
vazbu na slovo Písma sv. Odtud - v návaznosti na Bernharda
z Clairvaux - mluví k Lutherovi živě všechna slova (všechna slovesa!)
apoštola Pavla o společenství věřícího s Kristem, o připodobňování Kristu,
o Kristově smýšlení v nás - např.
slavný text Fp 2,6násl.
Snad se to vše stane ještě zřejmějším na Lutherově vztahu
k Písmu svatému. Písmo je u Luthera
pramenem zjevení, zdrojem víry je však Boží bezprostřední působení skrze Krista
v Duchu sv. VIVA VOX EVANGELII (živý hlas radostné zvěsti) je slovo Boží,
zvěstované v církvi v kázání a svátostech.
Oč jde, vidíme na fundamentalistické korupci tohoto pojetí,
kdy postupně došlo ke ztotožnění slova Božího, zjevení a Písma, informace se
přestala chápat jako in-formatio, tedy Boží děj jako formování posluchače, ale
jako sdělení Boží vůle. Když se pak ještě duchovní ztotožnilo
s intelektuálním, máme zde dokonanou tragédii osvícenského protestantismu.
Závěrem se pokusme uspořádat tyto údaje do shrnující perspektivy
Lutherovy mystiky: Bůh není jen spočívající bytí, ale neustálé jednání
v našem světě možností a svobody, rozlévání se milosti, jednání lásky.
Všechna Boží plnost je v Kristu. V něm máme osobní společenství
s Bohem. Na Kristu máme účast - na objektivním základu Božího slova
v Písmu svatém - ve víře a v životě následování, kdy si nás Kristus
sobě připodobňuje. Když nás Kristus zahrnul do sebe, jsme ospravedlňováni jeho
spravedlností a můžeme pak spolupracovat s jeho milostí. Oblastí Kristova
působení je celá země, jako věřící je zakoušíme ve společenství církve, kdy
k nám Kristus přichází v našich bratřích a sestrách, ve zvěstování
evangelia a ve svátostech - až po skutečně tělesnou přítomnost.
Poslední komentáře